Geld & Recht alle pijlers

Bod uitbrengen op woning (hoe?)

06-09-2011 10:47 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen dames,

Na veel wikken en wegen willen we graag een bod uitbrengen op een woning. Wat feiten:

- jaren 50 woning

- niet onderhouden (oude kozijnen, oude keuken badkamer, 2 gropen meterkast)

- staat al met al al ruim 4j te koop (met tussenpozen van 2x 1 j vanwege verhuur)

Wij willen een stuk onder de vraagprijs bieden, omdat dit reeel is, de woning zal voor zo'n 80K verbouwd/ opgeknapt moeten worden.

Maar nu:

Ik begrijp dat vaak via de telefoon geboden wordt, maar ik wil graag via mail/brief. Dit om te onderbouwen dat we een laag bod hebben (opsomming van alles wat gedaan moet worden) en natuurlijk de voorwaardes bij het bod.

Is dit gebruikelijk? Hoe hebben jullie het aangepakt?
je gaat naar de makelaar die het huis aanbiedt en doet een bod
Biedingen via mail kan prima, juist omdat je je onderbouwing dan goed kan formuleren en het zo overkomt als het op papier staat ipv een interpretatie via de telefoon.

Ik zou mailen, en daarna even bellen of de mail goed is aangekomen. Zou vervelend zijn dat het niet gezien wordt of niet aankomt.

Overigens, is de prijs in de afgelopen 4jr al veel gezakt? Heb je kans dat er niet heel veel ruimte meer inzit
Je kunt gewoon een bod doen via mail. Is ook wel zo prettig omdat je dan de dingen op schrift hebt en dus wat duidelijker. Zoals LvD al zegt kun je altijd nog even bellen om te zeggen dat je een bod hebt gedaan.

Ik zou er ook een termijn in zetten hoe lang je bod geldig is. Zodat je weet dat je voor 10 september ofzo uitsluitsel hebt. Dan hoef je ook niet te gaan nagelbijten en twijfelen of je er nog eens achterna moet bellen.

En daarnaast, waarom houd je je bezig met wat gebruikelijk is? Je kunt toch gewoon een bod doen op de manier die voor jou het handigst is? Wat maakt het jou uit dat anderen soms via de telefoon bieden?
quote:Starshine schreef op 06 september 2011 @ 10:49:

je gaat naar de makelaar die het huis aanbiedt en doet een bodZo simpel is het dus echt.
Ik zou het ook via de mail doen denk ik. Tegenwoordig gaat bijna alles via de mail, waarom dit niet?
Oh nee, nooit doen - een bod per e-mail! Kennissen van mij hebben dat ook gedaan en toen werd hun harde schijf gewist; de melk in de koelkast werd zuur en de kat van de buren werd zwanger ondaks het feit dat het hier om een gecastreerde kater ging!

(Oftewel: gewoon doen! Succes!)
Gewoon telefonisch een bod uitbrengen, en NIET verklaren waarom jullie bod is zoals hij is.

Dan heb je namelijk nog "ammunitie" als er een tegenbod komt.

En vergeet niet: JIJ bent de koper, zij willen ervan af.

JIJ hoeft je niet te verontschuldigen waarom je dat huis wil kopen, en waarom dat bod, zij moeten jou ervan overtuigen dat hun huis meer waard is dan jouw bod.

en dan kun je met een moeilijk gezicht, 2000 euro meer bieden, met de opmerking : Tja, het dak is slecht, dat kost ons XXX euro. Meer dan 2000 euro extra wil ik niet bieden :-)

Vergeet niet, het is een spel.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Gewoon mailen en nabellen. De waarde van de woning is neem ik aan wel al gebaseerd op het achterstallig onderhoud maar proberen kan altijd! Heb je al een bouwkundigrapport laten maken?

Hebben jullie eigen geld voor de verbouwing? Laat je anders eerst even voorlichten door een hypotheekadviseur want je kan niet meer heel je verbouwing meefinancieren en bij zo'n groot project kan het er op neer komen dat je best veel eigen geld moet meenemen.
Thanks, voor de antwoorden.

Ik twijfel nog een beetje met de onderbouwing, of die meteen al te geven of zoals jojanneke zegt: wachten tot tegenbod.

Ik zou zelf zeggen meteen onderbouwen.

Het huis staat bijna 5j te koop, alle kijkers haken af op prijs omdat deze niet realistisch is vanwege achterstallig onderhoud. Alles maar alles moet gedaan worden.

Het huis is iets gedaald in prijs al vrij direct in het begin. Het huis is voor veel minder gekocht 10j geleden, dus er is voldoende overwaarde zelfs als onze eerste bod geaccepteerd wordt. Het bod is in onze ogen echt realistisch, na verbouwing moet het huis redelijk dezelfde waarde hebben als hypo +kosten gemaakt.

Ik begrijp dat dit met de huidige tendens niet helemaal het geval kan zijn maar het moet redelijk overeenkomen.

Ik denk inderdaad: mailen +erna bellen of de mail is aangekomen.
Succes!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:mooiedromen schreef op 06 september 2011 @ 11:28:

Gewoon mailen en nabellen. De waarde van de woning is neem ik aan wel al gebaseerd op het achterstallig onderhoud maar proberen kan altijd! Heb je al een bouwkundigrapport laten maken?

Hebben jullie eigen geld voor de verbouwing? Laat je anders eerst even voorlichten door een hypotheekadviseur want je kan niet meer heel je verbouwing meefinancieren en bij zo'n groot project kan het er op neer komen dat je best veel eigen geld moet meenemen.

Nog geen bouwkundig rapport, dit wil ik graag voor de bieding nog doen, dus het bod zal dan ook misschien later gedaan worden.

Wat raden jullie aan w.b. bouwkundig rapport? Altijd laten doen?

Klein deel eigen geld, groter deel bouwdepot, dit is allemaal met makelaar besproken en mogelijk.

De waarde vd woning is niet bepaald gebaseerd op de huidige staat (anders zou het ook niet zo lang te koop staan).
quote:lelytjevandalen schreef op 06 september 2011 @ 10:50:

Biedingen via mail kan prima, juist omdat je je onderbouwing dan goed kan formuleren en het zo overkomt als het op papier staat ipv een interpretatie via de telefoon.

Ik zou mailen, en daarna even bellen of de mail goed is aangekomen. Zou vervelend zijn dat het niet gezien wordt of niet aankomt.

Overigens, is de prijs in de afgelopen 4jr al veel gezakt? Heb je kans dat er niet heel veel ruimte meer inzit

Huh? Mijn ervaring is juist dat dingen geschreven weer anders overkomen dan gesproken...

Geen ruimte voor nuance e.d. Of zie ik dit verkeerd?
Is nuance dan nodig in een zakelijk bod?
Als er nog zo veel aan moet gebeuren zou ik je bod absoluut uitbrengen onder voorbehoud van bouwkundige keuring. Wie weet wat daar uit komt aan onvoorzienen zaken, en die kunnen dan vervolgens ook weer meewegen in de uiteindelijke prijs.

Is een aankoopmakelaar inschakelen in deze situatie ook niet verstandig?
Doe een bod

dat voor jullie haalbaar is (verbouwingsplannen meenemen)

Onderbouwen waarom zou ik niet doen,

achterstallig onderhoud weten de verkopers zelf ook wel en

wat jullie willen verbeteren interesseert hun niet.

Zou wel een bouwkundig rapport laten doen.

Met de mail een leesbevestiging meesturen en

misschien er een datum inzetten,

wanneer jullie uiterlijk antwoord willen.

Succes.

.
Nog een optie: bel de verkopende makelaar, zeg dat je en bod wilt doen, per mail, binnen nu en 48 uur. En dat je verwacht dat hij contact met jullie opneemt zodra het bod binnen is, en dat je verwacht dat hij wederom met jullie contact opneemt nadat hij de verkopende partij heeft gesproken.

Nog niet de hele verklaring van het hoe en waarom van dit lage bod noemen, daar heeft niemand nu wat aan, en later heb je het wellicht nodig als ammunitie.

De reden dat het nog te koop staat kan betekenen dat niemand een bod doet, in dat geval staan ze om jullie bod te juichen, of ze willen echt niet zakken in prijs. En dat willen ze dan ook niet door de onderbouwing van jouw bod. Wellicht in een later stadium als het heen en weer gaan van de prijs bezig is, maar nu nog niet.

Wat de verkoopmakelaar jullie verteld met betrekking tot de hypotheek moet je met een flinke schep zout nemen. De makelaar is makelaar en geen hypotheekadviseur.
quote:Katherina schreef op 06 september 2011 @ 11:58:

Wat de verkoopmakelaar jullie verteld met betrekking tot de hypotheek moet je met een flinke schep zout nemen. De makelaar is makelaar en geen hypotheekadviseur.Wat bedoel je met dit stukje? De verkoopmakelaar heeft ons niets verteld mbt hypotheek?
Ik zou mbt deskundig iemand een bod uitbrengen (zelf ervaren) had bod gedaan op een appartement (uiteindelijk ander appartement gekocht) en er bleken toch wat haken en ogen aan de woning te zitten waar ik nooit vanaf had geweten als hij mij niet geinformeerd had daarover
Ik zou misschien een korte opmerking plaatsen als argument voor een wellicht tegenvallend bod voor de verkopende partij.

Niet al je kruit verschieten, maar genoeg achter de hand houden. Wel kun je de strekking alvast aangeven (wat natuurlijk voor iedereen duidelijk zal zijn): 'gezien de staat van onderhoud' is natuurlijk een term die veel dekt.
Je moet wel even goed bij de bank / hypotheekadviseur gaan informeren aangaande je hypotheek, want sinds 15 augustus mag je nauwelijks meer meefinancieren voor een verbouwing. Ik geloof dat het nog maar max 5% is. Als je voor 80.000 euro wilt verbouwen en dat mee wil nemen moet je een flinke aankoop doen dus.

Overigens zou ik met zo'n slecht onderhouden huis altijd een bouwkundig rapport laten maken, al is dat ook maar oppervlakkig. Maar goed je ziet dan wel gelijk de punten waar je op moet letten en waar dus veel werk in gaat zitten.

Verder zou ik je openingsbod gewoon doorbellen en kijken hoe de makelaar reageert. Als je verder in de onderhandelingen gaat kun je het onderbouwen door bijv een mail te sturen.
Overigens dikke kans dat die makelaar ook met het huis 'in z'n maag zit', en je aan zijn/haar reactie best al kan aflezen hoe het valt.
quote:Esthervw schreef op 06 september 2011 @ 12:11:

Je moet wel even goed bij de bank / hypotheekadviseur gaan informeren aangaande je hypotheek, want sinds 15 augustus mag je nauwelijks meer meefinancieren voor een verbouwing. Ik geloof dat het nog maar max 5% is. Als je voor 80.000 euro wilt verbouwen en dat mee wil nemen moet je een flinke aankoop doen dus.

Overigens zou ik met zo'n slecht onderhouden huis altijd een bouwkundig rapport laten maken, al is dat ook maar oppervlakkig. Maar goed je ziet dan wel gelijk de punten waar je op moet letten en waar dus veel werk in gaat zitten.

Verder zou ik je openingsbod gewoon doorbellen en kijken hoe de makelaar reageert. Als je verder in de onderhandelingen gaat kun je het onderbouwen door bijv een mail te sturen.Een bouwdepot in hypotheek is nog steeds mogelijk hoor, wel zal beoordeeld worden door de bank of de verbouwing een meerwaarde oplevert voor hetzelfde bedrag als de hypotheek.
quote:marthesyl schreef op 06 september 2011 @ 12:17:

Overigens dikke kans dat die makelaar ook met het huis 'in z'n maag zit', en je aan zijn/haar reactie best al kan aflezen hoe het valt.Ik denk het wel aangezien het huis leeg staat maar sinds kort gemeubileerd is door een meubelzaak, opnieuw geschilderd is en nieuwe (professionele) foto's zijn gemaakt.
Misschien is bellen dan toch niet verkeerd. Dan hoor je direct ook de reactie of het tegenvalt of niet (het valt altijd tegen een laag bod natuurlijk). Aangezien jullie aangeven dat we beter wachten met de onderbouwing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven