Geld & Recht alle pijlers

Alles op een hoop?

01-06-2012 14:01 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of echt iedereen alles op een hoop heeft? Ik voel me het beste bij mijn geld / zijn geld, dat we het apart houden en dat vindt m`n vriend ook. Maar ik merk dat het vreemd gevonden wordt. Ik moet vaak uitleggen waarom we dat apart houden en ik weet niet goed hoe, het is meer een gevoel denk ik. Wat zijn de voordelen van alles op een hoop en wat zijn de nadelen?

En forummers die alles apart houden, hoe doen jullie dat met een grote aankoop? Of als er bijv. een kindje op komst is?

Misschien hou ik er gewoon niet zo van dat alles van 'ons' moet zijn. Er is al zoveel 'samen' 'ons' en 'wij'. Is het dan zo vreemd dat ik iets wat echt echt van mij is, voor mezelf wil houden?
KatVonDee schreef op 01 juni 2012 @ 15:33:

Ik zou het niet moeten van m`n vriend, maar ik zou zelf wel gevoel hebben dat ik me 'moet' verantwoorden omdat het dan grotendeels zijn geld is en dat voelt voor mij niet prettig.
Ja, zo voel ik het ook. Het is geld is dan van allebei en ik zou dingen laten als ik weet dat hij dan minder heeft te besteden voor zichzelf. Geheel onterecht, want zo zou hij dat absoluut niet zien en ik andersom zeker ook niet, maar ik voel me happier met gescheiden rekeningen.
Toen we gingen samenwonen hadden we geen keuze. Alles moest op een grote... ehhhh... een klein hoopje, want we konden beiden anders niet rondkomen. ;-)

En zo gaat het nu nog steeds. Ik zou op geen enkele andere manier in een relatie willen zitten, eerlijk gezegd. Grote uitgaven daar komen we over het algemeen wel uit. Ik gun mijn echtgenoot zijn onzinnige gadgets en hij gunt mij mijn schoenen/tassen. Allebei gelukkig.

Ik snap trouwens niet hoe je in gemeenschap van goederen getrouwd kunt zijn en gescheiden geldstromen kunt hebben. Door een gemeenschap van goederen wordt al het bezig gezamenlijk, dus ook het inkomen. Zelfs al staat het enkel op naam van de ander, het is van beiden.
Bij de meeste mensen zal dat niet zo werken sugarmiss. Dan zie je gescheiden rekeningen echt veel te strak. Het gaat vaak helemaal niet om een tientje hier of daar en niet alles hoeft op de cent 50/50 geregeld te zijn.

Anyway, wij hadden ook allebei gewoon eigen rekeningen en 1 e/o rekening. Beiden boekten daar de helft van het bedrag heen dan nodig was voor hypotheek, g/w/l en boodschappen en alle rest gaat gewoon van eigen rekening.

Wij deden dan weer niet na een etentje de helft terugstorten ofzo. Dat betaalde gewoon iemand en een volgende keer is dat wel weer de ander.

Voor mij de perfecte verdeling. Ook al hoef je je misschien niet te verantwoorden als je dat afgesproken hebt, ik zou me toch ongemakkelijk voelen als mijn aankopen van een gezamenlijke rekening zouden gaan. En dan heb ik het niet over één kledingstuk ofzo, maar ik koop gerust 3x per jaar iets als een pc, een laptop, een spelcomputer, een tablet, de nieuwste smartphone en dan ook nog eens 10-20 spellen etc. Noem het maar hobby, haha :D En ik zou daar dus ook niet steeds over willen overleggen. Misschien beschrijft dat laatste het gevoel beter.

Als ik een fiets wil kopen, dan wil ik op mijn rekening kunnen kijken om te zien of dat kan en dan staat hij er overmorgen.

Wel een nuance in dit verhaal;

Om dit te kunnen doen moet je naar mijn mening wel ongeveer hetzelfde verdienen of niet zo handelen zoals ik beschreef, maar met meer overleg.

Ik zou me namelijk wel ontzettend opgelaten voelen als mijn partner bijna geen vrijheid heeft w.b. geld en ik elke 3 maanden een nieuwe gadget voor mijzelf koop. Of beter, ik zou me nooit opgelaten voelen, want ik zou dat dus gewoon echt nooit kunnen doen (emotioneel gezien).
Ik ben tbm. Mijn man werkt als zelfstandige en ik werk daarin mee maar dus zonder loon. Hier alles op 1 hoop. Lekker overzichtelijk en gaat al 12 jaar goed
Wij wonen samen in het koophuis van mijn vriend en hebben aardig wat bankrekeningen:

- Een gezamenlijke betaalrekening, hierop storten wij beiden de helft vd gezamenlijke vaste lasten, en Daarnaast stort ik er geld op voor de boodschappen.

- Een gezamenlijke spaarrekening voor auto-onderhoud, grotere uitgaven etc.

- Een gezamenlijke spaarrekening voor de jaarlijkse gemeentebelasting etc.

- Beiden hebben we een persoonlijke betaalrekening waarvan we persoonlijke vaste lasten (voor mijn vriend is dit ook de hypotheek), kleding etc van betalen

- Beiden hebben we een persoonlijke spaarrekening voor vakanties, persoonlijke grote uitgaven etc.

- En daarnaast heb ik nog een 2e persoonlijke spaarrekening waarop ik spaar voor een persoonlijke buffer.

Wij vinden het zo prettig en storten gewoon af en toe geld op elkaar rekening als de een bijvoorbeeld even heeft gepind in een restaurant voor ons beiden ofzo. Hoewel het ook vaak zo gaat dat de ene keer ik, en de volgende keer hij een uitje betaald.

Vriend verdiend wat meer dan ik maar ik wil gewoon de helft vd vaste lasten betalen. Hij heeft kosten voor zijn huis maar omdat ik hier dus gratis kan wonen betaal ik de boodschappen. Dat komt op bijna hetzelfde bedrag neer na de HRA.

Bij ons speelt ook mee dat wij nogal anders met ons geld omgaan. Ik ben echt een spaarder en koop niet snel dure dingen. Terwijl mijn vriend zijn geld laat rollen en elke maand wel weer een nieuwe dure aankoop doet. Prima, omdat we het van ons eigen geld doen hoeven we daar geen discussies over te voeren. En ondertussen worden de vaste lasten gewoon betaald.
Wij zijn getrouwd, 2 kinderen en alles op 1 hoop, al vanaf het begin. Wel hebben we elk nog onze oude girorekening van vroeger, daar storten we elke maand 100 euro op, dat is ons 'zakgeld'. Beetje overbodig, het stamt nog uit de tijd dat man eerst mij onderhield en ik daarna hem, zodat we zonder ons schuldig te voelen iets voor onszelf konden uitgeven. Nu gebruiken we dat geld vooral om kadootjes voor elkaar te kopen, man betaalt er zijn sport van en ik mijn Plan-kind.

Het lijkt mij zo lastig om niet alles op 1 hoop te hebben, vooral omdat ik veel meer verdien dan mijn man. Dan zou hij regelmatig blut zijn terwijl ik zwem in het geld. En dan mag hij niet mee op vakantie of uit eten of zo? Wij vinden dat onzin, we vormen met elkaar een gezin, wonen hier samen, eten samen, gaan samen op vakantie en betalen dus ook alles samen, maakt niet uit waar het geld vandaan komt.
Alks we het niet eens worden over grote uitgaven is het hier een njet. We hebben allebei veto.

Maar wij kunnen goed praten over wat wel of niet kan of noodzakelijk is. Mijn vriend is niet iemand die me het licht in m'n ogen niet gunt, maar me gelukkig wil maken.

Hier gaat alles ook op 1 hoop na aankoop van een koophuis. Lijkt me het gemakkelijkst en simpel.
Alles gaat hier op 1 hoop, we hebben wel verschillende rekeningen maar hebben beide een pas van elkaar.

Man kwam met 50 gulden naar Nederland en dat is dus gewoon zo gegroeid, hij mocht nog niet werken in afwachting van zijn verblijfsvergunning en ik was dus kostwinner, ik had zelfs al een koophuis met behoorlijke winst op 22 jarige leeftijd, gewoon getrouwd in gemeenschap van goederen en inmiddels is man allang de hoofdkostwinnaar, ik werk ook nog fulltime maar man verdiend meer.

Laptop of auto overleggen wij wel, weekendjes weg enzo ook, maar dat zal ook wel moeten, ivm kinderen en andere zaken.

Ik zou nooit zo een weekendje weg boeken zonder te overleggen, ookal zou het helemaal mijn eigen geld zijn, ik vind dat je als partners dat soort zaken toch moet overleggen.
sandy1974 schreef op 01 juni 2012 @ 19:06:

Man&ik zijn 10 jaar getrouwd(op huwelijkse voorwaarden),en hebben vanaf het begin toen we in zijn koop appartement gingen samenwonen eigen rekeningen gehad.

Eigenlijk omdat we allebei al een eigen huis hadden, en ik bij hem introk,hebben we dat zo gelaten.

Nu hebben we 1 e/o rekening voor vaste lasten,boodschappen,en aankopen voor onze kinderen.,hierop storten we ieder naar rato(verdienen ongeveer evenveel)

Kinderopvangtoeslag&kinderbijslag komt ook binnen op e/o .

Verder ieder een eigen rekening voor leuke dingen &eigen spaarrekening.

Als we aankopen doen voor in huis,storten we ieder 50% op de e/o rekening,en betalen het daarvan.

Als we uit eten gaan,pin ik en stort mijn man 50% terug of andersom.

Dat laatste kan ik bijna niet geloven. In een huwelijk van 10 jaar?!? Lijkt me meer iets voor een etentje met een vage kennis.....

Waarom niet gewoon betalen en klaar? om dat het dan 'niet eerlijk' is?

Kan echt niet begrijpen dat je zo in een relatie zit.
qwerttu schreef op 01 juni 2012 @ 20:33:

Ik snap trouwens niet hoe je in gemeenschap van goederen getrouwd kunt zijn en gescheiden geldstromen kunt hebben. Door een gemeenschap van goederen wordt al het bezig gezamenlijk, dus ook het inkomen. Zelfs al staat het enkel op naam van de ander, het is van beiden.
Natuurlijk, juridisch gezien is alles van beiden. Het gaat daarom ook niet om het daadwerkelijk scheiden van bezit. Wij vinden het gewoon prettig om eigen rekeningen te hebben. Dat voelt het prettigst, net zoals voor een ander stel een gezamenlijke rekening weer het prettigst kan voelen.
''Ik zou nooit zo een weekendje weg boeken zonder te overleggen, ookal zou het helemaal mijn eigen

geld zijn, ik vind dat je als partners dat soort zaken toch moet overleggen.''

Wij hebben ons geld niet op de grote hoop, maar dat betekent niet dat we niets overleggen hoor! Natuurlijk stemmen we dit soort dingen met elkaar af. Alleen hoef ik niet te overleggen of het financieel wel kan, omdat het mijn eigen geld is wat ik er aan uitgeef.

Geld van een etentje terugstorten gaat mij echt veel te ver, zo krampachtig gaat het bij ons gelukkig niet.
Wij storten ook nooit iets terug op elkaar rekening.

Ik heb wel eens gehad dat ik bij een tankstation stond en mijn pas niet bij me had, dan pin ik rustig van mijn vriend.

Het gekke is dat ik wel een pasje heb van zijn rekening, maar hij niet van mijn rekening.

Dat is eigelijk gegroeid, toen wij elkaar leerde kennen had hij alimentatieplicht. Ik heb toen onze dochters (tweeling) gekregen en een poosje minder gewerkt. Ik moest na de geboorte een rekeningnummer aan het SVB en heb toen mijn eigen bankrekening opgegeven waar ook mijn salaris opbinnen komt.
Ik vind dat iedereen lekker moet doen waar ze zich zelf prettig bij voelen. En zelfs al ben je gehuwd in gvg maar vind je het gevoelsmatig fijner om ieder je eigen rekening te houden, dan is dat toch prima? Zie het probleem niet.

En als anderen het vreemd vinden of niet begrijpen maakt toch niet uit. Je hoeft je niet te verantwoorden hoor...
KatVonDee schreef op 01 juni 2012 @ 14:01:

Misschien hou ik er gewoon niet zo van dat alles van 'ons' moet zijn. Er is al zoveel 'samen' 'ons' en 'wij'. Is het dan zo vreemd dat ik iets wat echt echt van mij is, voor mezelf wil houden?

In relaties ook altijd gewerkt met ieder een eigen rekening en een aparte "pot" voor de gezamenlijke uitgaven.

Voor mij werkt dat het beste, ik ben erg spaarzaam en zou me kapot ergeren als het 30ste paar schoenen gekocht zou worden en omgedraaid kan ik me voorstellen dan mijn partner haar wenkbrauwen optrekt als ik het zoveelste boek koop.

Over uit eten gaan e.d. werd nooit ingewikkeld gedaan wie op dat moment geld had (meestal ik :-] ) betaalde.

Net als met vakanties soms 50% / 50% soms 70% / 30% ach eigenlijk nooit echt op gelet.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Hier twee e/o rekeningen. Op de ene rekening wordt het salaris van mijn man gestort, toeslagen enzovoorts en daar worden alle vaste lasten van afgeschreven. Op de andere rekening komt mijn salaris binnen en daar worden de boodschappen, uitjes etc. betaald. We hebben dit puur uit praktische overwegingen gedaan omdat het zo duidelijk is wat ons maandbudget is. Alles wat overblijft op beide rekeningen, sparen we op 1 gezamelijke spaarrekening. Grote aankopen overleggen we en daar hebben we werkelijk nog nooit ruzie over gehad, we komen er altijd wel uit. Ik vind het ideaal zo, alleen vind ik het jammer dat als ik een cadeautje voor zijn verjaardag koop, dat van 'ons' geld is en niet van mijn eigen spaarpotje.
@katvondee jullie zijn toxh nog geen jaar samen? Dan vind ik het jirt gek dat je zaken nog gescheiden wil houden. Denk dat dat met de tijd moet groeien.

Wij hebben ieder een eigen rekening en een gezamenlijke. Storten iedere maand de helft pp erop, als we gaan werken wordt dat naar ratio. We leven samen dus willen het samen leuk hebben, maar wil wel wat zeggenschap hebben over mn eigen geld.
Wij hebben het ook redelijk gescheiden. Alle vasten lasten gaan van zijn rekening. Verder draag ik een bepaald percentage af van wat ik verdien en daar doen we boodschappen mee. Alles wat verder overblijft is voor ons beiden apart om te sparen. Alles wat voor jezelf gekocht moet worden, kleding, gadgets, pcspelletjes, make up etc betalen we van ons eigen spaargeld. Ik verdien ook minder dan mijn vriend en wij vinden ook dat hij er van mag profiteren dat hij jaren gestudeerd heeft en nu meer dan 40 uur per week werkt.
We verdienen verschillend, omdat hij deels studeert. We laten alles binnekomen op een gezamenlijke rekening en krijgen daar beiden een gelijk bedrag aan eigen geld voor onze eigen rekening van. Daar doen we persoonlijke uitgaven en wat van sparen. Gezamenlijk sparen we ook. We zijn echter al vanaf ons 18e bij elkaar, dus hebben wat we hebben samen opgebouwd. En eerder hadden we een gezamenlijke rekening waar we een gelijk bedrag op storten per maand voor huur, boodschappen ed. Nu zijn we een stapje verder gegaan toen we een huis kochten.

We zijn helemaal geen "ons" voor de buitenwereld, we zijn erg onafhankelijk. En dat gaat prima voor ons met deze geldverdeling.

Maar alles gescheiden hebben vindt ik niet raar. Ik kan me voorstellen als je financieel ongelijker begint, je beiden wat ouder bent, je het ook gescheiden houdt.

Mijn ouders hebben al 40 jaar alles financieel gescheiden van elkaar, gaat ook prima hoor en ze houden niet minder van elkaar dan anderen.
dubbelma schreef op 02 juni 2012 @ 11:52:

Maar alles gescheiden hebben vindt ik niet raar. Ik kan me voorstellen als je financieel ongelijker begint, je beiden wat ouder bent, je het ook gescheiden houdt.

Ik krijg juist het idee dat als je financieel meer uit elkaar loopt, het vaker op één hoop wordt gegooid. Bijv. omdat de één helemaal geen werk heeft, of slechts een part time baan, omdat je bijv. voor de kinderen zorgt thuis of ziek bent, terwijl de ander full time werkt.

Wellicht is dat niet zo hoor, maar bij al deze topics (enige tijd geleden hebben we het hier ook al pagina's lang over gehad) lees ik dat er een beetje in.
Ons inkomen is overigens redelijk gelijk.
Zazu, bij ons was dat juist niet zo. Wij verdienden ongeveer evenveel en brachten ook ongeveer evenveel spaargeld in toen we alles op 1 hoop gooiden. Ik had er denk ik veel meer moeite mee gehad als inkomen of vermogen sterk hadden verschild.

Inmiddels zit er overigens wel een behoorlijk verschil in inkomen (ik verdien meer) maar ik heb hier nu geen moeite mee. We hebben nu ook kinderen en zie alles wat binnenkomt gewoon als ons gezamenlijk inkomen.

Maar wij zijn beiden geen big spenders. Denk als 1 van beide structureel veel geld uitgeeft aan iets voor hem/haar alleen (bv een dure hobby), dat het veel sneller problemen geeft of als niet prettig ervaren wordt.
Wij hebben wel ieder een eigen rekening, maar mijn vriend zijn rekening gaan de vaste lasten af, en ik maak dus een vast bedrag per maand daarheen over. Verder is het eigenlijk min of meer 1 hoop, ene keer boodschappen van mijn rekening, andere keer van zijn rekening. Nu we een kleine op komst hebben, ga ik minder werken en zal dus iets minder naar zijn rekening overmaken. Er wordt van mijn rekening een vast bedrag gespaard, mijn vriend checkt eens in de zoveel tijd en maakt het dan zelf over naar zijn spaarrekening. Grote aankopen doen we meestal samen, over kleine dingen doen we niet zo moeilijk. We zijn allebei ongeveer even zuinig/uitgeverig qua geld en het is niet dat we super krap zitten.
Wij hebben allbei een eigen rekening en 1 gezamenlijke betaal- en spaarrekening.

Elke maand houden we 350 euro op onze eigen rekeningen en de rest gaat naar de gezamenlijke. Hiervan betalen we eigenlijk alles, boodschappen, vaste lasten, kadootjes, vakanties, aankopen voor in huis, benzine etc.

Het geld op onze eigen rekeningen is puur voor 'eigen gebruik'. Dus voor kleding, uitgaan of weekendjes weg zonder partner, kadootjes voor partner etc.

Zo hoef ik me nooit schuldig te voelen als ik het zoveelste boek koop of 100 euro verbras met stappen.

Partner heeft daarnaast veel gespaard toen we nog Niet samenwoonden. Dat geld staat op haar eigen spaarrekening en is dus ook van haar.

Edit:ons inkomen is nagenoeg gelijk. Vriendin verdient iets meer en maakt dat geld dus ook over op de gezamenlijke rekening. daar staat tegenover dat ik thuis wat meer doe.
vrouwke_theelepel schreef op 01 juni 2012 @ 14:14:

Wij hebben wel alles op 1 hoop en ik kan gewoon mascara en ijsjes kopen zonder gezeur hoor.

Dit dus. :-]

Wat raar dat zoveel mensen verantwoording (zouden) moeten afleggen als ze een gezamenlijke rekening hebben.
Shit happens, but flowers grow on it!
Hier ook alles op 1 hoop, geen problemen mee hoor.

We sparen een vast bedrag een gedeelte aan vaste lasten en de rest mag op.

De ene keer geeft mijn vrouw meer geld uit de andere keer ik.

Daar komt bij dat ik het een gezeur vind om alles te gaan scheiden.

We hebben twee auto's waarvan 1 lease, dus geen extra uitgaven, mijn vrouw heeft een eigen auto en heeft daar wel extra kosten aan, ook zou ze moeten sparen voor een andere, dat heb ik weer niet.

Ook geeft ze meer geld uit aan leuke dingen, ik vind het allemaal prima....

Als we toch uit elkaar gaan wordt alles door twee gedeeld en klaar is Kees

Of ik dat wat minder krijg so what, we hebben dan leuke jaren gehad dus prima geregeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven