Geld & Recht alle pijlers

bijzondere redenen voor ontslag

26-01-2011 07:19 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb gisteren te horen gekregen dat mijn baas graag van mij af wil met als reden dat ik te ambitieus ben voor de organisatie en dat de frustraties die hier uit voortkomen voor partijen, een goede samenwerking in de weg staat.

Ik ben nog steeds versteld hiervan, ik bedoel, "ambition is a bitch?" ofzo...

Heb jij wel een andere, laat ik t opmerkelijke redenen, voor ontslag gehoord?
hm, je baas doet wel erg zijn best om een vervelende boodschap postief te verpakken hè.

Maar ergens zit wel een kern van waarheid: als jij heel ambitieus bent, maar in het bedrijf is geen ruimte om te groeien dan wordt dat inderdaad een bron van frustratie voor jou.

Maar dat je baas jou van dienst denkt te zijn door je nu te ontslaan is wel typisch.

Heb je daadwerkelijk al ontslag gekregen of is het alleen zijn voornemen?
ik heb een beëindigingsvoorstel gekregen. Maar op dit moment ben ik herstellende van een zware operatie waarvan het herstel niet zo voorspoedig is gegaan als ik hoopte. Ik werk op dit moment nog maar 2u per dag, voor de 2e week.

Ik ga straks 'gewoon' naar mijn werk, al was t maar omdat ik aangegeven dat ik het niet eens ben met zijn beslissing. Hij heeft me vrijgesteld van werk. Houd dat in dat ik niet MAG werken of dat ik het HOEF te doen?
absoluut gaan werken de uren die je de laatste tijd hebt gemaakt en advies inwinnen bij advocaat of juridisch loket. Wat houdt zijn voorstel in?
quote:ActLikeMe schreef op 26 januari 2011 @ 07:34:

ik heb een beëindigingsvoorstel gekregen. Maar op dit moment ben ik herstellende van een zware operatie waarvan het herstel niet zo voorspoedig is gegaan als ik hoopte. Ik werk op dit moment nog maar 2u per dag, voor de 2e week.

Dan gaan er bij mij allerlei alarmbellen rinkelen
Als je ziek bent zeker niet mee akkoord gaan!
Bij mijn weten moet je baas je drie waarschuwingen hebben gegeven en drie keer de kans om je gedrag te verbeteren en een gedegen dossier hebben aangelegd voordat hij ook maar recht heeft n om je te ontslaan.

En verder is het wel een grote kulreden natuurlijk, issie bang voor zijn eigen baan ofzo?
Mamalief: dat is meer in het geval van ontslag wegens niet functioneren.

Ik zou absoluut niet met het voorstel akkoord gaan. Want als je nog ziek bent en je gaat met het voorstel akkoord dan krijg je geen ziektewet uitkering van het uwv. Je moet eerst volledig beter zijn gemeld. Tijdens ziekte (ook al werk je weer een paar uur) geldt er namelijk een ontslagverbod!

Ik zou juist naar je werk gaan (ook al ben je vrijgesteld). Als werknemer heb je een recht op werk en dat kan je niet eenzijdig worden ontnomen. En als je wegblijft kan dat worden opgevat als dat je je toch enigszins kan vinden in de voorwaarden!

En neem zeker contact op met je rechtbijstandsverzekeraar/vakbond/juridisch loket!
quote:sloopthard schreef op 26 januari 2011 @ 08:07:

Mamalief: dat is meer in het geval van ontslag wegens niet functioneren.

Dat en economische redenen lijken mij de enige redenen voor ontslag, te ambitieus niet dus ze zullen er toch een draai aan moeten geven.

Zo makkelijk is het niet om zomaar iemand te ontslaan.
quote:mamalief schreef op 26 januari 2011 @ 08:24:

[...]

Dat en economische redenen lijken mij de enige redenen voor ontslag, te ambitieus niet dus ze zullen er toch een draai aan moeten geven.

Zo makkelijk is het niet om zomaar iemand te ontslaan.

Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo vreemd. Denk dat ik tegen hetzelfde was aangelopen als ik nog een jaar bij mijn eerste werkgever was gebleven. Ik zat mezelf ontzettend in de wegen en de rest ook natuurlijk maar mijn oogkleppen zorgden er wel voor dat ik vooral op mijzelf focuste .

Pas na een coachingtraject zag ik mijn eigen rol in de situatie en ben ik iets anders gaan zoeken dat beter bij mij paste. Eigenlijk was ik net op tijd, was bijna zelf overspannen.

Te ambitieus leidde bij mij toen rechtstreeks naar onmogelijk in het team passend, wat misschien een beter te accepteren reden voor ontslag is.

En toch zou ik het voorgestelde ontslag niet accepteren TO maar ik zou wel zo snel mogelijk iets anders gaan zoeken, met medeweten van je manager. Dat laatste geeft namelijk al heel veel rust, bij beide.
Ik heb gelezen van een Italiaanse vrouw die voor de tweede keer ongtslagen is omdat ze te mooi is en de mannelijke collega´s te veel zou afleiden.
Ik weet verder niet bijzonder veel van arbeidsrecht, maar een werkgever kan natuurlijk alles zeggen wat hij wil in zo'n 'ik wil van je af gesprek'. Als jullie dan met wederzeids goedvinden uit elkaar gaan, prima. Maar als hij je daadwerkelijk wil ontslaan, dan moet hij met wat beters komen. Het is dus zeker niet leuk om te horen dat ze van je af willen, maar ik denk vooralsnog niet dat hij een poot heeft om op te staan, althans, niet als dit het eerste is wat je erover hoort.

Maar goed, dat is mijn niet-juridisch onderbouwde mening. Ik zou inderdaad professioneel advies inwinnen, zeker in verband met je ziekte.
quote:Vl43inder schreef op 26 januari 2011 @ 08:53:

[...]

Te ambitieus leidde bij mij toen rechtstreeks naar onmogelijk in het team passend, wat misschien een beter te accepteren reden voor ontslag is.

Dan nog moet je eerst de kans krijgen om het te herstellen/verbeteren en moet de werkgever een dossier aan leggen om het ontslag erdoor te krijgen.
quote:mamalief schreef op 26 januari 2011 @ 09:20:

[...]

Dan nog moet je eerst de kans krijgen om het te herstellen/verbeteren en moet de werkgever een dossier aan leggen om het ontslag erdoor te krijgen.

Daar heb je gelijk in maar ik vraag me af of het eigenlijk al zover is. Hij heeft gezegd dat hij van haar af wil maar niet dat hij haar ontslag al heeft aangevraagd of binnenkort gaat aanvragen. Als je leidinggevende van je af wil dan heeft het volgens mij niet zo veel zin om nog twee jaar verder te modderen, dan wordt je toch diepongelukkig.

TO wellicht is het wat om met hem om de tafel te gaan zitten en te bespreken hoe jullie dit aan gaan pakken, zodat jullie beide niet al te veel nadeel van de situatie zullen ondervinden.
Ik zou schriftelijk aangeven dat je niet akkoord gaat met het beeindigingsvoorstel. Je hebt dan namelijk ook geen recht op ww.

Persoonlijk zou ik na mijn herstel wel gaan zoeken naar een andere baan..ergens werken waar ze je niet willen is ook niet leuk.
Misschien vervelende boodschap, maar iemand ontslaan is nou juist wel heel eenvoudig (alleen ambtenaren zijn beter beschermd). Als baas van je af wil, komt hij van je af. Ook als je wel goed functioneert. Alleen kost dat geld. Bedrag is afhankelijk van hoelang je er al werkt. Laat je voorrekenen waar je recht op hebt en doe je baas een tegenbod (ruimer dat waar je recht op hebt). Hij wil van je af, dus dat gaat ook gebeuren. Slimst is nu proberen zoveel mogelijk mee te krijgen. Google eens op vaststellingsovereenkomst.
Zo snel mogelijk contact opnemen met een arbeidsjurist, of bureau voor rechtshulp. Als je lid bent van een vakbond kan je daar terecht. Als jij accoord gaat met het voorstel is dat makkelijk voor hem, want dan heb je geen poot meer om op te staan. En idd zoals mooiedromen zegt geen recht op ww.

Waarschijnlijk geldt er een ontslagverbod, omdat je ziek bent.

In tegenstelling tot wat vli43inder zegt is een beeindigingsvoorstel wel degelijk een aankondiging van ontslag. (maar dan netjes verpakt als gezamelijke overeenkomst) Ga daar niet zelf over onderhandelen maar laat dit door een advocaat of vakbond doen. Als je zelf om de tafel gaat zitten loop je risico dat je je verspreekt en mondeling accoord gaat met een voorstel dat toch erg ongunstig is voor je.

TO je ziekte heeft met operatie te maken, ik kan zelf 2 uur werken per dag niet goed rijmen met te ambitieus zijn....dacht even dat je ambitie oorzaak zou zijn van je ziekte, maar dat is dus niet zo....

Ik zou als ik jou was ook overleggen met de bedrijfsarts.
Google vooral niet op vaststellingsovereenkomst maar op inhoudelijke procedure bij de kantonrechter. Vaststellingsovereenkomsten zijn alleen van toepassing als je beter bent en na uit dienst treding beschikbaar bent om te werken (eis voor een ww uitkering). Ben je dat niet dan kom je in de ziektewet en daarvoor mag je NIET meegewerkt hebben aan je ontslag.
Je baas wil je waarschijnlijk ontslaan vanwege je ziek zijn maar weet heel goed dat dit niet mag dus komt hij met een beëindigingsvoorstel en gooit het op te ambitieus.

Simme baas dus zorg dat je goed op de hoogte bent van wat wel en niet kan en win juridisch advies in.
quote:mooiedromen schreef op 26 januari 2011 @ 10:41:

Ik zou schriftelijk aangeven dat je niet akkoord gaat met het beeindigingsvoorstel. Je hebt dan namelijk ook geen recht op ww.Persoonlijk zou ik na mijn herstel wel gaan zoeken naar een andere baan..ergens werken waar ze je niet willen is ook niet leuk.

Absoluut niet waar. Je kunt op de site van het UWV zelfs voorbeelden vinden van beëindigingsvoorstellen die voldoen aan hun eisen.

Je hebt dan gewoon recht op WW.
Ik zit momenteel in een vergelijkbare situatie.

Als je ontslag NEEMT heb je (bijna) nergens recht op.

Bij een "beëindigingsvoorstel" heb je het over "Ontslag met wederzijds goedvinden" en blijft je recht op WW bestaan.

Laat alleen dat voorstel wel even doorlichten door een jurist.

Mij proberen ze na bijna 14 jaar af te schepen met 2 maanden opzegtermijn met "ontheffing van de werkverplichting"...

Reden van ontslag is dat ik "de werkfeer verpest", omdat ik afgelopen half jaar nogal emotioneel was door privé-omstandigheden, welke werden versterkt door een te hoge werkdruk. En dat was weer het gevolg van slechte planning "van bovenaf" en kapotte en/of verouderde apparatuur.

Ik ben nu iig blij dat ik ooit een rechtsbijstandsverzekering heb afgesloten...
Ze willen je zo goedkoop mogelijk lozen maar nu ben je nog ziek!!!

win meteen juridisch advies in!

Bij mij hebben ze me n vaststellingsovereenkomst willen laten tekenen die niet aan de voorwaarden van het UWV en dus WW voldoet. (daar zou ik als ik jou was al niet aan beginnen je bent pvd gewoon nog niet beter!)

Altijd laten checken door n jurist dus!
Mijn rechtsbijstand adviseerde mij idd niet akkoord te gaan met de vaststellingsovereenkomst. Nu gaat alleen het (nog) vervelender deel gebeuren waar ik helemaal geen zin in heb maar wel door heen moet: de 'redenen' voor mijn disfunctioneren (terwijl de officieel gegeven reden te veel ambities waren...)

Nu schijn ik geen prioriteiten te kunnen stellen, zijn mijn leidinggevende kwaliteiten beneden peil, is door mijn toedoen mijn afdeling in een neerwaartse spiraal gekomen, sjoemel ik met de verlofuren, is de samenwerking met mijn leidinggevende niet goed en god weet wat meer...

Ik weet dat dit onzin is, en dat weten zij ook, maar blijkbaar hebben ze extra 'redenen' nodig omdat ze niet hebben. Maar het voelt wel als een klap in mijn gezicht om dit soort dingen naar mijn hoofd te krijgen. Ik wil me verdedigen maar dat heeft helemaal geen zin. Ik ga van de week aan mijn rechtsbijstand vragen of mijn werkgever dit soort leugens zo maar als 'reden' mag geven. Het is gewoon smaad, of laster, of iets in die trant!

Tjongejonge, en daar heb ik dan jaren keihard voor gewerkt, een mooie afdeling gebouwd...
Het is idd heel erg naar om dit soort 'redenen' te horen te krijgen, maar het is voor je werkgever alleen maar een middel om hun doel te bereiken. Op deze manier willen ze proberen je er op een zo goedkoop mogelijke manier uit te werken. Probeer het je niet persoonlijk aan te trekken en neem contact op met je rechtsbijstand, zij kunnen je ws wel goed bijstaan.
Laat er zeker door je rechtsbijstand naar kijken, daar betaal je immers premie voor! Mijn situatie is eindelijk bijna ten einde: er is nu eenovereenkomst die "te doen" is. Ben er nog steeds niet blij mee natuurlijk, maar nu is het gelukkig mogelijk om verder te gaan met mijn leven.

Bij mij werd nu opgeworpen "dat ik me buiten het team had geplaatst". En omdat ik ooit heb gezegd at ik misschien maar eens wat anders moest gaan zoeken hebben ze ervan gemaakt dat ik zelf weg zou willen.

Tja, na zoiets zeker. Zelfs als ze me nu ineens niet meer kwijt zouden willen kan ik geowon niet meer met die mensen samenwerken.

Nogmaals, overleg met je rechtsbijstand, zij hakken vaker met dit bijltje. Mij hebben ze iig zodanig geholpen dat ik er nu ongeweer 3x zoveel aan overhou als wat me eerst geboden werd.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven