Budgetteren met behulp van excel
dinsdag 5 oktober 2010 om 20:15
De topic-titel zegt het al. Ik wil beter gaan budgetteren (is noodzakelijk nu ik vanwege langdurige ziekte nog maar 70% van mijn laatste loon krijg) met behulp van excel. Er schijnen speciale bestanden/spreadsheets (voor mijn mac) voor te zijn, maar Google is wat dat betreft niet mijn beste vriend.
Wie helpt mij verder/kan mij verder helpen?
dinsdag 5 oktober 2010 om 21:16
Gewoon je vaste lasten aan de ene kant en je inkomsten aan de andere kant en dan zorgen dat je gelijk uitkomt.
Ga eens over een jaar na wat je hebt uitgegeven aan vaste lasten. Ook de jaarlijkse rekeningen meenemen dan, en verdelen over de maanden.
Kijk dan ook goed wat je daarvan weg kan doen. Abbo's bijvoorbeeld.
En kijk dan wat je over houdt om uit te geven aan boodschappen en de rest.
En handig is een aparte rekening te openen voor de boodschappen. Dan heb je nooit dat je rekening voor de vaste lasten geen saldo heeft.
Maar je kunt alles nog zo mooi in een sheet zetten, je zult toch minder moeten uitgeven. Dus denk ook 3 keer na voor je iets uitgeeft. Heb je het echt nodig of zou je ook wel zonder kunnen?
En er staan leuke tips op het vrekken topic
Ga eens over een jaar na wat je hebt uitgegeven aan vaste lasten. Ook de jaarlijkse rekeningen meenemen dan, en verdelen over de maanden.
Kijk dan ook goed wat je daarvan weg kan doen. Abbo's bijvoorbeeld.
En kijk dan wat je over houdt om uit te geven aan boodschappen en de rest.
En handig is een aparte rekening te openen voor de boodschappen. Dan heb je nooit dat je rekening voor de vaste lasten geen saldo heeft.
Maar je kunt alles nog zo mooi in een sheet zetten, je zult toch minder moeten uitgeven. Dus denk ook 3 keer na voor je iets uitgeeft. Heb je het echt nodig of zou je ook wel zonder kunnen?
En er staan leuke tips op het vrekken topic
dinsdag 5 oktober 2010 om 23:02
Ik heb gewoon mijn inkomsten in een kolom gezet en mijn uitgaven in een andere kolom. En daarbij onderscheid gemaakt in vaste en incidentele inkomsten en uitgaven. Hierdoor weet ik wat ik per maand binnenkrijg (behoorlijk vaste waarde), wat er per maand afgaat aan vaste zaken en wat ik dus nog mag 'verbrassen'.
Voor de gemeenschappelijke rekening houd ik per winkel bij wat we uitgeven, ik splits niet alle boodschappen per stuk uit, daar ben ik te lui voor.
NB. Misschien dat je in de projectgalerie (onder 'bestand') iets standaards kunt vinden op je Mac?
Voor de gemeenschappelijke rekening houd ik per winkel bij wat we uitgeven, ik splits niet alle boodschappen per stuk uit, daar ben ik te lui voor.
NB. Misschien dat je in de projectgalerie (onder 'bestand') iets standaards kunt vinden op je Mac?

woensdag 6 oktober 2010 om 14:56
http://www.nibud.nl/omgaa ... icht-houden/begroten.html
Misschien staan hier wat tips voor je.
Verder idd wat iedereen al schrijft. Gewoon kolom in en een kolom uit maken.
Misschien staan hier wat tips voor je.
Verder idd wat iedereen al schrijft. Gewoon kolom in en een kolom uit maken.
donderdag 7 oktober 2010 om 21:05
Hoe ik het zelf doe (om precies te weten hoeveel ik wanneer over heb, en of ik over een maand in de problemen zit):
Ik heb van iedere maand, iedere dag van de week in excel gezet.
Hier heb ik een aantal regels met "soorten" uitgaven (zoals inkomsten, vaste uitgaven, boodschappen, sparen etc.) en een keer in de week zet ik al mijn uitgaven op de juiste plek neer.
Hij is dusdanig gebouwd, dat ik weet wat mijn saldo over 3 weken is, als ik bepaalde uitgaven ga doen, en ik weet hoeveel ik maar uit mag geven om niet in de min te komen.
En dat werkt voor mij.
Zo kan ik ook zien als ik een keer te veel aan "diversen" heb uitgegeven (denk aan, iets lekkers in de stad, cadeautjes, etc.). En wat voor effect dat heeft op mijn volgende maand. En hoeveel ik dan kan sparen.
En dat vin dik erg prettig, vooral als je weet dat er over 2 maanden grote uitgaven komen, dan weet ik precies of ik er genoeg geld voor heb, of ik even wat moet bezuinigen.
Maar misschien gaat dit wel erg ver
Ik heb van iedere maand, iedere dag van de week in excel gezet.
Hier heb ik een aantal regels met "soorten" uitgaven (zoals inkomsten, vaste uitgaven, boodschappen, sparen etc.) en een keer in de week zet ik al mijn uitgaven op de juiste plek neer.
Hij is dusdanig gebouwd, dat ik weet wat mijn saldo over 3 weken is, als ik bepaalde uitgaven ga doen, en ik weet hoeveel ik maar uit mag geven om niet in de min te komen.
En dat werkt voor mij.
Zo kan ik ook zien als ik een keer te veel aan "diversen" heb uitgegeven (denk aan, iets lekkers in de stad, cadeautjes, etc.). En wat voor effect dat heeft op mijn volgende maand. En hoeveel ik dan kan sparen.
En dat vin dik erg prettig, vooral als je weet dat er over 2 maanden grote uitgaven komen, dan weet ik precies of ik er genoeg geld voor heb, of ik even wat moet bezuinigen.
Maar misschien gaat dit wel erg ver
donderdag 12 mei 2011 om 12:48
Ik heb mijn maandbudget als volgt uitgewerkt:
Alle inkomsten onder elkaar gezet (toeslagen, inkomen, etcetera), zodat je precies weet wat je per maand te besteden hebt.
Dan alle niet variabele vaste lasten onder elkaar zetten.
Bij mij zijn mijn vaste lasten:
-hypotheek
-g/w/l
-verzekeringen (allemaal specifiek genoemd)
-abbonementen
etcetera
Daaronder alle variabele vaste lasten:
-sparen
-eten
-vervoer
-extra's
En dan ga ik met de variabele bedragen schuiven totdat het uitkomt. En eventueel kijken naar de niet-variabele vaste lasten of deze kunnen worden verminderd (verzekeringen, abbonementen).
Alle inkomsten onder elkaar gezet (toeslagen, inkomen, etcetera), zodat je precies weet wat je per maand te besteden hebt.
Dan alle niet variabele vaste lasten onder elkaar zetten.
Bij mij zijn mijn vaste lasten:
-hypotheek
-g/w/l
-verzekeringen (allemaal specifiek genoemd)
-abbonementen
etcetera
Daaronder alle variabele vaste lasten:
-sparen
-eten
-vervoer
-extra's
En dan ga ik met de variabele bedragen schuiven totdat het uitkomt. En eventueel kijken naar de niet-variabele vaste lasten of deze kunnen worden verminderd (verzekeringen, abbonementen).
donderdag 12 mei 2011 om 12:53
Ik heb er ook een in excel (voor de Mac) gemaakt. Een die ik maandelijks bij houd en een voor het jaarlijkse overzicht. Als wil kan ik je dat wel mailen om te kijken of je het kan gebruiken.
Mijn vivamail is: jip.felix@gmail.com
Mijn vivamail is: jip.felix@gmail.com
donderdag 12 mei 2011 om 17:43
quote:Christiane04 schreef op 05 oktober 2010 @ 20:15:
De topic-titel zegt het al. Ik wil beter gaan budgetteren (is noodzakelijk nu ik vanwege langdurige ziekte nog maar 70% van mijn laatste loon krijg) met behulp van excel. Er schijnen speciale bestanden/spreadsheets (voor mijn mac) voor te zijn, maar Google is wat dat betreft niet mijn beste vriend.
ik doe het met numbers, die kan je vinden in iwork.
bij ons stond dit programma op de mac
Super makelijk
ik doe het met numbers, die kan je vinden in iwork.
bij ons stond dit programma op de mac
Super makelijk
\"Never argue with an idiot. They drag you down to their level, then beat you with experience.\"