Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)

Links over besparen, consuminderen etc:

Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/

Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

Mis je nog een link? Graag via PB
Alle reacties Link kopieren
Ik lees vooral mee, omdat ik maar weinig tijd kan vinden om actief mee te typen. Maar mede door het forum hier ben ik dit jaar weer opnieuw begonnen met alles bijhouden in excel. Eerder had ik dit ook al gedaan voor de bewustwording en het nieuwe jaar is weer een mooie gelegenheid om de puntjes weer eens op de i te zetten. Wij zijn met 4 personen waarvan twee peuters en we hebben in januari maar 392 euro aan boodschappen uitgegeven. Dit is exclusief luiers en verzorgingsproducten. En we hebben afgelopen maand zowel biefstuk als zalm gegeten (aanbiedingen bij Lidl) en we eten eigenlijk wel elke dag vlees of vis. Dus ik denk dat we het met de boodschappen best wel netjes doen. De oudste is eindelijk zindelijk, dus ook met de luiers kunnen we minderen en zo is hij gelukkig straks welkom op school Mijn uitspatting was kinderkleding in januari, daar ging ik zwaar in de min met het budget, maar daar zaten wel alvast allemaal kledingstukken in de volgende maat bij die ze toch nodig gaan hebben en hele goedkope winterjassen voor komende winter in de sale. Ik zal er dus ook de rest van het jaar minder bij hoeven kopen. Ik spit outlet sites met kinderkleding uit in de sale. Het maakt mij echt niet uit dat iets gemaakt is voor de collectie van 2014 of 2015 of 2016, als het maar passend en leuk is. Ik koop dan merkkleding voor prijzen van zeeman/wibra.
En mijn doelen voor februari:

- Geen kinderkleding kopen

- Begroting en automatische overboekingen aanpassen op nieuwe bedragen hypotheek en salaris

- Opruimsessie zolder afmaken

- 30 advertenties op Marktplaats zetten

- Alle al verzamelde spullen en wat niet op MP verkocht is naar de Kringloopwinkel brengen

- Isolatie van de verwarmingsbuizen afronden
quote:nicole123 schreef op 02 februari 2017 @ 08:57:

[...]

Grote hoeveelheden eten wij ook. Maar wij eten brood van de supermarkt, ik denk dat dat een stuk scheelt in kosten. En gemiddeld 1 stuk fruit per dag, dat zal bij jullie ook meer zijn. We spelen ook een beetje vals doordat de jongste 3 dagen op het kdv fruit en lunch krijgt. We eten maar kleine hoeveelheden vlees, bijv bij stamppot delen we met z'n vieren een halve rookworst. En misschien verschilt ook de definitie van normaal / luxe / superluxe. Bij ons staat er meestal iets als stamppot, een simpele pasta of gewone aardappels, een halve kipburger en groente op het menu. Wij vinden dat heel normaal, maar een ander zal dat heel sober vinden en het normaal vinden om regelmatig zalm of biefstuk te eten. Luxe eten we praktisch nooit en superluxe al helemaal niet.Wij eten best vaak gerechten waar niet zoveel vlees in zit. Bijvoorbeeld manti (Turkse ravioli) daar gaat misschien 150-200gr gehakt in voor 4 personen. Of een stoofgerecht met kikkererwten en een beetje kip voor de smaak (meestal 1 filet op een hele pan). Maar als we vlees apart eten, eten we wel meer. Op zich ben ik niet ontevreden hoor met onze uitgaven, we kwamen namelijk van veel meer (door echt niet opletten en bijna elke dag boodschappen doen).
if we all light up, we can scare away the dark...
[quote]dianaf schreef op 02 februari 2017 @ 10:18:

[...]

Yeah voor ons!

Als je nog tips en suggesties wilt, laat het maar weten!

[...]

Het moeilijkste vind ik te bepalen wat de verhouding zou moeten zijn tussen spaargeld (buffer) en aflossen. We hebben dit jaar veel kosten gemaakt ivm de verhuizing (veel nieuw meubilair) dus ons spaargeld is behoorlijk geslonken. Anderzijds hebben we nu dus veel nieuw en willen we de auto 'oprijden' (nu 8,5 jaar oud, 120k gelopen, Ford Mondeo dus moet nog even mee kunnen).

Mijn eerste gedachte is om de belastingteruggave te bewaren voor het aflossen. Ik ga eens een meerjarenplan uitschrijven misschien biedt dat helderheid.
quote:nicole123 schreef op 02 februari 2017 @ 14:20:

En mijn doelen voor februari:

- Geen kinderkleding kopen

Kinderkleding is mijn weakness. Ik laat het tegenwoordig voor het grootste deel aan mijn man over, werkt prima. Hij zoekt uit en ik keur goed. Ik kocht al bijna alles online dus dat maakt niet uit. Ik ben geneigd om als er iets nodig is nog snel dit en dat erbij te bestellen, dat doet hij niet. Scheelt een hoop hier.
quote:tatlitatli schreef op 02 februari 2017 @ 15:26:

[...]

Yeah voor ons!

[...]

Het moeilijkste vind ik te bepalen wat de verhouding zou moeten zijn tussen spaargeld (buffer) en aflossen. We hebben dit jaar veel kosten gemaakt ivm de verhuizing (veel nieuw meubilair) dus ons spaargeld is behoorlijk geslonken. Anderzijds hebben we nu dus veel nieuw en willen we de auto 'oprijden' (nu 8,5 jaar oud, 120k gelopen, Ford Mondeo dus moet nog even mee kunnen).

Mijn eerste gedachte is om de belastingteruggave te bewaren voor het aflossen. Ik ga eens een meerjarenplan uitschrijven misschien biedt dat helderheid.Een meerjarenplan is inderdaad een goed idee. Dan kun je dit vertalen naar jaarplannen en eventueel tussen de jaren heen schuiven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:tatlitatli schreef op 02 februari 2017 @ 15:26:

[...]

Yeah voor ons!

[...]

Mijn eerste gedachte is om de belastingteruggave te bewaren voor het aflossen. Ik ga eens een meerjarenplan uitschrijven misschien biedt dat helderheid.

Onze vorige auto was een Ford focus en die heeft het bij ons gered tot 14 jaar en 230.000 km. Dus wat dat betreft moet je nog even vooruit kunnen. Als je hem laat onderhouden bij de Ford dealer krijg je er ook Ford assistence bij (Pechhulp). Dat is tot 250.000 km. Moet ik er wel bij zeggen dat wij benzine rijden.

Qua spaarbedrag, ik zou wel weer een minimum spaarbedrag van 5-10 duizend euro willen hebben voordat je extra gaat aflossen.
Wij rijden ook ford. Hebben nu focus station diesel. De auto is van 2008. Wij hebben hem sinds 2012.

Teller staat nu op 220.000 km

We hopen dat hij nog even mee kan. Maar houden er wel rekening mee dat het elk moment gebeud kan zijn. In oktober is hij nog goed gekeurd. We willen eigenlijk dit jaar nog geen nieuwe. Maar als met moet ligt er geld klaar voor een andere.

Qua vlees enzo hebben wij voor 4 personen door de macaroni/nasi/lasagne oid ook maar weinig gehakt. Max 100 gram.

En kipfilet om altijd 1 stuk ergens door.

Bij AGV hebben we meer. Maar nog niet veel. Als we runder saucijzen eten dan delen we er 2 met z'n 4 en. Wij vinden dat meer dan genoeg. En mijn dochter geeft vaak ook nog een hap aan papa.

Soms kip ik ook wel wat duurders. Bv rundersteak dan eten manlief en ik beide 1 en de kids elk en chipolata worstje of hamburger.

En als we hachee eten gaat er ook meer vlees in.
quote:heavenorhell schreef op 01 februari 2017 @ 22:30:

[...]

Als je het kan betalen is het natuurlijk prima. Ieder maakt zijn eigen keuzes. Maar uit nieuwsgierigheid vraag ik me wel af wat je dan zoal eet voor een tientje per dag (zitten daar ook verzorgingsproducten bij en gebruik je die veel / duur?) . Ik meen me te herinneren dat je vegetarisch eet?

Ja klopt, vegetarisch. Maar ik koop dus regelmatig dure dingen van de vegetarische slager. Schoonmaakspullen en verzorgingsmiddelen zitten er ook bij. Verder alcoholische dranken en spullen voor de katten. En nee, uit eten zit er niet bij, maar ik ga zelden uit eten. Die ene keer per maand dat ik eten afhaal, tel ik dat ook bij de boodschappen op.

Ik heb wel een paar verklaringen waarom het zo hoog is. Ik doe mijn boodschappen bij de Appie en de biologische winkel. Duur dus. Ik eet een paar kilo verse groente per week, gemiddeld zo'n halve kilo per dag. Ik lunch vrijwel altijd met (zelfgemaakte) salades. Een stuk duurder dan een boterham met pindakaas. Verder snoep ik teveel, eet ik aardig wat noten, haal ik mijn thee bij de Simon Lévelt en mijn brood bij de bakker. Ik ben qua boodschappen gewoon enorm verwend.

Ik doe weleens halfslachtige pogingen om het bedrag omlaag te krijgen, maar het zet geen zoden aan de dijk. Het is wel het enige waar ik duur mee ben. Met kleding, vaste lasten, abonnementen, etc. ben ik heel consuminderig.
Fossa, je gebruikt het woord 'verwend'. Je kunt je afvragen of dat zo is. Het zou toch eigenlijk normaal moeten zijn dat je brood bij de bakker haalt en (vegetarisch) vlees bij de slager. Als ik bij de groenteboer binnenstap val ik achterover van de prijzen, tegelijkertijd denk ik dan dat dit blijkbaar een normale prijs is, een groenteboer verkoopt immers groente, maar toch vind ik het erg veel
quote:vlinder021 schreef op 02 februari 2017 @ 19:54:

Fossa, je gebruikt het woord 'verwend'. Je kunt je afvragen of dat zo is. Het zou toch eigenlijk normaal moeten zijn dat je brood bij de bakker haalt en (vegetarisch) vlees bij de slager. Als ik bij de groenteboer binnenstap val ik achterover van de prijzen, tegelijkertijd denk ik dan dat dit blijkbaar een normale prijs is, een groenteboer verkoopt immers groente, maar toch vind ik het erg veel Daar heb je gelijk in. Zo zijn sommige kosten die ik maak bewuste keuzes, zoals biologische producten. Maar ik hou ook gewoon van goed en lekker eten.
Ik ga toch even ergens anders mijn doelen voor de maand bij moet en houden, ik heb nu geen idee meer wat precies mijn doelen voor januari waren

Nou ja, globaal nog wel gelukkig. Ik heb de afgelopen maand geen kleding gekocht, ook niet in de uitverkoop. Andersom halen we nu de yoghurt voor mijn ontbijt ook biologisch . Met kleine stapjes tegelijk kunnen we best wel een hoop! En alleen voor mijn verjaardag hebben we alcohol en frisdrank in huis gehaald, verder niet meer.

Qua verhuizing: dankzij stapelende aanbiedingen hadden we bij de bouwmarkt gewoon 71% korting op de witte verf die we toch nodig gaan hebben. Dat hebben we dus lekker al in huis, net als een flinke stapel mandarijnendozen en we zijn aan het rondvragen voor verhuisdozen. Alles wat we dan zo niet hoeven te kopen scheelt weer. Oh en er is dus een flinke stapel spullen weer naar de kringloop gegaan.

Doelen voor februari: de komende maand wil ik sowieso geen boeken meer kopen (de boeken- en bol.combonnen die ik voor mijn verjaardag kreeg zijn al uitgegeven haha) en meer spullen die ik eigenlijk niet mee wil verhuizen wegbrengen.
@schattigmeisje: Ik had helemaal gemist dat je ging verhuizen! Is het toch gelukt met een begane-grond woning? Of ben je je gewoon alvast aan het voorbereiden, voor het geval dat?

Mijn doelen voor februari:

- Boodschappenbudget terug naar 200-250 euro voor met z'n tweeën. 200 wordt spannend omdat ik best een eind door mijn voorraad heen ben.

- Laatste dozen van zolder ruimen: ofwel weggeven ofwel wegbrengen naar de kringloop.

- Voortaan gewoon weer altijd op de fiets boodschappen doen of naar het bos. Weer of geen weer.
Pluuus, voor 2 personen eten kopen voor een hele maand voor 200 euro? Zou je dat echt wel doen?

Het is echt gezonder om goed en afwisselend te eten. Zoveel besparen op je boodschappen lijkt mij persoonlijk niet gezond meer...

Net als Fossa vinden wij goed eten ook belangrijk. Toen ik alleen woonde at ik eigenlijk niet afwisselend genoeg, en had ik te weinig energie. Nu halen we af en toe een goeie biefstuk of een varkenshaas, eten we niet alleen (plof)kip. Geniet ik van allerlei soorten brood (ik ben een broodeter, mij doe je geen plezier met zuivel 's en/of havermout morgens).

Als je te goedkoop eten koopt, eet je vooral varkensvlees en goedkope kip neem ik aan? Het goedkoopste (en minst smakelijke vind ik) bruine brood? Geen kaas, geen afwisseling in fruit? Alleen groente van het seizoen, dus nu beperkt tot vooral allerlei soorten kool?

Of ik heb er een compleet verkeerd beeld bij hoor, hoe je zo goedkoop boodschappen kunt doen en toch gezond kunt eten.
Man en ik hebben ook ongeveer 1,5 jaar gedaan op ca 200 per maand. Dat lukte goed, maar betekende wel dat ik bijna geen vlees haalde, en veel seizoensgroente. Dus in de winter was het wortelen en kool wat de klok sloeg. En dan vooral dingen in de bonus bij de AH: een witte kool van een kilo is toch (aangevuld met wortels en ui) 3 avonden groente, 1 keer gestoomd, een keer in de pindasoep, en een keer door de nasi. Op die manier kun je redelijk vlot besparen, maar de lol gaat er wel af na een tijdje. Man en ik zitten nu op ongeveer 350 per maand (inclusief flesvoeding voor baby) en dat bevalt een stuk beter, maar ik zie wel waar de luxe is en waar ik zou kunnen besparen indien nodig
quote:Marana_ schreef op 03 februari 2017 @ 09:51:

Of ik heb er een compleet verkeerd beeld bij hoor, hoe je zo goedkoop boodschappen kunt doen en toch gezond kunt eten.Dat denk ik wel. Wij eten heel gezond: minstens een pond groenten per persoon per dag, genoeg fruit, zuivel, lekker volkorenbrood, (biologische) eieren, noten, vleesvervangers en af en toe iets lekkers bij de koffie of thee. En we waren in januari 235 euro kwijt (ik schreef vorige week 215 euro, maar ik heb zaterdag onverwacht toch nog wat voorraad ingeslagen), voor alle boodschappen.
quote:Tr0tter schreef op 03 februari 2017 @ 10:07:

[...]

Dat denk ik wel. Wij eten heel gezond: minstens een pond groenten per persoon per dag, genoeg fruit, zuivel, lekker volkorenbrood, (biologische) eieren, noten, vleesvervangers en af en toe iets lekkers bij de koffie of thee. En we waren in januari 235 euro kwijt (ik schreef vorige week 215 euro, maar ik heb zaterdag onverwacht toch nog wat voorraad ingeslagen), voor alle boodschappen.Mag ik bij jou in de leer?
Mag ik hier mee schrijven?

Er moet noodgedwongen helaas bezuinigd worden. Al wel goed begonnen denk ik. In januari met 2 personen 165 euro boodschappen gehaald. (Wel exclusief huishoudelijke artikelen, inclusief 1 pan bij AH).

Maandbedrag van energierekening gaat 20 euro omlaag. Verder weinig inpulsieve aankopen. Ik denk in totaal 40 euro aan uitjes (bioscoop, ergens eten, dagje weg en tickets in het voren betaald).

Ik tank wel veel vanwege woon-werkverkeer dus als iemand tips heeft hoe je daarop kunt bezuinigen..? Ik gebruik al een tankapp en zoek de goedkoopste uit maar dan is het nog een hoop geld natuurlijk ondanks dat ik zuinig rijd.
quote:Marana_ schreef op 03 februari 2017 @ 09:51:

Pluuus, voor 2 personen eten kopen voor een hele maand voor 200 euro? Zou je dat echt wel doen?

Het is echt gezonder om goed en afwisselend te eten. Zoveel besparen op je boodschappen lijkt mij persoonlijk niet gezond meer...

Net als Fossa vinden wij goed eten ook belangrijk. Toen ik alleen woonde at ik eigenlijk niet afwisselend genoeg, en had ik te weinig energie. Nu halen we af en toe een goeie biefstuk of een varkenshaas, eten we niet alleen (plof)kip. Geniet ik van allerlei soorten brood (ik ben een broodeter, mij doe je geen plezier met zuivel 's en/of havermout morgens).

Als je te goedkoop eten koopt, eet je vooral varkensvlees en goedkope kip neem ik aan? Het goedkoopste (en minst smakelijke vind ik) bruine brood? Geen kaas, geen afwisseling in fruit? Alleen groente van het seizoen, dus nu beperkt tot vooral allerlei soorten kool?

Of ik heb er een compleet verkeerd beeld bij hoor, hoe je zo goedkoop boodschappen kunt doen en toch gezond kunt eten.

200-250 euro voor 2 personen : dat is gewoon een redelijk bedrag hoor. Ik eet heel gezond, veel vers groente en fruit, noten en kaas en verse zuivel en vaak biologisch en beter leven vlees ( alleen we eten niet elke dag vlees) ect met z'n 4en voor minder per persoon. Maak een heel weekmenu op de vers producten in de aanbieding en ga dan meestal 2 winkels en de markt af voor alles.

En daar zitten de shampoo en deo ect al gewoon bij. Kan prima.

Eigenlijk gaan de meeste onnodige kosten zitten in de dingen de veel mensen ernaast kopen die juist niet zo gezond zijn, sapjes en snoep/koek/toetjes/chips ect.

Maar dat halen we alleen nog voor verjaardagen of visite enzo. Scheelde zo 50/75 euro in de maand.
Wij waren afgelopen maand 400 euro kwijt, en we kochten geen frisdrank, geen snoep, geen koek, geen chips, geen noten. Wel drank, hoeveel weet ik niet precies, ergens tussen de 50 en de 100 euro (hoeft voorlopig ook niet meer dus ). Dan waren we dus alsnog minstens 300 euro kwijt aan boodschappen.

Voor minder dan 60 euro weekboodschappen lukt mij niet. Zonder snaai dus zelfs. Wel inclusief verzorgingsproducten.

En we eten veel vlees, dat kost ook aardig wat.
quote:Marana_ schreef op 03 februari 2017 @ 10:39:

Wij waren afgelopen maand 400 euro kwijt, en we kochten geen frisdrank, geen snoep, geen koek, geen chips, geen noten. Wel drank, hoeveel weet ik niet precies, ergens tussen de 50 en de 100 euro (hoeft voorlopig ook niet meer dus ). Dan waren we dus alsnog minstens 300 euro kwijt aan boodschappen.

Voor minder dan 60 euro weekboodschappen lukt mij niet. Zonder snaai dus zelfs. Wel inclusief verzorgingsproducten.

En we eten veel vlees, dat kost ook aardig wat.

60 euro x 4 is 240 euro. Dus tussen de 200-250 euro.

Je geeft zelf al aan dat het dus wel kan. Zeker als je niet zo veel vlees eet. En misschien menu's maakt op de aanbiedingen kan het voor nog een klein beetje minder.
Muv deze maand is een maand altijd langer dan 4 weken, en ik las een doelstelling van 200 euro bij Pluuus.

Ik vind het wel prima zo eerlijk gezegd, als we maar onder de 400 zitten.
quote:RP7 schreef op 03 februari 2017 @ 10:26:

Ik tank wel veel vanwege woon-werkverkeerWat is de afstand? Je zou kunnen denken aan een brommertje.
quote:Marana_ schreef op 03 februari 2017 @ 11:41:

Muv deze maand is een maand altijd langer dan 4 weken, en ik las een doelstelling van 200 euro bij Pluuus.

Ik vind het wel prima zo eerlijk gezegd, als we maar onder de 400 zitten.

Er stond 200-250. En 200 zou er om spannen.

Jij vroeg of dat wel lukt qua gezond eten. Ja kan prima.
quote:Fossa schreef op 03 februari 2017 @ 10:12:

Mag ik bij jou in de leer?

Zo moeilijk is het niet hoor. Ik heb net boodschappen gedaan en expres de bon gevraagd zodat ik alle prijzen bij de hand heb.

Ontbijt: yoghurt met havermout en fruit.

Yoghurt is 0,65 voor 500 ml, we eten samen zo'n beker per dag. Havermout kost 35 cent voor een zak, daar doen we langer dan een week mee. Bananen 7 voor 1,49, we eten ieder een halve in de yoghurt (deze week waren de blauwe bessen in de reclame, die zijn dan wat duurder, een andere keer eten we een appel of peer in de yoghurt, dat is weer goedkoper). Per persoon per dag dus ongeveer 45 cent voor het ontbijt.

Lunch: toevallig was ook het brood in de reclame (nu een euro, normaal 1,39), dus daar sla ik dan wat extra van in. Ik koop het bij de supermarkt, maar het wordt daar wel vers afgebakken en je kunt het zelf snijden, dus vind ik het lekkerder dan standaard supermarktbrood (batard meergranen bij Dirk). Man neemt zes boterhammen mee naar zijn werk, ik vier. We doen dus twee dagen met een brood, is (zonder aanbieding) 35 cent per persoon per dag. Man eet altijd pindakaas op brood, ik vaak radijs, of hüttenkäse met rauwkost. Die hüttenkäse is relatief duur: 99 cent per bakje. Zeg dat we op werkdagen gemiddeld een euro per persoon aan de lunch kwijt zijn.

Als ik thuis werk of vrij ben eet ik tussendemiddag een restje groente of een restje soep, brood met gekookt ei of hummus of tosti's van brood, biologische roomboter en voorgesneden kaas. Dat laatste zal allemaal wat duurder zijn, maar niet schrikbarend.

Tussendoor knaag ik de hele dag door fruit en rauwkost: wortels, komkommer, snoeptomaatjes etc. Ik koop een pond tomaatjes voor 2,99 en een kilo winterwortel voor 85 cent. Gemiddeld 70 cent per dag.

Diner: dat wisselt heel erg. Toevallig waren een aantal soorten vleesvervangers van Vivera in de reclame bij Dirk (het lijkt of ik het erom doe, maar het is echt zo!), nu 99 cent per pak (normaal tussen 2,15 en 2,60 volgens mij). In een pak zitten twee porties.

Wat wij deze week o.a. eten:

Erwtensoep (spliterwten 85 cent, een megagrote bio knolselderij 1,29, prei 35 cent, winterwortel neem ik uit mijn snackvoorraad en een ui en een aardappel heb ik nog wel liggen). Hier eten we twee of drie dagen van, kost dus per persoon per dag maximaal 40-60 cent. Vaak doe ik er nog een vegetarische rookworst door, dan verdubbelen de kosten, maar dan is het nog steeds goedkoop.

Roergebakken groenten (paksoi 1,59, prei 0,30, wortel, ui, tofu roerbakreepjes 1,59, taugé 200 gram 1,05, sojasaus en kruiden) met een klein beetje zilvervliesrijst. Net iets meer dan twee euro per persoon, met atjar en pindasaus (zelfgemaakt) erbij nog iets duurder. Het zou nog goedkoper kunnen hoor, als ik witte kool of spitskool gebruik i.p.v paksoi, maar ik vind paksoi nu eenmaal lekkerder. Als ik weinig tijd heb koop ik een zak voorgesneden roerbakgroenten (1,89 voor 600 gram).

Gebakken aardappelblokjes (voorgesneden, 75 cent) met rauwe witlof (een euro per kilo), twee gekookte eieren per persoon (bio, 25 cent per stuk) en een beetje slasaus. Kost anderhalve euro per persoon.

Gebakken aardappelblokjes (voorgesneden, 75 cent) met gebakken ui met champignons (in de reclame 400 gram voor 99 cent, ik heb twee bakken gekocht). Misschien nog een kaasschnitzel erbij. Kosten: nog geen 2 euro per persoon.

Curry van bloemkool, kikkererwten en kokosmelk met rijst. Ik heb alle ingrediënten nog in huis, dus ik weet geen exacte prijzen meer, maar ik schat dat een maaltijd net iets boven de twee euro uitkomt.

Nou ja, zoiets dus. 's Avonds drinken we nog thee (wat kost 1 theezakje, 10 cent? Als ik zin heb ga ik straks nog even naar de Lidl, daar hebben ze nu biologische kruidenthee voor een euro) en eten we er een volkorenbiscuitje of een stukje pure chocolade bij. Bij het tweede glas thee een handje noten. Ik heb geen idee wat die tussendoortjes ons per dag kosten, maar dat zal niet om vele euro's gaan.

Alles opgeteld kom ik dus op zo'n 3,5 euro per persoon per dag aan eten. Voor vijftig euro per week met z'n tweeën is dus goed te doen. En ik heb echt niet het gevoel dat ik iets tekort kom. Waarom zou ik: voor het geld hoef ik het niet te laten. Ik vraag me juist wel eens af waar anderen xoveel geld aan uitgeven. Wij zijn echt geen kleine eters, maar tenzij je heel dure dingen koopt als veel vlees/vis/drank/snoep lijkt dit me toch een haalbaar bedrag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven