Data lek uwv
zaterdag 4 mei 2019 om 18:01
Advies gevraagd er is gisteren naar buiten gekomen dat er vermoedelijk criminelen actief zijn geweest en vele cv's hebben gedownload.
Zie link
https://www.ad.nl/binnenland/circa-117- ... ~aec97d70/
Ook ik heb een mail gehad dat mijn cv daar tussen zit.
Wat kunnen de gevolgen voor mij zijn. Tips waar op te letten en of ik nog iets kan doen zijn ook welkom.
(Op mijn cv staat naam,adres, geboortedatum, mailadres en lijst met werkgevers waar ik heb gewerkt)
Zie link
https://www.ad.nl/binnenland/circa-117- ... ~aec97d70/
Ook ik heb een mail gehad dat mijn cv daar tussen zit.
Wat kunnen de gevolgen voor mij zijn. Tips waar op te letten en of ik nog iets kan doen zijn ook welkom.
(Op mijn cv staat naam,adres, geboortedatum, mailadres en lijst met werkgevers waar ik heb gewerkt)
zaterdag 4 mei 2019 om 21:07

zaterdag 4 mei 2019 om 21:23
Lucifer2018 schreef: ↑04-05-2019 20:16Omdat je dat moet invullen op de CV van het UWV online. Het is niet een gewone CV he? Het is een hele lijst met data en prive gegevens die je moet invullen. Anders geen WW enz.
Ik kom even terug op deze post en waarom ik er van uitging dat het om een CV gaat dat ik vanuit word had geupload en waar dus niet mijn adres en BSN etc in staat.
Dit staat nl in de mail van het UWV:
'........Het kan daarom voorkomen dat uw gegevens bijvoorbeeld gebruikt worden voor spam en/of phishingmails. Staan er contactgegevens in uw CV? Wees de komende tijd dan extra alert en voorkom dat u slachtoffer wordt van internetcriminaliteit......'
zaterdag 4 mei 2019 om 21:26
Volgens mij is hier niemand in de paniekmodus. Je gaat alleen compleet voorbij aan het feit dat je verplicht bent om dit te doen en zij er blijkbaar niet zorgvuldig mee om kunnen gaan. Zeker als je wel zorgvuldig met je eigen gegevens omgaat.19-Femke-86 schreef: ↑04-05-2019 20:49Natuurlijk bepaal je dat zelf, maar het is naïef om te denken dat niemand achter dit soort simpele basisfeitjes zou kunnen komen als iemand echt wil.
En natuurlijk is het niet goed wat er gebeurd is en zal dit heus nog wel een staartje krijgen, maar we moeten ook niet massaal in de paniekmodus schieten. Zo heel veel kan men niet met dit soort gegevens.
Seriously?
zaterdag 4 mei 2019 om 21:28
Nee hoor, lees mijn eerdere reactie maar terug.MeredithGrey schreef: ↑04-05-2019 21:26Volgens mij is hier niemand in de paniekmodus. Je gaat alleen compleet voorbij aan het feit dat je verplicht bent om dit te doen en zij er blijkbaar niet zorgvuldig mee om kunnen gaan. Zeker als je wel zorgvuldig met je eigen gegevens omgaat.
En waar mensen werken worden nu eenmaal fouten gemaakt, bewust of onbewust. Praat ik niet goed, maar zo is het wel.

zaterdag 4 mei 2019 om 21:32
En dat zou dus niet mogen in dit soort gevallen. Op deze schaal.19-Femke-86 schreef: ↑04-05-2019 21:28Nee hoor, lees mijn eerdere reactie maar terug.
En waar mensen werken worden nu eenmaal fouten gemaakt, bewust of onbewust. Praat ik niet goed, maar zo is het wel.
zaterdag 4 mei 2019 om 21:33
Ze gaan ook op andere manieren flink slordig om met persoonsgegevens. Ik heb tot 2x toe een envelop gekregen die in die aan mij geschoven was. Mijn brief open verstuurd en mij de dichtgeplakte brief van een stadgenoot toegestuurd. Maar "onze juristen" vinden dat geen datalek en melden dus niets bij de AP.
zaterdag 4 mei 2019 om 21:35
Vast niet, maar het gebeurt wel.Lucifer2018 schreef: ↑04-05-2019 21:32En dat zou dus niet mogen in dit soort gevallen. Op deze schaal.
zaterdag 4 mei 2019 om 21:35
Dit, helemaal mee eens. En als het dan gebeurt, dan ga je diep door het stof..Lucifer2018 schreef: ↑04-05-2019 21:32En dat zou dus niet mogen in dit soort gevallen. Op deze schaal.
Seriously?

zondag 5 mei 2019 om 15:21
Klopt.
Maar waarom zou dat wel veilig bewaard worden terwijl de rest zo te kraken is?

zondag 5 mei 2019 om 16:47

Je moet zoveel informatie bij ze achter laten en dan gaan ze er zo slecht mee om. Nooit echt goed beseft dat het er zn verschrikkelijke bende is.
zondag 5 mei 2019 om 16:53
Als je een brief stuurt naar iemand, en die komt geopend retour (bijv. omdat iemand is verhuisd of verkeerd bezorgd door de post) , dan is er al een datalek. Omdat je dan niet weet wie de brief heeft gelezen.derooiekater schreef: ↑05-05-2019 16:47![]()
![]()
Je moet zoveel informatie bij ze achter laten en dan gaan ze er zo slecht mee om. Nooit echt goed beseft dat het er zn verschrikkelijke bende is.
zondag 5 mei 2019 om 17:34
Mwah...in theorie wel, maar in de praktijk valt dat erg mee. Kijk maar naar alle ZZP'ers in Nederlands. Gegevens zijn/waren gewoon te koop bij de KvK en jawel...je BTW nummer bestaat uit je BSN nummer met een B ervoor en een cijfer erachter......
zondag 5 mei 2019 om 17:47
Op kleine schaal kun je dit niet voorkomen, nee. Maar in de hoeveelheden dat dit is gebeurd, had dat account allang geblokkeerd moeten worden. Dat hoort het systeem eruit te filteren.
zondag 5 mei 2019 om 18:00
Oh dat gebeurt ook. Ik ken iemand die daar gewerkt heeft en daar werden regelmatig mensen aangesproken op hetgeen ze in het systeem opzochten. Ze hebben er een afdeling die dit in de gaten houdt. Nu blijkbaar niet goed opgelet.

zondag 5 mei 2019 om 18:01
Er is gewoon geen reden te bedenken waarom er vanuit het account van 1 werkgever meer dan 100.000 cv's zouden moeten kunnen worden gedownload.
Zoveel cv's gaat geen werkgever doorspitten. De beveiliging was dus niet in orde, er had een bovengrens moeten zitten op het toegestaan aantal downloads.
Echt een grote schande dit.
En niet goed te praten met "zo erg is dat toch niet?".
Zoveel cv's gaat geen werkgever doorspitten. De beveiliging was dus niet in orde, er had een bovengrens moeten zitten op het toegestaan aantal downloads.
Echt een grote schande dit.
En niet goed te praten met "zo erg is dat toch niet?".