Aow
zaterdag 30 maart 2019 om 21:30
Weet je zeker dat dit het enige is? Als ik hem was zou ik me in Nederland ergens laten inschrijven, gaan werken en die schuld inlossen zodat je weer een normaal leven kan gaan leven. Maar ik vrees dat er meer aan de hand is anders zou hij het heel anders aanpakken. Want jaren logeren bij familie en geen inkomsten hebben is toch vreselijk?!
zondag 31 maart 2019 om 00:53
Nee, ik bedoel echt giften van voornamelijk familie.ClumsyNinja schreef: ↑30-03-2019 23:44Giften.. je bedoelt hij werkt zwart. En hij woont in het buitenland en heeft niet eens een ziektekostenverzekering hier.
Nee dan bouwt hij hier geen AOW op.
zondag 31 maart 2019 om 00:56
Ja, dat is vreselijk, maar nog erger is dan als je oud en versleten bent om dan totaal geen inkomen te hebben en ook geen AOW en dat je dan moet bedelen of zoiets.Tess1981 schreef: ↑30-03-2019 21:30Weet je zeker dat dit het enige is? Als ik hem was zou ik me in Nederland ergens laten inschrijven, gaan werken en die schuld inlossen zodat je weer een normaal leven kan gaan leven. Maar ik vrees dat er meer aan de hand is anders zou hij het heel anders aanpakken. Want jaren logeren bij familie en geen inkomsten hebben is toch vreselijk?!
Er is vast meer aan de hand, maar dat is niet aan mij om daarover te praten, ik had het dan in psyche geplaatst, maar het ging mij nu om hoe het officieel geregeld is wat betreft AOW en niet om het sociaal-emotionele aspect.
zondag 31 maart 2019 om 01:26
Dan is het antwoord makelijk: nee, over de jaren dat hij niet ingeschreven was in Nederland, bouwt hij geen AOW op. Uitzonderingen als ‘als je wel aan kan tonen in Nederland verbleven te hebben’ zijn niet relevant, want dat was niet zo, en kan dus ook niet aangetoond worden.
En je niet ingeschreven zijn omdat je geen zorgverzekering kunt betalen omdat je geen inkomen hebt is een beetje onzinnig. Als je wel ingeschreven bent en geen inkomen hebt, krijg je 99 euro zorgtoeslag. Daar kun je gewoon een basisverzekering van betalen.
En je niet ingeschreven zijn omdat je geen zorgverzekering kunt betalen omdat je geen inkomen hebt is een beetje onzinnig. Als je wel ingeschreven bent en geen inkomen hebt, krijg je 99 euro zorgtoeslag. Daar kun je gewoon een basisverzekering van betalen.
zondag 31 maart 2019 om 09:52
Dat doet hij nu toch ook soort van? En verder is dat een keuze.
Het lijkt me ook heel logisch dat je niks krijgt als je niets bijdraagt.
https://www.wijzeringeldzaken.nl/Dit-ku ... inder-aow/
zondag 31 maart 2019 om 10:37
Ja maar het staat wel allemaal in verbinding met elkaar.tantejans schreef: ↑31-03-2019 00:56Ja, dat is vreselijk, maar nog erger is dan als je oud en versleten bent om dan totaal geen inkomen te hebben en ook geen AOW en dat je dan moet bedelen of zoiets.
Er is vast meer aan de hand, maar dat is niet aan mij om daarover te praten, ik had het dan in psyche geplaatst, maar het ging mij nu om hoe het officieel geregeld is wat betreft AOW en niet om het sociaal-emotionele aspect.
Maargoed, antwoord op je simpele vraag is nee dat heeft hij dan geen recht op. Maar daar ben jij een hij al hekemaal niet mee geholpen.
En met meer aan de hand bedoelde ik meerdere schulden waardoor hij nu misschien niet meer terug durft. Maar ook daar is in Nederland een hoop hulpverlening voor te vinden.
Dat er psychisch en het erg en ander niet goed zit dat is wel duidelijk, niemand wil een kan toch zo leven?!