Geld & Recht alle pijlers

Ambulant begeleider kosten

12-01-2018 16:07 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Weten jullie of het normaal is dat een ambulant begeleider vraagt of je daarheen komt, omdat beweerd dat de parkeerkosten niet worden vergoed?
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
12-01-2018 17:03
Je moet gewoon doen, stel jullie zien elkaar een uur, dan rekent ze 1 uur en een kwartier. Dat kwartier dekt dan de parkeer kosten.

Ik betaal geen parkeerkosten en als we in mijn belang ergens heen gaan betaald de begeleider. Ook de benzine.

Ik ga er vanuit dat ze bij een organisatie werkt?
Ze werkt inderdaad bij een organisatie, de vorige ging inderdaad ook met mij mee naar instanties en kwam gewoon met de auto bij mij thuis en hiervoor heb ik nog nooit hoeven betalen.
Celaena_Aelin schreef:
12-01-2018 17:15
Minke, is er bij jullie een ambulant begeleider als een soort maatje, om dingen mee te ondernemen? Want dat is iets anders dan bijvoorbeeld ambulante begeleiding om bijvoorbeeld je leven op de rit te krijgen of te houden.
Het is zowel voor begeleiding thuis als ook in situaties buiten de deur.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer ik voor cliënten op pad moet krijg ik mijn reiskosten gewoon vergoed, parkeerkosten kan ik ook indienen.

Een uitje doe ik in mijn eigen tijd en wordt door de cliënt betaald.
Alle reacties Link kopieren
subon schreef:
12-01-2018 17:11
Een ontheffing krijg je niet zomaar en kost bergen geld
Zal wel geld kosten, maar ik woon in de binnenstad, en alle bedrijven die hier komen, zoals loodgieter etc. hebben vergunning. Bezoekers van binnenstadbewoners kunnen gebruik maken van een kortingsregeling.

Maar hie dan ook, als je bedrijf wil zijn, dan draai je voor de kosten op als je naar je klanten toegaat.
Dit is verschillend per organisatie en per gemeente (als je er één hebt uit een jeugd- of sociale wijkteam). Lease-auto's hebben er maar heel weinig.

Zoals ik het ken vergoeden de meeste organisaties de reiskosten van de dienstreis en de parkeerkosten van hun werknemers. Binnen de jegud- en sociale wijkteams is het wel eens anders, omdat je binnen je eigen (werk) wijken werkt. Een auto is dus vaak niet nodig, je kunt op de fiets of met OV, ritjes verder dan huisbezoeken worden dan wel vergoed. Dat je daar niet voor kiest is dan je eigen probleem.

In de zorg CAO's werd dit vroeger volgens mij altijd vergoed, maar vanuit de gemeentes is het een ander verhaal.

De bedoeling van de ambulante begeleider is meestal dat hij/zij bij jou thuis komt. Maar afspreken op kantoor of elders kan ook en is ook prima. Doe dit echter alleen als het haalbaar is voor jou. Vind je het te duur of ingewikkeld, dan moet zij naar jou komen. Voor de onderwerpen die jij noemt lijkt afspreken bij jou thuis de bedoeling en ook het beste. Klinkt als 'lekker makkelijk' van de begeleider.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hier gewoon even de organisatie over bellen en vragen hoe dit zit. Het kan weleens verschillen per gemeente en organisatie.

Ik werkte bij een ambulant ggz team in een grote stad en wij werden geacht te fietsen, er was een auto voor 8 werknemers per dag waarvoor de kosten vergoed werden dus de meeste gingen fietsen. De auto werd vooral gebruikt voor cliënten die heel erg ver weg woonde maar het liefst niet. Ik heb dus weleens 30 km op een dag gefietst naar verschillende cliënten. Met je eigen auto waren de kosten voor jou. Kwestie van budget dat steeds kleiner wordt.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
MwTheelepel schreef:
12-01-2018 19:26
Ik zou hier gewoon even de organisatie over bellen en vragen hoe dit zit. Het kan weleens verschillen per gemeente en organisatie.

Ik werkte bij een ambulant ggz team in een grote stad en wij werden geacht te fietsen, er was een auto voor 8 werknemers per dag waarvoor de kosten vergoed werden dus de meeste gingen fietsen. De auto werd vooral gebruikt voor cliënten die heel erg ver weg woonde maar het liefst niet. Ik heb dus weleens 30 km op een dag gefietst naar verschillende cliënten. Met je eigen auto waren de kosten voor jou. Kwestie van budget dat steeds kleiner wordt.
Het gaat ook om een ggz team volgens mij..

Ik heb net op de website gekeken en daar staat dus dit:

"Volwassenen met een psychiatrische beperking die een eigen woning hebben en in staat zijn zelfstandig te wonen.

Er wordt ondersteuning geboden bij u thuis . Het richt zich op wonen en uw dagelijks leven. De ondersteuning die u krijgt, hangt af van uw situatie: wij sluiten aan bij wat u op dat moment nodig heeft. Dat kan zich richten op bijvoorbeeld het huishouden, de persoonlijke verzorging of het vinden van dagbesteding."

Wel dus dat het gewoon thuis is, maar naar wat ik begrijp wordt het vervoer of de parkeerkosten, dus niet altijd vergoed en wil ze daarom denk ik op kantoor afspreken..
Alle reacties Link kopieren
Bij ons kwamen mensen soms ook naar kantoor, als iemand bijvoorbeeld hulp nodig heeft met plannen maar verder dingen zelf gewoon kan hoeft dat niet perse bij iemand thuis. Maar dat spraken we dan met iemand af. Hoe dat gaat verschild per organisatie, dus vraag het gewoon even na.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk als ambulant begeleider binnen de Ggz en wij kunnen kilometers en parkeergeld declareren. Maar team binnenstad wordt wel geacht op de fiets te gaan en we kunnen dus niet oo kosten van de organisatie een hele dag in de binnenstad parkeren.
Wij krijgen vanuit de gemeente 7 minuten per uur vergoedt voor reistijd, dus de kosten zijn echt voor de organisatie en niet voor de gemeente.

Ga ik met een client mee naar het ziekenhuis bijvoorbeeld, dan wordt wel verwacht dat de client de parkeerkaarten betaald. Weet ik dat dit letterlijk een boterham minder betekend voor iemand, dan declareer ik gewoon. Het is namelijk ook zo dat lang niet iedere collega een auto tot zijn beschikking heeft, dus dan word er met het openbaar vervoer gereisd, per fiets of taxi en zijn de kosten voor zich.
Alle reacties Link kopieren
En wij spreken zoveel mogelijk bij de client thuis af, maar soms is het wel handiger op kantoor af te spreken. Bijvoorbeeld als er plannen gemaakt moeten worden en de client geen eettafel heeft ofzo. Uur lang met de tablet op schoot is niet handig dan.
Alle reacties Link kopieren
Watisernouweer schreef:
12-01-2018 18:09
Zal wel geld kosten, maar ik woon in de binnenstad, en alle bedrijven die hier komen, zoals loodgieter etc. hebben vergunning. Bezoekers van binnenstadbewoners kunnen gebruik maken van een kortingsregeling.

Maar hie dan ook, als je bedrijf wil zijn, dan draai je voor de kosten op als je naar je klanten toegaat.
Eens over het opdraaien van de kosten.

Ontheffing en vergunning is een groot verschil
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Ambulant betekend dat ze jou komen en niet andersom. Dus ja is hele rare vraag.

En hij/zij kan onkostenvergoedingen krijgen of hij werkt voor een werkgever die niet spoort ...Dan is het de vraag of je wel echt goede zorg gaa krijgen.

Of er moet zo iets als een fietsplan zijn en dan zijn de parkeerkosten idd voor hem/haar want eigen keuze.

Ik zou aangeven dat je ambulante zorg nodig hebt en niet zomaar en dat je dat graag ook krijgt. En niet dat je nog daarheen moet.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ineen grote stad en wordt geacht alles op de fiets te doen. Mocht dit niet gaan of als ik samen met mijn klant op stap ga kan ik een ov kaartje krijgen. Mocht ik met mijn auto gaan dan is dat mijn eigen keuze en zal ik daar dan ook zelfvoorzienend moeten betalen.

Daarnaast komt het wel soms voor dat ik met een klant op een andere locatie afspreek. Dit kan om verschillende redenen zijn. Bijvoorbeeld als wij zaken achter achter de pc moeten regelen en klant heeft geen internet thuis/ of we hebben een printer/ scanner nodig.
Maar ook klanten die uit gaan stromen en wat oefening nodig hebben in het maken van afspraken, op tijd leren komen, reizen etc
Voor sommige klanten is het ook goed om even uit hun eigen omgeving te komen. Weg uit de sleur en passief bezoek ontvangen naar zelf actief op stap gaan, ook met tegenzin kan dit positief werken.
Soms vraag ik ook een klant een klant mijn richting op te komen als dit logistiek echt niet anders kan. Wel altijd in overleg met de klant, hij of zij kan altijd nee zeggen en dan zoeken we een andere oplossing.
Don't be afraid to fail, be afraid not to try
ik ben ambulant begeleider in een grote stad en ik krijg 2,30 of 2,20 per dag als autovergoeding en dat is het. Dus als het even kan probeer ik parkeerkosten te vermijden aangezien het salaris ook niet top is.
Het werk is wel heel leuk en gelukkig kan ik veel fietsen maar ik moet bv volgende week met iemand naar het ziekenhuis, diegene krijgt een roesje en moet echt met begeleiding thuis worden gebracht en ik zit dus echt te dubben wat ik zal doen. Met eigen auto en een tientje kwijt zijn aan parkeren of tsja wat? Wat als ik geen auto had. Dan moest hij ook zelf de taxi betalen.

Degene hier met leaseauto's van het werk, ik heb dat echt nog nooit gehoord. Als je veel moet reizen omdat je een grote wijk hebt dan kun je bij ons wel een ov abonnement krijgen.

dus kroketje, als jij op zich prima zelfstandig kunt reizen en voldoende tijd hebt vind ik het niet zo vreemd hoor. Maar als het om wat voor reden dan ook belastend is voor je dan kun je dat ook aangeven.

Ambulant is niet persé bij iemand thuis begeleiden, het is iemand begeleiden die thuis woont in tegenstelling tot iemand die in een instelling woont. En die begeleiding kan op allerlei plaatsen gebeuren. In overleg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven