Geld & Recht alle pijlers

Bezwaar bij gemeente parkeerbelasting

24-08-2011 15:34 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in het centrum van een middelgroot dorp en om daar te parkeren heb ik een parkeervergunning, hiermee mag ik parkeren op vakken die normaal gesproken betaald parkeren zijn.

Nu ben ik een poos terug bekeurd omdat ik parkeerd zou hebben zonder te betalen. Maar ik hoef dus niet te betalen omdat ik een vergunning heb. Ik heb dus bezwaar ingediend zodra ik de naheffingsaanslag parkeerbelastingen heb ontvangen.

Dit bezwaar heb ik op 15 juni ingediend, daarop ontving ik een ontvangstbevestiging dat mijn bezwaar binnen 8 weken afgehandeld zou worden en mocht dat niet gehaald worden, dan zou ik daarvan op de hoogte worden gesteld.

Inmiddels zo'n 10 weken later nog steeds niet gehoord en na een aantal keren bellen, heb ik zojuist iemand gesproken en die gaf aan dat het nog wel 2 maanden kon duren voordat ik antwoord zou krijgen en gaf aan dat dit binnen de wettelijke termijnen viel.

Ik vind dit eigenlijk bespottelijk dat dit zo lang moet duren, vooral ook omdat ik de boete al wel heb moeten betalen.

Ik heb al zitten googelen, maar kan niet helemaal terugvinden of dit inderdaad binnen de wettelijke termijnen valt. Kan iemand me misschien hier meer over vertellen? Of heeft iemand tips om dit sneller afgehandeld te krijgen? Ik wil graag sneller mijn geld terug.
foutje
Waarom kreeg je dan een boete? Was je vergunning niet zichtbaar? Gewoon nieuwsgierig, want op die manier heb ik ooit een boete gekregen. Uit coulance hoefde ik toen maar de helft te betalen. Verder geen idee van de wettelijke termijnen, maar er is hier vast wel iemand die je verder kan helpen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Dat vraag ik me dus ook af waarom ik die boete heb gekregen!

Vergunning zit vast op mijn dashboard, dus ik snap het echt niet.

Op de naheffingsaanslag staat ook geen datum wanneer dit plaatsgevonden zou hebben.
Ik denk dat het gaat om de termijnen in de Algemene Wet Bestuursrecht.

http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pi ... listermijn
Och, ik weleens een jaar moeten wachten op uitspraak. We hadden geparkeerd en wilde betalen. Betaalautomaat stuk. Wij het telefoonnummer gebeld wat er op stond. Ja we gaan het noteren en controleren was de reactie. Ja fijn maar hoe met dat nu dan, we kunnen niet betalen? Nee dat is prima.

Stom genoeg zeg ik nog tegen man: laten we een foto nemen van dat apparaat want je zal zien dat het niet goed gaat.

Maar nee, dat vond hij onzin en vond me te wantrouwend.

Komen we terug, we zagen al wat parkeerwachters lopen. En wat denk je? Dikke prent natuurlijk. Wij naar dat apparaat toe, en juist ja, die deed het weer.

Wij naar het kantoor van de parkeerwachters maar nee, ze konden hem er niet tussenuit halen. Kortom, bekeuring. Wij bezwaar aangetekend, tussendoor gebeld voor uitslag maar heeft dus een jaar geduurd. En gewonnen natuurlijk.....
Sundream, dat had ik ook gevonden maar dat gaat hier blijkbaar niet op, want ze doen er veel langer over en volgens die ambtenaar stonden ze daarmee in hun recht.

Ze zouden er zelfs tot het einde van het jaar over mogen doen, omdat het om een bezwaar tegen een belastingmaatregel gaat....

Nou Gravinnetje, jouw verhaal belooft niet veel goeds.
Het is heel erg leuk, want zoals je in de link van sundream hebt kunnen lezen zijn gemeenten gebonden om binnen een bepaalde termijn te beslissen! Binnen zes weken na afloop van de bezwaartermijn (dat is de uiterste datum die op je bekeuring staat dat jij nog bezwaar kon maken)

Als je het slim aanpakt kom jij nu in aanmerking voor een dwangsom! Dan moet de gemeente jou dus betalen.

zie;

http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/2037

Ik las laatst in de krant ook al een bericht van een meneer die bezwaar had gemaakt tegen, overigens wel terechte, bekeuring en daar een flink bedrag mee had verdiend!
In principe kan bij belastingen de termijn verlengd worden maar ik weet even niet zo goed of jouw betaling onder een aanslag belasting valt? Is het een boete of een gemeentelijke aanslag?Wat staat er op het formulier?

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... nslag.html
Er staat Naheffingsaanslag parkeerbelasting op. Ik ga even je link lezen
De gemeente heeft dus wel gelijk:

Beslistermijn gemeente

De gemeente heeft tot het einde van het kalenderjaar waarin u het bezwaarschrift heeft ingediend de tijd om te beslissen. Deze beslistermijn is een uitzondering op de termijn van zes weken die normaal geldt voor beslissingen van bestuursorganen.

Dat is toch echt belachelijk? Of ligt het aan mij dat dat enorm krom vind? Zo lang!
O, en bedankt Sundream!
Graag gedaan.

Dus die boete stond op de Naheffingsaanslag parkeerbelasting?

Ik wist niet dat dat kon. Het is dus eigenlijk geen gewone parkeerboete maar een naheffing van de gemeente omdat je een vergunning hebt; moet ik dat zo zien? Je maakt dan dus inderdaad geen bezwaar tegen de bon maar tegen de aanslag.

Het is inderdaad tenenkrommend lang en belachelijk maar je kunt er niks aan doen. Hoop dat je gauw de beslissing krijgt.
Nee, die naheffingsaanslag staat helemaal los van de vergunning. Maar omdat parkeergeld eigenlijk parkeerbelasting is en ik die op dat moment niet betaald zou hebben, is het nu dus een naheffingsaanslag geworden.

Maar ja, dan zal ik maar geduld hebben.
Ok; ik begrijp het. Geduld heb je nodig en vooral ook: niet vergeten.

Dat gebeurt denk ik nogal vaak en zo loop je je geld mis.
Volgens mij moet je uitgaan van wat je op schrift hebt, zij hebben schriftelijk bevestigd dat ze binnen acht weken reageren of uitstel aankondigen. Dat moet schriftelijk, wat die ambtenaar tegen je gezegd heeft door de telefoon heeft geen rechtsgeldigheid. Zij hebben binnen acht weken niet laten horen en daarmee zijn ze tegen hun eigen afspraken ingegaan. Als ik jou was zou ik daar schriftelijk op reageren. Pasp als je op schrift hebt dat ze nu ineens vinden dat ze tot het eind van het jaar mogen nemen, kan je proberen uit te zoeken of dat klopt. Ik denk zelf van niet. Bij de beslissingen die ik moet nemen niet in elk geval ( ben ook een soort ambtenaar)
Op grond van artikel 225 van de gemeentewet mag de gemeente een parkeerverordening maken. De gemeente kan dan plaatsen aanwijzen waar zij op door de gemeente bepaalde tijdstippen parkeerbelasting mogen heffen.quote:LadyPhoxy schreef op 24 augustus 2011 @ 15:42:

Op de naheffingsaanslag staat ook geen datum wanneer dit plaatsgevonden zou hebben. Dat vind ik erg opmerkelijk. Wanneer je als controleur een feit constateert hoor je het tijdstip en de datum te vermelden in je verbaal/aanslag. De kans is aanwezig dat een bezwaar gegrond verklaard word.

Waarom je toch een naheffing hebt ontvangen weet ik niet. De controleur kan de vergunning over het hoofd gezien hebben. Maar ook bestaat de kans dat jou parkeervergunning niet geldig was in het parkeervak waar je auto op dat moment stond geparkeerd. Zo weet ik dat in de gemeente waar ik werk er verschillende vergunningen zijn:

- Bewonersvergunning (word afgegeven voor 1 zone)

- Zakelijke vergunning (word afgegeven voor 1 zone)

- Algemene vergunning (mag parkeren in alle betaalde zones)

- Binnenstad ( mag in een aantal zones parkeren)

Wanneer een naheffingsaanslag is uitgeschreven kun je daar als betrokkene tegen in bezwaar gaan. De gemeente heeft vanaf dat moment tot voor het einde van het jaar waarin het bezwaar is ingediend, de tijd om een beslissing te nemen.

Toen je de naheffingsaanslag hebt aangetroffen, heb je toen gesproken met de controleur die 'm heeft uitgeschreven? De controleur had misschien kunnnen toelichten waarom hij een bekeuring heeft uitgeschreven.

Misschien had hij/zij de prent niet vewerkt als je de vergunning nog had laten zien. Het is soms namelijk erg zoeken waar de vergunning in de auto ligt/hangt, vooral in het donker of als de zon fel schijnt.
EMV, bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ik heb nooit een bon onder mijn ruitewisser of zo aangetroffen dus ik weet niet waarneer ik het verkeerd gedaan zou hebben en dit staat ook niet op de naheffingsaanslag. Dit heb ik ook vermeld in mijn bezwaar. Maar het kan dus best zo zijn, dat deze er wel gezeten heeft, maar weggewaaid is of zoiets.

Bij ons is het centrum in 2 zones verdeeld en ik mag in 1 van die 2 zones overal op de betaald parkerenvakken gaan staan. Ik stond in mijn juiste zone, nl op de parkeerplaats waar mijn auto eigenlijk altijd staat. Mijn parkeervergunning ligt altijd op dezelfde plek, vastgeplakt op mijn dashboard aan de passagierskant en de overtreding moet overdag plaatsgevonden hebben, want na 17.00 uur hoeft er sowieso niet meer betaald te worden.

Ik heb er dus eigenlijk wel alle vertrouwen in dat mijn bezwaar gegrond is, maar ja, het kan dus echt zo zijn dat ik tot het einde van het jaar moet wachten tot ik mijn geld weer terug heb en daar baal ik best wel van.
Ik werk zelf bij de afdeling Belastingen en het klopt idd: de gemeente heeft tot het eind van het kalenderjaar om het bezwaar af te handelen. Ik weet hoe het bij ons gaat en het komt sporadisch voor dat het echt zo lang duurt, zeker bij parkeerbezwaren. Dit geldt meer voor WOZ-bezwaren waar nog taxaties voor moeten plaatsvinden e.d.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven