Geld & Recht alle pijlers

alleenstaande moeder van 18

10-11-2010 11:42 181 berichten
Alle reacties Link kopieren
[bhay,

ik ben nieuw hier..

en heb meteen wat vragen voor de dames die hier verstand van hebben!

Ik ben inderdaad nog maar 18 jaar, 5 maanden zwanger van een klein wondertje, wat even slikken was maar waar ik nu super trots op ben!! Helaas is de vader echt een ..zak! Heeft me al die tijd voorgelogen en bedrogen. Wat op deze leeftijd ook niet leuk is mee te maken. Het is nu 5 weken over, en ik heb super getwijffeld over mijn zwangerschap of het me zou lukken en zeker financieel .

Gelukkig heb ik veel steun van mijn ouders , familie en vrienden.

Maar mijn vraag is :

Weten jullie waar ik nou recht op heb qua subsidies?

Ik wil het huis uit, dus heb ook een huisje nodig..

En ben ontslagen op werk en zit nu tijdenlijk niet op school

Heeft iemand hier meer verstand van?

groetjes
quote:Silvy schreef op 10 november 2010 @ 13:11:

Ja maar die keus is er nou eenmaal niet en dus zal ze de komende tijd moeten solliciteren of zich orienteren wat de mogelijkheden zijn qua studie.

Voorlopig bij haar ouders blijven wonen lijkt me sowieso het meest slim. Met alleen de huur ben je er niet. Er komt nog zoveel meer kijken als je op jezelf woont. Besteed de tijd die je nog bij je ouders woont om te sparen/studie te volgen/baan te zoeken. Op jezelf wonen kan over een (paar) jaar ook nog wel.Dat TO beter thuis kan blijven wonen ben ik met je eens, al is dat natuurlijk ook niet makkelijk, wij weten niet hoe de band met haar ouders is.
Het is WOENSDAGmiddag hoor.
quote:Kier_V schreef op 10 november 2010 @ 13:05:

[...]

Ik meen dat wanneer iemand 18 is en dus oud genoeg om te wippen zich ook bewust moet zijn van de consequenties!

En dan ook de oplossing bij zichzelf moet gaan zoeken en niet gaan lopen hengelen naar bepaalde subsidies en andere tips om maar rond te komen.

Vind het heel vervelend voor haar dat dr vriend dr laat zitten, maar nogmaals: oud genoeg om de consequenties in te kunnen schatten lijkt me...

Ze is nog maar 18 jaar. Ze is bezig haar leven te herinrichten en heeft daarbij hulp nodig. Nergens schrijft ze dat ze van plan is haar levenstijl te maken van een uitkering en subsidies. Sommige mensen hebben (financiele) hulp nodig. En gelukkig wordt deze in dit land, onder redelijke voorwaarden, geboden aan mensen die dat nodig hebben.

Ik vind iemand van 18 jaar niet oud genoeg om de consequenties in te schatten. Daarbij denk ik dat de economische schade vele malen groter is wanneer je haar in haar sop laat gaarkoken dan wanneer je haar op de rit helpt.

Het lijkt de Middeleeuwen wel, zeg. Eeuwig boetedoen omdat je een 'misstap' hebt begaan (ik vind zelf het woord misstap voor een kindje naar, overigens). Eigen schuld, dikke bult. Heerlijk sociaal.
quote:nessemeisje schreef op 10 november 2010 @ 13:12:

[...]

Ooooooh, hard werken aan een opleiding en om je eigen broek op te houden is mazzel hebben. En de mogelijkheid om te kiezen? Om op je krent te zitten terwijl je uit de staatruif eet of zelf in je onderhoud voorzien? Hell no. Gewoon werken. Mans genoeg om te nöken moet je ook mans genoeg zijn om de consequenties te aanvaarden en je verantwoordelijkheid te nemen. En verantwoordelijkheid nemen is niet je handje ophouden en zelf thuis gaan zitten.Je spreekt misschien over jezelf en dan snap ik wat je zegt, maar er zijn genoeg vrouwen die zich laten onderhouden door hun man en dan gezellig huismoedertje "spelen"...
quote:girllovesearl schreef op 10 november 2010 @ 13:11:

[...]

18, ontslagen en zwanger... waar vind je dan een baan of opleiding die jou aanneemt? En dan is zo'n verzorgingsstaat wel erg fijn.. of is die er alleen voor "verstandige" mensen zoals jij?

De verzorgingsstaat is er voor de mensen die het NODIG hebben. Iedere opleiding zal haar aannemen en een traject uitstippelen. Een baan vinden met een dikke buik en waarschijnlijk weinig scholing gaat waarschijnlijk niet lukken.

Mijn reactie ging ernaaruit dat ik de reden "ik wil een eigen huisje" geen goede reden vind om aanspraak te maken op subsidies.
quote:girllovesearl schreef op 10 november 2010 @ 13:08:

[...]

Nee, ik zeg niet dat het kind er schade van ondervindt. Ik zeg ook niet dat ze niet kan werken. Ik zeg alleen dat je, net zoals de moeders die wel gemazzeld hebben in ieder geval de mogelijkheid zou moeten hebben om ervoor te kiezen.

DIe vrouwen kunnen er voor kiezen omdat ze een partner hebben met een inkomen. Waardoor ze niet voor staatsteun te hoeven aankloppen en het de maatschappij niks kost.

De TO is 18. Haar ouders zijn dus financieel voor haar verantwoordelijk tot haar 21ste. Ze zal echt wel ergens recht op hebben, maar niet op voldoende om een huis toegewezen te krijgen en dat te kunnen betalen.
@ GLS Nee klopt, het zal ook allemaal niet makkelijk zijn maar dat zijn nou de consequenties.
quote:Bagheera schreef op 10 november 2010 @ 13:16:

[...]

Ze is nog maar 18 jaar. Ze is bezig haar leven te herinrichten en heeft daarbij hulp nodig. Nergens schrijft ze dat ze van plan is haar levenstijl te maken van een uitkering en subsidies. Sommige mensen hebben (financiele) hulp nodig. En gelukkig wordt deze in dit land, onder redelijke voorwaarden, geboden aan mensen die dat nodig hebben.

Ik vind iemand van 18 jaar niet oud genoeg om de consequenties in te schatten. Daarbij denk ik dat de economische schade vele malen groter is wanneer je haar in haar sop laat gaarkoken dan wanneer je haar op de rit helpt.

Het lijkt de Middeleeuwen wel, zeg. Eeuwig boetedoen omdat je een 'misstap' hebt begaan (ik vind zelf het woord misstap voor een kindje naar, overigens). Eigen schuld, dikke bult. Heerlijk sociaal.

Maar Bagheera, niemand laat haar in haar sop gaarkoken. Ze staat niet op straat. Ze heeft liefdevolle ouders die haar graag willen helpen en haar en haar baby welkom heten. Dat huisje is niet een 'must have'..... dat huisje.. maar een 'nice to have'....Meer niet.

Ik denk dat het zelfs wijzer is dat ze even bij haar ouders blijft onder toeziend oog dan dat ze in haar uppie ergens een huisje krijgt. Je zegt het zelfs.. als je 18 bent zie je bepaalde consequenties nog niet zo in. Prima als je in je uppie bent, niet handig als je verantwoordelijk bent voor een kindje.
TO, gefeliciteerd met je zwangerschap.

Wat een nare situatie zeg! Ik zou je aanraden om actief op zoek te gaan naar een baan en ondertussen bij je ouders te blijven wonen (als dat tenminste een optie is), het is niet makkelijk om in een keer op eigen benen te moeten staan als je (hoog)zwanger bent etc.

heel veel succes!!
Ik ken een meisje in dezelfde situatie als jij. Vader een lapzwans tot en met en van jouw leeftijd. Alleen had ze ook nog eens geen diploma van de middelbare school. Ze was wat anderen zouden omschrijven als een 'hopeloos geval'. School vond ze niet leuk, wilde niks, emotioneel was ze totaal niet stabiel... Ze had wel familie (moeder, zus) die haar graag wilden helpen en voor haar door het vuur gingen. Vrienden had ze wel, maar daar had ze niet echt wat aan nu ze ineens niet steeds uit kon en rekening moest houden met een kindje; dat was ook voor hen even wennen.

Moeder en zus hebben haar gestimuleerd om certificaten te halen en vervolgens toch te beginnen met een opleiding. Dat wilde ze eerst niet, maar omdat ze ook een paar dagen was gaan werken, besloot ze op een gegeven moment zelf dat dat voor haar toch beter was. Ze is daar nu mee bezig. Ondanks dat school dus nooit "haar ding" was, gaat het hartstikke goed. Daarnaast werkt ze ook nog steeds een aantal dagen. Ze moet wel, het is allemaal niet gratis, maar het is te doen. Haar moeder en zus helpen oppassen en het kindje gaat soms naar het KDV. Dat vond ze heel zwaar, het kindje wegbrengen, maar het was wel noodzakelijk.

Nu is het nog steeds zwaar, werk-opleiding-kindje, maar het gaat hartstikke goed. Dat 'hopeloze geval' is helemaal niet zo hopeloos meer. Ze is dol op haar kindje (het is ook echt een heel leuk kindje), opleiding verloopt goed en ze gaat binnenkort op zichzelf wonen. Hoewel de vader nog steeds een lapzwans is, is er nu toch contact met het kindje, wat ook heel fijn is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
quote:girllovesearl schreef op 10 november 2010 @ 13:17:

[...]

Je spreekt misschien over jezelf en dan snap ik wat je zegt, maar er zijn genoeg vrouwen die zich laten onderhouden door hun man en dan gezellig huismoedertje "spelen"...TO is 18, heeft genökt, is nu zwanger en houdt het kindje. Hartstikke mooi en dapper. Maar heeft zich kennelijk verder niet verdiept in de financiele consequenties, want heeft geen baan en geen opleiding. Woont bij ouders die haar steunen, maar wil toch liever een huisje. Zonder enige vorm van inkomen. Serieus. Zelfs ik was op mijn 18e wel wijzer hoor. En TO heeft goeie tips gekregen waar ze terecht kan en welke trajecten ze kan verwachten. En thuisblijven met je hand op is geen optie.
Ik zou zeker nog even thuis blijven wonen, als je ouders dat ook goed vinden. Zij kunnen je helpen in het begin met de baby en financieel. Je zal het best zwaar krijgen de eerste maanden na de geboorte.

En vanuit een stabiele thuisbasis kan je weer gaan werken, wat gaan sparen en dan uit huis gaan.

Waarom ben je ontslagen? Liep je contract af of vanwege je zwangerschap? Dit laatste mag niet van de wet.
Goed van jullie, al die prima adviezen, maar om TO nou te feliciteren met d'r zwangerschap....een kind van 18 jaar.....nee dus.

Doodzonde van je jeugd, maar deze dingen gebeuren.
Dat dus Primabella.

Op dit moment heeft de TO een hele mooie basis. Een warm nest en mensen die om haar geven en haar helpen, waardoor ze nog mogelijkheden heeft (school/werk). Het is dan even een jaar of twee aanpezen, maar dan heeft ze daadwerkelijk weer iets van een toekomst voor haar en haar kindje. Dat gaat veel makkelijker dan wanneer je in je uppie woont, een huishouden hebt en zo goed als niet kan rondkomen. Dat geeft een stuk minder rust.
quote:girllovesearl schreef op 10 november 2010 @ 13:17:

[...]

Je spreekt misschien over jezelf en dan snap ik wat je zegt, maar er zijn genoeg vrouwen die zich laten onderhouden door hun man en dan gezellig huismoedertje "spelen"...Die ontvangen daar geen subsidie over...
quote:Oriane schreef op 10 november 2010 @ 13:20:

[...]

. Ik denk dat het zelfs wijzer is dat ze even bij haar ouders blijft onder toeziend oog dan dat ze in haar uppie ergens een huisje krijgt. Je zegt het zelfs.. als je 18 bent zie je bepaalde consequenties nog niet zo in. Prima als je in je uppie bent, niet handig als je verantwoordelijk bent voor een kindje.

Ik bedoelde jou en de anderen die meedenken ook niet. Ik bedoel de mensen die vinden dat ze nergens recht op heeft omdat ze zelf zwanger is geworden.

Ik ben het verder met je eens, in mijn eerste posting schreef ik al dat ze beter thuis kan blijven wonen. Een eigen woonruimte zal voorlopig voor haar niet haalbaar zijn, maar ze moet wel geholpen worden met scholing e.d.
Ga naar de gemeente, die helpen je verder. Onder de 26 val je onder de WIJ dat betekent dat je naar school moet of moet werken
Goeie tip meds... vind op de site dat de TO simpelweg de keuze krijgt... werken... of leren...

" Bijstand(smoeders) en de Wet Wij

Alleenstaande ouders, bijstand en Wet Wij

Alleenstaande ouders behoren tot één van de risicogroepen om in armoede te vervallen. In de Wet Wij nemen alleenstaande ouders een bijzondere positie in.

Uitgangspunt van de wet is dat alleenstaande ouders worden begeleid in een keuze tussen leren of werken, waarbij rekening moet worden gehouden met achtergrond, opleidingsniveau en persoonlijke voorkeuren. De Wet werk en bijstand en de Wet Wij zijn voor alleenstaande ouders op elkaar afgestemd. Alleenstaande ouders met kinderen tot vijf jaar met een bijstandsuitkering krijgen volgens de Wet werk en bijstand (artikel 9a * ) een vrijstellingsperiode van de arbeidsverplichting voor maximaal 6 jaar. Er geldt dan wel een scholingsplicht. Alleenstaande ouders moeten hierom wel verzoeken. Onlosmakelijk gekoppeld aan de ontheffing van de arbeidsverplichting is de verplichting scholing te volgen of, als zij beschikken over een startkwalificatie of als scholing niet haalbaar is, de verplichting anderszins door het college aangeboden voorzieningen te accepteren. De ontheffing van de arbeidsverplichting is dan ook niet vrijblijvend."

Als je niet aan de startkwalficatie voldoet vervalt de ontheffing van de arbeidsverplichting en moet je dus gewoon werken. Er is dus niet echt een keuze voor de TO. Ze moet aan de bak linksom of rechtsom

Linkje

http://www.werkleerplicht.com/pageID_9407121.html
quote:nessemeisje schreef op 10 november 2010 @ 13:23:

[...]

TO is 18, heeft genökt, is nu zwanger en houdt het kindje. Hartstikke mooi en dapper. Maar heeft zich kennelijk verder niet verdiept in de financiele consequenties, want heeft geen baan en geen opleiding. Woont bij ouders die haar steunen, maar wil toch liever een huisje. Zonder enige vorm van inkomen. Serieus. Zelfs ik was op mijn 18e wel wijzer hoor. En TO heeft goeie tips gekregen waar ze terecht kan en welke trajecten ze kan verwachten. En thuisblijven met je hand op is geen optie.

Ze is ontslagen, dus waarschijnlijk had ze wel een inkomen?

Het is niet zo dat ik voor haar opkom omdat ik in hetzelfde schuitje heb gezeten.

Ik was 19, zwanger maar met huis en baan. Daarna opleidingen erbij gaan doen etc.. Maar dat wil niet zeggen dat ik wakker lig van die moeder die mijn belastinggeld opeet. Je moet het toch betalen, en zoals ik al zei geef ik het dan 10 keer liever aan haar. Iedere situatie is anders, en waar het mij om gaat is het harde oordeel. Niet iedereen krijgt dezelfde kansen in het leven.
quote:Mac123 schreef op 10 november 2010 @ 13:26:

[...]

Die ontvangen daar geen subsidie over...

Ik wou al zeggen, prima vergelijking!

Heeft TO al gezegd dat ze de eerste jaren liever niet wil werken?

[...]

Die ontvangen daar geen subsidie over...Nee, maar die hebben ze dus ook niet nodig..
Per situatie is het ergens "recht" op hebben verschillend en dat is niet zo zwart/wit! Bij de fiom kunnen ze jou echt helpen en kijken wat voor jou wel en niet kan! Www.fiom.nl
LEEF!!!!
quote:girllovesearl schreef op 10 november 2010 @ 13:35:

[...]

Nee, maar die hebben ze dus ook niet nodig..

Snap jij het echt niet?!

Zij hebben het zo afgesproken. Punt. TO niet, want die heeft dat met niemand afgesproken. Of vind jij zo'n zelfde afspraak maar dan met de staat, heel normaal?

Kom op zeg.
quote:fleurtje schreef op 10 november 2010 @ 13:35:

[...]

Ik wou al zeggen, prima vergelijking!

Heeft TO al gezegd dat ze de eerste jaren liever niet wil werken?hm tja, ik wil sommige dingen ook liever niet, maar moet helaas toch.

[...]

Die ontvangen daar geen subsidie over...Maar ze krijgen later wel een (minimum)pensioen zonder ooit één dag gewerkt te hebben....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven