Geld & Recht alle pijlers

Beperkte Gemeenschap van Goederen/ huis al gekocht

30-03-2020 17:32 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, Ik zit met de volgende situatie.

Voor mijn ex en ik vorig jaar aan een partnerschap begonnen hadden we het huis al gekocht en hierin geïnvesteerd (spullen en verbouwing). Ik heb toen in totaal ongeveer 10,000 meer ingelegd. Dit alles is in een excell bijgehouden.

Dat ik nog 10.000 meer om mijn spaarrekening had was in januari. In april zijn we pas echt partners geworden. Toen zat het geld dus eigenlijk al in het huis.

Mijn vraag hier dus bij is; Heb ik nog recht om hier iets van terug te krijgen?

Wat ook nog speelde is dat ze de laatste aantal maanden eigenlijk al er bewust van werd dat we misschien uit elkaar zouden gaan, zeker was het toen nog niet.. Maar toen heeft ze wel nog grote aankopen voor zichzelf gedaan. Heb ik nog recht om over deze maanden geld terug te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Over de 10.000: dat hangt er vanaf hoe je dat hebt beschreven en wat je daarover hebt opgenomen in je partnerschapcontract. Daarin staat als het goed is precies beschreven wat je wel in de gezamenlijke boedel inbrengt en wat niet.

Of grote kosten voor jezelf voor eigen rekening of voor gezamenlijke rekening komen hangt ook af van hoe het in de partnerschapscontract is beschreven. Als is afgesproken van de gezamenlijke rekening, dan heb je geen recht op teruggave.


Met andere woorden: lees je contract er op na.
Alle reacties Link kopieren
https://www.nibud.nl/consumenten/trouwe ... -schulden/
Alle reacties Link kopieren
Het komt op me over dat jij de breuk niet wilde en niet aan zag komen, dat is ontzettend naar. Het lijkt er ook op dat je ten tijde van de uitgaven het allemaal prima vond maar nu je weet dat zij toen al twijfelde je hier boos over bent en daarom geld terug wil. Of je recht hebt om over die laatste maanden geld terug te krijgen hangt - zoals patchouli ook al zei - af van wat jullie in jullie beperkte GvG hebben afgesproken.



Voor mijn ex en ik vorig jaar aan een partnerschap begonnen hadden we het huis al gekocht en hierin geïnvesteerd (spullen en verbouwing). Ik heb toen in totaal ongeveer 10,000 meer ingelegd.

Heb ik nog recht om hier iets van terug te krijgen?

Dat zou dan beschreven moeten zijn in het partnerschapscontract, ik neem aan dat je dat erin opgenomen hebt? Of vond je dat toen niet nodig en nu vanuit emotie wel?

Prima om te kijken naar je recht bij de verdeling, maar als je geen recht hebt op dat geld raad ik je aan niet in te blijven hangen in een gevoel van oneerlijkheid. Het financiele gedeelte heb je geregeld in een contract, als je daar nu achteraf niet tevreden over bent is dat een leer voor de volgende keer. De boosheid over het verlies van je relatie kun je dan beter verwerken door die gewoon te laten komen.
Alle reacties Link kopieren
https://dktnotarissen.nl/misverstanden- ... -goederen/

"at betekent automatisch dat, als jullie gaan scheiden en je op dat moment bepaalde bezittingen buiten de verdeling wilt houden met als argument dat het privébezittingen zijn, je ook zult moeten aantonen dat het om privébezittingen gaat. Daarvoor is het niet voldoende om aan te tonen wat je privébezittingen waren bij het aangaan van het huwelijk en wat je later nog aan erfenissen en schenkingen hebt ontvangen; je zult ook moeten aantonen wat daar op het moment van de scheiding nog van over is. Als dit je niet lukt, geldt de hoofdregel: de bezittingen vallen in de gemeenschap van goederen."

neem je verlies en ga verder
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
31-03-2020 10:08
Het komt op me over dat jij de breuk niet wilde en niet aan zag komen, dat is ontzettend naar. Het lijkt er ook op dat je ten tijde van de uitgaven het allemaal prima vond maar nu je weet dat zij toen al twijfelde je hier boos over bent en daarom geld terug wil. Of je recht hebt om over die laatste maanden geld terug te krijgen hangt - zoals patchouli ook al zei - af van wat jullie in jullie beperkte GvG hebben afgesproken.







Dat zou dan beschreven moeten zijn in het partnerschapscontract, ik neem aan dat je dat erin opgenomen hebt? Of vond je dat toen niet nodig en nu vanuit emotie wel?

Prima om te kijken naar je recht bij de verdeling, maar als je geen recht hebt op dat geld raad ik je aan niet in te blijven hangen in een gevoel van oneerlijkheid. Het financiele gedeelte heb je geregeld in een contract, als je daar nu achteraf niet tevreden over bent is dat een leer voor de volgende keer. De boosheid over het verlies van je relatie kun je dan beter verwerken door die gewoon te laten komen.
yep dit!
S-Groot schreef:
31-03-2020 10:08
Het komt op me over dat jij de breuk niet wilde en niet aan zag komen, dat is ontzettend naar. Het lijkt er ook op dat je ten tijde van de uitgaven het allemaal prima vond maar nu je weet dat zij toen al twijfelde je hier boos over bent en daarom geld terug wil. Of je recht hebt om over die laatste maanden geld terug te krijgen hangt - zoals patchouli ook al zei - af van wat jullie in jullie beperkte GvG hebben afgesproken.







Dat zou dan beschreven moeten zijn in het partnerschapscontract, ik neem aan dat je dat erin opgenomen hebt? Of vond je dat toen niet nodig en nu vanuit emotie wel?

Prima om te kijken naar je recht bij de verdeling, maar als je geen recht hebt op dat geld raad ik je aan niet in te blijven hangen in een gevoel van oneerlijkheid. Het financiele gedeelte heb je geregeld in een contract, als je daar nu achteraf niet tevreden over bent is dat een leer voor de volgende keer. De boosheid over het verlies van je relatie kun je dan beter verwerken door die gewoon te laten komen.
Mooi omschreven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven