Geld & Recht alle pijlers

Contact opnemen of afwachten?

02-12-2011 07:57 15 berichten
Bijna twee jaar geleden kregen we een brief van een incassobureau, er zouden achterstallige betalingen zijn bij een telecomprovider.

Was ons niets van bekend, nooit een factuur gehad, nooit een herinnering en nooit een aanmaning.

Maar goed we waren in de tussentijd verhuisd, netjes de post een half jaar lang door laten sturen, maar ook daar kon iets fout zijn gegaan.

De brief van het incassobureau bevatte aan aantal factuurnummers, bij navraag bij de telecomprovider bleek dat slechts 1 van de factuurnummers bij hen bekend was, de rest van de factuurnummers was volkomen anders en kwamen voor zover zij konden zien niet in hun administratie voor.

Dus bij het incassobureau de facturen opgevraagd. Brief teruggekregen dat ze dat bij de telecomprovider zouden doen en toen...niets.

We zijn bijna twee jaar verder en we hebben helemaal niets meer van het incassobureau gehoord.

En toen zag ik gisteren het item over de verhoogde griffiekosten bij Radar en kreeg ik het wel een beetje benauwd.

Van de 7 facturen die wij zogenaamd niet betaald zouden hebben kan er maar 1 herleid worden, de rest is bij de telecomprovider volkomen onbekend en staat volgens hen ook niet open, en ik ga niet betalen voordat ik de facturen heb. Maar stel dat zij het uiteindelijk voor laten komen zijn we aan griffiekosten al meer dan twee keer zoveel geld kwijt als alle facturen bij elkaar, ook al zouden wij al het gelijk van de wereld hebben.

Moet ik nu nogmaals contact opnemen(schriftelijk uiteraard, telefonisch doe ik niets met die lui) en ze sommeren nu eens over de brug te komen met die facturen, of het gewoon laten en afwachten of ze nog eens komen?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij vervalt het incassorecht na 3 jaar, maar dat heb ik van horen zeggen...

Ik weet niet of er meer mensen zijn die dit kunnen bevestigen.

Heb je een juridisch loket in de buurt waar je heen kunt?
Nee, het incassorecht vervalt na 5 jaar. Maar zodra er contact is geweest wordt dat gestuit.

Ja, heb contact gehad met het JL. Zij stellen dat, als ik zeker weet dat er niets open staat, ik rustig moet afwachten, over een jaar of 2, als die incassorechten dreigen te vervallen, komen ze waarschijnlijk weer.

Als ik niet zeker weet of er iets open staat en er staat wel iets open, dan loopt de rente op. Er zou 1 van de 7 facturen open kunnen staan, die komt me nog enigszins bekend voor, alszijnde het bedrag. De factuur niet. In dat geval zou ik weer een brief moeten schrijven om ze nogmaals te sommeren met die facturen over de brug te komen.
Die ene waarvan je dus zeker weet dat hij openstaat, heb je al wel betaald neem ik aan?
Nee, want ik weet niet zeker of hij open staat. Heb namelijk nooit een factuur gekregen, geen herinnering en geen aanmaning van die factuur, van geen enkele factuur waarvan zij zeggen een vordering op mij te hebben.

Het bedrag van die factuur komt me alleen bekend voor, maar aangezien het incassobureau die facturen niet overlegt heeft weet ik dat ook niet zeker.

Bovendien kan ik die ene factuur niet betalen, het is alles of niets volgens het incassobureau. En aan de provider mag ik niet betalen, dat moet via hen.
Wat zou die openstaande rekening van die telecomprovider kunnen zijn? Heb je daar enig idee van? En waarom kon je telecomprovider die ene bekende factuur niet naar je toesturen? Als jij een kopie factuur opvraagt van notabene je eigen account moeten hun daar gewoon aan voldoen.

Daarnaast moeten zij toch kunnen aangeven of er op jouw naam of account nog een rekening openstaat?

Ik heb eerder het idee dat het incassobureau een verkeerde klant heeft aangeschreven (jij dus) en na jouw reactie en overleg met opdrachtgever is de opdracht terug getrokken.

Als jij er zo mee in je maag zit dan moet je er gewoon nog een telefoontje aan wagen.
Ik vermoed dat het de laatste factuur is van ons oude huis, dat is het enige wat ik zou kunnen bedenken. Er zou toch iets mis kunnen zijn gegaan met het doorsturen, ook al wist de provider zelf ook van onze verhuizing, want we zitten nog steeds bij ze, alleen met een ander pakket. Het is wel van de bedrijfsnaam op onze eigen naam gekomen, daar zou de crux kunnen zitten. Maar dat zou toch nog in hun administratie te zien moeten zijn.

Ze kunnen de factuur nu niet(en twee jaar geleden ook niet) meer toesturen omdat ze alles uit handen hebben gegeven. Het feit dat zij toch ook die facturen in hun administratie moeten hebben staan, daar heb ik al uren met ze over gebakkeleid. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat zij niets meer in hun administratie hebben zodra het doorgestuurd wordt naar een incassobureau, maar zij beweren van wel.

Op onze naam staat 1 factuur open, dat kunnen ze zien. Van de andere 6 weten ze helemaal niets, komen niet in hun administratie voor en de factuurnummers zijn ook volledig anders dan zij gebruiken. Maar die factuur moet mij dus toegestuurd worden door het incassobureau.

Of ze verkeerd zitten durf ik niet te zeggen, dat kan ik pas hard maken als ik de facturen heb.

Ik stuur er dus nog maar een brief heen, heb 'm net opgesteld. Bellen doe ik niet met dat bureau, ik wil alles zwart op wit bij deze mensen.

In principe zit ik er niet zo mee in mijn maag, zij moeten bewijzen. Maar nu ik zag dat die griffiekosten zo absurd gestegen zijn...stel dat ze ons wel dagen, je weet het maar nooit, dan kosten die griffiekosten, die we van te voren al moeten betalen, ons al veel meer dan al die facturen samen.

Dan betaal ik nog liever onterecht die facturen dan dat ik gelijk krijg en heel veel meer aan griffiekosten moet betalen.
Vorderingen worden vaak verkocht, zeker die van telecomaanbieders. Daar kan dus de onduidelijkheid over de factuurnummers vandaan komen. Wacht gewoon af, komen ze weer, vraag dan weer naar oorspronkelijke facturen. Termijn is idd 5 jaar.
de hogere griffiekosten zullen voor het incassobureau en/of de telecom provider ook drempelverhogend werken in de afweging naar het gerecht te gaan of niet. Vooral als ze niets kunnen aantonen.
Zorg dat je die ene factuur betaalt en vraag dan een schrijven van die provider waarin ze stellen dat ze niets meer van je te vorderen hebben. En laat het incassobureau dan maar komen
Ik kan niet meer aan de provider betalen, dat wordt onmiddelijk teruggestort, betalingen moeten via het incassobureau.

Bij de provider kan ik helemaal niets, zij weten niets, zij kunnen niets, ik moet bij het incassobureau zijn om die factuur boven water te krijgen.

De griffiekosten zijn voor bedrijven en particulieren gelijk getrokken. Zo'n bedrijf kan die kosten een stuk makkelijker ophoesten dan ik. Voor hen kan dreigen met de rechter dan ook gunstig uitpakken, ik betaal dan liever ten onrechte de kosten dan dat ik een hele hoop meer aan griffiekosten kwijt ben en ik denk meerderen met mij.
Niet alles gelezen, maar als jij niet zeker weet of het jouw factuur is dan zou ik eisen dat het goed uitgezocht wordt. Ik heb laatst een brief van een deurwaarder gehad dat ik nog vijf dagen had om te betalen.

Uitgezocht van welk bedrijf de vordering kwam, mooi dat ik daar helemaal niet bekend ben. Wel iemand met dezelfde naam die ook hier in t durp woont. Waarschijnlijk dus verwisseld?

Ik heb ook nooit een factuur of welke herinnering danook ontvangen. Kun je lekker nat op gaan, op dat soort brieven!
Ik krijg er een punthoofd van!
Dat heb ik ook geeist, maar ze doen er al bijna 2 jaar over om die facturen op te snorren en naar me toe te sturen

Vandaar mijn vraag of ik er nog maar eens een brief heen moet doen.
Als ik jou was zou ik er nogmaals een aangetekende brief naartoe sturen waarin je ze sommeert jou de facturen of op zijn minste kopietjes er van toe te sturen. Daarnaast is het misschien slim om naar een juridisch loket te gaan. Dan weet je zeker wat je kunt doen en wat je rechten en plichten zijn. Dat neemt misschien jouw zorgen over de griffierkosten ook weg.
Dat ga ik ook doen. Ik heb ook contact gehad met het JL, zij zeggen dat als ik zeker weet dat zij geen vordering op me hebben ik de boel gewoon de boel moet laten, als ik het niet zeker weet, toch een brief moet sturen om nogmaals die facturen te eisen.

Van 1 factuur ben ik niet helemaal zeker.

Die griffiekosten is een verhaal apart, zij hebben eerder meegemaakt dat een incassobureau zonder flintertje bewijs toch de rechter inschakelde. Uiteraard verloren ze die zaak, maar die griffiekosten moet je als gedaagde dus ook betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven