Geld & Recht alle pijlers

Bijstand royaal?!

19-09-2019 08:28 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.

Inkomsten: 1283

bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210

Uitgaven 687

huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51

Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
Lady*Voldemort schreef:
19-09-2019 08:50
Boodschappen hoeven toch niet als je in de bijstand zit?

Nee tuurlijk niet. Al bijstand krijgen en dan ook nog willen eten zeker?!. Wat denk die asielzoeker wel niet,
(Hoopt dat iedereen het sarcasme leest)
rosanna08 schreef:
19-09-2019 11:34
je weet dat dat fraude is? Als je gesnapt wordt, kun je alles terugbetalen, plus boete
to leeft een beetje in lala land.
Suðri schreef:
19-09-2019 11:08
Als zijn huis afbrandt kan hij toin 1x alles vervangen. Vloer, gordijnen, meubels, matrassen, witgoed, beddengoed, etc. Dan heeft hij het idd fijn met zo’n goede vriendin. Hij niet want hij hoeft niet te sparen
Maar iets zegt me dat TO dan de eerste is die hoofdschuddend roept: dan had je maar moeten sparen of verzekeren en daarna gaat ze verder met haar geld tellen.
anoniem_6783b5446ec02 wijzigde dit bericht op 19-09-2019 11:44
0.21% gewijzigd
2019 schreef:
Op iemand anders zijn rekening? Hoe gaat hij dat verantwoorden bij de gemeente als hij met de bankafschriften moet komen?
Dat is allemaal zo simpel.
rosanna08 schreef:
je weet dat dat fraude is? Als je gesnapt wordt, kun je alles terugbetalen, plus boete
Duh. Daarom ga ik dat ook niet doen, maar dat wil niet zeggen dat mensen het zo makkelijk met elkaar kunnen regelen.
Cateautje schreef:
19-09-2019 11:31
Wat ik, afgezien van dat armoedige leefgeld, nog het ergst vind is dat die man zich niet eens fatsoenlijk mag verzekeren.
Ik ook. Wij hebben het helaas niet breed, maar verzekeringen zijn bij ons altijd fantástisch geregeld. Juist omdát we die onverwachtse kosten niet makkelijk kunnen dragen.
NYC schreef:
19-09-2019 09:03
Toch apart. Mensen vinden de bijstand altijd heel royaal, maar als je ooit topics hebt over inkomen en je benoemt een inkomen van 2000 euro per maand een royaal/hoog inkomen dan wordt dat over het algemeen vreemd gevonden en een mager inkomen genoemd.

Ik heb er geen uitgesproken mening over of het hoog of laag is. Er staat veel tegenover dat het zwaar maakt. Verplicht contact met uwv, moeten solliciteren, mensen hebben nooit een eigen woning, weinig eigen spaargeld mogen hebben. Dat maakt toch dat ik niet echt zou willen ruilen, ongeacht de hoogte van zo'n uitkering.

Volgens mij zou niemand willen ruilen hoor.
Luna500 schreef:
19-09-2019 11:35
Ik zal jullie op de hoogte houden van hoe het jaar vordert en wat voor eventuele financiële rampspoed dat spaarbedrag al dan niet gaat belemmeren.
Hoeft niet hoor.
Niq schreef:
19-09-2019 11:36
Dat is allemaal zo simpel.

Ja een paarhonderd euro per maand wegmoffelen is niet zo moeilijk nee.
Suðri schreef:
19-09-2019 11:39
Hoeft niet hoor.

Altijd leuk, iedereen vindt een topic maar niks, maar ze springen er met zijn allen tegelijk bovenop. Lang leve Viva.
To, als je je vriend nou boodschappen laat doen bij de lidl en hij neemt gewoon die bijna over de datum producten mee voor 25 ct dan kan dat boodschappenbedrag echt nog naar beneden hoor.

Ik lees een blog van iemand die voor 35 euro per week boodschappen doet en zij houdt vaak nog over.
Luna500 schreef:
19-09-2019 11:35
Ik zal jullie op de hoogte houden van hoe het jaar vordert en wat voor eventuele financiële rampspoed dat spaarbedrag al dan niet gaat belemmeren.
arme man.
Luna500 schreef:

Ik wilde dat ik zo'n goede financieel adviseur had.
Luna500 schreef:

Ervaring?
.
TO, als je iemand echt wilt helpen rondkomen én sparen, dan geef je hem alle tips van het blog van Teunie. Wel beginnen in 2008.

Als hij dit allemaal weet toe te passen, dan wordt het sparen voor het familiebezoek een makkie.

https://eenvoudigleven.blogspot.com/?m=1
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Luna500 schreef:
19-09-2019 11:40
Altijd leuk, iedereen vindt een topic maar niks, maar ze springen er met zijn allen tegelijk bovenop. Lang leve Viva.
Ik hoef niet te weten hoe jij die ander de ellende in stort. Heeft verser niets met bovenop springen te maken.
plumplum schreef:
19-09-2019 10:01
Of schoenen, verzorgingsproducten, bril, kapper, tandarts. Nergens voor nodig.

Of maandelijks geld opzij zetten voor gemeentelijke belastingen, verplicht eigen risico en onverwachte kosten is ook niet nodig met zo'n riant inkomen. Echt niet nodig.

Of geld voor een fiets of ander (openbaar) vervoer. Hij heeft toch benen. Dus niet nodig.

Of geld voor scholing om geen digibeet en analfabeet meer te zijn, niet meer afhankelijk te zijn van anderen en een betere toekomst te hebben. Totaal niet nodig.

Tjee, wie denkt die man dat hij is om hier te kunnen leven als een koning mens. Vluchteling en een menswaardig bestaan hebben. Niet nodig.

Sowieso, gelijkwaardigheid en mensenrechten. Niet nodig.

Hij had moeten weten dat je hier alleen rechten hebt als je hier geboren bent én blond haar en blauwe ogen hebt. We moeten natuurlijk wel aan de buitenkant kunnen zien dat je een 'echte' Nederlander bent. Al het andere telt niet. Een andere achtergrond en identiteit dan 'Nederlands'. Niet nodig.

En dan mist hij ook nog zijn familie, de rakker. Gevlucht is gevlucht. Dan mag je ook nooit meer denken aan de goede dingen die je hebt moeten achterlaten. Laat staan dat je ze ooit zou willen terug zien. Is namelijk nergens voor nodig.

Pffff, echt hoor, had hij voor zijn geboorte maar een andere moeder uit moeten zoeken om hem te baren. De sukkel.

* sarcasme modus uit *

Dit topic over misplaatste afgunst ten aanzien van mensen die om wat voor reden dan ook in de bijstand zitten. Niet nodig.

:worship:
In de bijstand zitten en niet verzekerd zijn voor je inboedel? Echt mijn mond valt open...je hebt werkelijk geen idee wat je allemaal nodig hebt als je huis afbrandt. Ik heb het wel eens laten voorrekenen lang geleden toen ik nog geen kinderen had maar je hebt zo ontzettend veel nodig. Je hebt geen idee. Als er iets gebeurd met deze man (brand, inbraak, gezondheidsproblemen) dan klopt hij bij jou aan en ik ben bang dat jij hem dan niet helpt. Wat ben jij risico vol bezig! En dat je dat niet wilt inzien en dus aan niet aan hem verteld hoeveel risico hij loopt vind ik nog schokkender. Juist als je weinig te besteden heb zorg dan dat je goed verzekerd bent. Dus ook aanvullend voor je ziektenkosten verzekering. Hij kan een onverwachte ziekenhuisopname helemaal niet betalen.
Niq schreef:
19-09-2019 11:25
Jij dacht dat ze alleen maar het bedrag kreeg wat jij haar zwart uitkeerde?
Nee hoor, ze woont samen, ik was in de veronderstelling dat haar vriend gewoon werkte.
Ik vind dit dus wel een dillema. Ze werkt goed is erg aardig, maar ik werk dus wel mee aan fraude.
Als ik haar opzeg heeft ze zo weer een ander werkhuisje.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ha, daar hebben we er weer eentje die denkt dat de bijstand een feestje is!

Open een topic over asielzoekers in de bijstand die , succes gegarandeerd.

De dommigheid druipt er af, want TS vergeet dat meneer ook nog allerlei heffingen moet betalen zodra hij ook maar een kruimel spaargeld heeft. Kost ook al gauw tientjes per maand.

Heeft hij geen vervoerskosten? Heeft hij geen kleding nodig? Af en toe naar de kapper? Reparaties en vervanging van gebruiksartikelen? Inboedelverzekering? Uitvaartverzekering?

En dan noem ik nog allerlei beperkingen die iemand in de bijstand ondervindt. Pas maar op dat je niet te vaak bij je vriend over de vloer komten hem ergens mee helpt, want dan kan hij zomaar gekort worden. Je vriend moet een hele administratie bijhouden als hij wat verkoopt op Marktplaats. Alles moet gemeld worden, ook zaken waar een normaal mens absoluut niet bij stil staat.

Ook elke cent die gespaard wordt moet gemeld worden, en de kans is aanwezig dat hij dan, net als een vriendin van me, op het matje wordt geroepen om te bewijzen hoe hij als bijstandsgerechtigde überhaupt kan sparen.

Zelfs als je het in een oude sok bewaart kun je problemen krijgen. Want hoe kom jij opeens aan die nieuwe telefoon, hoe heb jij die fijne zonvakantie kunnen boeken, waarom draag jij opeens een merkjas?

Over het feestje dat bijstand heet: Vriend heeft geen gezondheidsproblemen, maar als je extra zorg (en dus een aanvullende ziektekostenverzekering) nodig hebt gaat daar nog meer geld vanaf (per maand ca. 35 euro eigen risico plus de tientjes extra voor die aanvullende verzekering, plus mogelijk extra eigen bijdrages voor medicatie en zorg).

Het is te doen, rondkomen in de bijstand. Mits je geen schulden hebt. Maar het is absoluut geen feestje. Telkens weer zijn er onvoorziene uitgaven, en je ligt onder een vergrootglas. Als je geluk hebt komt de sociale recherche bij je buren vragen hoe vaak je vriend langs komt en of je niet stiekem bijklust.

Ja, daar moet je echt jaloers op willen zijn.
Niq schreef:
19-09-2019 08:34
Asielzoeker, bijstand, sparen. Te gek topic.
Heerlijk...

Ik sla verder ff over. Meeste zal niet erg verrassend zijn denk ik
Luna500 schreef:
Natuurlijk. Droom verder. En de bijstand heeft niet door dat je vriend opeens in een chique jas loopt of op vakantie naar het buitenland gaat? Je moest eens weten hoe ze je in de gaten houden.
herfstappeltaart schreef:
19-09-2019 11:38
Volgens mij zou niemand willen ruilen hoor.

Niet qua bedrag, wel qua "niet om zes uur uit bed moeten springen en tien kilometer fietsen naar de baas".
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Luna500 schreef:
19-09-2019 11:40
Precies waar je op hoopte, toch?
Kun je hem niet beter met scholing en werk helpen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven