Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
Azijn niet gebruiken om je kasten mee te poetsen, alles gaat dan vies ruiken en dat krijg je er niet meer uit als je dat lang doet.

Ik verkoop wel veel dingen en koop daar dan weer nieuwe of 2ehands spullen voor. Of ik geeft het weg aan de kringloop of op een FB groep. En er word veel geleend en uitgeleend qua gereedschappen/boeken/muziek, kleding kinderen enz.. enzo. Wel alleen aan familie en van bekenden die zuinig op de spullen zijn. Scheelt ook veel geld.

Goed kijken naar de aanbiedingen voor tv en internet, verzekeringen enz. Thermostaat lager, meer fietsen enz.

Daar valt echt winst te halen. Fruit en groente en brood halen op de markt om 17.00 uur.
Ik gebruik regelmatig sunlight zeep voor vanalles en nog wat. Maar niet voor de afwas, want dan smaakt alles naar zeep

Maar bijvoorbeeld de vloer ermee dweilen of voor een sopje om mee schoon te maken werkt het prima...
We gaan elk jaar naar de Efteling. De winter efteling via ledenvoordeel van mijn bank.

17 euro pp ipv 38 euro.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil een tijdje suikervrij gaan leven, betekent dus geen pakjes en zakjes meer, geen ijs, snoep,koek,geen lunch in kantine(want, in veel beleg zit ook suiker)maar zelf meenemen.

Zou me veel geld moeten schelen per maand
Hebben jullie trouwens tips / suggesties voor dingen die mijn man kan eten als lunch die niet bederven? Hij vergeet namelijk zooo vaak om brood mee te nemen en moet dan weer wat in de bedrijfskantine kopen. In een perfecte wereld zou hij het niet meer vergeten, maar ik weet nu al dat dit niet gaat gebeuren helaas. Dus we moeten een andere oplossing bedenken.

Zelf dacht ik eraan om knackebrod voor hem te kopen en dan een pot pindakaas oid mee te nemen. Maar mischien hebben jullie nog andere tips?
wat een leuk topic! ik heb het absoluut niet slecht, maar heb een tijd geleden een WW periode gehad. van 60 uur werken in de week, ging ik naar alle dagen thuis. Hier is het bij mij begonnen.

Om iets te doen te hebben, ging ik op internet op zoek naar proefpakketjes van vanalles en nog wat. Wat ik zelf niet gebruikte, gaf ik weg aan mensen die het wel goed konden gebruiken. Zo ben ik ook op sites gekomen waar je enquêtes invult, en dan als tegenprestatie punten / cadeaubonnen krijgt. Bij de ene site heb je het sneller bij elkaar als bij de andere site. zo grossier ik tegenwoordig in cadeaubonnen, die ik dan weer inwissel op allerlei producten die elke huishouden gebruikt.

ook doe ik "gratis" boodschappen. als er nieuwe producten op de markt komen, dan laten bedrijven je er vaak kennis mee maken, door deze in de "geld terug acties" te gooien. Ik krijg hier zeker 300 euro per jaar mee terug, en kan altijd de nieuwste producten proberen.

aan de andere kant geef ik dat geld dan net zo makkelijk weer uit. het is gewoon een leuke hobby geworden
quote:jasminn schreef op 05 augustus 2015 @ 14:55:

Ik wil een tijdje suikervrij gaan leven, betekent dus geen pakjes en zakjes meer, geen ijs, snoep,koek,geen lunch in kantine(want, in veel beleg zit ook suiker)maar zelf meenemen.

Zou me veel geld moeten schelen per maand Suikervrij? Ook geen fruit meer?
quote:Bumba1985 schreef op 05 augustus 2015 @ 14:59:

Hebben jullie trouwens tips / suggesties voor dingen die mijn man kan eten als lunch die niet bederven? Hij vergeet namelijk zooo vaak om brood mee te nemen en moet dan weer wat in de bedrijfskantine kopen. In een perfecte wereld zou hij het niet meer vergeten, maar ik weet nu al dat dit niet gaat gebeuren helaas. Dus we moeten een andere oplossing bedenken.

Zelf dacht ik eraan om knackebrod voor hem te kopen en dan een pot pindakaas oid mee te nemen. Maar mischien hebben jullie nog andere tips?

Potnoodles?

Of kan hij geen water koken op werk?
quote:Feeksje1977 schreef op 05 augustus 2015 @ 15:02:

[...]

Suikervrij? Ook geen fruit meer?Fruit wel, alleen in zijn geheel. Dus geen vruchtensappen meer. Ook niet meer dan 3 stuks per dag.
quote:noreservations schreef op 05 augustus 2015 @ 15:07:

[...]

Potnoodles?

Of kan hij geen water koken op werk?Dat wel, denk ik. Dat is ook nog een goed idee inderdaad. Al zou ik dat dan meer zien als iets wat hij alleen eet als hij zijn brood vergeet, niet iets voor dagelijks zodat hij gewoon helemaal niet meer zelf aan brood hoeft te denken...
quote:fashionvictim schreef op 05 augustus 2015 @ 14:04:

[...]

Dit is dus precies mijn gedachte! Als ik hier op het forum lees, dan krijg ik de indruk dat je een volledige merkgarderobe voor al je gezinsleden en een hasske hip design-interieur bij elkaar kunt kringlopen, maar bij welke kringloop dan ook waar ik ooit naar binnen ben geweest, ik heb er nog nooit iets anders gezien dan ouwe afgeragde meuk die ook toen het tig jaar geleden nieuw was niet onder merkkleding of design zou vallen. Bij de meeste kringloopwinkels hangt C&A, H&M, Miss Etam en dat soort spul, en qua meubels is het vooral veel Leen Bakker achtig spul. Als ik al ooit eens tweedehands spul van goede kwaliteit ergens spot, dan is het negen van de 10 keer nog duurder dan nieuwe meubels of kleding.

Dus hoe doen al die vrekkers hier op het forum dat toch? Ik ben echt ontzettend handig en heb bijvoorbeeld voor mijn zoon altijd onbewerkt houten meubeltjes gekocht voor weinig die ik vervolgens zelf dusdanig leuk heb gestyled en gepimpt dat ik ze uiteindelijk heel goed kon doorverkopen, en ik kan ook zelf meubels maken enzo, maar zelfs als ik met een klus-oog naar de spullen in de kringloopwinkel kijk kan ik daar met de beste wil van de wereld geen koopje in ontdekken. Ik heb ook weleens uitgerekend dat het bijvoorbeeld goedkoper is om gewoon nieuw hout te kopen en daar zelf een kast van te maken, dan om een oude van de kringloop te pimpen.

Wat is het geheim van alle forummers?Een geheim zal er wel niet zijn. Maar ik heb laatst een tv-kast bij de kringloop gekocht voor 65 euro. Als ik die nieuw wil bouwen ben ik zeker die 65 euro kwijt als ik dezelfde kwaliteit wil. De kosten voor het schilderen reken ik dan niet mee, dat zou ik bij die nieuwe kast ook moeten doen.
quote:Moemoe64 schreef op 05 augustus 2015 @ 13:18:

Waar ligt de grens tussen consuminderen/ zuinig leven en echt gierig zijn?

Vorige week was ik een dagje aan zee. 's Avonds zaten we gezellig op het terras van een restaurantje.

Echtgenoot en ik bestelden eerst een drankje, daarna beiden een portie mosselen en achteraf een ijsje.

Toen we begonnen te eten kwam er een gezinnetje naast ons zitten: vader, moeder, 2 dochters (ik schat oudste 10-11 j, kleinste ongeveer 6-7 jaar.

Vader bestelt 1 Ice-tea en 1 cola. Vraagt vervolgens aan de ober om 4 rietjes.

Toen de 2 drankjes gebracht werden ging het als volgt: papa en mama samen dat 1 glas Ice-tea, 2 dochtertjes samen 1 cola.

Daarna bestelde de papa 1 portie frietjes en 1 halve kip. Tevens 1 portie mayonaise en 3 extra borden.

Toen de maaltijd gebracht werd hoorde ik de papa tegen de mama zeggen: "We doen het als volgt: de kinderen elk 10 frietjes. !!! En jaaaaaaaaaaaaaaaaa, de frietjes werden geteld. Exact 10 per kind, rest van de portie was voor de ouders. Vervolgens zag ik dat de halve kip in 3 delen verdeeld werd: 2/3 voor de ouders , 1/3 voor de 2 dochters. En dan allevier samen hun (enkele) frietjes in dat kleine bakje mayonaise doppen......pfffffffff. Ik vond het ZO zielig!

Ik vond het zo erg voor die 2 meisjes, komaan zeg. Als het op deze manier moet zou ik zeggen: blijf gewoon thuis!Dit is wel erg inderdaad. Maar ik ben opgehouden met maaltijden voor mijn kinderen van 3 en 1 in restaurants te bestellen. Ze eten er nauwelijks wat van. Ik vraag om twee extra borden en geef wat van onze gerechten en bestel twee appelsap erbij. Mocht het te weinig blijken dan bestel ik wat extra of krijgen ze een eigen toetje. Kindermenu's zijn berekend op de eetlust van een kind van een jaar of 10, niet op dat van een peuter en een dreumes. Ik bestel ook weleens 1 kindermenu dat ze dan delen.
quote:Moemoe64 schreef op 05 augustus 2015 @ 13:18:

Waar ligt de grens tussen consuminderen/ zuinig leven en echt gierig zijn?

Vorige week was ik een dagje aan zee. 's Avonds zaten we gezellig op het terras van een restaurantje.

Echtgenoot en ik bestelden eerst een drankje, daarna beiden een portie mosselen en achteraf een ijsje.

Toen we begonnen te eten kwam er een gezinnetje naast ons zitten: vader, moeder, 2 dochters (ik schat oudste 10-11 j, kleinste ongeveer 6-7 jaar.

Vader bestelt 1 Ice-tea en 1 cola. Vraagt vervolgens aan de ober om 4 rietjes.

Toen de 2 drankjes gebracht werden ging het als volgt: papa en mama samen dat 1 glas Ice-tea, 2 dochtertjes samen 1 cola.

Daarna bestelde de papa 1 portie frietjes en 1 halve kip. Tevens 1 portie mayonaise en 3 extra borden.

Toen de maaltijd gebracht werd hoorde ik de papa tegen de mama zeggen: "We doen het als volgt: de kinderen elk 10 frietjes. !!! En jaaaaaaaaaaaaaaaaa, de frietjes werden geteld. Exact 10 per kind, rest van de portie was voor de ouders. Vervolgens zag ik dat de halve kip in 3 delen verdeeld werd: 2/3 voor de ouders , 1/3 voor de 2 dochters. En dan allevier samen hun (enkele) frietjes in dat kleine bakje mayonaise doppen......pfffffffff. Ik vond het ZO zielig!

Ik vond het zo erg voor die 2 meisjes, komaan zeg. Als het op deze manier moet zou ik zeggen: blijf gewoon thuis!

Zoiets zou mij echt te ver gaan. Sowieso vind ik het soms sneu dat als ouders doorslaan de kinderen de pineut zijn.

On-topic; veel mensen vinden mij (en vriend) wel een krent, maar ik vind het wel mee vallen. We gaan wel bewuster om met ons geld denk ik, net als velen hier. De aanbiedingen, geen eten weggooien, afval scheiden (aanbieden container restafval kost hier per keer geld en scheiden is beter voor het milieu), vaak met de fiets enz.

Maar ik vraag mij wel eens af waar andere mensen hun geld aan uitgeven. Ik heb een normaal salaris (in vergelijking met velen om mij heen, verdien ik minder), kan gewoon iets kopen als ik dat wil en elk jaar (heel decadent) ver weg op vakantie.

Het lijkt mij wel eens leuk om mijn uitgaven naast die van iemand te leggen die het op een of andere manier op maakt. Het zou wel inzicht geven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Tvp
Ik kijk altijd op www.voordeelmuis.nl wanneer mijn voorraad shampoo, tandpasta etc op begint te raken voor de folderaanbiedingen. Het liefst 1 + 1 gratis.

Ik douche 10 minuten per keer.

We sparen een vast bedrag aan het begin van de maand, gezamenlijk en overleggen altijd over aankopen van de spaarrekening. Toen ik nog voor mezelf spaarde boekte ik veel makkelijker heen en weer.

Big bazaar heeft vaak dure make up zoals Opi nagellak voor een prikke te koop ipv 15 euro voor een flesje betaal je 4 euro.

Sokken, ondergoed en hemdjes voor onder mijn kleding koop ik bij de Primark of Wibra. Veel goedkoper dan bij de H&M.

Met siroop van slimpie (geen suiker) doe ik veel langer dan met frisdrank. Alleen water drinken gaat me te ver.
Grappig, wij drinken dus wél vooral water, maar eigenlijk sta ik er al helemaal niet meer bij stil dat het "zuinig" is. Alleen met verjaardagen haal ik frisdrank, maar voor ons is het zo ingeburgerd dat ik er niet eens meer bij stilsta. De enige uitzondering die ik maak is melk. En héél soms halen we een fles diksap voor zoontje, maar daar drinken we dan zelf ook wel eens van.

Ik heb nu nog een fles Cola staan van de verjaardag van mijn man (hij was half juni jarig )
quote:Thirtyplus schreef op 05 augustus 2015 @ 12:20:

Hier ook een 'zuinigerd', die aan staycations doet en bezuinigt om meer hypotheek af te lossen. Bezuinigen is bijna een leuke sport geworden en ik heb nog wat aanpassingen gemaakt in mijn lifestyle:

- Op vakantie gaan vind ik een overbodige luxe. Ik ben een paar uur minder gaan werken in ruil voor minder vakantiedagen. Ook neem ik deze zomer af en toe een dagdeel vrij en lees thuis boeken uit gratis minibiebs, dan kan ik er weer helemaal tegenaan!

- Tussen mijn laatste 2 restaurantbezoekjes zat ongeveer een half jaar. In plaats van uit eten gaan kies ik voor bij iemand thuis eten of een snelle en net zo lekkere oplossing als ik 'feestelijk' wil eten. Ik trakteer mezelf regelmatig op een snack bij een shoarma/snackbar of een luxer afbakgerecht bij de supermarkt.

- Een paar jaar geleden heb ik mijn vaste kapper verruild voor een net zo goede, in een minder mooie salon waar ik maar de helft van de oude prijs betaal. Ik probeer 2x per jaar een knipbeurt te nemen in plaats van de 3 tot 4 van vroeger en niet meer iedere maand, maar om de 2 maanden thuis de uitgroei bij te werken, het kleurverschil valt toch niet erg op.

- De Free fashion challenge (1 jaar geen kleding kopen) duurt inmiddels veel langer dan 1 jaar. Kleding draag ik minstens 10 jaar totdat het versleten is. Als het zijn beste tijd gehad heeft draag ik het thuis als huispak. Goede maar ouderwetse spullen gaan een paar jaar de kast in totdat ze weer in raken.

- Spullen die ik nooit draag of gebruik gaan op Marktplaats.

- Ik koop geen rollen plastic zakjes voor boterhammen en vuilnis, maar gebruik de gratis plastic zakken die ik in winkels krijg en hergebruik cellofaanzakjes die om tijdschriften en reclame zitten.

- Ik heb alleen internet. Voor bellen gebruik ik een tweedehands smartphone die ik heel voordelig van een vriendin heb gekocht, zoals altijd een 2-jarige SIM-only abonnement genomen. Als ik überhaupt tijd vind om tv te kijken kan dat via websites zoals uitzending gemist.

- Kleding droog ik liever aan de lucht dan in de droger. Mijn haar fohn ik ook zo min mogelijk (energiebesparing).Het is maar waar je voldoening uit haalt.
Hhhhhhhhhh
Leuk topic! Wij zijn meer van het recyclen dan besparen. Wij composteren ons groente/fruitafval en gebruiken dat om onze groente/kruidentuin mee te bemesten. We hebben ook veel fruit uit eigen tuin. Verder heeft mijn man ongeveer de helft van onze meubels zelf gebouwd uit resthout en hebben we veel tweedehands. Baby- en kinderkleren en - spullen zijn voornamelijk doorschuivertjes van vrienden, dus dat kost ons af en toe een fles drank als bedankje.

[...]

Dit is dus precies mijn gedachte! Als ik hier op het forum lees, dan krijg ik de indruk dat je een volledige merkgarderobe voor al je gezinsleden en een hasske hip design-interieur bij elkaar kunt kringlopen, maar bij welke kringloop dan ook waar ik ooit naar binnen ben geweest, ik heb er nog nooit iets anders gezien dan ouwe afgeragde meuk die ook toen het tig jaar geleden nieuw was niet onder merkkleding of design zou vallen. Bij de meeste kringloopwinkels hangt C&A, H&M, Miss Etam en dat soort spul, en qua meubels is het vooral veel Leen Bakker achtig spul. Als ik al ooit eens tweedehands spul van goede kwaliteit ergens spot, dan is het negen van de 10 keer nog duurder dan nieuwe meubels of kleding.

Dus hoe doen al die vrekkers hier op het forum dat toch? Ik ben echt ontzettend handig en heb bijvoorbeeld voor mijn zoon altijd onbewerkt houten meubeltjes gekocht voor weinig die ik vervolgens zelf dusdanig leuk heb gestyled en gepimpt dat ik ze uiteindelijk heel goed kon doorverkopen, en ik kan ook zelf meubels maken enzo, maar zelfs als ik met een klus-oog naar de spullen in de kringloopwinkel kijk kan ik daar met de beste wil van de wereld geen koopje in ontdekken. Ik heb ook weleens uitgerekend dat het bijvoorbeeld goedkoper is om gewoon nieuw hout te kopen en daar zelf een kast van te maken, dan om een oude van de kringloop te pimpen.

Wat is het geheim van alle forummers?Wij hebben een kringloop in de buurt waar vaal spullen van bejaarden terecht komen. Daar kan je voor vrij weinig eikenhouten kasten kopen (in ieder geval voor minder dan wat het hout in de winkel zou kosten). Dat heeft mijn man wel eens gebruikt om meubels van te maken, maar dan moet je wel bereid zijn om het helemaal te schuren en zo, dus er zit wel veel werk in. Voor de rest ben ik het helemaal met je eens wbt de kringloop
Mooie kleding bij de kringloop zie ik ook niet, die hangen in de speciale zaken waar je nog wat inkoopgeld kan krijgen. Of op MP of speciale kledingbeurzen.
quote:Sidroht schreef op 05 augustus 2015 @ 00:27:

Maar dat kost toch bergen tijd? Ik moet een nieuwe bank. Nog nooit een nieuwe gehad overigens, altijd afdankertjes van iemand anders. Maar nu hebben we een echt huis en willen we niet zomaar een bank, waar het ons voorheen niet boeide of hij groen, geel, van stof of nepleer was. Heel en netjes en dat was voldoende.

Maar ik kijk op marktplaats, 99% van de banken valt af wegens lelijk, oud enz, de overige 1% is zo weg en nog steeds niet goedkoop. Wil je daar een leuke bank halen dan moet je volgens mij weken het aanbod in de gaten houden en metéén reageren. Zelfde met kleren. Het kost mij al moeite om nieuwe kleren te vinden die leuk staan en goed zitten, tweedehands zou ik niet eens voor elkaar krijgen. Bij de kringloop verkopen ze hier bijna alleen maar meuk, of je moet er ook weer wekelijks 2x naartoe.

Of ik doe iets verkeerd of anderen nemen genoegen met dingen die ik niet zou willen hebben, en ik ben niet echt enorm kieskeurig. Dus wat zie ik over het hoofd?

Klopt, als je een bank zoekt op marktplaats heeft het geen zin maar eens rond te kijken, belangrijk is te weten wat je wilt, anders verdrink je. Zo ook met kleding. We hebben onze banken via marktplaats gekocht maar we wisten wat we wilden. Bij kleding voor mezelf doe ik dat af en toe, maar alleen iets waarvan ik vrij zeker weet dat het goed zit. Voor mijn kinderen voorheen wat meer, maar ik ben zo vaak bedonderd dat ik er klaar mee ben. Voor hen krijgen we veel en voor een prikkie haal je leukste dingen op beurzen en vrijmarkten, je moet wel weten waar je moet zijn, ze zijn niet allemaal even leuk. De kringloopwinkels hier hebben ook alleen maar meuk helaas. Een kinderfiets koop je ook gewoon via marktplaats, je zoekt in je buurt en vind vast wel wat. Scheelt je zo 100 euro. Schoenen voor het najaar heb ik vorige week alvast gekocht voor de kids in een opheffingsuitverkoop met 70 en 50 procent korting.

En ja, zoals ik eerder aangaf kost gemak geld, en kun je dus best veel besparen met iets minder gemak. Met drie kinderen en twee banen is het hier ook druk, maar ik vind het echt de moeite waard naar babykamers te kijken en er een te vinden die we mooi vinden en 150 euro kost, terwijl voor een nieuwe 2.500 euro heel normaal is. Dus dan maar iets meer gedoe. Ik ga naar verschillende supermarkten maar niet allemaal tegelijk. De ene keer de een en dan de ander. Ik heb lijstjes in mijn telefoon per supermarkt staan waar ik producten op zet als ze op zijn. Dan hoef je niet naar allemaal en kun je toch voordelig boodschappen doen. Ik verkoop spullen via marktplaats die de moeite waard zijn en nog iets opbrengen. Is ook gedoe, maar dat telt toch best aardig op.
Wat betreft MP en de kringloop: ik ga elke week wel even bij de kringloop naar binnen en soms is het aanbod weken achter elkaar pet maar.....ik heb er in een paar jaar tijd toch wel een paar juweeltjes weten te scoren, merkkleding dus: een desigual jurkje, een pencilrokje van het merk comma en een tuniek van Espresso (die het jaar ervoor nog gewoon in de winkel hing in de toenmalige collectie). En ook qua meubels heb ik al het nodige gezien wat de moeite waard was.

MP idem dito...genoeg merkkleding, soms met het prijskaartje er nog aan. Dat haal je dan niet voor EUR 5 weg...maar wel vaak voor een derde van wat het nieuw kostte...

Verder ben ik een echte (uitver)koop(jes) jager en let ik erg op de aanbiedingen in de supermarkt, hou ik de hotel en treinbonnen goed in de gaten en hebben wij een dinercard (zat bij het kerstpakket van mijn vriend) waarmee we 25% besparen op de totale rekening voor max 4 personen (ook de drankjes).
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.

[...]

Wat is het geheim van alle forummers?

Goed zoeken. Daar moet je wel de tijd voor hebben en nemen natuurlijk. Ikzelf hou er niet zo van, maar ik liep als kind dus al-tijd in 2e hands merkkleding, voor bijna gratis in de kringloop gekocht. En de rest van het gezin dus ook. Ons huis was misschien niet à la laatste uitgave vt-wonen, maar meubels waren wel degelijk design/goed merkmeubels.

Echt, mijn moeder haalt haar neus op voor c&a, hm, Miss Etam, Leenbakker, etc., wij hadden dat dus nooit in huis.
Ja en nee.

Zo probeer ik bijvoorbeeld mee te doen aan de fashion challenge om een jaar lang geen kleding te kopen. Nu gaat zoiets me niet lukken maar wel flink geminderd. Ik betaal daarnaast nooit meer dan de helft van de oorspronkelijke prijs. Voor niets doe ik dat eigenlijk.

Er staat nog steeds een bakbeestje van een tv in mijn woonkamer want ik vind het zonde om iets weg te doen wat het nog prima doe ondanks mensen die continu vragen waren ik niet gewoon een flatscreen neem.

Weggooien doe ik sowieso niet aan, je kunt er altijd iemand anders blij mee maken.

Koop zelf veel kringloop of tweedehands qua spullen.
quote:Fame schreef op 04 augustus 2015 @ 17:11:

[...]

Ik heb op mijn 7e bedacht rijk te worden en dat door simpel te sparen. Op mijn 40e gestopt met werken.Knap hoor. Maar heb je daar niet heel veel voor moeten laten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven