Geld & Recht alle pijlers

Beslissing zortoeslag 2023

14-12-2025 23:12 9 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
He allen,

Alvast fijne feestdagen🌹

İk heb een vraagje.

Mijn man is zelfstandige en hierdoor hebben wij uitstel op belastingaangifte.

İk heb zorgtoeslag voor 2023 aangevraagd met terugwerkende kracht en nog geen reactie.

De defenitieve aanslag voor 2023 heb ik rond 5 november gekregen, maar de beslissing voor zorgtoeslag nog niet.

Gebeld met de Belastingdienst en die gaf aan dat het 6 maanden kan duren.

İemand hier soortgelijks gehad? Hoe lang duurde het bij jullie?

İk weet natuurlijk dat het bij iedereen anders kan zijn, maar ben toch nieuwsgierig.
Wanneer heb je het aangevraagd? Voor zover ik weet kun je niet langer dan een paar maanden terug, na afloop van het kalenderjaar.
Je IB kun je dus ook beter vlotter doen. Doet jullie boekhouder jullie aangifte altijd zo laat?
KamilleT schreef:
14-12-2025 23:48
Wanneer heb je het aangevraagd? Voor zover ik weet kun je niet langer dan een paar maanden terug, na afloop van het kalenderjaar.
Je IB kun je dus ook beter vlotter doen. Doet jullie boekhouder jullie aangifte altijd zo laat?
Mijn man is zelfstandige en hij heeft dus uitstel.
Omdat wij toeslagpartners zijn doe ik ook later samen met hem aangifte.
İk zie wel een voorlopige berekening staan, maar de vroeg me gewoon af of iemand dit ook heeft en hoe lang het heeft geduurd.
Merve94 schreef:
15-12-2025 01:43
Mijn man is zelfstandige en hij heeft dus uitstel.
Omdat wij toeslagpartners zijn doe ik ook later samen met hem aangifte.
İk zie wel een voorlopige berekening staan, maar de vroeg me gewoon af of iemand dit ook heeft en hoe lang het heeft geduurd.
Uitstel is geen verplichting... ik zou ook je aangiftes gewoon na afloop van het boekjaar doen.
Mijn man werkte vroeger ook altijd met uitgestelde aangiftes, totdat hij zich realiseerde dat zijn financiële positie veel meer comfort geeft als hij gewoon 'bij' is.

Overigens hoef je je zorgtoeslag niet achteraf aan te vragen. Deze kun je gewoon vooraf aanvragen, bij de definitieve aanslag word dan vastgesteld wat je zorgtoeslag had moeten zijn. En moet je eventueel terugbetalen of krijg je het verschil.
Waarom heeft je man uitstel nodig en heb jij (een wisselend) inkomen?
Als ondernemer is het heel normaal om de aangifte uit te stellen.

Merve, je kunt gewoon op voorhand zorgtoeslag aanvragen. Zorg dat je een laag bedrag krijgt of gewoon 0. Dan wordt dit achteraf automatisch berekend elk jaar en heb je er geen omkijken na.

Hoe is het nu met je?
Ik heb ook altijd mijn aangifte uitgesteld gehad, tot corona. Maar toen liep ik juist daardoor vast dus doe ik de aangifte gewoon direct het jaar erna. En dat voelt toch veel fijner op de een of andere manier.

Dat zou je nog kunnen overleggen met je partner. Dat uitstellen is een recht en geen plicht, en ik vind dat je door het niet uit te stellen een beter overzicht hebt op je financiën.

Zorgtoeslag weet ik niks van, daar hebben wij geen recht op omdat ons gezamenlijk inkomen te hoog is.
margreetder schreef:
15-12-2025 06:58
Waarom heeft je man uitstel nodig en heb jij (een wisselend) inkomen?
Voor ondernemers die hun aangifte laten invullen door een administratie-/belasting-/accountantskantoor wordt er door deze kantoren automatisch uitstel aangevraagd. Om de simpele reden dat het ze gewoon niet gaat lukken om voor de reguliere deadline alle aangiften in te dienen.
Dus de aangifte inkomstenbelasting 2023 hoeft dan niet vóór 1 mei 2024 ingediend te worden maar vóór 1 mei 2025.
Maar zelfs vanaf deze uiteindelijke datum, duurde het nog dik 6 maanden tot TO haar aanslag had. Al is dit nog wel ruim op tijd, aangezien de belastingdienst de tijd heeft de 31 december 2027 (of zo).

TO, doen jullie zelf aangifte of laten jullie deze doen? En als je het zelf doet, waarom heb je voor uitstel gekozen?
Juist door dit soort zaken snel af te werken, heb je minder issues met andere fiscale zaken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Wij hebben ook uitstel voor de aangifte inkomstenbelasting ivm onderneming van man. Maar vragen wel gewoon toeslag (hier alleen kinderopvang) aan. We schatten ons inkomen daarbij hoog in. Zo vermijden we het risico dat we achteraf moeten terugbetalen. Ik snap achteraf aanvragen ook niet zo, zeker niet bij zorgtoeslag. Die heb je toch gewoon nodig als tegemoetkoming in de kosten?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven