Geld & Recht alle pijlers

Dader krijgt kopie getuigenverklaring

26-08-2012 22:27 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een aantal jaren geleden ben ik als getuige opgeroepen in een strafzaak. De afwikkeling van deze zaak is, voor het slachtoffer, een ware hel geweest. Geen slachtofferhulp en geen enkel inzicht in het verloop van de zaak.



Via via heeft het slachtoffer moeten vernemen dat de beklaagde slechts een kleine geldboete krijgt. Daarnaast blijkt de "dader" in het bezit te zijn van een kopie van alle getuigenverklaringen (3 stuks).



Van, met name het laatste, gaan mijn wenkbrauwen omhoog. Ik heb geen verstand van juridische aangelegenheden. Is het de normale gang van zaken dat een veroordeelde dader inzage krijgt in getuigenverklaringen, en daar bovendien kopieën van krijgt?
Alle reacties Link kopieren
Ja dat wil je niet geloven he, helaas het is zo. Daarom zijn er ook mensen die geen getuige willen zijn of aangifte willen doen.
Alle reacties Link kopieren
Ja helaas is dat zo. Erg vervelend, mijn ex wist ineens ook een hoop van mij. En wat nog erger is, in de rechtszaak hebben ze mijn getuigenverklaring als aanklacht gebruikt.
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
Alle reacties Link kopieren
Ik ben shocked...... vreselijk!
Alle reacties Link kopieren
Vanzelfsprekend krijgt ook de verdachte inzage in het dossier. Draai het eens om: het zou toch bizar zijn als jij of iemand veroordeeld wordt op basis van stukken die voor jou geheim zijn?



Stel je voor dat jij beschuldigd wordt van het een of het ander, er is een pak "bewijs" en jij mag het niet zien, maar toch word je veroordeeld? Misschien in Rusland, maar hier zou ik dat toch liever niet zien.
Alle reacties Link kopieren
Tja, Nederland kent een paar rare systemen.
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
Alle reacties Link kopieren