Contant sparen
maandag 1 januari 2018 om 20:09
Ik ben altijd een slechte spaarder geweest. Ik zette geld via internet over op een spaarrekening en de volgende maand zette ik het spaargeld weer terug naar mijn betaalrekening om het op te maken. Met als gevolg dat ik dus 0 euro spaargeld had. Maar sinds ik contant spaar, is dat veranderd. Het sparen gaat ineens als een trein. Ik merk dat als ik het geld in handen heb en het echt zie dat ik het dan niet uitgeef. Toch zit ik soms te twijfelen of contant sparen wel verstandig is.
Ik las dat bijv de SNS bank een spaarrente van 0,30% heeft. Ben je eigenlijk dom als je contant spaart omdat je dan die rente niet krijgt?
Ik las dat bijv de SNS bank een spaarrente van 0,30% heeft. Ben je eigenlijk dom als je contant spaart omdat je dan die rente niet krijgt?
woensdag 3 januari 2018 om 11:07
Er zijn tegenwoordig ook bij banken mensen in dienst om via dit soort fora reclame te maken. Nu is deze posting eerder anti-reclame voor de SNS bank, want je moet wel zwaar gestoord zijn om te denken dat 0.30% rente iets is om reclame voor te maken.Troeteltje schreef: ↑03-01-2018 11:04Irritant he...een TO die nieuw is, een vraag uit, iedereen die bereid is serieus mee te denken..........en vervolgens is TO verdwenen!
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
woensdag 3 januari 2018 om 11:12
Met 8% inflatie.Lopervanhiernaardaar schreef: ↑01-01-2018 20:16In 1981 kreeg je op een deposito 10%, zelf heb ik in 1991 nog 9,5 % rente gehad. Dat schoot lekker op
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
woensdag 3 januari 2018 om 11:44
Meestal betaal ik cash.
Pin dan een x bedrag en daar doe ik de hele week mee o.i.d
Als ik overal alles pin dan verdwijnt het geld sneller van mijn rekening.
Cash geld wat ik zie in mijn portemonnee werkt voor mij ook beter.
Dat zal met sparen in jouw geval ook zo werken.
Je ziet de 'berg' letterlijk groeien
Pin dan een x bedrag en daar doe ik de hele week mee o.i.d
Als ik overal alles pin dan verdwijnt het geld sneller van mijn rekening.
Cash geld wat ik zie in mijn portemonnee werkt voor mij ook beter.
Dat zal met sparen in jouw geval ook zo werken.
Je ziet de 'berg' letterlijk groeien
woensdag 3 januari 2018 om 16:01
Nee, ik werk niet voor een bank.
Ik heb een WIA uitkering en daarom is het voor mij zo noodzakelijk geworden om te sparen. Ik heb een progressieve ziekte. Ik heb daardoor veel ziektekosten gekregen en ik ben bang dat het alleen maar meer kosten wordt. Niet alleen voor de eigen bijdrage voor pijnstillers, maar ook voor andere dingen.
Ik moet namelijk blijven lopen van de artsen, maar dat is heel moeizaam en pijnlijk, dus ik heb een rollator nodig, anders val ik op de grond. Laatst viel ik op de grond bij de benzinepomp, ik schaamde me rot. Maar die rollator die ik op het oog heb en gemakkelijk inklapbaar is voor in de auto kost 279 euro.
Maar goed, dat doet er allemaal niet toe waarom ik ben gaan sparen.
Waar ik gisteren en vandaag mee bezig was, is kijken naar welke spaarrekeningen er zijn zonder betaalrekeningen en dat zijn er heel veel.
Hoe kies ik de beste spaarrekening uit? Of is het allemaal één pot nat?
woensdag 3 januari 2018 om 16:31
Officieel moet je alles opgeven wat op 1 januari in jouw bezit was. Dus voor de aangifte die je in April 2019 moet doen (over 2018) moet je aangeven dat je op 01-01-2018 €225 cash had.
Alleen mocht je dat vergeten, dan is dat niet meteen een heel groot probleem. Het is maar een klein bedrag en de belastingdienst zal er bij controle waarschijnlijk geen probleem van maken.
Maar wil je het allemaal echt goed doen dan moet je het wel noteren voor jezelf en dan volgend jaar meenemen in je aangifte.
anappleaday wijzigde dit bericht op 03-01-2018 16:34
0.92% gewijzigd
woensdag 3 januari 2018 om 16:32
Nee, ik dacht al dat het contante sparen waar je het over had van een hele andere orde was dan waar de anderen het in dit topic over hadden. Volgens mij geldt dat pas bij meer dan €25.000 (of zoiets, pin me er niet op vast). Als je het contante bedrag zou invullen bij je aangifte, dan geeft het systeem automatisch aan dat het voor jou geen gevolgen heeft.
EDIT: oh nee, voor contant geld moet je het opgeven als het meer is dan €522.
woensdag 3 januari 2018 om 16:48
Was er niet zo'n vraag op de belastingaangifte waar iets staat als: Had u op 31 december meer of minder dan x-duizend euro spaargeld?
En wanneer je daar dan boven zat, dan zou je pas gevraagd worden de details op te geven. En dat betrof spaargeld, ongeacht waar dat geld zich bevond. Of dat nu een schoenendoos was, een rekeningnummer op de Kaaiman-eilanden of een blockchain-identificatiecode voor een bitcoin wallet.
En wanneer je daar dan boven zat, dan zou je pas gevraagd worden de details op te geven. En dat betrof spaargeld, ongeacht waar dat geld zich bevond. Of dat nu een schoenendoos was, een rekeningnummer op de Kaaiman-eilanden of een blockchain-identificatiecode voor een bitcoin wallet.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
woensdag 3 januari 2018 om 16:52
woensdag 3 januari 2018 om 16:52
Er is een apart vakje voor contant geld, bij de instructie staat dat je het alleen hoeft op te geven als het meer dan €522 is. Ben er net even doorheen gelopen op Mijn Belastingdienst (ook voor mezelf).jaw schreef: ↑03-01-2018 16:48Was er niet zo'n vraag op de belastingaangifte waar iets staat als: Had u op 31 december meer of minder dan x-duizend euro spaargeld?