Geld & Recht alle pijlers

Angst om geldzorgen te krijgen, hoeveel achter de hand?

11-10-2021 14:18 354 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog getrouwd was had ik dit al. We hadden op een gegeven moment een spaarrekening van 80.000 euro maar nog was ik bang dat we geldzorgen zouden krijgen.
Nu gescheiden en inmiddels weer een spaarrekening van 25.000 euro. Daarnaast vrij lage woonlasten en een overwaarde van bijna 2 ton. Toch bang om ooit te kort te hebben aan geld.
Mogelijk dat dit te maken heeft met mijn jeugd waarin er altijd geld te kort was.

Wat is nou een reëel spaarbedrag om te hebben en niet wakker te hoeven liggen?
Alle reacties Link kopieren
Voor mij: Een netto jaarsalaris (in mijn geval rond de 50k). Wat mijn man verder aan spaargeld heeft staat daar los van, dat is zijn geld :)
Alle reacties Link kopieren
Voor mezelf hou ik een buffer aan van 6 maanden aan maandelijkse kosten. Dus dat ik 6 maanden zonder inkomen nog prima kan rondkomen.
Nou, bij nibud kun je een persoonlijke spaarbuffer berekenen en ik vind die persoonlijk vrij hoog.

Het ligt er ook aan hoe snel je die buffer weer aan kunt vullen. Als je 1500 per maand kunt sparen kan je buffer lager zijn dan wanneer je maar 100 euro kunt sparen.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt het zelf al je bent bang om tekort aan geld te hebben, maar hoe reeel is dat als je een koophuis hebt en 25000 euro op de bank. Ik herken het gevoel wel, want mijn moeder had ook altijd geld tekort in mijn jeugd.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
11-10-2021 14:21
Nou, bij nibud kun je een persoonlijke spaarbuffer berekenen en ik vind die persoonlijk vrij hoog.

Het ligt er ook aan hoe snel je die buffer weer aan kunt vullen. Als je 1500 per maand kunt sparen kan je buffer lager zijn dan wanneer je maar 100 euro kunt sparen.
ja eens
Alle reacties Link kopieren
Het Nibud heeft daar een paar vuistregels voor. Maar ik heb het idee dat het bij jou meer een psychologische kwestie is dan een reële risicoafweging. Zou dat kunnen kloppen?
pozzebok wijzigde dit bericht op 11-10-2021 14:23
0.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Babette2017 schreef:
11-10-2021 14:20
Voor mij: Een netto jaarsalaris (in mijn geval rond de 50k). Wat mijn man verder aan spaargeld heeft staat daar los van, dat is zijn geld :)
:O
Alle reacties Link kopieren
https://bufferberekenaar.nibud.nl/#/panel/0
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het ook en dat terwijl ik eigenlijk nooit geldzorgen heb gehad (vroeger thuis ook niet).
Wij hebben geen vast streefbedrag. We hebben diverse potjes waarop we sparen en dan nog een vrij grote pot 'algemeen'. Hier staat nu zo'n 21k op.
Ik vind het vooral ook fijn om de potjes (naast die 21k) achter de hand te hebben omdat ik dan weet dat alles betaald kan worden, dat geeft wel rust.

Heb jij inzicht in je financiën, TO? Zo nee, misschien dat dat je rust geeft.
Wij houden een vrij uitgebreid Excelbestand bij. Dat is inzichtelijk en zorgt voor rust.
minnimouse wijzigde dit bericht op 11-10-2021 14:26
17.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij Nibud willen ze bv dat je geld voor een vervangende auto hebt liggen. Als mijn auto stuk gaat voordat ik een zak geld gespaard heb, koop ik gewoon een ouder of kleiner exemplaar dat wel binnen mijn budget op dat moment past.
Alle reacties Link kopieren
Pozzebok schreef:
11-10-2021 14:25
Bij Nibud willen ze bv dat je geld voor een vervangende auto hebt liggen. Als mijn auto stuk gaat voordat ik een zak geld gespaard heb, koop ik gewoon een ouder of kleiner exemplaar dat wel binnen mijn budget op dat moment past.
Die hoeveel geld die je daarvoor wil reserveren, kun je zelf invullen. Er wordt veel een voorstel (voorschot) gedaan, maar dat kun je dus aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een angst en die gaat niet weg met het verhogen van het bedrag op je bank. Het geeft al een beetje ruimte als je dit voelt. Nóg meer sparen neemt het gevoel dus niet weg. (Das weer één zorg minder ;-))

Voor die angst kun je uiteraard hulp zoeken. Uitpluizen hoe het was voor jou vroeger. Nog wat emoties van toen doorleven ipv wegduwen. Verwerken zeg maar.

Heb je daar geen zin in of geen behoefte aan kun je ook je angst rationeel aanvliegen. Elke keer als je denkt 'crap, heb ik wel genoeg geld voor als het mis gaat' kun je even bewust giechelen om jezelf, bewust denken 'ochja, daar heb je mijn angst weer, en logisch ook, na die gekke jeugd van mij' en daarna bewust iets anders gaan doen.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Waar zit precies je angst? Wat zou er kunnen gebeuren, volgens jou?

'Objectief' gezien denk ik dat je met jouw spaargeld en overwaarde beter zit dan het gros van de Nederlanders. De meeste financiële tegenslagen zal je hiermee op kunnen vangen. Maar als jouw angst iets anders zegt, dan helpt zo'n 'objectief' beeld niet natuurlijk.

Lezende dat je deze angst ook met 80.000 euro op de bank had, sluit ik me aan bij degenen die zeggen dat je hier beter psychologische hulp bij kunt zoeken dan streven naar een nog hoger getal op de bank.
Alle reacties Link kopieren
Heb je inzicht in hoe je er nu voor staat?
Wat jouw lasten per maand zijn? Waar je zou kunnen snijden? Mocht je zonder werk komen te zitten, hoeveel uitkering je per maand krijgt?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Zou eerder aan je angst werken dan vragen hoeveel wij reeeel vinden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn situatie: We hebben als gezin 15k noodpot, plus geld voor een andere auto (tweedehands uiteraard, 7k staat daarop en vind ik nu ruim genoeg).

Daarnaast hebben we aparte spaardoelen met een einddatum: zoals verbouwing in 2022 schilderbeurt buitenkant huis in 2023, vakantie komende zomer, zorgverzekering voor 1 jaar in jan 2022 enz.
Daarnaast investeren we in beleggingen en iets in crypto.

Als er echt iets financieel verschrikkelijks gebeurd, dan weet ik dat mijn ouders stand by staan. Maar dat is omdat ze dat zeggen, niet omdat ik ze nodig heb financieel. Wel geeft dit een veilig gevoel ergens.

Mijn tip is: kijk eens wat je allemaal zou moeten betalen met je spaargeld. Splits het uit. Een groot bedrag geeft je blijkbaar geen zekerheid. Als je het grotere bedrag opdeelt is doelen is het misschien overzichtelijker voor je. Dus: wat voor reparaties en onderhoud huis achter de hand? Wat voor je auto en fiets? Wat voor je apparaten en meubels? Komen jaarlijkse rekeningen zoals gemeentebelastingen en dergelijke onverwacht voor je if juist niet?
Persoonlijk ben ik grote fan van software van YNAB. Het saldo van mijn bankrekening zegt mij namelijk weinig, wel als ik weet wat ik er wel en niet van moet betalen nog de komende maand. Ik kon voordat ik het bijhield soms denken dat ik veel te weinig geld had en soms voelde ik me heel rijk. Door mijn doelen op een rijtje te hebben en elke euro toe te wijzen aan een doel, heb ik veel meer rust en overzicht.
schaduwdier wijzigde dit bericht op 11-10-2021 14:41
8.21% gewijzigd
Als ik 2k achter de hand heb, dan heb ik geen geldzorgen.
Dat is puur voor een tweedehands auto ofzo.

Echt te gek voor woorden dat mensen überhaupt geldzorgen hebben bij meer dan 10k. Nu heb ik geen koophuis, dus dat scheelt. Maar zo zie je maar dat spaarstress in NL echt compleet is doorgeslagen.
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
11-10-2021 14:36

Lezende dat je deze angst ook met 80.000 euro op de bank had, sluit ik me aan bij degenen die zeggen dat je hier beter psychologische hulp bij kunt zoeken dan streven naar een nog hoger getal op de bank.


Maar je hoeft dus niet per sé psychologische hulp te zoeken. Niet alles uit je jeugd hoeft te worden geheeld of 'genezen' om gewoon goed te kunnen functioneren. Waarbij goed een rekbaar begrip is, uiteraard. Maar ik ga ervan uit dat iedereen zo zijn quirks heeft en dat als je als kind met geldzorgen bent opgegroeid het een hele logische reactie is om daar als volwassene nog bang voor te zijn. Maar als je het kleiner maakt 'dit is gewoon wat ik doe en het is niet gek, maar logisch gezien mijn jeugd', hoeft het geen ontwrichtende angst te zijn. Sterker nog, de angst verdwijnt waarschijnlijk, omdat het geen effect meer heeft.
Alle reacties Link kopieren
Star⁴ schreef:
11-10-2021 14:37
Zou eerder aan je angst werken dan vragen hoeveel wij reeeel vinden.
Hier ben ik het mee eens. Je bent gescheiden, 25 duizend op de bank en 2 ton overwaarde. Volgens mij sta je er best goed voor ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel een beetje maar jij vergeet te genieten van het leven op deze manier…
Ik herken het wel een beetje uit de tijd dat wij geldzorgen hadden. We hadden 20k op de bank maar ons dagelijks leven konden we van ons inkomen maar nipt betalen. Die 20k konden dus niet worden aangevuld als we er iets van gebruikten. En daar kon ik echt nachtmerries van krijgen.

Nu hebben we ook ongeveer 20k op een spaarrekening maar ook nog geld belegd en kunnen we elke maand bijna 1500 sparen. Dat kunnen sparen geeft rust. Weten dat de vaatwasser/wasmachine morgen vervangen kan worden zonder dat de reserves echt moeten worden aangesproken is echt heel relaxed.
Alle reacties Link kopieren
parkietmeniet schreef:
11-10-2021 14:40
Als ik 2k achter de hand heb, dan heb ik geen geldzorgen.
Dat is puur voor een tweedehands auto ofzo.

Echt te gek voor woorden dat mensen überhaupt geldzorgen hebben bij meer dan 10k. Nu heb ik geen koophuis, dus dat scheelt. Maar zo zie je maar dat spaarstress in NL echt compleet is doorgeslagen.
Als je een zzp'er bent met een koophuis of huurhuis zonder huursubsidie, dan kom je niet zo ver met 10k als je langdurig arbeidsongeschikt raakt. Verzekeringen daartegen zijn vaak onbetaalbaar.
Alle reacties Link kopieren
parkietmeniet schreef:
11-10-2021 14:40
Als ik 2k achter de hand heb, dan heb ik geen geldzorgen.
Dat is puur voor een tweedehands auto ofzo.

Echt te gek voor woorden dat mensen überhaupt geldzorgen hebben bij meer dan 10k. Nu heb ik geen koophuis, dus dat scheelt. Maar zo zie je maar dat spaarstress in NL echt compleet is doorgeslagen.
In de vorige crisis kwamen mensen in problemen omdat ze geen werk meer hadden, maar WW. Kregen soms nog maar 70% van het loon en als je dan geen buffer hebt, maar wel hoge lasten, dan heb je op een gegeven moment wel een probleem.

Bij arbeidsongeschiktheid krijg je ook nog eens te maken met een maximum dagloon.
dianaf wijzigde dit bericht op 11-10-2021 14:45
6.34% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
11-10-2021 14:42
Ik herken het wel een beetje uit de tijd dat wij geldzorgen hadden. We hadden 20k op de bank maar ons dagelijks leven konden we van ons inkomen maar nipt betalen. Die 20k konden dus niet worden aangevuld als we er iets van gebruikten. En daar kon ik echt nachtmerries van krijgen.

Nu hebben we ook ongeveer 20k op een spaarrekening maar ook nog geld belegd en kunnen we elke maand bijna 1500 sparen. Dat kunnen sparen geeft rust. Weten dat de vaatwasser/wasmachine morgen vervangen kan worden zonder dat de reserves echt moeten worden aangesproken is echt heel relaxed.

Hemeltjelief, dan heb je toch geen geldzorgen gehad? 20000 euro op de bank?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven