Geld & Recht alle pijlers

bouwdepot ABN-amro

07-07-2011 19:51 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Wie heeft er ervaring met een bouwdepot van de ABN-Amro? We zitten overal en nergens te kijken of laminaat daar ook uit kan worden gehaald weet iemand dit? Of handige foefjes om dit uit de bouwdepot te kunnen halen?
Waarom niet, vloer mag best... alleen waarom laminaat??
nee niet alleen laminaat:) we hebben de badkamer, dubbel beglazing, wc helemaal moet worden gedaan en de zolder.. alleen we vroegen ons af of laminaat(kliklaminaat) ook kan worden betaald uit zo'n bouwdepot
Bij de Rabo doen ze iig niet moeilijk over. Je kan ook gewoon bellen toch, als je het zeker wilt weten?
Bij de SNS bank mag het niet:

De aankopen die je doet, moeten vastzitten aan de woning en mogen niet verhuisbaar zijn. Zo mag je bijvoorbeeld een kliklaminaatvloer niet betalen uit je bouwdepot en een gelijmde vloer wel.
Wat wordt uit het bouwdepot betaald?

Bij bestaande bouw is het bedrag gereserveerd voor verbouwingskosten. Bij nieuwbouw wordt de hele bouwsom apart gehouden. Alle rekeningen die te maken hebben met de bouw of verbouwing kunt u naar de bank sturen. ABN AMRO betaalt de rekeningen uit uw bouwdepot.
Maar nogmaals, waarom laminaat in een koophuis?
ja maar hoort verf en laminaat daar ook bij?? waar heb je deze infor vandag jorina?
omdat vloerbedekking vinden wij niks.. en laminaat is toch wel het mooist toch?
Van de site van ABN Amro.

@Spectral; Het is wel duidelijk dat jij laminaat niet mooi vind, maar er zijn ook een hoop mensen die het wel mooi vinden. Ik ben er 1 van.
Ik heb een klein bouwdepotje gehad bij ABN (voor mijn keuken) en laminaat eruit betalen kon echt niet. Het is voor dingen die aan het huis vast zitten. Parket kan bijvoorbeeld wel omdat dat echt vastzit aan het huis en niet losgehaald kan worden. Wel was het zo dat de laatste 1000 euro van mijn depot gewoon op mijn rekening gestort werden en daar hoefde ik geen bewijs/facturen van op te sturen, dus daar had ik eventueel laminaat van kunnen kopen.

Ik moet alleen wel zeggen dat ik het niet echt zou zien zitten om 30 jaar rente te betalen voor mijn laminaat. ik zou het dus, als het even kan, gewoon uit eigen zak betalen.
quote:Roowsjuh schreef op 07 juli 2011 @ 20:05:

omdat vloerbedekking vinden wij niks.. en laminaat is toch wel het mooist toch?

Nee, echte houten delen natuurlijk. Laminaat oogt wat, tja... goedkoopjes, zogezegd.

Dan heb je ook nog mooie gietvloeren, en natuurstenen vloeren, ook heel mooi. Maar laminaat, tja...gelukkig heb je tegenwoordig wel de duurdere en mooiere. Maar het haalt het echt niet bij echt houten vloerdelen.

Verdiep je eens in de mogelijkheden in plaats van klakkeloos laminaat op de vloer te leggen.

(Tip: zeker laminaat van de bouwmarkt/Ikea ziet er niet uit)
Ehm, ABN-Amro zal het allemaal niet zo heel veel kunnen schelen wat je er allemaal uit betaalt. Zij zijn de fiscus niet, en ook de arm van de fiscus niet.

Het enige waar zij op uit zijn is zoveel mogelijk bouwzaken er onder schuiven, en geen andere (consumptieve) zaken. Mocht er een restantje lening overblijven, kan men dit omzetten naar een consumptieve lening, en daar vangen ze over het algemeen meer voor

Laminaat is een fiscale discussie waar volgens mij nog steeds geen ei over gelegd is. De rente van je lening is aftrekbaar zolang dit geld gebruikt wordt voor onderhoud of verbetering van de eigen woning. Verfwerk is duidelijk onderhoud, om er voor te zorgen dat je woning niet verder in waarde daalt.

Een parketvloer verhoogt over het algemeen de waarde van je woning. Deze blijft dan ook veelal zitten, en ga je niet meenemen.

Laminaat wordt over het algemeen gezien, net als vloerbedekking en behang, als iets wat niet je woning onderhoudt, of de waarde van je woning verhoogt.

Een andere redenatie die ik weleens heb zien gebruiken is: aard- of nagelvast telt wel.

Je meubels ed, gelden niet, je keuken, aard- en nagelvast, blijft achter, verhoogt de waarde, weer wel. De verbouwing van je douche: uiteraard.

Dusjah. Je vraagt naar iets waar de kenners verschillende meningen over hebben.

Ikzelf schaar het altijd net als behang en vloerbedekking, niet onder de verbouwingskosten. Ik ga ervan uit dat er evenzo snel mensen nu zullen roepen: maar ik wel....

Tja. Wat nu.
quote:spectral schreef op 07 juli 2011 @ 20:00:

Maar nogmaals, waarom laminaat in een koophuis?Simpelweg een kostenplaatje?
quote:Kerplunk schreef op 07 juli 2011 @ 20:07:

Ik heb een klein bouwdepotje gehad bij ABN (voor mijn keuken) en laminaat eruit betalen kon echt niet. Het is voor dingen die aan het huis vast zitten. Parket kan bijvoorbeeld wel omdat dat echt vastzit aan het huis en niet losgehaald kan worden. Wel was het zo dat de laatste 1000 euro van mijn depot gewoon op mijn rekening gestort werden en daar hoefde ik geen bewijs/facturen van op te sturen, dus daar had ik eventueel laminaat van kunnen kopen.

Ik moet alleen wel zeggen dat ik het niet echt zou zien zitten om 30 jaar rente te betalen voor mijn laminaat. ik zou het dus, als het even kan, gewoon uit eigen zak betalen.

De bank doet zeker niet lastig over het laatste deel van het depot.

Let er wel op dat de fiscus daar anders over denkt: voor deze ¤ 1.000 dien je netjes de rente NIET in aftrek te brengen.

Daar dien je wanneer je vragen krijgt gewoon het hele bedrag te kunnen onderbouwen.
dus als ik het goed begrijp kan het wel.. maar als je het aan de belasting opgeeft krijg je daarvan de rente niet terug?

en idd de ene zegt van wel de ander zegt weer van niet.. ik had gisteravond de abn maar gebeld om hoe of de wat.. en hij gaf aan de ene keer word het wel vergoed de andere keer niet...

nu zitten we bij de hypoptheker en hij gaf aan als dat ons tussenpersoon is, dat dar weer andere regels kunnen zijn.. dus maar een afspraak gemaakt bj de hypotheker morgen misschien hebben zij antwoord.

Ik ga eens inderdaad kijken naar natuurstenen, misschien nog meer ideeen voor mooie vloeren;)
Tip: Als je natuursteen neemt (geen nep!!), leg er dan vloerverwarming onder. Heerlijk is dat.
Parket, hout, gietvloer... laminaat blijft een beetje cheap.
Maar op slaapkamers wordt wel vaak laminaat gelegd. Volgens mij zijn er maar heel weinig mensen die een dure plankenvloer op de bovenverdieping leggen. En dat laminaat op de slaapkamers moet natuurlijk ook betaald worden. (Ik zou het ook niet uit het bouwdepot doen hoor, maar ik kan me dus wel voorstellen dat sommige mensen voor laminaat kiezen).
Volgens mij is laminaat inboedel en geen opstal.

Valt dan dus niet onder aftrek van belasting.
Persoonlijk zou ik een laminaat vloer niet uit je bouwdepot laten doen, maar wie ben ik? Kan ook niet in jou portemonnee kijken.

Ik weet dat ons toen heel expliciet op t hart is gedrukt dat we zulke dingen beter niet uit de depot konden laten betalen. Het heeft nl. Ook geen meerwaarde voor de woning. Een gietvloer bijvoorbeeld wel. Of bepaalde badkamer, keuken etc..

De meest handige oplossing is de bank bellen gok ik en de vraag rechtstreeks stellen. Succes ermee!!!
heb het al voorbij zien komen, dus mosterd, maar als je de laminaatvloer betaald uit het bouwdepot ben je 30 jaar voor die vloer aan het afbetalen... Misschien heb je wel een hypo met 4,3% rente, reken dan maar eens uit wat die vloer je uiteindelijk heeft gekost. Dit moet je echt niet willen!

Betaal die vloer uit eigen zak en stort het restant van je bouwdepot terug in je hypotheek. Op een hypotheek van 150.000 euro en een storting van zeg 2000 euro scheelt dat je direct al zo'n 10 euro per maand in de hypotheeklasten. da's een mooie bos bloemen, een leesmapabbonement, twee flessen wijn of een bioscoopje pikken...

Het is heel verleidelijk te denken dat het bouwdepot 'gratis' geld is, maar probeer nuchter te blijven. Vriend en ik hebben een bouwdepot lopen ivm nieuwbouw. Hadden een heel beschaafd bedrag genomen voor al het meerwerk, en kwamen na veel onderhandelen 2.500 goedkoper uit. Dit gaat zodra de oplevering is geweest weer terug naar de hypo. Ook al is het voor ons heel verleidelijk om daar de verf, vloer en raambekleding van te betalen...
life ain't a perfect story, write it while you live it

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven