Geld & Recht alle pijlers

Andere tegoedbonvraag: verlopen?

09-12-2011 15:55 25 berichten
N.a.v. het andere tegoedbonnentopic even een vraag.

Ik las (en hoorde laatst ook) dat bonnen niet meer mogen verlopen. Wie weet hoe dit zit en hoe je dit duidelijk kunt maken aan de winkelier?

Ik heb namelijk een tegoedbon gekregen van een winkel die mij een kapot apparaat had verkocht. (eigenlijk mocht de koop worden ontbonden, maar omdat je voor 60 euro geen rechtszaak begint ben ik akkoord gegaan met half tegoedbon, half geld terug, want ze deden echt extreem moeilijk).

Het is een winkel waar ik doorgaans niet kom en zeker nu niet meer van plan ben iets te halen, en dat heb ik de meneer ook subtiel duidelijk gemaakt. Nu kreeg ik de bon op de post (gisteren) met een geldigheid tot 31 maart 2012, een klein half jaar dus.

Dat vind ik wel erg kort, temeer daar ik echt mijn hoofd moet breken over wat ik daar nu nog kan halen. Aangezien ik dat geld heb uitgegeven en er in feite niks (werkends) voor heb teruggehad vind ik het ook wel cru om hem weg te geven. Ik heb het zelf ook niet super breed en moest deze aankoop al flink incalculeren in het budget.

Kortom, tips?
Misschien kan je iets als cadeautje voor iemand anders daar kopen? Ik weet niet wat voor soort 'apparaten winkel' 't is, maar misschien een melkopschuimer of een blender ofzo?

Of je vraagt eens in je vriendenkring of iemand iets van die winkel nodig heeft?

Of je zet em voor 20/25 euro op marktplaats?
Alle reacties Link kopieren
Er zit een verschil tussen een cadeaubon en een tegoedbon. In jouw geval moet je een tegoedbon hebben gehad aangezien het om een klacht ging.

Een tegoedbon= geld = altijd geldig (met uitzondering daargelaten want speelt niet in jouw geval)

Ik zou zelf gewoon morgen maandag het hoofdkantoor even bellen en aangeven wat er gebeurd is en dat je hier niet mee akkoord kunt gaan.
Ik denk dat er nog wel eens verschil kan zijn tussen een kadobon en een tegoedbon.

En er is ook verschil in mosterd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
@ Janna_, het is een vrij specifieke bon, van een kringloopwinkel. Heeft weliswaar meerdere vestigingen, maar ik mag hem alleen op deze ene vestiging inleveren (en juist daar ben ik wel een beetje klaar met de mensen die er werken). Ik koop daar zelden iets en als ik al iets haal (voor een surprise ofzo) is dat hooguit 2 euro.

Elektrische apparatuur ga ik er natuurlijk zeeeeker niet meer halen want dat risico wil ik niet meer lopen, en verder is er echt niks wat ik leuk vind (en zeker niet voor een bedrag van 30 euro).

Ik heb al wat rondgevraagd maar weinig vrienden gaan daarheen en wonen ook niet in de buurt.

Mijn baas bood al aan om er spullen voor het bedrijf te halen en mij dan terug te betalen. Erg aardig, maar dan zitten wij met goedbedoeld spul dat we helemaal niet nodig hebben en wat hij anders nooit gekocht zou hebben.
quote:sinaasappellikeur schreef op 09 december 2011 @ 16:01:

Er zit een verschil tussen een cadeaubon en een tegoedbon. In jouw geval moet je een tegoedbon hebben gehad aangezien het om een klacht ging.

Een tegoedbon= geld = altijd geldig (met uitzondering daargelaten want speelt niet in jouw geval)

Ik zou zelf gewoon morgen maandag het hoofdkantoor even bellen en aangeven wat er gebeurd is en dat je hier niet mee akkoord kunt gaan.Thanks, wil ik gaan doen. Maar, weet jij waar dit is vastgelegd?
Hebben ze geen dingen die altijd wel van pas komen? Cadeaupapier, (kerst)kaarten enz?
Sorry, ik zat verkeerd.

Wat is een tegoedbon?

Een tegoedbon kunt u krijgen als u een product terugbrengt naar de winkel. U hebt bijvoorbeeld zelf spijt van uw aankoop en u had geen klacht over het product. De wet zegt in dit soort situaties: koop is koop. Ruilen is geen wettelijk recht, maar een gunst van de verkoper.

De verkoper mag daarom ook voorwaarden verbinden aan een tegoedbon. Bijvoorbeeld: hoelang de bon geldig is. Of dat u alleen een ander product mag kiezen en u geen geld terug krijgt. U kunt er zelf voor kiezen of u de tegoedbon wilt accepteren. Wilt u geen tegoedbon? Dan hoeft de verkoper niets anders aan te bieden in deze situatie.

Geldigheidsduur van een tegoedbon

Er is geen minimale geldigheidsduur voor een tegoedbon. De verkoper moet wel van te voren melden wat de geldigheidsduur van een tegoedbon is. Staat er alleen een uitgiftedatum op de tegoedbon? Dan is de tegoedbon vijf jaar geldig.

Let op: koopt u iets via internet, telefoon of postorderbedrijf? Of aan de deur? Dan gelden er andere regels. U hebt dan in veel gevallen een bedenktijd! U hoeft dan geen tegoedbon te accepteren. Lees hier meer daarover:

Achteraf gezien gewoon balen dat je hem hebt geaccepteerd, maar ja, daar heb je nu niks aan.

Ik zou toch op vriendelijke toon je probleem nogmaals voorleggen. Vraag anders of ze er 10 bonnen van 6 euro van maken en de geldigheidsduur willen aanpassen. Dan is het iig makkelijker te besteden.
Een klein half jaar? 3,5 maand!

Voor 30 euro besteden bij de kringloop.... boeken misschien?
Een kast? Een fiets? Vazen? Kerstspullen?
quote:Janna_ schreef op 09 december 2011 @ 16:33:

Een kast? Een fiets? Vazen? Kerstspullen?

Da's een goeie!
Een tegoedbon bij een kringloopwinkel. Mag ik dat bizar vinden? (ze hebben immers nooit een vast assortiment en zijn afhankelijk van wat ze binnen krijgen)
quote:Ikbenanoniem schreef op 09 december 2011 @ 16:48:

Een tegoedbon bij een kringloopwinkel. Mag ik dat bizar vinden? (ze hebben immers nooit een vast assortiment en zijn afhankelijk van wat ze binnen krijgen)Dag mag jij. Omdat het vrijdagmiddag is.
Ja het is echt achterlijk. Maar ze vertikten gewoon te dokken. Tja, ik ga geen rechtszaak aanspannen voor dat bedrag. Lullig is het wel.

Inderdaad, het is nog veel korter zag ik. 3,5 mnd... fiets is een goed idee, mits ze die hebben natuurlijk.

Ik voel gewoon aversie tegen het idee dat ik er nu maar moet gaan rondsjouwen in de hoop iets zinnigs te vinden. Zoals eerder gezegd is er geen vast assortiment en ik houd niet van zooi kopen, om het kopen.

Duidelijk is wel dattie op gaat, natuurlijk...
Kan je niet daar een keer gaan staan met je tegoedbon? Dat op het moment dat mensen iets willen kopen van 30 euro, jij hun de tegoedbon geeft en dat zij jou het geld geven?
Overigens, in de kringloopwinkels waar ik meestal kom, zijn alle elektrische apparaten getest en werkend bevonden.

Was dat bij jou niet het geval?
quote:SeptemberGirl schreef op 09 december 2011 @ 16:59:

Overigens, in de kringloopwinkels waar ik meestal kom, zijn alle elektrische apparaten getest en werkend bevonden.

Was dat bij jou niet het geval?Hij was getest en werkte, zeiden ze. Maar bij mij thuis vlogen alle stoppen in de kast er in een grote vonkenregen uit toen we 'm aansloten.
quote:SeptemberGirl schreef op 09 december 2011 @ 16:52:

Kan je niet daar een keer gaan staan met je tegoedbon? Dat op het moment dat mensen iets willen kopen van 30 euro, jij hun de tegoedbon geeft en dat zij jou het geld geven?

Aan gedacht! Maar dat vond ik toch wel erg karig staan en bovendien stellen ze dat misschien niet op prijs, als je bij die kassa gaat staan leuren.

Heb tot slot ook niet zo'n zin om daar nog meer aandacht op me te vestigen...
quote:SeptemberGirl schreef op 09 december 2011 @ 16:48:

[...]

Dag mag jij. Omdat het vrijdagmiddag is. Dank je.
1 tip voor de volgende keer: het apparaat in de kringloop zelf proberen! Er is altijd wel ergens een vrij stopcontactje. Dan kan je tenminste nog "zie je nou wel dattie ie het niet doet!'' roepen in de vonkenregen.

Kan je niet die bon op Marktplaats zetten? Voor 20 euro ofzo?

Ik zag net op MP dat iemand er een Google adwords tegoedbon t.w.v. ¤50,- op heeft gezet. Ja inderdaad, dat zijn die dingen die gratis in tijdschriften zitten. Ik bedoel maar te zeggen
quote:SeptemberGirl schreef op 09 december 2011 @ 17:07:

Kan je niet die bon op Marktplaats zetten? Voor 20 euro ofzo?

Heb ik aan gedacht. Maar dat vind ik eigenlijk ook maar niks. Ik wil elke cent die de bon waard is, opstrijken haha.

Niet omdat ik het anderen niet gun. Maar omdat ik het idioot vind dat ik iets koop dat niet werkt en dat ik er dan nog verlies aan zou moeten lijden.
Dan zou ik inderdaad een fiets kopen daar, en die doorverkopen op MP. Woon je in de buurt van Amsterdam? Altijd een goede markt voor 2e hands fietsen daar.
Ik denk dat ik dat maar probeer, ja (hoewel ik geen fiets nodig heb, dus hopelijk hebben ze die dan wel voor een euro of 30...)
Er wordt gezegd dat een einddatum op een kadobon een onredelijk bezwarende voorwaarde kan zijn. Consumenten zijn daarin beschermd alleen is het nog niet helemaal duidelijk of dit nu echt een onredelijke bezwarende voorwaarde is. Volgens mij nog te weinig jurisprudentie over. Iemand zou er een rechtzaak over moeten beginnen en dan het liefste tot de Hoge Raad. Dan weten we eindelijk hoe het zit.

Lees dit eens:

http://www.deombudsman.nl ... adeaubonnen-tijd-voor-max
quote:jo1980 schreef op 09 december 2011 @ 17:18:

Er wordt gezegd dat een einddatum op een kadobon een onredelijk bezwarende voorwaarde kan zijn. Consumenten zijn daarin beschermd alleen is het nog niet helemaal duidelijk of dit nu echt een onredelijke bezwarende voorwaarde is. Volgens mij nog te weinig jurisprudentie over. Iemand zou er een rechtzaak over moeten beginnen en dan het liefste tot de Hoge Raad. Dan weten we eindelijk hoe het zit.

Lees dit eens:

http://www.deombudsman.nl ... adeaubonnen-tijd-voor-max

Dankje! Zoiets zocht ik.

Okee, dus met een stijve poot kom ik nergens. Nou, tandjes op mekaar dan maar, wasknijper op de neus en op jungle door de kringloop!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven