Geld & Recht alle pijlers

Belastingaangifte ivm huis en ex

02-03-2011 13:47 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer het zo kort mogelijk uit te leggen:

Ex en ik hebben nog samen een huis. We hebben er in 2010 tot oktober nog samen in gewoond. Daarna ben ik elders gaan wonen. Hij blijft daar wonen en ik moet hem als ik weer een baan heb restschuld gaan betalen. Eea gaat nu dus nog niet want geen baan en daarom is de situatie nu nog zoals ie is.

Hij betaalt sinsdien de volledige hypotheek en alles wat erbij komt kijken. Hij krijgt ook de volledige maandelijkse belastingteruggave op zijn rekening gestort. We zijn geen fiscale partners.

Wat moeten we nou invullen bij het doen van de belastingaangifte bij:

-Percentage eigenaarsschap (mi is dat nog steeds 50/50 maar hij vindt van niet aangezien ik niets meer betaal of ontvang)

-Ontvangen belastingteruggave (moet die door 2en of niet? En moet ik die misschien helemaal weglaten aangezien ik feitelijk niets ontvangen heb?)

Hij zegt dat als ik aangeef dat ik ook eigenaar ben, dat gevolgen heeft voor de hoogte van de bedragen die hij ontvangt. Maar het lijkt mij dat de B-dienst gewoon het Kadaster ernaast heeft liggen en zo ziet dat ik ook eigenaar ben en dus moet opgeven dat ik 50% van een huis heb.

Plus ik vind het maar vreemd dat als ik invul dat ik ook maandelijkse teruggaves heb ontvangen; dat ik dan over een paar maanden nog meer geld terugkrijg van ze en anders krijg ik helemaal niks...??!
Ex in ik zitten toevallig in dezelfde situatie. Aangezien je langer dan 6 maanden op hetzelfde adres gewoond hebt, kun je de aangifte beter samen invullen, dan ben je namelijk ook fiscaal partner. Je kunt er dan voor kiezen om dit voor het hele jaar te doen (ook al heb je er maar tot oktbober gewoond). Dat voorkomt een hoop administratieve rompslomp. Hoe je een eventuele teruggave verder verdeelt, is dan aan jullie. Daar maakt de belastingdienst zich niet druk om.
Hij blijft daar wonen en jij moet hem daarvoor betalen????

Volgens mij heb je niet meer de keuze of je fiscale partner bent of niet, dat heeft met bepaalde voorwaarden te maken en in de aangifte bepaalt het systeem dan vanzelf of je fiscale partner bent. Als je in 2010 het grootste gedeelte van het jaar samenwoonde én gezamelijk eigenaar bent van de woning, ben je volgens mij wel fiscale partners.

Natuurlijk heeft dat gevolgen voor de bedragen die hij ontvangt, maar ook voor de bedragen die jij ontvangt. Je bent toch gewoon nog steeds voor 50% eigenaar? Dat zegt overigens niets over hoeveel je hieraan betaalt of ontvangt.

Ik heb het idee dat ex bezig is je een oor aan te naaien....
Jij bent eigenaar, dus je moet het ook zo aangeven. Al is het maar voor het eigenwoningforfait. Hij kan als 50% eigenaar geen 100% HRA terugvragen. Zowel jij als hij moeten dan 50% opvoeren (let wel, officieel mag je alleen kosten aftrekken die je ook hebt betaald). Uiteraard is het dan redelijk dat jij jouw helft aan hem overmaakt, aangezien hij de lasten heeft gedragen.

Zijn jullie in het verleden wel fiscaal partner geweest? Dat is wel verstandig (of om de laatste aangifte samen te doen) anders kun je in de knoei komen met het terugvragen van HRA als het huis niet meer je hoofdverblijf is.

Wordt het huis verkocht? Wordt je ex volledig eigenaar? Dat jij nu geen baan hebt, is toch geen reden om de situatie zo te houden? Dat verandert toch niets aan de schuld die je hebt tegenover hem? Of mis ik iets?
Ik ken het, zit in dezelfde situatie... Ik denk dat je het beste samen naar een belastingadviseur kunt gaan die het voor jullie doet, zodat je geen risico's loopt! Probeer wel naar dezelfde te gaan, ex en ik hebben beide een andere en dat zorgt ook weer voor een hoop gedoe!!
FullHouse: ex betaalt de volledige hypotheek en heeft m.i. dus ook recht op de volledige aftrek, ook al moet TO dit formeel opgeven bij de fiscus. Dat lijkt me niet naaien.

Die schuld zal denk ik te maken hebben met onderwaarde?
quote:FullHouse schreef op 02 maart 2011 @ 14:00:

Hij blijft daar wonen en jij moet hem daarvoor betalen????

Waarschijnlijk is de hypotheek hoger dan de waarde van het huis, dus zitten ze met een restschuld ( tenminste dat heb ik in mijn geval )
Aanvulling: als je fiscaal partner bent geweest, dan heb je nog 2 kalenderjaren na je verhuizing recht op HRA en anders (officieel) niet.
Nee samen invullen of fiscaal partner zijn hebben we nooit gedaan en dus nu ook niet. Die keuze heb je wel; vanochtend nog gecheckt in het invulprogramma. Gaat dus ook niet automatisch; net zoals voorgaande jaren.

Het huis is minder waard geworden dan de hypotheek die we erop hebben. Ik krijg dus geen overwaarde van hem maar ik moet hem restschuld betalen. Simpel. Alleen kun je van een kale kip niet plukken. Ik heb dat geld niet en kan het nu zonder vast contract ook niet loskrijgen bij de bank. Vandaar.

Pas als ik met dat bedrag kom wil de hypotheekvertrekker de gehele hypo op zijn naam zetten. Hij blijft er wonen.

Supercow; de hypotheekrenteaftrek hebben we natuurlijk nooit betaald maar juist ontvangen dus dat gaat al niet op... Bovendien heb ik tot oktober ook hypo betaald dus ik zou hem in ieder geval al hooguit 3/12 van mijn bedrag teruggeven.

Het lijkt mij ook dat hij met een of andere slinkse regeling mij probeert te n***en ofzo....
*
Kipkerrie: kun je niet met je ex afspreken dat hij (een deel van) jouw hypotheeklasten op zich neemt? Dat is wel zo redelijk aangezien hij het huis volledig geniet ('gebruiksvergoeding')?

Ik begrijp niet wat je bedoelt met dat je ex moet terugbetalen? Jij geeft 50% op en hij ook, dus jij krijgt de helft terug en hij ook. Of heeft hij een voorlopige teruggave op zijn naam en ontvangt hij zo teveel geld terug? Dat kan, ook als je als fiscaal partner VT hebt aangevraagd. MAar dat is dan toch zijn probleem (ervan uitgaande dat hij ook die inkomsten heeft genoten)?
Kipkerrie: advies - open een nieuwe topic. Zo wordt de vraag van cosmopolitan vertroebeld. En zet uw gegevens / vragen even duidelijk op een rijtje.
Sorry! Ik zal mijn bericht weer weghalen. Dacht dat het wel een redelijk vergelijkbaar iets was...
Cosmo: kijk even of het wel of niet verstandig is voor jou om toch een jaar als fiscaal partner aangifte te doen. Anders heb je officieel geen recht op HRA als je de woning verlaat en je ex blijft er wonen. (Niet direct jouw probleem, maar kan wel weer extra strijd met ex geven waar je vast niet op zit te wachten).

Overigens, als ex toch 100% HRA opgeeft dan heeft hij straks een probleem met de fiscus en niet jij. Jij bent alleen verantwoordelijk voor je eigen aangifte. Alleen betaal je dus wel het eigenwoningforfait omdat je wel eigenaar bent.

Heel vervelend dat de hypotheekverstrekker zo dwars ligt. Kun je het geld niet lenen bij familie of je ex oid?

Over de periode die jij hebt betaald, heb je ook recht op HRA uiteraard!

Belastingdienst krijgt gegevens van banken en - volgens mij - sinds kort ook hypotheekverstrekkers en verifieert dat dus.
Cosmopolitan:

1. Fiscaal partnerschap lijkt me voor u niet aan te raden, ook al zou er fiscaal voordeel te behalen zijn. Dit laatste is waarschijnlijk omdat uw inkomsten gering zijn. Problematisch wordt gescheiden aangifte als u geen of weinig inkomen heeft. Er is dan immers minder teruggave en de Voorlopige Teruggaaf moet deels worden terugbetaald. Anderzijds: Fisscaal partnerschap - afspraken tussen partners, daar wordt achteraf vaak op teruggekomen. Met gescheiden aangifte houdt u uw eigen recht in handen. Wat SuperCow hierboven stelt is niet juist. U bent samen eigenaar van de woning. Dat betekent dat u recht heeft op 50% van de hypotheekrenteaftrek, ongeacht wie de rente heeft betaald. Deze hypotheekrenteaftrek (50% en bijtelling EWF (50%) geldt voor u tot maximaal oktober 2012.

2. Ook al zou uw ex 100% betalen, u heeft nog gedurende maximaal twee jaar recht op 50% van de hypotheekrenteaftrek. Daarna (na oktober 2012) komt voor uw deel de Eigen Woning in Box 3. Maar hopelijk is voor eind 2012 al alles geregeld.

3. Het is redelijk, wat hierboven al is genoemd, om uw ex een gebruikersvergoeding te geven over uw belastingvoordeel tav de hypotheekrenteaftrek. U woont tenslotte niet meer in de woning. Bij de rekensom houdt u rekening met het meebetalen van de hypotheekrente gedurend een groot gedeelte van het jaar.

4. Hoe u het een en ander verrekent met uw ex kan het beste plaatsvinden in (goed) overleg. Maw: in de praktijk is het aan te raden om er samen uit te komen. Als derden zoals advocaat e.d. zich ermee gaan bemoeien "verharden de koppen", is de verhouding vaak jaren danig verstoord en kost het kl..... geld. U moet er samen ook nog uit zien te komen als het huis verkocht moet worden cq als u uitgekocht moet worden.

5. Is er geen recht op alimentatie? Dit omdat u geen inkomen heeft op dit moment.
quote:fisbel schreef op 02 maart 2011 @ 15:15:

Cosmopolitan:

1. Fiscaal partnerschap lijkt me voor u niet aan te raden, ook al zou er fiscaal voordeel te behalen zijn. Dit laatste is waarschijnlijk omdat uw inkomsten gering zijn. Problematisch wordt gescheiden aangifte als u geen of weinig inkomen heeft. Er is dan immers minder teruggave en de Voorlopige Teruggaaf moet deels worden terugbetaald. Anderzijds: Fisscaal partnerschap - afspraken tussen partners, daar wordt achteraf vaak op teruggekomen. Met gescheiden aangifte houdt u uw eigen recht in handen. Wat SuperCow hierboven stelt is niet juist. U bent samen eigenaar van de woning. Dat betekent dat u recht heeft op 50% van de hypotheekrenteaftrek, ongeacht wie de rente heeft betaald. Deze hypotheekrenteaftrek (50% en bijtelling EWF (50%) geldt voor u tot maximaal oktober 2012.

2. Ook al zou uw ex 100% betalen, u heeft nog gedurende maximaal twee jaar recht op 50% van de hypotheekrenteaftrek. Daarna komt voor uw deel de Eigen Woning in Box 3. Maar hopelijk is voor eind 2012 al alles geregeld.

3. Het is redelijk, wat hierboven al is genoemd, om uw ex een gebruikersvergoeding aan ex te geven over uw belastingvoordeel tav de hypotheekrenteaftrek. U woont tenslotte niet meer in de woning. Bij de rekensom houdt u rekening met het meebetalen van de hypotheekrente gedurend een groot gedeelte van het jaar.

4. Hoe u het een en ander verrekent met uw ex kan het beste plaatsvinden in (goed) overleg. Maw: in de praktijk is het aan te raden om er samen uit te komen. Als derden zoals advocaat e.d. zich ermee gaan bemoeien "verharden de koppen", is de verhouding vaak jaren danig verstoord en kost het kl..... geld.

U moet er samen ook nog uit zien te komen als het huis verkocht moet worden cq als u uitgekocht moet worden.

5. Is er geen recht op alimentatie? Dit omdat u geen inkomen heeft op dit moment.

Euh nou zeg maar je. Zo oud ben ik nou ook weer niet

Precies zoals ik al dacht dus.

En nee gelukkig zijn er geen kinders en heb ik wel een (huur)huis.
Mijn bericht had ik voor ik je (uw) antwoord las nog enigszins gewijzigd. (3%)

Aanvulling op mijn antwoord:

Als de woning een sociale huurwoning betreft, kom je mogelijk in aanmerking voor huurtoeslag. Je verzamelinkomen (bruto inkomen minus aftrekposten zoals hyotheekrenteaaftrek) in 2011 mag dan niet hoger zijn dan ¤ 21.625 Er mag geen Box3 verhaal zijn (vermogen)

In de nieuwe situatie heb je waarschijnlijk recht op zorgtoeslag. Dit als je verzamelinkomen niet hoger is dan ¤ 36.022
quote:fisbel schreef op 02 maart 2011 @ 15:31:

Mijn bericht had ik voor ik je (uw) antwoord las nog enigszins gewijzigd. (3%)

Aanvulling op mijn antwoord:

Als de woning een sociale huurwoning betreft, kom je mogelijk in aanmerking voor huurtoeslag. Je verzamelinkomen (bruto inkomen minus aftrekposten zoals hyotheekrenteaaftrek) in 2011 mag dan niet hoger zijn dan ¤ 21.625 Er mag geen Box3 verhaal zijn (vermogen)

In de nieuwe situatie heb je waarschijnlijk recht op zorgtoeslag. Dit als je verzamelinkomen niet hoger is dan ¤ 36.022nope. Uiteraard verdien ik daar dan weer net teveel voor. Geen huur- en geen zorgtoeslag.
quote:fisbel schreef op 02 maart 2011 @ 15:15:

Wat SuperCow hierboven stelt is niet juist. U bent samen eigenaar van de woning. Dat betekent dat u recht heeft op 50% van de hypotheekrenteaftrek, ongeacht wie de rente heeft betaald. Deze hypotheekrenteaftrek (50% en bijtelling EWF (50%) geldt voor u tot maximaal oktober 2012.

Fisbel, allereerst: ik vind het altijd fijn om jouw bijdragen op dit forum te lezen.

Helaas kan ik de pdf over scheiden en eigen woning niet meer vinden op de site van de Belastingdienst. Maar daarin heb ik gelezen dat je alleen recht op HRA houdt als je de woning verlaat en je fiscaal partner er blijft wonen. Dat is bij TO dus niet aan de orde. In andere gevallen geval zou volgens die brochure de HRA eindigen op het moment dat de woning niet meer je hoofdverblijf is. Dat zou betekenen dat ex TO 50% HRA heeft en TO zelf niet meer.

Verder dacht ik dat het ging om 2 KALENDERjaren na het jaar van vertrek en niet 2 jaren?

EDIT: Toch gevonden: LINKJE

Ik ben erg benieuwd waar jouw bovengenoemde info vandaan komt (wetteksten, brochures fiscus, oid?)?
Cosmopolitan schreef:

Ex en ik hebben nog samen een huis. We hebben er in 2010 tot oktober nog samen in gewoond. Daarna ben ik elders gaan wonen.

Ik ben ervan uitgegaan dat Cosmopolitan gehuwd was / is. Dit omdat ze spreekt over haar ex. Gehuwden zijn sowieso fiscaal partner van elkaar, maar kunnen wel gescheiden aangifte doen.

Ik realiseer me door de bijdrage van SuperCow dat ex ook gewoon kan betekenen: ex-partner zonder getrouwd te zijn.

Mijn excuses aan Super Cow!

Als er in voorgaande jaren gekozen zou zijn voor fiscaal partnerschap, is er voor Cosmopolitan recht op hypotheekrenteaftrek. Bij ongehuwd zonder fiscaal partnerschap in voorgaande jaren is de situatie anders. Cosmopolitan heeft na het verlaten van de woning geen recht meer op hypotheekrenteaftrek. (zie link die Super Cow meegaf) Dat zou impliceren dat de woning direct in Box3 komt: 50% WOZ-waarde opgeven minus 50% resterende hypotheekschuld. Geen EWF-bijtelling (is Box 1) Ex geeft 50% van EWF aan + 50% (.....) hypotheekrenteaftrek

Algemeen

Scheidingsregeling - exact twee jaren hypotheekrenteaftrek nog mogelijk miv datum dat de partner de woning heeft verlaten.

Verhuisregeling - hier (nog) niet van toepassing: lopende jaar zelf + 2 kalenderjaren.

Regelgeving 2011

Volgens het komend belastingjaar 2011 met veranderd begrip fiscaal partnerschap zouden Cosmopolitan + ex wel fiscaal partners van elkaar zijn. Dit omdat ze gezamenlijk een eigen woning bezitten.

Maw: er is in deze situatie van gezamenlijke eigen woning zonder voorgaand fiscaal partnerschap een verschil te constateren. Dit wat betreft de hypotheekrenteaftrekmogelijkheid voor partner die de woning verlaat. 2010: geen hypotheekrenteaftrek meer mogelijk. 2011: wel mogelijk. Of zie ik hier iets over het hoofd. Best ingewikkeld allemaal.
fisbel wijzigde dit bericht op 02-03-2011 23:59
Reden: Verbeterd ivm Box3
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven