Geld & Recht alle pijlers

Als freelancer aan de slag?

01-08-2009 22:50 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand mij in het kort uitleggen waar je rekening mee moet houden als je als freelancer aan de slag gaat? En heeft dat nou echt voordelen tov van een 'gewoon' nul-urencontract?
kijk eens op/stel deze vraag op:

http://www.lancelots.nl/
De Kamer van Koophandel heeft doorgaans veel informatie over dit soort zaken: http://www.kvk.nl/. Zo te zien hebben ze ook bijeenkomsten waarvoor je je kunt inschrijven om voorgelicht te worden: http://www.kvk.nl/agenda/ ... als_freelancer_of_zzp-er/

Wil je als freelancer gezien worden, moet je wel aantoonbaar minimaal 2 (verschillende) opdrachtgevers per jaar hebben, geloof ik.
Miena, fijn topic, ik blijf het volgen want vraag me dit ook af.

Momenteel werk ik voor verschillende opdrachtgevers. Ik heb één werkgever waar ik een nulurencontact heb en daarnaast werk ik voor enkele andere aanbieders en word dan meestal via payroll-bedrijven betaald.

Ik vraag me inderdaad ook af of het voor mij gunstiger is om freelancer (ZZP'er) te worden, of het op deze manier te bijven doen. Mijn opdrachtgevers willen sowieso alleen op factuur betalen als je een VAR wu (winst uit onderneming) hebt en geen VAR overige inkomsten. Zo'n VAR krijg je via de belastingdienst, maar daarin is geen eenduidigheid. Het ene kantoor is er gemakkelijker in dan het andere. Belachelijk, zo krijg je ongelijke behandeling, vind ik.

Ik had VAR's aangevraagd voor dit jaar, maar daarbij niet vermeld dat mijn verschillende activiteiten in uren bij elkaar opgeteld moeten worden (ik had per werksoort een VAR aangevraagd). Zo kwam ik volgens de beoordelaar niet aan voldoende uren om een VAR wu te kunnen krijgen. Ik kon bezwaar aantekenen, maar omdat ik er dus toch nog niet echt uit was of ik wellicht beter in loondienst kon blijven, heb ik dat niet gedaan. Voor volgend jaar stel ik me echter dezelfde vraag. Het bevalt mij op zich nu goed, ik werk flexibel, vanuit huis, en bepaal zelf hoeveel uren en wanneer ik werk. Omdat het toch loondienst is, heb ik wel sociale zekerheid voor een lage prijs. Maar dus ook alle vrijheid van een zelfstandige.

Wat is wijsheid?

Hoe sta jij daarin?

xx lisa.
wow lisa, je hebt je er duidelijk al veel meer in verdiept dan ik. In mijn geval is het misschien ook nog niet helemaal nodig: ik werk als internetredacteur en daarnaast doe ik voor een andere website nog wat losse dingetjes (maar dat stelt eigenlijk weinig voor) Ook werk ik voor de eerste niet vanuit huis maar vanaf kantoor. Daarnaast volg ik nog een fulltime (nou ja, fulltime...) opleiding. Ik ben pas net met dit werk begonnen en weet ook niet hoeveel werk ze me aanbieden in de toekomst. Het is nu natuurlijk vakantietijd en daardoor kan ik invallen enzo. Het liefst zou ik ook meerdere opdrachtgevers hebben en vanuit huis werken, maar ja hoe vind ik die? Misschien een beetje warrig verhaal, maar zo weet je mijn situatie ook. In jouw geval vind ik het al een stuk logischer klinken om eenmanszaakje op te zetten. Maar ook daarbij heb ik niet echt een idee wat er allemaal bij komt kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven