Geld & Recht alle pijlers

Buren koken in schuur, stank overlast, mag dit?

21-03-2011 15:46 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Ik zit met een "probleem".

Mijn buren hebben hun keuken in hun schuur, die precies aan onze tuin staat.

Elke dag genieten zij van hun surinaamse gerechten die zij in hun schuur klaarmaken, maar wij zitten met de knoflook en uien stank, nu vind ik een keertje niet zo erg, maar elke dag?

Je kan je kleding niet eens buiten hangen om te drogen, tenzij je het lekker vind je schone kleding aan te trekken en naar knoflook of gebakken uien te ruiken.

Ook een raam open zetten zit er gewoon niet om, omdat de lucht dan zo lekker in je slaapkamer hangt.

Mijn vraag is of iemand weet of dit eigenlijk wel toegestaan is?

Blijkbaar vinden zij het zelf ook niet zo lekker die lucht in huis te hebben, waardoor ze hun keuken maar in de schuur gemaakt hebben.

Kan ik hier wat aan doen?

Want vooral nu het mooie weer in aankomst is willen wij wel onze was buiten kunnen hangen en alles lekker door laten luchten.
quote:ritmeester schreef op 21 maart 2011 @ 16:03:

[...]

Als je me kent als Rider: ja.

Als je mijn vrouw bent: ga eens aan het werk jij!

OT: ik dacht al, nog een man met een schare kinderen, maar dit verklaart een hoop...

Sorry TO voor het off topic gaan.
Ga het eens met ze bespreken zou ik zeggen, wie weet helpt dat.
quote:Peter85 schreef op 21 maart 2011 @ 16:58:

[...]

ik vind het niet erg om het af en toe te ruiken, maar als je kleren en je kamers er naar ruiken is het een ander verhaal, en dat elke dag. En dan ook nog eens elke dag dezelfde lucht......

het is niet alleen in de avond, verschillende tijden, dus ik kan ook niet zeggen, om 5 uur doe ik mijn ramen een uurtje dicht...

Ik snap het wel hoor.

In de schuur koken is een goeie oplossing, doen ze hier ook weleens met de frituur, maar als jij dagelijks in de kooklucht zit is dat niet prettig.

Hopelijk kun je er samen een oplossing voor vinden.
quote:Madelein schreef op 21 maart 2011 @ 17:00:

[...]

OT: ik dacht al, nog een man met een schare kinderen, maar dit verklaart een hoop...

Sorry TO voor het off topic gaan.Ja, wj zijn het nieuwe groepje: mannen-met-meutes, het mmm-groepje.
Ik zou het eens aandragen bij de buren, dat jij er last van hebt, vooral met je kleren drogen. Wellicht kunnen jullie tot een overeenkomst komen? Ik zou wel heel algemeen over etensluchten praten, want knoflook en uien gebruik ik ook bijna elke dag en ik kook zeer weinig Surinaams en als iemand bij mij over die rare luchten komt klagen dan heb ik meteen al minder zin in het gesprek. Ik zou het wel jammer vinden als een ander er last van heeft, dus ik zou kijken wat ik kan veranderen qua afzuiging en zo. Maar mijn eetgewoontes ga ik niet aanpassen voor de buren.

En je hebt geen recht op schone lucht of zo. Als je in de stad woont wordt je geconfronteerd met het lawaai, de luchtjes en de gewoonten van anderen. Dat is gewoon een feit.
Koopwoning of huurwoning? In het laatste geval kan je eens informeren bij de huisbaas.

Ik weet wat je bedoeld, ik had buren (2 etages schuin onder ons) die graag op zondagochtend Surinaams kookten zonder afzuiger maar alle ramen en deuren open omdat het huis anders zo stonk. Ik heb het dan niet over rond etenstijd maar om 0730u. Daarnaast speelde hij ook div instrumenten en vond dat al zijn buren zeurden. Goh.

Ik hoop dat je met ze kunt praten, maar vrees dat je er weinig tegen kunt doen.
Volgens mij kun je niets tegen deze situatie doen, ook al is het heel erg vervelend.

Je zou je buren hier natuurlijk wel over aan kunnen spreken en misschien dat zij hier dan rekening mee kunnen houden.

Zelf hebben mijn buren ook hun frietpan in de schuur staan, en frituren zij ook regelmatig. Mijn tuinkussens e.d ruiken hierdoor ondanks dat ze in het plastic staan ontzettend naar friet.

Even verderop heb ik een buurvrouw die Indisch kookt, en op de meest vreemde tijden van de dag, zoals 'smorgens vroeg.

Niets is zo vies al wakker worden van een knoflooklucht die je kamer binnen komt drijven door de ventilatie schuifjes.

Erg vervelend zoals ik al eerder zei, maar het is niet verboden.
Overlast veroorzaken is wel verboden. Om te beginnen maar eens een goed gesprek met de buren. Haalt dat niets uit dan een gesprek met de wijkagent.
Zelf zou ik het eerst maar eens door middel van een goed gesprek proberen op te lossen. Misschien zijn je buren zich niet eens bewust van het probleem en vinden ze het wel heel vervelend om jou tot last te zijn en kunnen jullie op zoek naar een oplossing.
quote:VivaPepsi schreef op 21 maart 2011 @ 16:36:

Ik vind dat heerlijk, om andermans kookgeuren te ruiken!

Als er iets gekookt wordt dat ik lust wel ja. Mijn buren hebben de uitlaat van de afzuigkap laten verplaatsen en 9 van de 10 zonnige middagen mag ik genieten van hun kookgeuren in mijn tuin. Heerlijk, ware het niet dat zij een voorliefde hebben voor 'n bepaalde oosterse keuken die ik gewoonweg echt niet lust.

Jammerdebammer, je doet er niks aan volgens mij. Hooguit qua drogen van kleding en dergelijke dat je kijkt of je 't met de buren op 'n accoordje gooit dat zij je even inseinen als je kleding nog buiten hangt als zij gaan koken.
het mag alleen als de schuur voldoende ventilatiemogelijkheden heeft. en als jij in de stank zit dan is dat zo.

Overigens kun je je gemeente eens bellen en e.e.a. aan Bou- en wonin toezicht voorleggen. Als de schuur van hout is dan kan het maar zo zijn dat koken hierin niet is toegestaan.
Knoflook ruikt niet vies. Knoflook ruikt lekker.
Je kunt vragen of ze voor een paar tientjes een afzuigkap met koolstof filter willen ophangen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Niet mogen is wat strak gezegd, maar wat wel zo is, is dat jij recht hebt op woongenot. En als de buren dat woongenot aantasten door stank te produceren moet dat zo veel mogelijk worden voorkomen. Een afzuigkap met de buis boven de nok van het huis bijvoorbeeld. Bouw en woningtoezicht bij de gemeente weet hier meer over.

Ook nog: een keuken is een ruimte met woonbestemming, en een schuur heeft (meesta) geen woonbestemming. Voor een schuur gelden dan ook veel minder regels mbt het bouwbesluit enzo. Dus ze buren hebben waarschijnlijk een vergunning nodig gehad om de schuur in te richten als keuken, en dat kan wel eens niet gebeurd zijn. Bouw en woningtoezicht bij de gemeente inschakelen dus.

Daarnaast: als je in een huurhuis woont (of je buren...) kan je de verhuurder vragen in te grijpen.
quote:Whympysinger schreef op 21 maart 2011 @ 23:04:

Knoflook ruikt niet vies. Knoflook ruikt lekker.

Juist!

Ik vraag me ook af waarom mensen zo zeiken over knoflook. Ik vind het heerlijk ruiken. En ui ook! Ik wil graag altijd de ui snijden, als dat nodig is voor het eten. Dan zit de geur aan mij vingers en kan ik af en toe er nog aan ruiken, heerlijk!
quote:VivaPepsi schreef op 22 maart 2011 @ 17:17:

[...]

Juist!

Ik vraag me ook af waarom mensen zo zeiken over knoflook. Ik vind het heerlijk ruiken. En ui ook! Ik wil graag altijd de ui snijden, als dat nodig is voor het eten. Dan zit de geur aan mij vingers en kan ik af en toe er nog aan ruiken, heerlijk!Nou, ik denk dat TO weer vooruit kan met deze informatie.

[...]

Juist!

Ik vraag me ook af waarom mensen zo zeiken over knoflook. Ik vind het heerlijk ruiken. En ui ook! Ik wil graag altijd de ui snijden, als dat nodig is voor het eten. Dan zit de geur aan mij vingers en kan ik af en toe er nog aan ruiken, heerlijk!De ene mens is de ander niet..wist je dat?!
Peter, waarom spreek je ze niet een keer aan? Geen verwijten, maar vertellen dat je de kookluchten niet altijd prettig vind en of er misschien afspraken gemaakt kunnen worden zoals koken na een bepaalde tijd.
Gatver! Ik zou het ook vreselijk vinden om in de knoflook- en uienlucht van de buren te zitten! Maar het lijkt me niet dat je dit kunt verbieden. Barbecueen in de zomer is toch ook niet verboden? Moet je eens kijken hoe erg je kleding daar van gaat stinken.
Is het geen professionele keuken?

Als er dag in dag uit,, de hele dag gekookt wordt.

Want dan geleden er hele andere regels.
quote:VivaPepsi schreef op 21 maart 2011 @ 16:46:

Ja ik zie echt geen probleem hoor. Het is maar waar je je druk om maakt.

Ik vind dat jij er wel erg luchtig over denkt.

Ik woon op een galerij aan het einde en wij ruiken de kooklucht van de buuf aan het begin van de gang (7 deuren terug!) regelmatig bij ons binnen.

Niet echt prettig
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:ritmeester schreef op 21 maart 2011 @ 17:05:

[...]

Ja, wj zijn het nieuwe groepje: mannen-met-meutes, het mmm-groepje.

(Leuk dat je er weer bent)
Frankly my dear, I don"t give a damn

[...]

Juist!

Ik vraag me ook af waarom mensen zo zeiken over knoflook. Ik vind het heerlijk ruiken. En ui ook! Ik wil graag altijd de ui snijden, als dat nodig is voor het eten. Dan zit de geur aan mij vingers en kan ik af en toe er nog aan ruiken, heerlijk!Jij viondt het heerlijk ruiken, ik vind het walgelijk. Stel jij vindt bloemkool stinken. Heb jij dan zin om in de bloemkoolstank van een ander te zitten? Denk het niet.
Hoi

Ik begrijp je probleeem hoor

Ik ben zelf zeer recent verhuisd maar was vorige week even op visiye in mn oude buurt

En er zijn nog twee echtparen daar verhuisd

In het ene huis is een surinaamse vrouw met nedl man komen wonen

En mijn oude buurvrouw zei tegen mij dat als de buuf surinaamse gerchten kookt hun dan hun ramen moeten dicht doen om dat de lucht niet te harden is

en geen keuken in de schuur hoor maar gewoon binnen

Ja mischien is het een speciaal kruid dat zo doordringend ruikt maar vast heerlijk smaakt.

Zou je het niet eens gewoon kunnen zeggen dat je een beetje overlast hebt en dat het ook in je wasgoed trekt

Zelf heb ik een buuf die de restanten avondeten in de tuin gooit [zucht]

al eens aangekaart de andere buuf had dat ook al eens gedaan maar ze blijft het doen.

alles onderde duiven shit heel vies,, op mn schutting tuintafel erf grrrrrrrrrr
Kijk even hier

voor tips.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven