Geld & Recht alle pijlers

Bankrekeneningen scheiden enz

14-09-2020 17:00 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,

Ben opzoek naar goeie tips. Kom er zelf, na aanmodderen en proberen, niet echt uit. Of, nouja het is nog steeds niet naar wens...

Jullie een goed idee???

Wij hebben een poos terug een verbouwproject gekocht. We betalen de verbouwing van eigen geld, dus geen depot of lening etc.

Wij hebben 2 betaalrekeneningen en 1 spaarrekening.

Op 1 rekening komt het salaris van mijn man en daar worden ook alle vaste lasten afgehaald. De variabele lasten (huishouden, sporten, kado's en kleding etc) worden ook daar afgehaald. Als er iets verbouwd gaat worden word dat ook daar van gehaald (vaak na overhevelen van spaargeld).

Sparen per maand kunnen we, maar vaak gaat dat (nu nog) in het huis en verbouwen. Dus soms word er iets overgeheveld van vaste rekening naar de spaar, om er later weer af te plukken voor iets voor de verbouw.

Al met al vind ik het heel onoverzichtelijk geworden. Ik heb al een tijdje de 2e betaalrekening gebruikt voor de variabele lasten (huishoudrekening bij wijze van), maar dat handigt me ook niet. Ook een tijdje die 2e rekening gebruikt voor het verbouwen. Ook niet erg handig vonden we... willen geen heel groot bedrag op een 'pinpas' hebben staan.

Hebben jullie een goed idee??
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
14-09-2020 18:23
Dat je moet gaan werken mop. Niet je zo afhankelijk opstellen. Is niet gezond en niet verstandig.
Meen je dit? Pffff wat een betutteling. Misschien doet ze heel veel waar ze niet voor betaald wordt.
Of geniet ze heel erg van niks doen.
Of heeft ze heel erg lang gewerkt en goed verdiend en geniet ze van haar leven.
Alle reacties Link kopieren
Bergje65 schreef:
14-09-2020 18:22
Wat een rare vraag, misschien heeft de partner van TO wel een topbaan of was er een erfenis.
Als de partner van TO een topbaan heeft, betalen ze de verbouwing dus van mans geld, niet met ‘eigen’ geld, want zij verdient geen eigen geld :whistle:

Wat ik trouwens niet snap TO: als je alle vaste en variabele kosten met 1 betaalrekening betaalt, waarom heb je dan überhaupt een 2e betaalrekening nodig?
Bergje65 schreef:
14-09-2020 18:25
Meen je dit? Pffff wat een betutteling. Misschien doet ze heel veel waar ze niet voor betaald wordt.
Of geniet ze heel erg van niks doen.
Of heeft ze heel erg lang gewerkt en goed verdiend en geniet ze van haar leven.
Dat laatste is onwaarschijnlijk als haar geboortejaar 1988 is, die eerste twee dingen nemen niet weg dat er dan sprake is van afhankelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wellicht een goede tip:

Tegenwoordig kun je, onder je bankrekening, subrekeningen openen (kost niks extra aan bankkosten).
Ik zou er een aantal openen en ze een naam geven:

- vaste lasten
- boodschappen
- uitjes
- verbouwing

Zodra het salaris van je man wordt gestort sluis je geld over naar de diverse subrekeningen. Probeer wel goed te budgetteren.
Wat overblijft gaat naar een spaarrekening.

Is dat iets?
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
14-09-2020 18:29
Dat laatste is onwaarschijnlijk als haar geboortejaar 1988 is, die eerste twee dingen nemen niet weg dat er dan sprake is van afhankelijkheid.
Er is A... niks mis met afhankelijkheid en B .... geen inkomen hebben wil niet zeggen dat je afhankelijk bent. Een van mijn vriendinnen heeft geen maandelijkse inkomen maar heeel veel geld. Zoveel dat haar man, die een topinkomen heeft, het nakijken heeft.
Bergje65 schreef:
14-09-2020 18:25
Meen je dit? Pffff wat een betutteling. Misschien doet ze heel veel waar ze niet voor betaald wordt.
Of geniet ze heel erg van niks doen.
Of heeft ze heel erg lang gewerkt en goed verdiend en geniet ze van haar leven.
Waarvoor je niet betaald wordt daarvan kan je niet leven. En als ze haar leven lang hard gewerkt & goed verdiend had, had ze haar bankzaken wel op orde gehad.

Die betutteling van mij heet emancipatie en ik zal iedereen er op blijven wijzen totdat het volkomen logisch en vanzelfsprekend is dat mannen én vrouwen ieder verdienen én zorgen.
Je vraagt om goede ideeën omdat je het zelf onoverzichtelijk vindt.
Kom je geld tekort voor één van de activiteiten, of weet je niet zeker of je iets kunt kopen omdat je niet meer weet wat je te besteden hebt?

Inzicht kun je prima krijgen door die potjes. Op het moment dat je een verbouwingsrekening moet betalen, haal je het uit dat potje en vervolgens betaal je die rekening.
Bergje65 schreef:
14-09-2020 18:32
Er is A... niks mis met afhankelijkheid en B .... geen inkomen hebben wil niet zeggen dat je afhankelijk bent. Een van mijn vriendinnen heeft geen maandelijkse inkomen maar heeel veel geld. Zoveel dat haar man, die een topinkomen heeft, het nakijken heeft.
Durf er om te wedden dat onze to niet op van die gouden bergen zit, maar eerder op een berg wasgoed.

Ze vraagt om goede ideeen. mijn goede idee om handiger met geld te worden is: het zelf gaan verdienen.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
14-09-2020 18:35
Durf er om te wedden dat onze to niet op van die gouden bergen zit, maar eerder op een berg wasgoed.

Ze vraagt om goede ideeen. mijn goede idee om handiger met geld te worden is: het zelf gaan verdienen.
Handiger met geld worden staat niet gelijk aan geld zelf gaan verdienen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
14-09-2020 18:35
Durf er om te wedden dat onze to niet op van die gouden bergen zit, maar eerder op een berg wasgoed.

Ze vraagt om goede ideeen. mijn goede idee om handiger met geld te worden is: het zelf gaan verdienen.
Je kletst. De vraagstelling gaat niet over “handiger met geld worden”.
De vraag is hoe ze beter overzicht krijgt over de geldstroom.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
14-09-2020 18:38
Handiger met geld worden staat niet gelijk aan geld zelf gaan verdienen.
:cheers:
Ze geeft aan al potjes te hebben. Ze vind het geschuif met die potjes via de betaalrekening niet handig. Maar dat is tegenwoordig binnen 2 seconden geregeld. Dus gok dat het vooral om overzicht krijgen gaat. Maak een excelsheet. Vul die in.

Ja dat betekend dat je zelf wat moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Bergje65 schreef:
14-09-2020 18:22
Wat een rare vraag, misschien heeft de partner van TO wel een topbaan of was er een erfenis.
Het gaat er mij om dat ze geen 'eigen' geld heeft (tenzij ze inderdaad een vermogen heeft door een erfenis of iets dergelijks). Wellicht heb je een goede reden dat je niet werkt, excuses in dat geval, anders krijg ik bij die topic meer het gevoel dat je tijd teveel hebt of zie mij het eens goed doen van mijn partners geld...
liane77 schreef:
14-09-2020 18:48
Het gaat er mij om dat ze geen 'eigen' geld heeft (tenzij ze inderdaad een vermogen heeft door een erfenis of iets dergelijks). Wellicht heb je een goede reden dat je niet werkt, excuses in dat geval, anders krijg ik bij die topic meer het gevoel dat je tijd teveel hebt of zie mij het eens goed doen van mijn partners geld...
Waarom is dit relevant?
Bergje65 schreef:
14-09-2020 18:32
Er is A... niks mis met afhankelijkheid en B .... geen inkomen hebben wil niet zeggen dat je afhankelijk bent. Een van mijn vriendinnen heeft geen maandelijkse inkomen maar heeel veel geld. Zoveel dat haar man, die een topinkomen heeft, het nakijken heeft.

Over dat eerste valt te twisten, zeker als het gaat om de veronderstelde afhankelijkheid. En over dat tweede: het kan inderdaad zijn dat TO met een loterij, erfenis of een heel erg goed verkocht idee stinkend rijk is geworden en daardoor nu volledig onafhankelijk van haar man kan genieten van niet-betaald-werken. Maar: dat botst dan wel een beetje met het gegeven dat TO de spaarpotjes en financiële stromen nogal onoverzichtelijk vindt.
Alle reacties Link kopieren
Dit word intussen wel een heel vervelend topic vind ik. Kan er veel woorden over vuil maken, ga ik niet doen...

Voor degenen met oprecht advies en tips; erg bedankt!
ClumsyNinja schreef:
14-09-2020 18:21
Ik verbaas me meer over ‘dat handigt me ook niet’.
Het intrigeerde mij dan weer dat zowel in de titel als in de tekst een keer het woord 'bankrekeneningen' staat.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet waarom je bij de bank allerlei potjes moet hebben. Ik vind een Excel overzicht het handigst. Alle voorzieningen samen moet ik kunnen betalen van het geld wat op de bankrekening staat. En de afschrijvingen moeten ook kloppen. De rest is over.
Alle reacties Link kopieren
BlueWater81 schreef:
14-09-2020 17:10
Wij hebben gezamenlijke rekening hier doen we iedere maand beide hetzelfde bedrag op storten. Word voor vaste lasten en boodschappen gebruikt. Hebben we allebei een betaalrekening waar onze salaris op gestort word. En allebei een spaarrekening.
Dit hebben wij ook, en daarnaast dan nog de verbouwrekening, waar we in overleg geld opzetten voor de verbouwing. Ik vind dat wel echt heel prettig en overzichtelijk werken.
parbleumondieu schreef:
14-09-2020 19:11
Ik snap niet waarom je bij de bank allerlei potjes moet hebben. Ik vind een Excel overzicht het handigst. Alle voorzieningen samen moet ik kunnen betalen van het geld wat op de bankrekening staat. En de afschrijvingen moeten ook kloppen. De rest is over.
Precies, waarom nu allerlei potjes hebben en toch steeds met geld moeten schuiven uit dezelfde potjes. Beetje water naar de zee dragen.

De oplossing zit m niet in de bankrekeningen, maar in het leren budgetteren.
Met 'eigen geld' wordt natuurlijk bedoeld 'geen extra lening/bouwdepot/hogere hypotheek. Doet er verder niet toe.

Ik ben voor emancipatie, ik vind dat iedereen die kan zou moeten werken maar voor dit topic is dat verder ook niet relevant.


Ik vraag me nog steeds af wat voor overzicht TO mist. Wil ze weten hoeveel geld er naar de verbouwing gaat? Wil ze weten wat ze voor de verbouwing heeft 'geleend' van de diverse potjes op de spaar?
Alle reacties Link kopieren
Youneedabudget.com
loisnvt schreef:
14-09-2020 19:19
Precies, waarom nu allerlei potjes hebben en toch steeds met geld moeten schuiven uit dezelfde potjes. Beetje water naar de zee dragen.

De oplossing zit m niet in de bankrekeningen, maar in het leren budgetteren.
Maar TO wil ook geen grote bedragen op de pinpas 'hebben staan'.

Ofzo.
Een pinpas voor elke bestemming maakt het ook niet overzichtelijker, op zich.
En ze kosten meestal ook allemaal geld, die pinpassen/ bankrekeningen.
liane77 schreef:
14-09-2020 18:48
Het gaat er mij om dat ze geen 'eigen' geld heeft (tenzij ze inderdaad een vermogen heeft door een erfenis of iets dergelijks). Wellicht heb je een goede reden dat je niet werkt, excuses in dat geval, anders krijg ik bij die topic meer het gevoel dat je tijd teveel hebt of zie mij het eens goed doen van mijn partners geld...
Lekker boeiend.

Mijn vraag over de eigen bankrekening was trouwens een puur praktische, bij ons maakt dat het makkelijker om alles een beetje te stroomlijnen
anoniem_191117 wijzigde dit bericht op 14-09-2020 19:52
14.64% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven