Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluuus schreef op 01 mei 2017 @ 21:01:

Boodschappen deze maand stemden niet vrolijk.... 300 euro. Kruiden e.d. net weer aangevuld, want de voorraden waren echt goed op. Ach ja, volgende maand beter... hoop ik.Als je veel kruiden gebruikt dan is het misschien ook aantrekkelijk om ze online te kopen. Ik bestel ze meestal hier https://www.dekruidenbaron.nl. Omdat hun magazijn om 20 minuten van mijn werk zit haal ik mijn bestelling meestal op tijdens mijn pauze. Scheelt echt veel geld

@Kumiko: , heel veel sterkte
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Bedankt dames, doet me goed.
Gecondoleerd Kumiko, je dierbare opa verliezen is naar.

Ik begrijp de 'carpe diem' gedachte, maar ik denk dat het vooral belangrijk is een goed evenwicht te vinden in je bestedingspatroon. Jezelf nooit iets toestaan en alles oppotten is niet goed, maar alles maar uitgeven onder het motto 'het leven is al kort genoeg en het moet wel geleefd worden' lijkt me ook niets. Je weet immers niet hoe lang jij of je kinderen zullen leven, en je wilt dat leven graag met een gevoel van financiële gemoedsrust leven lijkt me. Daar hoort een spaarrekening gewoon bij.

Bumba, gefeliciteerd met je baan! Superfijn, ik herinner me dat je laatst zo helemaal ontmoedigd postte omdat het niet lukte om nieuw werk te vinden. Zo zie je maar weer, het kan ineens omslaan in het leven.
Kumiko Gecondoleerd. Ik wens je veel sterkte.
Power to the people
Kumiko, sterkte gewenst met het verlies van je opa.

@cybermeisje, dank voor de link! Ik bestel kruiden om de zoveel tijd in bulk online, inderdaad veel goedkoper dan in de winkel. Maar het is dan ook vaak allemaal min of meer tegelijk op en in bulk kopen vraagt een smak geld in één keer. Dit adresje kende ik nog niet; per kg voor een aantal zaken toch een stuk goedkoper dan mijn normale webwinkel, dus dat is mooi.
Kumiko gecondoleerd...

Heb je het idee dat je opa wel (nog) wensen, verlangens of ideeën had hoe hij het geld aan zichzelf had willen besteden maar dat hij deze wensen opzij heeft gezet?

Ik denk namelijk wel dat er een verschil zit tussen spaarzaam/zuinig leven uit principe (geld uitgeven aan jezelf is niet "goed" ofzo) en spaarzaam leven omdat je nou eenmaal weinig te wensen hebt. Al denk ik dat ook het eerste best moeilijk kan zijn voor mensen die nou eenmaal zo in elkaar zitten of zo zijn opgevoed bijvoorbeeld.

Een minimalistisch/consuminderig leven betekent voor mijzelf overigens niet per se een goedkoper of spaarzamer leven. Ik probeer vooral stil te staan bij de keuzes die ik maak. Meer op het gebied van 'wat verbruik/verspil ik' en hoe belast ik het milieu zo min mogelijk. Maar hierin ga ik niet heel extreem. Als ik een bepaalde crème die biologisch is niet fijn vind en een milieuonvriendelijkere versie wel, dan kies ik toch voor de crème die niet biologisch is (en zoek intussen verder). Heb ik iets gevonden waarvan de milieuvriendelijkere versie ook goed bevalt dan kies ik die, ook als het duurder is.

Ook op eten bezuinig ik niet, zolang ik maar zo min mogelijk verspil.
@NYC, ik kan me helemaal vinden in jouw lijn. En daarbij: sinds ik ben begonnen met besparen heb ik helemaal niet het gevoel dat ik iets mis of mezelf dingen ontzeg. Veel dingen blijken gewoon bij twee keer nadenken helemaal niet nodig. En soms vraagt het alleen maar een klein beetje planning. Je eigen lunch mee in plaats van lunchen in de kantine of onderweg. En dan eet ik nog veel lekkerder ook. Verder heb ik bijvoorbeeld de afspraak met mezelf om voor alle afstanden onder de 10 km de fiets te pakken in plaats van het OV. Is sowieso gezonder, maar eigenlijk vind ik het ook fijner.
Wow Bumba, wat snel zeg! Gefeliciteerd!

Kumiko, gecondoleerd! Ik denk dat de balans belangrijk is. Ik wil niet onbewust geld uitgeven aan onzin maar bewust geld uitgeven aan fijne dingen.

Mijn man heeft zijn eigen zuinigheden en onzuinigheden, net als ik. Ik houdt van mooie spulletjes en ik zoek altijd naar de beste prijs. Man heeft een paar dingen waar hij graag geld aan uitgeeft en let dan minder op. Hij is minder orderlijk dus ik regel het uitzoeken van de vaste lasten en dergelijke.

De hormonen doen goed zijn werk tijdens deze laatste weken zwangerschap, ik wil van alles kopen haha. Gelukkig kan ik me redelijk inhouden.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Gecondoleerd Kumiko, sterkte.
Kumiko, gecondoleerd
Gecondoleerd Kumiko
Gecondoleerd kumiko. Sterkte de komende tijd.
Gefeliciteerd Bumba

Sterkte Kumiko!

Wat kunnen blijdschap en verdriet soms dicht bij elkaar liggen op de een of andere manier!

Mijn opa was ook erg spaarzaam, repareerde alles zelf etc en zijn schuren lagen vol met spullen, want dat kon je nog maar eens nodig hebben (gene hoarder hoor, hij was heel netjes qua opruimen en pakte zo wat hij nodig had) We zijn nog wel even bezig geweest toen hij ging verhuizen om dat netjes te maken. En zoals mijn opa en oma altijd zeiden, we hebben niets nodig wat we hebben alles al wat we nodig hebben. Toch genoten ze ook wel toen ze jonger waren zeker. Zo gingen ze in de ene week vankantie die ze hadden in het jaar met de brommert ( zoals opa het noemde) helemaal naar Italie, als de berg te stijl was moesten ze lopen. Dat was voor die tijd niet gebruikelijk.

Ik heb iets nieuws waar ik nu wel even geld aan uit geef, maar moet nu stoppen van mezelf. Zoon is over op de wasbare luiers sinds 4 maanden en had nog wat aanvulling nodig. En oudste gaat ook over op wasbaar voor de nacht. Zo geef ik toch nog een behoorlijk bedrag uit op dit moment. Ben wel alles wat minder bevalt weer aan het verkopen, en krijg daar ongeveer hetzelfde voor terug, dus dat scheelt wel. Op de lange termijn is het goedkoper, en beter voor het milieu denk ik dan maar. Zeker wat ik nu voor de oudste koop, kan de jongste ook nog aan, dat scheelt straks heel wat pakken ww luierbroekjes.
@Bumba

Fijn dat je iets gevonden hebt!

@Kumiko

Verder eens met wat de rest aangeeft. Misschien vond hij het ook wel een sport om spaarzaam te zijn en misschien werd hij wel blij van de gedachte dat als zijn kinderen iets nodig zouden hebben, dat hij ze zou kunnen helpen.

Ik snap ook wel dat je denkt, je leeft maar 1 keer, maar er zijn er genoeg hier op het forum die ook fors willen sparen voor de kinderen. Zodat ze zonder lening kunnen studeren en misschien een extraatje voor een huis of een eigen zaak. En genoeg mensen die zichzelf het een en ander daarvoor ontzegd, terwijl die kinderen tzt misschien prima kunnen bekostigen. Dus zo gek is die houding van je opa niet, ook omdat hij van een generatie is die het minder goed had.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Sterkte met het verlies Kumiko!

Ik denk dat het met spaarzaam zijn versus uitgeven in relatie tot levensvreugde vooral van afhangt of je een balans erin hebt die voor jezelf prettig is en je geld uitgeeft aan dingen die je zelf belangrijk vindt. Hoe dat voor jou opa was weet ik natuurlijk niet, maar sommige mensen vinden het helemaal niet erg om heel zuinig te zijn, die hebben helemaal geen behoefte aan luxe. Voor anderen is het wel meer het zich ontzeggen van dingen die ze eigenlijk wel zouden willen. Die zitten bijv vast aan een bepaalde opvoeding of zelf opgelegde hoge eisen terwijl ze het diep in hun hart anders zouden willen. En er zijn nog mensen die juist veel luxe dingen kopen/doen, maar daar maar heel kortstondige geluks-piekjes van krijgen en steeds weer opnieuw geld uitgeven om weer zo'n shot te krijgen. Dan wordt je uiteindelijk juist ook niet gelukkig van je geld spenderen.
@Skye_ ik had even jouw berichtje gemist over waarom ik zo streng ben qua boodschappen. We willen graag sparen voor een auto, dus vandaar. En daarnaast willen we ook weer op één salaris kunnen leven, stel dat het ooit nodig is. Dus vandaar dat ik wat zuiniger doe met de boodschappen. En eigenlijk bevalt dat nu momenteel wel.
Nog even update maanddoelen april:

Boodschappen: rond de 400,-. Dit nu vier maanden bijgehouden te hebben is voor mij wel de conclusie dat dit kennelijk voor ons als gezin een beetje de uitgaven zijn. Enigszins zit er wel voorraad bij voor in de vriezer/kast maar denk dat we het min of meer ook wel verbruiken. Omdat het er soms boven en soms onder zit en ik tevreden ben met hoe wij leven is het nu ook geen doel meer om eronder te moeten blijven.

Kleding: Zowel voor mijzelf als de kinderen alleen nieuwe schoenen.

Extra aflossing: Check. Wel de laatste voorlopig ivm planning van een nieuwe keuken later dit jaar.

En ook wat betreft voedselverspilling en milieuvriendelijke producten ga ik eigenlijk gewoon door op de manier waarop we al maanden bezig zijn.

Kortom, ik ben tevreden!
Mooi NYC!

Ik had geen maanddoelen, maar even gecheckt wat ik aan kinderkleding (mijn zwakke plek) heb gekocht: 2 paar schoenen, 2 vesten en 1 shirt (zoon had een oranje shirt nodig voor de koningsspelen). Heel netjes al zeg ik het zelf.

Verder hebben we offertes binnen voor de verbouwing van ons huis en die vallen vies tegen. Er zijn ook de laatste tijd een paar klussen bij gekomen die opeens ook urgent bleken te moeten, dus dat maakt het er niet beter op. Wel ook een financiele meevaller gehad dus we kunnen het lijden, maar ik blijf toch wel moeite hebben met het idee van in 1 klap zoveel geld uitgeven. Maar goed, als we er vervolgens heel lang elke dag van kunnen genieten dan is het het vast waard!
Waarschijnlijk vindden jullie me een muts, maar ik was zó blij dat ik weer werk had, dat ik niet eens heb onderhandeld over mijn salaris.... Nu kreeg ik vandaag mijn contract binnen en ik ga gewoon ruim €5 per uur erop vooruit ten opzichte van mijn vorige baan Uiteraard erg blij mee!

We hebben wel afgesproken dat we, ondanks dat ik weer ga werken, toch de weg blijven volgen die we vorige week weer hebben ingeslagen. Namelijk niet (teveel) geld uitgeven aan dingen waarvan we later zeggen dat het een onzinnige uitgave was. Vorige maand hebben we op een rijtje gezet wat uiteindelijk nuttig was en wat niet, en meer dan de helft had niet gehoeven, achteraf. Dat maakte wel indruk. Ons doel voor deze maand is om dat in elk geval te verbeteren tot 50 / 50, of nog liever natuurlijk géén onzinnige uitgaves, maar dat is misschien teveel gevraagd in één maand.
quote:Shenandoah schreef op 03 mei 2017 @ 09:45:

Zoon is over op de wasbare luiers (...) Op de lange termijn is het goedkoper, en beter voor het milieu denk ik dan maar. Zeker wat ik nu voor de oudste koop, kan de jongste ook nog aan, dat scheelt straks heel wat pakken ww luierbroekjes.Goed van je Shenandoah! Vijf tot acht procent van al het restafval is luiers. Heel slecht voor het milieu.

Nog meer voordelen van wasbare: sneller zindelijk en gezonder voor kind (geen weekmakers en andere chemische troep).
Power to the people
Bumba, gefeliciteerd met je baan! Fijn dat je er zelfs op vooruit gaat.
Power to the people
quote:nicole123 schreef op 03 mei 2017 @ 15:11:

Mooi NYC!

Ik had geen maanddoelen, maar even gecheckt wat ik aan kinderkleding (mijn zwakke plek) heb gekocht: 2 paar schoenen, 2 vesten en 1 shirt (zoon had een oranje shirt nodig voor de koningsspelen). Heel netjes al zeg ik het zelf.

Verder hebben we offertes binnen voor de verbouwing van ons huis en die vallen vies tegen. Er zijn ook de laatste tijd een paar klussen bij gekomen die opeens ook urgent bleken te moeten, dus dat maakt het er niet beter op. Wel ook een financiele meevaller gehad dus we kunnen het lijden, maar ik blijf toch wel moeite hebben met het idee van in 1 klap zoveel geld uitgeven. Maar goed, als we er vervolgens heel lang elke dag van kunnen genieten dan is het het vast waard!huh, verplichten die scholen kinderen om in oranje naar de Koningsspelen te komen? dat vind ik echt raar...
quote:Bumba1985 schreef op 03 mei 2017 @ 17:12:

Waarschijnlijk vindden jullie me een muts, maar ik was zó blij dat ik weer werk had, dat ik niet eens heb onderhandeld over mijn salaris.... Nu kreeg ik vandaag mijn contract binnen en ik ga gewoon ruim €5 per uur erop vooruit ten opzichte van mijn vorige baan Uiteraard erg blij mee!

We hebben wel afgesproken dat we, ondanks dat ik weer ga werken, toch de weg blijven volgen die we vorige week weer hebben ingeslagen. Namelijk niet (teveel) geld uitgeven aan dingen waarvan we later zeggen dat het een onzinnige uitgave was. Vorige maand hebben we op een rijtje gezet wat uiteindelijk nuttig was en wat niet, en meer dan de helft had niet gehoeven, achteraf. Dat maakte wel indruk. Ons doel voor deze maand is om dat in elk geval te verbeteren tot 50 / 50, of nog liever natuurlijk géén onzinnige uitgaves, maar dat is misschien teveel gevraagd in één maand.

superfijn!

secundaire arbeidsvoorwaarden wel vergelijkbaar?
quote:gemberpannekoek schreef op 03 mei 2017 @ 17:41:

[...]

superfijn!

secundaire arbeidsvoorwaarden wel vergelijkbaar?Ook niet over gehad. Té erg eigenlijk he?
Bumba gefeliciteerd! Kan me voorstellen dat je daar even niet bij stil hebt gestaan. Meestal volgt er nog wel een 2e gesprek of kun je ook nog wel reageren toch? Dan kun je even rustig lezen, laten bezinken en dan nog wat 'onderhandelen'.

Ik ben hier even niet zoveel geweest. Veel gewerkt, verhuizing enzo... maar het is bij de verhuizing mooi binnen budget gebleven. Ik heb een paar tegenvallers (kapotte telefoon, gasstel wat niet werkte) gehad maar daar tegenover heb ik een hele nette showroombank met veel korting kunnen kopen, daar kan ik echt nog jaren mee vooruit. Mijn lampen ook met veel korting of uit de kringloop. Op de slaapkamer heb ik een luxaflex genomen, toch een flinke besparing tov gordijnen. Ik was maar liefst 27 euro kwijt ;)

Uiteindelijk is mijn belastingteruggave dus volledig opgegaan en een deel van mijn salaris vorige maand. Maar toch nog aardig kunnen sparen. Qua boodschappen heb ik gigantisch veel in de vriezer wat ik eerst op maak, en ik heb een aantal gratis acties gebruikt wat dan toch weer een paar centen scheelt. Ook heb ik via een baan 2x te eten dus hoef ik ook niet te kopen.

Alles bij elkaar ongeveer 600 euro opzij kunnen zetten afgelopen maand

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven