Geld & Recht alle pijlers

Automatische afschrijvingen ook geldig voor jaarafrek e.d.?

17-05-2009 17:44 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Als je een bedrijf machtigd voor de afschrijvingen van de maandelijkse voorschotten, machtig je ze gelijk voor de eindafrekening.

Ik snap dat dat vervelend is als dat een groot bedrag in 1x is, maar je krijgt er als het goed is van tevoren schriftelijk bericht van, dus kun je tijdig je saldo aanvullen. Mocht je het geld helemaal niet hebben, kun je contact opnemen voor een betalingsregeling.

Ik je eigen verontwaardiging vergeet je een beetje waarom bedrijven dingen incasseren. Mensen vergeten nl (bewust of onbewust) nogal vaak te betalen en daar moeten ze dan telkens achteraan. En dat kost nogal veel tijd en dus geld (wat ze vervolgens weer door moeten berekenen aan de klanten, ook aan degene die wel op tijd betalen).

Ik suggereer absoluut niet dat jij zo'n niet-betaler zou zijn, maar wil je even vanuit het oogpunt van het bedrijf laten kijken.

Jij zegt dat je nu debetrente moet betalen, maar dat kun je heel simpel oplossen door je krediet te verwijderen. Als je saldo dan nl niet toereikend is kan er niet geicasseerd worden en krijg je vanzelf een brief dat het geld niet geincasseerd kan worden.

Ik los dit altijd simpel op door een ruime buffer op mijn lopende rekening aan te houden. Ik kan nl niet rood staan (wil ik niet). Een kwestie van een paar honderd euro minder op mijn spaarrekening en een paar honderd meer op mijn lopende rekening zodat ik nooit voor verassingen sta.
IK snap deze verontwaaardiging ook niet. Hte is balen ja maar ik vind echt dat je beter op had moeten letten.

DTJ geeft erg nuttige tips.

Verder kan je ook even na kijken voordat je je meterstandin stuurt hoeveel je dat jaar verbruikt heb en voor hoeveel ze je in geschat hadden.

Simpel en geen (nare) verassingen meer.
DTJ heeft trouwens helemaal gelijk, je krijgt je afrekening en dan kun je bellen voor een betalingsregeling. Als je dat niet doet.. sja.. dan moet je helemaal niet miepen natuurlijk.
quote:DTJ schreef op 19 mei 2009 @ 16:36:

Jij zegt dat je nu debetrente moet betalen, maar dat kun je heel simpel oplossen door je krediet te verwijderen. Als je saldo dan nl niet toereikend is kan er niet geicasseerd worden en krijg je vanzelf een brief dat het geld niet geincasseerd kan worden.Ik los dit altijd simpel op door een ruime buffer op mijn lopende rekening aan te houden. Ik kan nl niet rood staan (wil ik niet). Een kwestie van een paar honderd euro minder op mijn spaarrekening en een paar honderd meer op mijn lopende rekening zodat ik nooit voor verassingen sta.

Dit klopt dus niet. Dat dacht ik ook altijd, tot deze week Zie mijn eigen topic.

Bij mij werd deze week zonder enige waarschuwing vooraf ineens 7000 euro afgeschreven. En ik kan dus max. 1000 euro rood staan, maar ineens stond ik dus veel en veel meer in het rood. Dus dat kan dan schijnbaar wel, dat een bedrijf, bank of whatever geld kan innen terwijl jij dat op dat moment helemaal niet hebt staan!
...
Dat gebeurt bij incasso's altijd, maar normaal gesproken wordt zo'n bedrag automatisch gestorneerd door je bank, tenzij het een dwingende incasso (van je bank) betreft.

Een bedrijf heeft het recht te incasseren, maar een bedrijf kent jouw saldo niet. Een bedrijf incasseert dus gewoon. Er zit echter een check in door de bank (achteraf), en als blijkt dat je het geld toch niet had storneert je bank het bedrag automatisch.

Je hebt de tussentijd wel ongeoorloofd debet gestaan.
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva is beneden elk peil.
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Ik zou bij voorkeur de acceptgiro gebruiken, dan heb ik eea zelf in de hand. Ik ben ook heel secuur met dat soort dingen, dus dat ging nooit mis.

Maar mijn energiemij rekent heel veel per acceptgiro (ik geloof 1,25 of 1,50 per stuk) en ze sturen mij er 2 per maand (energie en electra gescheiden, waarom weet ik ook niet). Dus dat is zo'n 36 euro per jaar.

Dus nu ook maar automatisch.
@CVM: dat is precies de reden dat ik ook over ben gegaan naar automatische incasso's. Het is gewoon belachelijk wat ze aan administratie rekenen. Over woekerbedragen gesproken!!! Wel houd ik precies in de gaten wat er wanneer wordt afgeschreven en idd een goeie buffer op de lopende rekening.
Ik heb alles gewoon op een vaste dag ingevoerd op Internetbankieren en heb er nooit problemen mee. Klantnummer erbij en het adres en verder niets. Gaat altijd gewoon goed. Kost me niets extra's. Hoewel ik laatst wel een brief kreeg dat een rekeningnummer was gewijzigd en ik nog steeds betaalde op het oude en of ik het wilde aanpassen. Toch netjes.
quote:queenie1 schreef op 20 mei 2009 @ 19:19:

[...]

Dit klopt dus niet. Dat dacht ik ook altijd, tot deze week Zie mijn eigen topic.

Bij mij werd deze week zonder enige waarschuwing vooraf ineens 7000 euro afgeschreven. En ik kan dus max. 1000 euro rood staan, maar ineens stond ik dus veel en veel meer in het rood. Dus dat kan dan schijnbaar wel, dat een bedrijf, bank of whatever geld kan innen terwijl jij dat op dat moment helemaal niet hebt staan!

Zoals Tangerine al zegt moet de bank het achteraf storneren, zeker als het zo'n groot bedrag is. Je kunt niet iets van iemands rekening afschrijven wat er niet op staat.

Als dit niet gebeurd is moet je aan de bel trekken bij je bank.
quote:DTJ schreef op 22 mei 2009 @ 08:09:

[...]

Zoals Tangerine al zegt moet de bank het achteraf storneren, zeker als het zo'n groot bedrag is. Je kunt niet iets van iemands rekening afschrijven wat er niet op staat.

Als dit niet gebeurd is moet je aan de bel trekken bij je bank.Ik heb het direct overgeboekt vanaf mijn spaarrekening, dus het is wel opgelost. Maar ik vind het wel belachelijk dat je geen melding krijgt van tevoren (terwijl ze ons vertelden dat we zelf een rek.nr. zouden krijgen om het zelf op te storten). We hebben ook een klacht ingediend, maar daar schiet je ook vrij weinig mee op.
...
wie incasseert er dan ¤ 7000,- Jemig dat vind ik nogal een bedrag!
DTEEZ!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven