Geld & Recht alle pijlers

arbeidsongeschiktheidsverzekering

23-07-2012 06:51 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil graag voor mijn man een arbeidsongeschiktheids+ww verzekering afsluiten met passende arbeid (ipva gangbare) en een 100% dekking vanaf 35% arbeidsongeschikthied. Man werkt bij klein bedrijf waar niets geregeld is. Ik heb via een assurantieadviseur al wel een offerte en die is best pittig (56,-) per maand. Ik hoef de premie niet af te trekken van de belasting want dan is een eventuele uitkering ook niet belast. Ik zou 1000,- per maand willen verzekeren, daar is deze premie ook op gebaseerd.

MIjn man heeft heel zwaar lichamelijk werk.

Nu wil ik graag vergelijken wat het bij andere maatschappijen kost maar als ik on line kijken kan ik alleen maar premies berekenen voor zelfstandigen. Man is in loondienst.

Wie heeft hier ervaring mee?
Ik vind de premie eigenlijk heel erg laag. Denk eens in. Je man moet al 20 maanden premie betalen voor hij maar 1 maand uitkering heeft bij elkaar gespaard van 1000 euro. Laatstaan wanneer hij arbeidsongeschikt wordt. Kortom, de premie is heel laag. Denk ook aan de wao uitkering. Laat dat maandbedrag alleen de aanvulling zijn tussen de wao en zijn huidige inkomen.
Ik ben zelfstandige en betaal meer dan het tienvoudige maar heb dan ook nooit recht op een wao uitkering.
Als zelfstandige was 't voor mij mogelijk vanaf 1600¤ per jaar.
Lees je wel goed de kleine letters van de verzekering? Dus luister niet alleen naar het verhaal van de adviseur.
Wat Dahlia zegt. Veel verzekeraars kennen allerlei uitsluitingen bij dit soort verzekeringen. Het is, helaas, niet ongewoon dat UWV (gedeeltelijk) afkeurt maar dat verzekeraar dat niet doet en dan krijg je die aanvulling niet.

Als ik me niet vergis komt dat o.a. doordat UWV keurt op klachten en mogelijkheden en niet naar diagnoses mag kijken terwijl verzekeraars juist wel naar diagnoses kijken en niet naar wat iemand nog wel of niet kan.
quote:beelicious schreef op 23 juli 2012 @ 08:58:

Als zelfstandige was 't voor mij mogelijk vanaf 1600¤ per jaar.Maar dan was het uitkeringsbedrag waarschijnlijk ook niet erg hoog? Net als Oriane ben ook ik zelfstandige en betaal ik bijna ¤500 per maand aan premie.
Maar dat is toch precies waar die assurantieadviseur voor is? Om verschillende verzekeringen te vergelijken en jou goed voor te lichten over de kleine lettertjes?
@loisnvt inderdaad. Ik had ook al een uitsluiting op mijn handen te pakken. Dus ik werk nu zonder aov. Die aov zorgt er voor dat je dan bijzonder veel geld per maand krijgt, terwijl je 't met veel minder per maand toch ook moet redden?
quote:beelicious schreef op 23 juli 2012 @ 10:01:

@loisnvt inderdaad. Ik had ook al een uitsluiting op mijn handen te pakken. Dus ik werk nu zonder aov. Die aov zorgt er voor dat je dan bijzonder veel geld per maand krijgt, terwijl je 't met veel minder per maand toch ook moet redden?Nee hoor, mocht ik de verzekering nodig hebben, dan krijg ik helemaal niet bijzonder veel geld. Sterker nog, deze uitkering dekt puur en alleen mijn kosten zoals hypotheek en vaste lasten, niets meer. Uitkering is dus beduidend minder dan het inkomen wat ik zou verdienen als ik werk. Als ik mijn échte inkomen zou wilen verzekeren is de maandpremie écht vele malen hoger en dat vind ik dus niet nodig.
quote:FullHouse schreef op 23 juli 2012 @ 09:58:

Maar dat is toch precies waar die assurantieadviseur voor is? Om verschillende verzekeringen te vergelijken en jou goed voor te lichten over de kleine lettertjes?

Klopt, maar de vraag is of ze dat ook doen. Lees daarom ook altijd zelf de kleine letters.

Ik ben zelfstandige, ik heb bewust geen arbeidsongeschiktheidverzekering. Hiervoor heb ik diverse redenen. Ik kan goed zelf sparen bijvoorbeeld en daarnaast heb ik nog geen verzekering gevonden die past bij mijn specifieke situatie.

Zo'n uitgeklede verzekering die ze tegenwoordig aanbieden wordt door mijn verzekeringsadviseur afgeraden. Hij had daar wel goede argumenten voor, ik ben ze alleen even kwijt.
@mormeltje. Hoe klein het bedrijf ook is, als je man in loondienst is dan heeft hij gewoon recht op ziektewet en daarna WIA. Is zijn netto inkomensterugval dan echt ¤ 1000,- ( dat kan hoor maar misschien is dit wel gegokt en niet berekend).

De dekking van deze polis is wel beperkter dan een echte arbeidsongeschiktheidsverzekering, als dit een echte arbeidsongeschiktheidsverzekering zou zijn, zou de premie echt een stuk hoger zijn. Dit is waarschijnlijk een "maandlastenbeschermer" die uitkeert bij arbeidsongeschiktheid. Kijk inderdaad ook even goed naar de voorwaarden, de uitsluitingen willen per verzekeraar nogal verschillen.
Eens met mooiedromen. In aanvulling daarop: die belastbaarheid van premies en uitkeringen zou ik even dubbel checken, want er zijn hier de afgelopen jaren een hoop onduidelijkheden en wetswijzigingen voor geweest.
En een AOV uitkering is gewoon belast hoor, ongeacht of je deze in aftrek neemt ja dan nee.

De verzekeringsmaatschappij houdt gewoon loonheffing in als een AOV verzekering uitkeert.

Eens met voorgangers: ik weer niet welk bedrag je hebt verzekert maar 56 euro premie per maand voor een AOV verzekering? Uhhm waar heb je dat?????

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven