bestedingsruimte
donderdag 30 augustus 2012 om 13:08
Vandaag heeft mijn vader vertelt dat hij al heel veel jaar een bestedingsruimte mag hebben op zijn rekening.
Opzich vind ik dit heel handig, mijn vader heeft niet veel pensioen en als er een grote uitgave is hoeven wij ons dus niet echt zorgen te maken.
Maar nu vraag ik mij af, heeft het dus nut zo'n bestedingsruimte? Omdat je wel rente moet betalen?
En wie van jullie heeft er ook een bestedingsruimte, en waarom?
En wat ik niet zo goed begreep is dat hij laatst een bestedingsruimte had van 1700 en nu van 2500.. mag je dit zelf veranderen?
Opzich vind ik dit heel handig, mijn vader heeft niet veel pensioen en als er een grote uitgave is hoeven wij ons dus niet echt zorgen te maken.
Maar nu vraag ik mij af, heeft het dus nut zo'n bestedingsruimte? Omdat je wel rente moet betalen?
En wie van jullie heeft er ook een bestedingsruimte, en waarom?
En wat ik niet zo goed begreep is dat hij laatst een bestedingsruimte had van 1700 en nu van 2500.. mag je dit zelf veranderen?

donderdag 30 augustus 2012 om 13:49
Mijn vader is 65 en mijn moeder is 58.
Maar volgens mij krijgt mijn vader geen AOW.. want hij heeft echt een pensioen van 1300 en meer komt er niet binnen.
En wat houd beleggen precies in? Ik hou mij daar nooit zo mee bezig..
Hij heeft op de beleggersrekening ongeveer 600 euro, we hadden het daar vandaag over.
Maar volgens mij krijgt mijn vader geen AOW.. want hij heeft echt een pensioen van 1300 en meer komt er niet binnen.
Hij heeft op de beleggersrekening ongeveer 600 euro, we hadden het daar vandaag over.

donderdag 30 augustus 2012 om 13:52
quote:bloem55 schreef op 30 augustus 2012 @ 13:49:
Hij heeft op de beleggersrekening ongeveer 600 euro, we hadden het daar vandaag over.Lieverd, dit zijn echt jouw zaken niet. Je ouders zijn volwassen genoeg om het zelf uit te zoeken.
Hij heeft op de beleggersrekening ongeveer 600 euro, we hadden het daar vandaag over.Lieverd, dit zijn echt jouw zaken niet. Je ouders zijn volwassen genoeg om het zelf uit te zoeken.
donderdag 30 augustus 2012 om 13:54
quote:Katherina schreef op 30 augustus 2012 @ 13:46:
[...]
Nee, daar hoef je nou niet voor gewerkt te hebben. Ook weduwen die nooit gewerkt hebben krijgen gewoon AOW als ze 65 zijn.Om het volledige bedrag aan AOW te krijgen moet je dan wel 40 jaar in Nederland hebben gewoond. Heeft de vader van to een aantal jaren in het buitenland gewoond dan wordt dat gekort op zijn AOW.
[...]
Nee, daar hoef je nou niet voor gewerkt te hebben. Ook weduwen die nooit gewerkt hebben krijgen gewoon AOW als ze 65 zijn.Om het volledige bedrag aan AOW te krijgen moet je dan wel 40 jaar in Nederland hebben gewoond. Heeft de vader van to een aantal jaren in het buitenland gewoond dan wordt dat gekort op zijn AOW.
donderdag 30 augustus 2012 om 13:56
quote:bloem55 schreef op 30 augustus 2012 @ 13:49:
Hij heeft op de beleggersrekening ongeveer 600 euro, we hadden het daar vandaag over.Waarom stel je die vragen niet aan je vader? Zo te lezen is hij er heel open over.
Hij heeft op de beleggersrekening ongeveer 600 euro, we hadden het daar vandaag over.Waarom stel je die vragen niet aan je vader? Zo te lezen is hij er heel open over.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
donderdag 30 augustus 2012 om 13:56
quote:achnein schreef op 30 augustus 2012 @ 13:52:
[...]
Lieverd, dit zijn echt jouw zaken niet. Je ouders zijn volwassen genoeg om het zelf uit te zoeken.Eens. Overigens krijg je vader gewoon AOW als hij voldoet aan zoals hier eerder gesteld staat lees anders hie http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow ... ow_later/r het hele verhaal maar waarom wil je dit allemaal zo graag weten. De noodzaak van dit topic ontgaat me volledig.
[...]
Lieverd, dit zijn echt jouw zaken niet. Je ouders zijn volwassen genoeg om het zelf uit te zoeken.Eens. Overigens krijg je vader gewoon AOW als hij voldoet aan zoals hier eerder gesteld staat lees anders hie http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow ... ow_later/r het hele verhaal maar waarom wil je dit allemaal zo graag weten. De noodzaak van dit topic ontgaat me volledig.
donderdag 30 augustus 2012 om 14:09
Je zegt o.a. "We kopen geen nieuwe dingen voor in het huis enzo.. dus geld gaat alleen maar naar de nodige dingen uit."
en
'" als er een grote uitgave is hoeven wij ons dus niet echt zorgen te maken"
Betekent dat dat je nog thuis woont? Omdat je het hebt over "we" en niet over "mijn ouders". Ik kan me voorstellen dat je er dan iets meer mee bezig bent maar je moet je echt niet druk maken om dat soort dingen, tenzij ze zwakbegaafd zijn ofzo en ze jouw hulp nodig hebben. Maar ik neem aan dat je vader berekeningen heeft laten maken voor hij met pensioen ging. Een collega van mij gaat in november met pensioen en hij is al een hele tijd bezig om te kijken welk moment het voordeligst is. Langer doorwerken is voor hem bijv. niet interessant ivm bepaalde belastingen/aftrekposten e.d.
en
'" als er een grote uitgave is hoeven wij ons dus niet echt zorgen te maken"
Betekent dat dat je nog thuis woont? Omdat je het hebt over "we" en niet over "mijn ouders". Ik kan me voorstellen dat je er dan iets meer mee bezig bent maar je moet je echt niet druk maken om dat soort dingen, tenzij ze zwakbegaafd zijn ofzo en ze jouw hulp nodig hebben. Maar ik neem aan dat je vader berekeningen heeft laten maken voor hij met pensioen ging. Een collega van mij gaat in november met pensioen en hij is al een hele tijd bezig om te kijken welk moment het voordeligst is. Langer doorwerken is voor hem bijv. niet interessant ivm bepaalde belastingen/aftrekposten e.d.

donderdag 30 augustus 2012 om 14:21
In plaats van je zo druk te maken over de financieële situatie van je ouders kun je je misscien beter zorgen gaan maken over je eigen financieële situatie.
Zo te horen heb je echt heel erg weinig kennis van financiële zaken. Ik neem aan dat je niet altijd bij je ouders wil wonen maar ook op eigen benen wil gaan staan. Dan moet je wel zorgen dat je je eigen financiële plaatje op orde hebt.
Zo te horen heb je echt heel erg weinig kennis van financiële zaken. Ik neem aan dat je niet altijd bij je ouders wil wonen maar ook op eigen benen wil gaan staan. Dan moet je wel zorgen dat je je eigen financiële plaatje op orde hebt.

donderdag 30 augustus 2012 om 14:32
donderdag 30 augustus 2012 om 14:32
Er is niks mis met mijn thuiswonen. Mjin referentiekader is alleen wat anders. Ik ga er vanuit, als ouders rond de 60 zijn, dat hun kinderen dan meestal zo rond de 30-35 zijn en al hun eigen leven/gezin hebben. Kennelijk waren jouw ouders wat ouder toen ze jou kregen en dan ligt het iets anders. Ik maak me echt geen zorgen om mijn ouders hoor. Als mijn vader een nieuwe motor koopt maak ik me echt niet druk om zijn bestedingsruimte. Ik zou alleen proberen zelf je financiele zaken wat meer op een rijtje te krijgen. Heel je leven werken en dan E 1300 netto is niet echt veel. Betaal je wel kostgeld?

donderdag 30 augustus 2012 om 14:33
quote:bloem55 schreef op 30 augustus 2012 @ 14:25:
Ja ik woon inderdaad nog thuis en wat is daar toch altijd mis mee dan?
Ik ben 22, vind ik niet suuuper jong ofzo.
En mijn eigen financiële zaken zijn prima geregeld hoor
maar wil gewoon het beste voor mijn oudersIk heb dezelfde leeftijd en als ik vragen heb over wat e.e.a. is, dan legt mijn vader het wel uit.

donderdag 30 augustus 2012 om 14:43
quote:bloem55 schreef op 30 augustus 2012 @ 14:25:
maar wil gewoon het beste voor mijn oudersDaar is niets mis mee, maar het gaat je gewoon niets aan. Je ouders regelen al minstens 40 jaar zelf hun zaken, dus daar hebben ze jou niet voor nodig. Ik vind "ik wil gewoon het beste voor mijn ouders" en nette verwoording van bemoeizucht.