Geld & Recht alle pijlers

Bijstand & parttime baan: belastingaangifte doen?

18-03-2012 14:06 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

even een vraagje voor degenen die er wellicht wat meer in thuis zijn. Een vriendin van me ontvangt een bijstandsuitkering & huur & zorgtoeslag. Zij werkt sinds een tijdje parttime, het salaris is lager dan bijstand en ze ontvangt dus per saldo hetzelfde bedrag als wanneer ze niet zou werken.

Ze heeft nog nooit eerder gewerkt en nog nooit belastingaangifte gedaan. Ik vraag me af of het nuttig is om in haar geval aangifte te doen? Of is het sowieso nu verplicht omdat ze een baan heeft?

De aangifte zelf kan en wil ik haar mee helpen, maar voordat ik er tijd & moeite in ga stoppen wil ik eerst weten of het zin heeft / persé nodig is.

Iemand die me in deze van goed advies kan voorzien? Alvast heel erg bedankt,

groetjes Fanta
Natuurlijk moet zij aangifte doen. Zij heeft nu namelijk recht op een extra aftrekpost omdat zij werkt.

Als zij ook nog kinderen heeft dan komt er een extra aftrekpost voor werkende alleenstaande ouders bij.

Ik denk wel dat zij beter even naar iemand kan gaan die er wèl verstand van heeft........
jo, dank je voor je reactie. Ze heeft geen kinderen. Ze kan via sociaal werk hulp krijgen met het invullen van de (digitale) aangifte maar ook dan zal ik met haar mee moeten omdat zij het zelf niet kan / durft / snapt / de ernst ervan niet inziet.

Kijk als ik weet dat het nuttig is aangifte te doen omdat ze (zoals ik idd al verwachtte) haar werk nu kan opgeven en wat geld terugkrijgt dan komen we er verder zelf wel uit.

Het aangifte programma is zo simpel dat lukt me nog wel hoor.
beetje vaag verwoord, ik bedoel natuurlijk, werk opgeven aan belasting, niet baan opzeggen he.
-
anoniem_39014 wijzigde dit bericht op 18-03-2012 14:25
Reden: te weing verstand van voor gegrond advies
% gewijzigd
quote:fantastissima schreef op 18 maart 2012 @ 14:06:

Hoi dames,

even een vraagje voor degenen die er wellicht wat meer in thuis zijn. Een vriendin van me ontvangt een bijstandsuitkering & huur & zorgtoeslag. Zij werkt sinds een tijdje parttime, het salaris is lager dan bijstand en ze ontvangt dus per saldo hetzelfde bedrag als wanneer ze niet zou werken.

Heeft ze nu én een bijstandsuitkering en toeslagen én werkt ze, of is dat werk i.p.v. haar bijstand gekomen?

Verder: het is bijna altijd wel voordelig om aangifte te doen volgens mij, maar je kunt het vrij eenvoudig nagaan op het moment dat de aangifte digitaal ingevuld wordt: dan zie je zo of de verwachting is dat ze iets terugkrijgt of niet. Wel is het zo (dacht ik in ieder geval) dat als je eenmaal een keer aangifte gedaan hebt, je dat voortaan altijd zal moeten doen.
Aangifte doen is zinvol, en het is niet zo dat als je een keer aangifte gedaan hebt, je dan altijd aangifte moet doen.

Alleen als je een brief krijgt met uitnodiging om aangifte te doen, dan ben je verplicht om dat te doen.

Het is in mijn ogen zowiezo zinvol om aangifte te doen, het kan zijn dat je wat terug krijgt, en voor de hoogte van de huur en zorgtoeslag wordt ook naar het belastbaarinkomen gekeken als ik me niet vergis.

Dus als dat lager wordt door het doen van aangifte, dan kan het zijn dat ze meer toeslag krijgt.

Maar maak een proefberekening, (dus aangifte invullen en niet opsturen) dan zie je snel genoeg of het zinvol is of niet.

Is het zinvol dan stuur je het op, is het niet zinvol dan laat je het daarbij.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Beertje:

ze ontving al bijstand en toeslagen, is parttime gaan werken maar omdat dit salaris niet boven bijstandsniveau uit komt wordt het dus aangevuld met bijstand.

M.a.w. ze is niet gaan werken om direct uit de bijstand te komen maar om te leren werken zodat ze wellicht ooit fulltime kan gaan werken.

Nog een vraagje: Kan de gemeente het eventuele belastinggeld wat ze krijgt nog opeisen / van haar uitkering afhalen op één of andere manier? Of mag ze dat belastinggeld ook echt houden dan?
quote:fantastissima schreef op 18 maart 2012 @ 14:33:

Nog een vraagje: Kan de gemeente het eventuele belastinggeld wat ze krijgt nog opeisen / van haar uitkering afhalen op één of andere manier? Of mag ze dat belastinggeld ook echt houden dan?Belastinggeld wat je terug krijgt mag je altijd houden, ook als zit je in de bijstand
Iedere Nederlander is zelfs verplicht om aangifte te doen, is mij verteld door een medewerker van de belastingdienst . . . .

Het is dus niet de vraag of, maar wanneer. Het moet vóór 1 april en anders met uitstel voor 1 september.
quote:carenza schreef op 18 maart 2012 @ 14:38:

Iedere Nederlander is zelfs verplicht om aangifte te doen, is mij verteld door een medewerker van de belastingdienst . . . .

Het is dus niet de vraag of, maar wanneer. Het moet vóór 1 april en anders met uitstel voor 1 september.Dat dacht ik idd ook, dat het verplicht is
Nee is niet automatisch voor iedere Nederlander verplicht.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:carenza schreef op 18 maart 2012 @ 14:38:

Het is dus niet de vraag of, maar wanneer. Het moet vóór 1 april en anders met uitstel voor 1 september.

Dat is dus pertinent niet waar.

Even van de site van de belastingdienst:

Als u een aangiftebrief of -formulier hebt ontvangen, moet u aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Hebt u geen aangiftebrief of -formulier voor 2011 ontvangen? Maar verwacht u wel dat u belasting moet betalen of denkt u dat u meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Doe ook dan aangifte. U kunt over het jaar 2011 geld terugvragen tot en met 31 december 2016.

Iedere nederlander is inderdaad verplicht om belasting te betalen over het inkomen wat hij of zij ontvangt.

Maar.... Hier in nederland kennen wij het systeem van de loonheffingen. Oftewel de belasting die je over je inkomen moet betalen wordt al door de werkgever/uitkerende instantie afgedragen aan de belastingdienst.

Het is ook zo dat loonheffing een zgn "eindheffing" is.

Oftewel, als jij gewoon een baantje hebt, en daar worden loonheffingen over ingehouden, dan is dat de belasting die je moet betalen, en daar is de kous mee af. Dan ben je niet verplicht om aangifte te doen.

Maar... Het kan wel zinvol zijn om aangifte te doen, omdat er misschien niet of onvoldoende rekening is gehouden met verschillede heffingskortingen, of omdat je aftrekposten hebt (eigen huis, studie etc)

Die aftrekposten verminderen je belastbaar inkomen, waardoor er teveel loonheffing op je loon is ingehouden.

In dat soort situaties is het heel zinvol om aangifte te doen.
quote:mama_lein schreef op 18 maart 2012 @ 14:36:

[...]

Belastinggeld wat je terug krijgt mag je altijd houden, ook als zit je in de bijstandMisschien heb je gelijk, maar het is waarschijnlijk verstandiger om dat nog eens goed uit te zoeken en in ieder geval te melden bij de gemeente wanneer ze iets terugkrijgt.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:mama_lein schreef op 18 maart 2012 @ 14:36:

[...]

Belastinggeld wat je terug krijgt mag je altijd houden, ook als zit je in de bijstand

Ook dit is geen wet van Meden en Perzen. Google maar eens op bijstand en belastingteruggave, dan zul je zien dat verschilllende gemeentes daar verschillend op antwoorden.

Kortom, het is dus zinvol om dat in je eigen gemeente na te vragen.
Oh oke, hier in het noorden mag je het dus wel houden...

Dan is het idd verstandig om gewoon aangifte te doen en na te vragen of je het mag houden...

Weer wat geleerd!
je bent verplicht aangifte te doen als je uitgenodigt ben door middel van een brief en ook ben je verplicht aangifte te doen als je weet dat je belasting moet gaan betalen (wordt gezien als burgerplicht)

ik ben niet verplicht aangifte te doen maar omdat ik weet dat ik dit jaar dus iets terug moet betalen wordt ik daardoor automatisch verplicht wel aangifte te doen.
in het oosten mag je het ook houden trouwens
Ik ken diverse mensen die in hun hele werkzame carrière (ruim 40 jaar) nog nooit een belastingaangifte hebben ingevuld. Waarom zou je ook als je geen aftrekposten hebt? De belastingdienst meld zich vanzelf wel als ze wat van je moeten.
Yoshe, heb je wel eens voor jezelf de formulieren ingevuld? De belastingdienst meldt zich vanzelf wel als ze iets van je moeten, maar meldt zich niet als je wat terugkrijgt.

Ik krijg tot nu toe altijd geld terug, wie weet laat jij dat gewoon liggen en dat is zonde want zo'n grote moeite is het niet!
Zeg maar Spijker.
Van de belastingdienst krijg ik elk jaar een enthousiaste brief dat ze me het werk willen besparen, en dat ik geen aangifte hoef te doen.

Ik doe lekker wél aangifte, want anders krijg ik geen werkendeouderdieminderverdientdanhaareveneenswerkendepartnertoeslag o.i.d.

Dat is elk jaar toch 1200 euro die ik terugkrijg. Als ik er niet om vraag krijg ik het ook niet.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
bedankt voor alle reacties, ook ik ben er wel wat wijzer van geworden. We hebben nu een digiD aangevraagd en zij gaat morgen de financiele contactpersoon bij de gemeente navragen of ze evt belastingteruggavegeld idd zelf mag houden.

ze had geen aangiftebrief gehad overigens maar omdat ze nu werkt leek het me sowieso verstandig inderdaad een proefberekening te doen en toch maar aangifte te doen. Je wil ook niet geld laten liggen inderdaad, of nog erger, andersom en dat ze over 5 jaar ineens met een aanslag van duizenden euro's komen of iets dergelijks.

Die 10 minuten werk is de moeite niet om niet te doen. Alleen nu de eerste keer even wat meer verzamel-werk voor haar, maar ik denk in haar geval ook, baat het niet dan schaadt het niet (m.a.w. ze zal vast niet hoeven te betalen en wss wel wat krijgen)
quote:spijk-er schreef op 18 maart 2012 @ 15:24:

Yoshe, heb je wel eens voor jezelf de formulieren ingevuld? De belastingdienst meldt zich vanzelf wel als ze iets van je moeten, maar meldt zich niet als je wat terugkrijgt.

Ik krijg tot nu toe altijd geld terug, wie weet laat jij dat gewoon liggen en dat is zonde want zo'n grote moeite is het niet!Ja hoor, ik doe elk jaar mijn eigen aangifte.
als blijkt dat je, zonder aftrekposten, geld terug krijgt van de belastingdienst, dan is er te weinig loonheffing betaald door werkgever of gemeente. dit moet je dan aan de gemeente teruggeven. het is namelijk inkomen.

ontvang je een teruggave door aftrekposten, bv. giften of bijzondere ziektekosten, dan mag je het bedrag houden. het is dan geen inkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven