Geld & Recht alle pijlers

Alles op 1 hoop

18-09-2013 12:03 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet tevreden over hoe mijn vriend en ik de financiën op dit moment geregeld hebben. We hebben afgesproken dat we naar rato op de gezamenlijke rekening storten. Dus ik 1/3 van de vaste lasten, en mijn vriend 2/3, want hij verdiend gemiddeld 2x zo veel als ik. Maar in de praktijk gebeurt dit nooit. We hebben allebei een flexibel inkomen (hij zelfstandig ondernemer, ik op oproepbasis) dus het gebeurt regelmatig dat een van ons niet het afgesproken bedrag kan storten. In de praktijk doen we gewoon samen met het geld. Verdient hij de ene maand niet zoveel, dan betaal ik dingen voor hem. Verdien ik de ene maand niet zoveel, dan betaald hij dingen voor mij. Het is maar net wie er het meeste geld heeft. Zo komt het weleens voor dat hij een maand geen inkomen heeft, en ik dus alle vaste lasten moet betalen. Dan ben ik gelijk compleet blut, en hou ik niks over voor mezelf. Dan krijgt hij daarna weer geld binnen, en heeft hij veel geld om aan leuke dingen te besteden, terwijl ik niks meer heb. En andersom net zo hard. Dan doen we gewoon samen met het geld wat de ene persoon heeft.

Omdat het toch zo erg door elkaar loopt, vraag ik me af of het niet makkelijker is om alles op 1 hoop te gooien. Dan hoeven we elkaar tenminste niet meer steeds om geld te vragen. Niet meer steeds geld doorstorten van de ene naar de andere rekening. Maar ik ben dan bang dat ik straks helemaal niets meer achter de hand heeft. Dat mijn vriend mijn geld uit gaat geven als hij een maandje wat minder heeft verdient en ik wat meer. Maar andersom kan dat natuurlijk ook, dus op zich is dat geen echte reden. Wat zijn de dingen waar ik rekening mee moet houden, waar moet ik aan denken, wat moet ik overwegen voor we besluiten alles op 1 hoop te gooien? Wat zijn de voor- en nadelen? Ervaringsverhalen?

En wat betreft andere dingen op 1 hoop: hoe zit het met verzekeringen bijvoorbeeld? Nu hebben we alles apart, ieder zijn eigen kosten. Maar zorgverzekering enzo kan je toch ook samen afsluiten? Is dat niet goedkoper? Als we toch alles op 1 hoop hebben kunnen we dit soort dingen ook wel samenvoegen toch? Zijn er nog meer van dit soort dingen die misschien makkelijker/goedkoper zijn om op 1 hoop te gooien ipv ieder voor zich?
Ik zou naar rato blijven storten op een gezamenlijke rekening, maar ervoor zorgen dat er wel een startwaarde opstaat. Zodat dat het geld dat je bijvoorbeeld deze maand stort, pas nodig is voor binnen 2 maand ofzo.

Dus de eerste keer stort je er elk bijvoorbeeld 3xprorato op, en daarna gewoon maandelijks. Zo heb je iets meer vrijheid om problemen op te vangen.
Hier hebben we een gezamenlijke rekening voor de boodschappen waar ik geld op stort. Verder stort ik een klein bedrag op de rekening van m'n vriend waar de huur en auto en zo van worden betaald. We hebben alle kosten opgeschreven en betalen zo elk de helft van alle vaste gezamenlijke kosten.

De rest, zoals rekening van m'n mobiel en zorgverzekering, betaal ik van eigen rekening. Is zoiets niet handiger?

Alles op 1 hoop zou ik niet doen, want dan raak ik het overzicht kwijt. Ik zou ook niet echt meer iets voor mezelf durven kopen, want het moet dan wel in evenwicht zijn met wat m'n vriend besteedt en oh bah, ik word al niet goed als ik eraan denk hoeveel ik dan zit te wikken en te wegen.
Wij doen wel alles samen op een grote hoop.

Dat is inderdaad een kwestie van vertrouwen.

Als jij bang bent dat hij dan in het vervolg jouw geld gaat uitgeven dan gaat het niet werken.

Voordelen lijkt mij duidelijk. Nooit meer gedoe over wie wat betaald en geld overstorten van de ene rekening naar de andere rekening.

Bovendien vind ik het principe dat je elkaar wat gunt een gezond principe binnen een relatie. Wanneer je de financiën strikt gescheiden houd is de een toch altijd beter af dan de ander.

Overigens is een gezamenlijke zorgverzekering niet goedkoper je betaald net zoveel premie als dat je hem beiden apart had afgefloten.
Ik heb ook een wisselend inkomen trouwens, maar ik spaar dus in maanden dat ik meer verdien dan ik nodig heb, zodat ik nooit zo'n maand heb zonder inkomen. Kunnen jij en je vriend dat niet doen dan?
Heb je al eens een maandoverzicht gemaakt van alle vaste kosten + kosten van boodschappen?
Tja, ik zou naar rato blijven storten. Een stabiel inkomen is er (nog) niet, dus ik zou niet alles op 1 hoop gooien, waardoor de kans bestaat dat er een maand komt waarin jullie beide tekort komen en er geen buffer meer is.
quote:paperchase schreef op 18 september 2013 @ 12:03:

We hebben allebei een flexibel inkomen (hij zelfstandig ondernemer, ik op oproepbasis) dus het gebeurt regelmatig dat een van ons niet het afgesproken bedrag kan storten.

Als jullie niet samen waren geweest dan hadden jullie ook iedere maand de vaste lasten moeten betalen. Dan is er niemand die even bijspringt. De wbv/bank/provider/zorgverzekering heeft dan ook geen boodschap aan het feit dat je een zelfstandig ondernemer bent.

Waarom dus beide niet meer opzij zetten in de vette maanden, zodat je in de magere maanden gewoon het afgesproken bedrag kan storten. Dan hoef je ook niet telkens te lenen/over boeken/alles te betalen/voorschiten etc etc.

Volgens mij is dat een makkelijker oplossing dan alles op een hoop gooien.
Ik ben erg voor alles op een grote hoop gooien maar dat lost het probleem van in goede tijden niet sparen voor slechte tijden en dus in slechte tijden te kort komen inderdaad niet op.
Hebben jullie een budget opgesteld? Wat heb je aan uitgaven per maand/kwartaal/jaar en een schatting van de inkomsten? Zolang je dat niet hebt blijft het probleem hetzelfde. Of je het nou op een hoop gooit of niet.
Wij hebben het eerste half jaar dat we samenwoonden alles apart gedaan. Maar we verdienen ongeveer evenveel, dus hebben we nu alles op 1 hoop gegooid.

We storten elke maand eenzelfde bedrag op de gezamenlijke rekening en betalen daar de vaste lasten van.

De rest is voor onszelf, maar daar sparen we dan ook weer samen van, en een apart bedrag is voor onszelf om uit te geven aan wat we willen.

Zo vinden wij het zelf het prettigste.
Kunnen er geen duidelijke afspraken gemaakt worden wat jullie samen betalen en welk bedrag jullie elke maand voor jezelf mag uitgeven? Het hoeft niet op een gouden weegschaal gelegd te worden, maar om het ongeveer te weten is wel handig om misverstanden te voorkomen.

En samen een buffer maken voor de maanden dat je het wat minder hebt is ook wel handig.
Als je de financiën gescheiden houdt dan lijkt het me logisch dat als jij een keer zijn deel van de lasten betaalt, hij dat terugbetaalt op het moment dat er alsnog geld binnenkomt. Niet dat alles dan lekker betaald is en dat hij al het geld voor zichzelf kan houden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Wij hebben een grote hoop en een wisselend inkomen. Geen gedoe, alles komt binnen op een rekening, vaste lasten worden daarvan afgeschreven naar de tweede rekening zodat die altijd betaald worden. En wat er dan meer overblijft dan het boodschappengeld op rekening 1 gaat naar de spaar. Zijn geld is mijn geld en andersom.
Als je langer samen bent, ben ik wel voor een gezamelijke rekening waarop alles binnenkomt. Van ons gezamenlijke inkomen wordt elke maand hetzelfde bedrag naar onze eigen rekening overgemaakt. Dit is voor eigen uitgaves zoals telefoons (luxe smartphone of niet), kleding, sport, uitstapjes met vrienden enzo. maar we hebben het een jaar of 5 naar rato gedaan en dat is ook prima, maar bij wisselende inkomens, moet je wel wat achter de hand hebben voor maanden met te weinig inkomen.
wij hebben alles op de grote hoop. Ik beheer het kasboekje, betaal de rekeningen en beheer het budget. Dat wilt zeggen dat ik doorgeef welk bedrag er over is na betaling van alle rekeningen, sparen en vaste lasten en aftrek van ons boodschappen budget. Daarna overleggen we samen welke grote dingen we willen aanschaffen en daar leggen we geld voor opzij. Wat er dan overblijft kan naar eigen inzicht worden uitgegeven, meestal wordt dit door mij gedaan omdat ik de kinderen kleed, zorg dat vriend geen boxers met gaten in de kast heeft en ook cadeautjes en dergelijke koop. Aankopen boven de 20-, overleg ik kort door hem bijvoorbeeld te smsen of hij het oké vindt. Meestal is dit wel het geval hoor ;)
Het gaat mis omdat jullie je niet aan de afspraken houden. Hij blijft verantwoordelijk voor zijn 2/3 deel. Dit betekent dat als hij de ene maand wat meer heeft, het opzij moet leggen voor de andere maand.
quote:Susan schreef op 18 september 2013 @ 12:41:

Als je de financiën gescheiden houdt dan lijkt het me logisch dat als jij een keer zijn deel van de lasten betaalt, hij dat terugbetaalt op het moment dat er alsnog geld binnenkomt. Niet dat alles dan lekker betaald is en dat hij al het geld voor zichzelf kan houden.dat dus: reken het uit over een jaar ofzo: zijn jullie dan ook financieel in evenwicht qua 1/3 en 2/3 verdeling? Zo nee, dan moet hij dat bijstorten en krijg jij geld terug (of andersom)
Als je vriend na één magere maand de vaste lasten al niet meer kan betalen moet hij eerst eens aan een buffer gaan werken.

Dat is natuurlijk pure schijnzelfstandigheid, als je vriendinnetje voor alle kosten moet opdraaien zo gauw er een factuur een keer te laat betaald wordt.

Door alles op een grote hoop te gooien wordt het eigenlijke probleem alleen nog maar onduidelijker. Het is trouwens zowiezo een enorm slecht idee, om zakelijke en privérekeningen niet gescheiden te houden.
over je verzekeringen

"En wat betreft andere dingen op 1 hoop: hoe zit het met verzekeringen bijvoorbeeld? Nu hebben we alles apart, ieder zijn eigen kosten. Maar zorgverzekering enzo kan je toch ook samen afsluiten? Is dat niet goedkoper? Als we toch alles op 1 hoop hebben kunnen we dit soort dingen ook wel samenvoegen toch? Zijn er nog meer van dit soort dingen die misschien makkelijker/goedkoper zijn om op 1 hoop te gooien ipv ieder voor zich?"

zorgverzekering samen kan, maar maakt niet zoveel uit qua kosten vergeleken met apart. Wel hoef je als samenwonend stel maar een rechtsbijstand-, WA-, inboedel en reisverzekering te hebben. Hier kun je waarschijnlijk best een hoop op besparen.
Betaal jij eigenlijk mee voor zijn 3 kinderen? Of betaalt hij dat allemaal in zijn eentje?
Man&ik verdienen ieder rond de 2000 netto,hiervan storten we ieder 1500 naar onze en/of rekening,hiervan worden alle vaste lasten/boodschappen van betaald,en 500 gespaard.

Alle kosten voor onze kinderen gaan hier ook vanaf,kinderbijslag en kinderopvangtoeslag komt ook op en/of binnen.

We houden dus ieder 500 over voor leuke dingen als kleding,kapper,sportschool,smartphone,kadootjes etc

Als hij meer zou verdienen gaat het naar rato.
Mijn vriend en ik hebben al geruime tijd besloten om -geheel tegen de trend van ons huidige kabinet in- over te gaan van een participatiesamenleving naar een verzorgingsstaat-model.

Alles is op 1 hoop, ook de spaarrekening is gezamenlijk, we hebben vastgelegd dat, mocht er iets mis gaan, alles 50-50 gedeeld zal worden. We vertrouwen elkaar volledig in dat opzicht.

Ik zou het ook niet anders willen, de tijd die we naast werk, zorg, sport en andere verplichtingen over hebben moeten niet op gaan met gezeur over geld.
Ik zou er bloednerveus van worden om met twee zo erg wisselende inkomens en kennelijk nul buffer om die wisselingen op te kunnen vangen, een gezin met kinderen te moeten onderhouden.

Als ik jou was zou ik dus in ieder geval iets veranderen.

Maar ik zou eerder gaan kijken naar het aanleggen van een spaarrekening waar je op terug kan vallen als de inkomsten tegenvallen, dan alles op de grote hoop gooien. Dat laatste is namelijk geen oplossing voor jullie structurele probleem.
Zeg maar Spijker.
Even voor de duidelijkheid: het idee om alles op 1 hoop te gooien is absoluut niet bedoeld voor meer overzicht, of om meer geld over te houden of iets. Alleen om het makkelijker te maken en niet steeds geld te hoeven doorsluizen naar elkaar.

Een buffer opbouwen willen we maar al te graag doen, maar dat is niet zo makkelijk helaas. Begin dit jaar zat het bedrijf van mijn vriend op het randje van faillissement, dus had hij geen inkomen. Niet lang daarna raakte ik mijn werk kwijt, en hadden we 2 maanden lang geen inkomen. Gelukkig kon mijn vriend ergens anders aan de slag, en werkte hij intussen retehard om zijn bedrijf overeind te houden. Inmiddels bloeit zijn bedrijf als nooit tevoren, en hoeft hij niet meer ergens anders te werken. Ik heb sinds een paar weken weer werk, en dus ook een inkomen, al is het maar heel weinig. Tot een maand of 3 geleden kwamen we maandelijks geld tekort, en maakten we alleen maar schulden ipv een buffer. Mijn vriend heeft sinds 3 maanden weer een goed inkomen, maar we zijn nog steeds bezig met het afbetalen van de schulden/achterstanden en er is helaas nog geen ruimte om een buffer op te bouwen. Als alles blijft zoals nu, zijn we in december overal vanaf en kunnen we gaan sparen. Maar zolang er geen buffer is van beide kanten, zal het zo blijven dat we af en toe elkaars kosten betalen.

En als we ieder een aparte rekening houden, blijft het probleem van maandelijks tekort. Stel: ik verdien de ene maand 500 euro, kom 100 tekort. De volgende maand verdien ik 700 en hou ik 100 over waarmee ik mijn schuld afbetaal van de maand ervoor. Komt prima uit. Maar als we een gezamenlijke rekening zouden hebben, komt het bijvoorbeeld als volgt uit: vriend verdient 1500, ik 500. Ik kom 100 tekort, vriend betaald die 100 euro voor mij. De maand er na verdient mijn vriend 1300, komt 100 euro tekort. Ik verdien dan 700 euro, hou 100 over, en betaal die 100 euro voor hem. Komt ook prima uit, en is ook in evenwicht.

Zoals dat laatste voorbeeld is dus zoals het nu gaat. Het is niet zo dat een van ons meer voor de ander betaald dan andersom, het is allemaal in evenwicht. Daarom denk ik dat een gezamenlijke rekening wel zou kunnen werken. Ik schrijf in de OP wel dat ik bang ben dat hij mijn geld op maakt, maar dat is een irreële angst, want ik weet wel dat dat niet gaat gebeuren. Ik betaal ongeveer evenveel voor hem, als hij voor mij. Het is eerder zo dat ik zijn geld op maak .

Wat overzicht betreft, denk ik dat ik meer overzicht heb met alles op 1 hoop, dan met 2 rekeningen (prive en gezamenlijk). Nu is het een grote chaos, omdat we constant geld doorsluizen naar elkaar. Dan staat er bijvoorbeeld dat ik 100 euro naar hem gestort heb, om iets voor hem te betalen, en een maand later staat er 100 van hem naar mij, om dat terug te betalen. Dat vind ik vrij onoverzichtelijk, moet ik helemaal gaan bijhouden of hij alles wat ik hem 'leen' wel terug betaald zeg maar. Het scheelt ook dat bij een gezamenlijke rekening (alles op 1 hoop) er alleen de vaste lasten en boodschappen geld op te zien zijn. Mijn vriend betaald al zijn privé uitgaven contant (deel van zijn inkomsten is contant), en ik pin aan het begin van de maand zo'n 50 euro, waar ik mijn privé uitgaven van doe (anders geef ik veel te veel uit ). Alleen grote bedragen pinnen we, en die zijn ook altijd makkelijk te herleiden. Dat zijn ook eigenlijk vaak dingen voor gezamenlijk gebruik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven