Geld & Recht alle pijlers

Andere functie na zwangerschapsverlof

06-12-2021 21:10 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
In augustus ging ik met zwangerschapsverlof nadat ik in februari met een nieuwe baan begon. Ik wist in december nog niet dat ik zwanger was toen ik dit contract tekende. Heb zo lang mogelijk doorgewerkt en me van mijn beste kant laten zien. Ze waren ook erg tevreden met me, zo werd me verteld. 4 weken na mijn bevalling vroeg ik mijn inmiddels nieuwe leidinggevende om een intentieverklaring voor een bouwdepot. Hierop reageerden ze dat ze die niet konden afgeven omdat ze mijn contract in de februari niet gingen verlengen. Reden: stoppen met aanbieden dienstverlening die ik doe. Echter een paar weken later bleek dat er toch wel nieuwe klanten binnen kwamen en het eigenlijk best goed ging. Ik heb een van de directeuren gesproken en die maakte me duidelijk dat er nooit sprake was van stoppen, het ging juist goed. Ook de woorden: tja als je niet zwanger was geweest had je hier nog gewerkt werden benoemd. Helaas geen van dit opgenomen als bewijs. Vandaag de andere directeur gesproken want ik heb al ander werk gevonden per 1 januari. In verband met de kerstvakantie heb ik effectief nog 1,5 week te werken na mijn verlof voor mijn contract stopt. Ze willen me hiervoor een andere taak geven want in mijn oude functie zit inmiddels de goedkope vervanger die het zo geweldig doet.

Mag ik dit weigeren? Ik heb zoiets van als jullie zo met mensen omgaan laten we dan gewoon zeggen het is goed zo. Ik lever m'n laptop in, even goede vrienden. Ik mag namelijk ook niet meer naar kantoor komen want hun ervaring is dat het beter is om mensen niet meer naar kantoor te sturen als ze zoiets hebben meegemaakt waar ze niet helemaal over te spreken waren. Dit laatste gesprek heb ik overigens wel opgenomen maar helaas is hier door de andere persoon waar ik mee sprak niet expliciet benoemd dat m'n zwangerschap reden was tot het niet verlegen van mijn contract. Werkgever grapte zelfs, je mag helemaal zelf weten hoe je de uren invult. Van mijn part doe je dat snachts (met baby van 3 maanden). Maar we hebben echt werk tekort bij deze afdeling dus alle uurtjes die jij kunt maken zijn mooi meegenomen...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou corona krijgen in die anderhalve week.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
06-12-2021 21:13
Ik zou corona krijgen in die anderhalve week.

Idem.
Alle reacties Link kopieren
Ja, of je man, en jij moet dús in quarantaine.
Alle reacties Link kopieren
Joh, laat het los. Echt. Je hebt al ander werk.
Vraag of ze nog een andere oplossing hebben voor die 10 dagen. In het ergste geval 10 dagen onbetaald verlof als je dat kunt redden financieel. Anders moet je wel aan het werk, want werkweigering is ook weer zo wat.

In elk geval is de werkrelatie totaal verziekt, dus ik zou geen extra extra stennis schoppen en die 7 werkdagen nog gewoon uitzitten, hetzij in een andere functie, hetzij onbetaald.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Fikse griep en laat ze vierkant de tering krijgen. Echt wtf
Alle reacties Link kopieren
Ik ook. Walgelijk dit. Ik zou me dus ziek melden. Ik vermoed zomaar dat ze daar verder geen actie op gaan ondernemen, want dat kost teveel voor die anderhalve week.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
06-12-2021 21:15
Joh, laat het los. Echt. Je hebt al ander werk.
Vraag of ze nog een andere oplossing hebben voor die 10 dagen. In het ergste geval 10 dagen onbetaald verlof als je dat kunt redden financieel. Anders moet je wel aan het werk, want werkweigering is ook weer zo wat.

In elk geval is de werkrelatie totaal verziekt, dus ik zou geen extra extra stennis schoppen en die 7 werkdagen nog gewoon uitzitten, hetzij in een andere functie, hetzij onbetaald.
Financieel er bij inschieten of nog 7 dagen geven aan een werkgever die de wet overtreedt, is geen loslaten maar over je heen laten lopen.
Alle reacties Link kopieren
Of gewoon broddelwerk afleveren wat nergens op slaat. Wat gaan ze doen dan. Je ontslaan?
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
06-12-2021 21:13
Ik zou corona krijgen in die anderhalve week.
Precies. Ughe ughe oeps een snotneus, gekke thuistest, geen plek voor een ggd test, zo raar niet teruggebeld en om is je week. Het kan hen niks schelen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Kind koorts
Zelf grieperig

Ik ben normaal niet van de schoolziek.. maar euhm.. die laatste paar dagen een nieuwe functie. Zo zijn van de pot gerukt. ( Overigens is het hier de eerste 2 weken na zo'n verlof echt een 'reïntegratie'. Kop thee, kop koffie, die bijpraten, dat bijpraten. Nieuwe protocollen doornemen, aan het handje meewerken. Vooral veel leuten en ritme opdoen. Pas na een maand draai je weer redelijk mee. (De meesten presteren minder de eerste tijd, iets met slaapgebrek en concentratie)
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
06-12-2021 21:22
Precies. Ughe ughe oeps een snotneus, gekke thuistest, geen plek voor een ggd test, zo raar niet teruggebeld en om is je week. Het kan hen niks schelen hoor.
Het is ook nog eens rond de kerstperiode. Ik zou niet eens vragen of er een andere oplossing mogelijk is maar gewoon ziek melden. Voordat ze je naar de bedrijfsarts sturen ben je 2 weken verder. Opgelost.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
petra123456 schreef:
06-12-2021 21:28
Pas na een maand draai je weer redelijk mee. (De meesten presteren minder de eerste tijd, iets met slaapgebrek en concentratie)
Zó, en hoe! o_o
Hier geen slaapgebrek (doorslapende baby vanaf 2 weken....) maar die concentratie op m'n eerste werkdagen?! M'n schoenen aantrekken (de goede voet) om 6.30 was echt een puzzel. De koffieautomaat? Ik heb echt minuten staan staren zonder énig idee te hebben wat ik waarom hoe ging doen. Nu begon ik na zeven weken al (één ochtendje per week hoor, kon ik m'n verlof lekker uitsmeren) maar oef, wat een rare gewaarwording.
Alle reacties Link kopieren
1,5 week werken in een nieuwe functie? :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Je werkgever mag niet zomaar je functie wijzigen na je verlof, dus ja dat mag je weigeren. Wat dan het vervolg is weet ik ook niet, maar het is natuurlijk vreemd dat je als je terugkomt van verlof je ineens iets anders moet doen dan waar je voor bent aangenomen.

Zie ook: https://mensenrechten.nl/nl/meer-over-zwanger-en-werk
Alle reacties Link kopieren
Laat ze de rambam krijgen, daaaahaaaaag.
Don't waste your time or time will waste you.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
06-12-2021 21:37
Zó, en hoe! o_o
Hier geen slaapgebrek (doorslapende baby vanaf 2 weken....) maar die concentratie op m'n eerste werkdagen?! M'n schoenen aantrekken (de goede voet) om 6.30 was echt een puzzel. De koffieautomaat? Ik heb echt minuten staan staren zonder énig idee te hebben wat ik waarom hoe ging doen. Nu begon ik na zeven weken al (één ochtendje per week hoor, kon ik m'n verlof lekker uitsmeren) maar oef, wat een rare gewaarwording.
Ik was helemaal trots dat ik alle kinderen aangekleed en met de juiste tasjes etc op de goede plekken had afgezet.
en zelf aangekleed een beetje rond de tijd dat ik er had moeten zijn er zat.
En toen ik er was dacht ik na tot mezelf te zijn gekomen: 'oh ja ik moet hier ook nog wat doen'. 😂
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
06-12-2021 21:52
Ik was helemaal trots dat ik alle kinderen aangekleed en met de juiste tasjes etc op de goede plekken had afgezet.
en zelf aangekleed een beetje rond de tijd dat ik er had moeten zijn er zat.
En toen ik er was dacht ik na tot mezelf te zijn gekomen: 'oh ja ik moet hier ook nog wat doen'. 😂
De meesten zijn tot 11 uur zombies en ze storten tegen half 2 volledig in. Tegen 15 uur beginnen ze te draaien en klokstaren want om exact 1645 moeten ze in de auto om na een ritje van 15 minuten om uiterlijk 1830 bij het dagverblijf te zijn.

Eigenlijk zijn ze vaak pas na een jaar weer als volle kracht in te plannen qwa wat ze gedaan krijgen (dat ze dus 28 uur werk verzetten bij een contract van 28 uur). Meestal komen ze een paar maanden later met een echo aanzetten. Maar als de laatste dan naar school gaat.. dan gaan ze in de overdrive en verzetten ze wel 36 uur werk in 28 uur.
Alle reacties Link kopieren
Overigens moet ik al dit werk nog vanuit huis doen hè
Alle reacties Link kopieren
Dat lukt echt niet met Corona.
Alle reacties Link kopieren
https://mensenrechten.nl/nl/wetgeving-t ... angerschap

Staat hier wat voor je bij?
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Hoe belachelijk ook van je werkgever en ik zou een ziekmelding begrijpen.

Maar je kan het ook zo inzetten dat je er zelf iets aan hebt. Na je verlof is werken echt weer wennen, het valt vaak niet mee om alles geregeld te krijgen. Je kan die 1,5 week gebruiken om in het ritme te komen en rustig aan te wennen. Dan hoef je dat bij je nieuwe werkgever minder te doen.
Alle reacties Link kopieren
rafs schreef:
07-12-2021 06:09
Hoe belachelijk ook van je werkgever en ik zou een ziekmelding begrijpen.

Maar je kan het ook zo inzetten dat je er zelf iets aan hebt. Na je verlof is werken echt weer wennen, het valt vaak niet mee om alles geregeld te krijgen. Je kan die 1,5 week gebruiken om in het ritme te komen en rustig aan te wennen. Dan hoef je dat bij je nieuwe werkgever minder te doen.
Dat kan maar ik heb bewust januari nog vrij genomen dus begin pas 1 februari bij de nieuwe werkgever
Alle reacties Link kopieren
Zou me lekker ziekmelden. Je werkgever gedraagt zich als een klootzak naar jou toe dus zou het andersom ook doen. Laat het ze lekker uitzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Als je een opname wil maken om ze te melden kun je zelf nog een keer bellen.

En dan niet met "ik ga je aangeven", maar "boehoe waarom dan?"

Ze hebben vaak niet eens door dat wat ze doen illegaal is. De gemiddelde manager weet niks van arbeidsrecht.

Ik heb zelfs een mail gekregen van een afdelingshoofd dat ze me niet gingen verlengen, omdat ik ziek was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven