Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)

Links over besparen, consuminderen etc:

Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/

Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

Mis je nog een link? Graag via PB
Alle reacties Link kopieren
Ja belasting betalen op spaargeld is irritant... Het is helaas niet altijd te omzeilen. als er nog hypotheek is zou ik dan ook wel kiezen voor extra aflossing.
Ik zou het ook gewoon doen bubbelwijn...ik heb zelfs ooit een jaar gewoon een deel gepind en toen drie maanden later weer gestort zodat ik de belasting niet hoefde te betalen toen ik nog huurde

Daarna maar eens begonnen met beleggen/crowdfunding met het bedrag wat er net overheen ging.

Andere vraag: rentemiddeling is voor mij zinloos, maar ik heb nu wel al flinke overwaarde op mijn huis. Zijn er ook nog andere manieren om daar gebruik van te maken naast rentemiddeling? Ik vind de informatie op internet daar enigszins summier over, dus ben benieuwd of jullie nog tips hebben. Hogere hypotheek, overbruggingskrediet of ander huis en dergelijke is een beetje zinloos.
quote:mikki87 schreef op 04 november 2016 @ 16:31:

ik heb zelfs ooit een jaar gewoon een deel gepind en toen drie maanden later weer gestort zodat ik de belasting niet hoefde te betalen toen ik nog huurde Dat was dan gewoon fraude, want ook contant geld hoor je op te geven bij je aangifte.
ja, dat was het ook. Daarom ook mijn blozende smiley erachter....maar als student had ik dat alleen toen nog niet geheel door...overigens daarna weer netjes in orde gemaakt hoor toen ik er achter kwam dat dat fraude was. Ik dacht toen even slim te zijn...not...(rest even weggehaald wegens iets teveel informatie)

Daarna wel besloten nooit meer belasting te betalen en andere manieren te zoeken.
anoniem_258255 wijzigde dit bericht op 04-11-2016 16:48
Reden: beetje suf opgeschreven, nu wat korter
% gewijzigd
Huh? Heb je je nu meteen laten anonimiseren?
quote:Tr0tter schreef op 04 november 2016 @ 16:35:

[...]

Dat was dan gewoon fraude, want ook contant geld hoor je op te geven bij je aangifte.

Nou ja, de eerste 520 euro niet. En als je een partner hebt daar het dubbele van. Dus je kunt door geld op te nemen zo'n 6 euro (of 12 met zijn tweeën) belasting besparen zonder fraude te plegen.

Maar voor die winst laat ik mijn geld fijn op de bank staan. Ik ben anders veel te bang dat het gestolen wordt of dat er iets mee gebeurt.
quote:anoniem04112016 schreef op 04 november 2016 @ 16:31:

Ik zou het ook gewoon doen bubbelwijn...ik heb zelfs ooit een jaar gewoon een deel gepind en toen drie maanden later weer gestort zodat ik de belasting niet hoefde te betalen toen ik nog huurde

Daarna maar eens begonnen met beleggen/crowdfunding met het bedrag wat er net overheen ging.

Andere vraag: rentemiddeling is voor mij zinloos, maar ik heb nu wel al flinke overwaarde op mijn huis. Zijn er ook nog andere manieren om daar gebruik van te maken naast rentemiddeling? Ik vind de informatie op internet daar enigszins summier over, dus ben benieuwd of jullie nog tips hebben. Hogere hypotheek, overbruggingskrediet of ander huis en dergelijke is een beetje zinloos.Ook geld dat je belegd heb moet je aangeven.
quote:nicole123 schreef op 04 november 2016 @ 13:23:

Hoe is het met je Toughcookie, slaat de behandeling aan? Hé Nicole, tot nu toe gedragen de donor stamcellen zich goed ik ben nog extreem moe en voel me veel ziek, maar transplantatie is ook pas bijna 2 mnd geleden. Nog een maand doorbijten en dan schijnt het langzaam aan beter te gaan. Ik heb gelukkig weer wat energie gevonden om hier weer te komen schrijven en lezen.
quote:Zwartvlekje schreef op 04 november 2016 @ 14:16:

Ik zou het doen.

Zonde om belasting te betalen over je spaargeld als je er ook iets mee kan doen wat juist geld oplevert.Dat vind ik mooi gezegd zwartvlekje!
quote:toughcookie schreef op 04 november 2016 @ 21:25:

[...]

Hé Nicole, tot nu toe gedragen de donor stamcellen zich goed ik ben nog extreem moe en voel me veel ziek, maar transplantatie is ook pas bijna 2 mnd geleden. Nog een maand doorbijten en dan schijnt het langzaam aan beter te gaan. Ik heb gelukkig weer wat energie gevonden om hier weer te komen schrijven en lezen. Mooi, voorzichtig positief dus! Beterschap verder!
quote:vlinder021 schreef op 04 november 2016 @ 10:24:

Hier ook eerder al rentemiddeling aangevraagd, maar de boete is zo hoog dat het ook niet interessant is. Jammer. Ik weet niet of dat voor veel mensen geldt, zo jka, dan vraag ik me af waarom dit dan als mogelijkheid wordt aangeboden. Als veel mensen er toch niks aan hebben schiet het niet op. Maar ik weet dus niet of het voor veel andere mensen ook geldt.

Bij mij schoot ik er netto maar 50 euro in de maand mee op qua rente. Maar dan had ik de hypotheekrenteaftrek er nog niet eens in meegenomen maar zat ik wel weer tien jaar ergens aan vast.

Ofwel de moeite niet waard. Ik gok er op dat de lage rente nog wel even doorzet de komende tijd.
Hmmmffff ik ben er sinds deze week achter dat ik vanaf de zomer mag gaan zoeken naar een nieuwe baan. Er komen bezuinigingen aan op het werk, aangezien ik geen (nog) geen vast contract heb en bijna alle collega's wel weet ik dan wel hoe laat het is. Toch jammer om zoiets op te maken uit een voetnoot van een email; "voorlopig worden er geen nieuwe aanstellingen ingevuld".

Ach ik vind vast wel weer wat, uiteindelijk. Waarschijnlijk niet meer zo dicht bij huis. En uiteraard dan weer beginnen met tijdelijk contract en maar afwachten of er daar niet ook bezuinigd moet worden.

C'est la vie.

Het vervelende is dat op mijn leeftijd (eind twintig) zulke mededelingen ook je privé planning op zijn kop zetten. Want nee, nu ga ik niet op zoek naar een koophuis (was wel de bedoeling als ik had kunnen blijven). En voortplanting wordt ook maar weer op de lange baan geschoven, ondanks biologische bezwaren en persoonlijke wensen. Ugh.
Wat sneu Pluuus.
Prrrr, mauw miawwwww.
Balen zeg, Pluuus
Pluuus, wat vervelend! Ja, zoiets kan echt even je hele leven op z'n kop zetten.
Wat balen Pluus! Ik zit in ongeveer dezelfde situatie momenteel, maar dan op kortere termijn (eind dit jaar loopt mijn contract af). Ik ben ook eind 20 en heb beslissingen als een huis kopen of een gezin stichten ook een tijdje voor me uitgeschoven. Maar aangezien de situatie toch voorlopig blijft zoals ie is, en mijn vriend een stukkie ouder is hebben we toch besloten om de stap te zetten en wél dat huis te kopen en vervolgens zwanger te worden. Het leven valt niet te plannen, dus a;s je iets graag wilt moet je er misschien maar gewoon voor gaan. Daar moet ik wel bij zeggen dat vriend wel een vast contract heeft, we ruim onder de max zijn gebleven qua hypotheek, en we desnoods van 1 salaris kunnen leven als we alle luxe de deur uit doen. Als er bij jullie ook zoiets mogelijk is zou ik toch eens overwegen om wél voor een gezin te gaan ofzo. Een huis is minder belangrijk.
Balen Pluuus. Het is wel raak de laatste tijd in dit topic met aflopende contracten.

Zoals ik al eerder schreef loopt ook mijn contract (weer) af eind dit jaar, daarna zou ik er een half jaar uit moeten. Het management heeft nu echter besloten dat ze mij graag een vaste aanstelling willen geven. Het enige probleem is dat er dan eerst een interne vacature uitgezet moest worden voor ik (als flexwerker) kan solliciteren. De reactietermijn voor de interne vacature is bijna voorbij, ik heb ook al gesolliciteerd en het is nu dus ontzettend spannend of er geschikte interne kandidaten zijn voor 'mijn' functie. Ik kan het me bijna niet voorstellen, maar ik zal toch blij zijn als ik zwart op wit heb dat ik definitief mag blijven.
Zelfs een vaste aanstelling is niet zeker in deze tijd. Ken genoeg verhalen van overzetten naar andere functie en vervolgens niet functioneren en eruit worden gezet. Of het je op een andere manier zo moeilijk maken dat je wel een vaststellingsovereenkomst wil tekenen. Of een ontslagzaak voor je kiezen krijgen. Je maakt gekke dingen mee als men van je af wil, zelfs met een vast contract.
quote:elisha_ schreef op 06 november 2016 @ 11:59:

Zelfs een vaste aanstelling is niet zeker in deze tijd. Ik weet er alles van, ik werd bij mijn vorige werkgever ook na ruim 15 jaar boventallig. Maar met een vaste aanstelling zit ik niet elk half jaar of elk jaar in de stress of er nog wel geld is om mijn contract nog een keertje te verlengen, en hoef ik niet om de zoveel tijd een half jaar iets anders te gaan doen. En ik vind het nu toch wel een blijk van waardering, dat ik blijkbaar zulk goed werk heb geleverd dat ze me voorlopig nog niet kwijt willen. Zelfs als er (onverwacht) een betere interne kandidaat zou zijn en ik er toch uit zou moeten.
quote:Pluuus schreef op 06 november 2016 @ 00:48:

Hmmmffff ik ben er sinds deze week achter dat ik vanaf de zomer mag gaan zoeken naar een nieuwe baan. Er komen bezuinigingen aan op het werk, aangezien ik geen (nog) geen vast contract heb en bijna alle collega's wel weet ik dan wel hoe laat het is. Toch jammer om zoiets op te maken uit een voetnoot van een email; "voorlopig worden er geen nieuwe aanstellingen ingevuld".

Wat balen, Pluuus! Weet je zeker dat je geen voorbarige conclusies trekt? Weet je zeker dat 'geen nieuwe aanstellingen' inderdaad betekent dat ook jouw tijdelijke aanstelling niet wordt omgezet naar een vast contract?
Moondancer wat balen zeg van je baan. Probeer te genieten van je zwangerschapsverlof en laat dit deze mooie periode niet overschaduwen.

Ik heb een zo niet consuminderige maand gehad. Wel extra afgelost op ons persoonlijk krediet. Maar ook kleding gekocht voor mijn verjaardag. En man heeft flink zitten klussen in huis en aan ons vakantiehuisje. Dat kost toch ook altijd hopen geld.

Ook nog een lekke autoband gehad, dan loont die anwb pechhulp wel. Maar katsjing weer 125 euro.

En dan gaat onze auto aankomende week voor een kleine beurt en APK. Dat vind ik ook altijd een eng moment voor onze buffer.

Gelukkig komt volgende maand onze eindejaarsuitkering. Ik denk dat ik met de helft de buffer aanvul en met de andere helft weer extra aflos op ons persoonlijk krediet.
Hebben jullie ook met al die verhogingen van de AOW leeftijd dat je denkt er is no way dat ik financieel afhankelijk ga zijn van AOW en tot mijn zeventigste ga werken? Daar wil ik dus voor consuminderen en mijn huis voor aflossen. Zodat ik later de vrijheid heb om een andere keuze te maken.

Ik denk dat ik later wil downgraden qua huis. Minder groot, misschien zelfs een appartement. Ons huis is gekocht op ons kind en de kinderen van man die allemaal een eigen slaapkamer hebben. Maar oudste van man is inmiddels vijftien en komt minder vaak logeren. Dus vaak staat haar kamer leeg. Eigenlijk zonde. Dus ik overweeg om van de kleinste slaapkamer een werkruimte, walking closet te maken of deze samen te voegen bij de kamer van onze thuis wonende dochter. En dat kinderen van man dan de slaapkamer boven delen, dit is ook onze logeerkamer. Maar logees komen meestal wanneer zij er niet zijn.
Pluus erg vervelend maar het hoeft niets te zeggen. Tot de zomer duurt nog lang.

Ik werk voor een hele grote ggz instelling. En elk jaar is er wel een periode waarin aangegeven wordt dat er een vacaturestop is en dat er geen vaste aanstellingen gegeven worden. Inmiddels is dat weer voorbij en zijn er weer vacatures uit gezet, vaak blijkt aan het einde van het jaar de begroting toch weer rooskleuriger uit te vallen.

Ik zou je kinderwens er niet voor opzij schuiven. Maar dat ben ik. Als je verder een buffer hebt en een periode recht op ww zou ik er gewoon voor gaan.
quote:Moondancer schreef op 06 november 2016 @ 11:54:

Wat balen Pluus! Ik zit in ongeveer dezelfde situatie momenteel, maar dan op kortere termijn (eind dit jaar loopt mijn contract af). Ik ben ook eind 20 en heb beslissingen als een huis kopen of een gezin stichten ook een tijdje voor me uitgeschoven. Maar aangezien de situatie toch voorlopig blijft zoals ie is, en mijn vriend een stukkie ouder is hebben we toch besloten om de stap te zetten en wél dat huis te kopen en vervolgens zwanger te worden. Het leven valt niet te plannen, dus a;s je iets graag wilt moet je er misschien maar gewoon voor gaan. Daar moet ik wel bij zeggen dat vriend wel een vast contract heeft, we ruim onder de max zijn gebleven qua hypotheek, en we desnoods van 1 salaris kunnen leven als we alle luxe de deur uit doen. Als er bij jullie ook zoiets mogelijk is zou ik toch eens overwegen om wél voor een gezin te gaan ofzo. Een huis is minder belangrijk.Of dit ja. Dan mogen veel vrouwen hun kinderwens uitstellen in de huidige arbeidsmarkt. Verstandig aangepakt hoor moondancer.
quote:MevrouwStippel schreef op 06 november 2016 @ 13:06:

Hebben jullie ook met al die verhogingen van de AOW leeftijd dat je denkt er is no way dat ik financieel afhankelijk ga zijn van AOW en tot mijn zeventigste ga werken? Daar wil ik dus voor consuminderen en mijn huis voor aflossen. Zodat ik later de vrijheid heb om een andere keuze te maken.

Ik denk dat ik later wil downgraden qua huis. Minder groot, misschien zelfs een appartement. Ons huis is gekocht op ons kind en de kinderen van man die allemaal een eigen slaapkamer hebben. Maar oudste van man is inmiddels vijftien en komt minder vaak logeren. Dus vaak staat haar kamer leeg. Eigenlijk zonde. Dus ik overweeg om van de kleinste slaapkamer een werkruimte, walking closet te maken of deze samen te voegen bij de kamer van onze thuis wonende dochter. En dat kinderen van man dan de slaapkamer boven delen, dit is ook onze logeerkamer. Maar logees komen meestal wanneer zij er niet zijn.

Ik zou de kinderen van je man nog wel een eigen kamer laten houden. Het voelt zo onwelkom als ze dat ineens niet meer hebben.

Qua tijdelijke contracten. Ik heb eindelijk een vast contract. Nou ja eigrnlijk had ik dat in mijn vorige baan ook maar toen opgezegd voor deze baan. Ik ben er niet zo bang voor. Wel omdat we de luxe hebben van 1 salaris te kunnen leven. Ik heb er dus ook nooit mijn zwangerschapswens om uitgesteld. Wel hebben we een huis op 1 salaris gekocht ipv op 2 of 1,5. Scheelt me gewoon heel veel nachtrust.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven