Geld & Recht alle pijlers

artikel 1 versus vrijheid

15-08-2010 23:01 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
volgens artikel 1 van de grondwet :

Allen die zich in Nederland bevinden , worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.'

Ik ben naturist in de ruimste zin van het woord dus zou ik mij net zo als Christenen , Jehovah's, Moslims en dergelijke vrij mogen bewegen ??
quote:Starshine schreef op 16 augustus 2010 @ 00:16:

Overigens heb ik me geen moment gestresst gevoeld in het douchehokje Dat dacht ik ook altijd. Tot je merkt hoeveel ruimte je hebt als er geen hokje om je heen zit
dat bedoel ik Tila. Ik ben wel eens op het naaktstrand geweest, maar daar hing echt zo'n sfeertje van 'moeten'. Als je in badpak was werd je daar juist op aangekeken.

Dat lijkt me het tegenovergestelde van vrijheid...naakt moeten zijn
Nou, ergens vind ik wel dat als een burka mag, je blote nakie ook zou moeten mogen.

Ik vind het ook diskriemienasie!
naturisten is toch een levenstijl net als alternatief, macrobiotisch en vegetarisch?

waarom zou je zo publiekelijk willen uiten....?om gelijk te zijn met de christenen moslims etc?

neo-nazi is ook een levensovertuiging en toch worden hakenkruizen en hitlerbegroetingen niet op prijs gesteld..... of moet dat dan ook maar gewoon....?

ik kom wel erg rechts uit de hoek nu maar ik heb gewoon niks met publiekelijke naaktlopers...
En daarbij , je wil je overtuiging net zo uiten als een christen maar daarnaast heb je je te houden aan de wet. En de wet zegt dat je niet mag naaktlopen. een christen moet zich ook aan de wet houden en die mag bijv geen bijbelteksten op de kerkmuren spuiten om zich te uiten....

beetje aparte vergelijking maar goed je mag je uiten ... voor zover je je ook aan de wet houd.
quote:87_slagroomsnoes schreef op 16 augustus 2010 @ 21:46:

naturisten is toch een levenstijl net als alternatief, macrobiotisch en vegetarisch?

A: Inderdaad

waarom zou je zo publiekelijk willen uiten....?om gelijk te zijn met de christenen moslims etc?

A:Dat is nu eenmaal praktischer

neo-nazi is ook een levensovertuiging en toch worden hakenkruizen en hitlerbegroetingen niet op prijs gesteld..... of moet dat dan ook maar gewoon....?

A:Dresscode van neonazi's : bomberjacks met nl vlaggetje , zwarte dr. Martens schoenen met witte veters

ik kom wel erg rechts uit de hoek nu maar ik heb gewoon niks met publiekelijke naaktlopers...A:Dat is jouw gedachte . Gelukkig heb ik een andere vrijere
maar in welke situaties voel jij je dan gediscrimineerd?
Het is mij nog altijd niet duidelijk hoe jij je dan zou willen uiten.

Zoiets van: als een moslima in burqa naar de appie mag, dan mag jij naakt naar de appie?

En als jij niet naakt mag, dan mag zij niet in burqa.
ik vind het gewoon gelul (excusez-moi) van de bovenste plank. Naakt recreeëren is niet hetzelfde als een religie belijden. En al vind je het wel hetzelfde, ook gelovige mensen hebben zich aan regels en wetten te houden. De kerkklok mag niet om 3 uur 's nachts klinken, je vrouw slaan om haar te tuchtigen mag niet, je kinderen thuis houden omdat het onderwijs hier niet volgens jouw geloof is mag niet (tenzij je thuisonderwijs biedt, maar echt eenvoudig is dat niet) etc etc. En jij mag niet naakt lopen. Dan mag er in honderd bijbels, korans en andere heilige boeken staan dat het zo-en-zo moet, als de wet anders voorschrijft, gebeurd het gewoon niet.

deal with it.

Dus nogmaals, in welke situaties voel jij je zo enorm in je vrijheid van levensovertuiging aangetast dat je het discriminatie durft te noemen?

(voor de goede orde, de definitie van discriminatie is: het uitsluiten van een groep mensen op grond van sekse, religie, seksuele voorkeur, huidskleur, afkomst etc.

Discriminatie is het ongelijk behandelen en achterstellen van mensen op basis van kenmerken die er niet toe doen. Dan moet je denken aan afkomst, sekse, huidskleur, seksuele voorkeur, leeftijd, religie, handicap of chronische ziekte. Als iemand zonder rijbewijs solliciteert naar een baan als vrachtwagenchauffeur en wordt afgewezen, dan is dat volkomen terecht. Dat is het niet als diegene niet wordt aangenomen, omdat hij of zij vrouw, zwart, moslim of homo is. Dan is er sprake van discriminatie)
@ vrijbuiter, misschien is het wel leuk om je in die materie van vrijheid van godsdienst te verdiepen. Hier twee uitspraken die je erover kunt lezen:

Gaat over een groep mensen die onder het mom van religie/kerkgenootschap vonden dat ze een seksclub konden draaien zonder politiecontrole.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zusters_van_Sint_Walburga

Deze gaat over een kerkgenootschap die bij hun ritueel thee drinken met daarin stoffen die in strijd zijn met de opiumwet

https://openaccess.leiden ... /1887/13916/2/Rechtspraak+De+Santo+Daime+kerk+en+het+recht+op+anders-zijn.pdf
Waarom zou zomaar alles moeten mogen in Nederland? Wat is er mis met regels? Helemaal niets lijkt mij.

En dus, vind ik het heeeeeeeeeeeeeel normaal dat je NIET in je nakie naar de Appie gaat, dan je NIET in je nakie over straat loopt, dat ik kan zien tegen wie ik praat zonder alleen en zwart gewaad te zien, dat ik niet geconfronteerd word met hakenkruizen op straat, etc, etc.

Waarom moeten wij Nederlanders altijd zo 'alles-moet-toch-mogen-en-kunnen-mentaliteit hebben. Word daar zooooooooooo gek van!
quote:Schilderspalet schreef op 17 augustus 2010 @ 20:02:

Waarom zou zomaar alles moeten mogen in Nederland? Wat is er mis met regels? Helemaal niets lijkt mij.

En dus, vind ik het heeeeeeeeeeeeeel normaal dat je NIET in je nakie naar de Appie gaat, dan je NIET in je nakie over straat loopt, dat ik kan zien tegen wie ik praat zonder alleen en zwart gewaad te zien, dat ik niet geconfronteerd word met hakenkruizen op straat, etc, etc.

Waarom moeten wij Nederlanders altijd zo 'alles-moet-toch-mogen-en-kunnen-mentaliteit hebben. Word daar zooooooooooo gek van!Dus dan ook geen jodenkeppeltjes , christentekens (kruizen), kerken ,synagogen , moskeeën (uh ja ook die ) boedha enz. enz. wordt het lekker s??i hier, maar goed....
[quote]Jojo80 schreef op 17 augustus 2010 @ 13:27:

@ vrijbuiter, misschien is het wel leuk om je in die materie van vrijheid van godsdienst te verdiepen. Hier twee uitspraken die je erover kunt lezen:

Gaat over een groep mensen die onder het mom van religie/kerkgenootschap vonden dat ze een seksclub konden draaien zonder politiecontrole.

Tsssss, typisch weer zo'n PIPA die naturisme associeert met bovenstaande , gij SIMPELE!!! vermindert u!!!

Ga uit mijn uitzicht!!!
Goh...ik probeerde alleen door twee voorbeelden je te laten zien hoe er over dit punt op dit moment gedacht wordt door de rechters in Nederland. Wanneer iets een godsdienst is bijvoorbeeld en wanneer niet. Best leuk om daar de overwegingen van rechers over te lezen. Het gaat niet om wat ze deden maar dat ze vonden dat het strafrecht niet voor hen zou gelden wegens een godsdienst of levensovertuiging.

Ik ben overigens vrij om in je uitzicht te gaan staan hoor! En pak er eens een goed inhoudelijk boek over. Iets met staatsrecht op de titel en ga dit eens rustig lezen. Dan kun je het erna gezellig inhoudelijk met elkaar over oneens zijn. Dat is veel leuker en leerzamer dat dit domme geblaat van je.
laat lekker gaan Jojo. Vrijbuiter is niet geïnteresseerd in argumenten, hij/zij wil alleen zijn/haar zin doordrammen. (jammer, je bezorgt naturisten een slechte naam op deze manier)

Ik ben in ieder geval weg van dit topic.
ja je hebt gelijk. Maar het zou best een leuke discussie kunnen worden. Je komt namelijk best wat in mijn ogen aparte dingen op internet tegen. Bijvoorbeeld dat mensen in het Vondelpark in Amsterdam een boete krijgen voor naaktrecreatie terwijl de verbodsborden daarvoor zijn afgeplakt omdat het juridisch niet haalbaar is om dit te verbieden. Dat naaktlopen dus altijd verboden is op de openbare weg is volgens mij niet zo zwart wit te stellen.

http://www.telegraaf.nl/b ... _in_Vondelpark_mag__.html

Het is dus wachten op duidelijke jurisprudentie hierover dus Vrijbuiter snel naakt de straat op (in de appie lijkt me een goede vervolg stap als je naaktlopen op de openbare weg legaal hebt gemaakt) Succes dus. En als je nog een goede advocaat zoekt om je bezwaarschrift te schrijven tegen de boete voor naaktlopen: neem Spong. Die heeft ooit eens een boete hiervoor in Lelystad e.o. gehad en heeft dus ervaring!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven