Geld & Recht alle pijlers

de inkomensafhankelijke-combinatiekorting - Belastingaangif

29-03-2011 14:09 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Ik lees dat er een de inkomensafhankelijke-combinatiekorting bestaat. Dat gaat naar degene die het minst verdient en die dat jaar minstens een half jaar voor een kind heeft gezorgd. (als ik het allemaal goed begrijp).

Ik heb de aangifte ingevuld. Weet er iemand of die de inkomensafhankelijke-combinatiekorting automatisch verwerkt word?
Ja, als het goed is wordt dat vanzelf verwerkt , sinds vorig jaar (dacht ik).
Ja, ik kwam er namelijk tijdens het invullen van onze aangifte achter. We kregen zoveel geld terug, dat ik het wel drie keer heb nagekeken. Ergens moet je invullen dat je een kind thuis hebt wonen.
Gewoon alles nalopen en goed kijken of het van toepassing is inderdaad, dan gaat het vanzelf.
Ik heb het even voor je nagekeken. Bij het aangifteprogramma, wordt bij heffingskortingen de vraag gesteld aan de minstverdiende fiscale partner: Had ..... een kind dat geboren is na 31 december 1997? Ja - Woonde dit kind minstens 6 maanden bij ...... Ja.
OK! Thnx. Ik vond het beetje lastig omdat we over 2009 veel meer terugkregen, maar in dat jaar heb ik een behoorlijke afkoopsom gehad omdat ik boventallig was bij mijn toemalige werkgever. Dus ik kan het niet zo goed vergelijken.

Dan loop ik het vanavond nog even na en dan hebben we in juni weer een lekker bedrag op de spaarrekening erbij. :-)
Ik doe mijn aangifte niet zelf, maar ik hoor juist dat het niet altijd even makkelijk te vinden is op het aangifte 'formulier'. Dus je moet wel even goed kijken, denk ik.
De vraag: Had u een kind dat geboren is na 31 december 1997 komt in het programma alleen te voorschijn bij een alleenstaande werkende ouder of bij ouders die BEIDE werken.

De minstverdienende moet minimaal een inkomen hebben van een kleine ¤ 5000. Anders is er geen recht op de iack.
quote:fisbel schreef op 29 maart 2011 @ 18:30:

De vraag: Had u een kind dat geboren is na 31 december 1997 komt in het programma alleen te voorschijn bij een alleenstaande werkende ouder of bij ouders die BEIDE werken.

De minstverdienende moet minimaal een inkomen hebben van een kleine ¤ 5000. Anders is er geen recht op de iack.Ik heb de vraag anders toch echt in moeten vullen bij het stukje over heffingskortingen en ik verdiende in 2010 0,0 euro. Kan best dat het dan niks oplevert (niet nagekeken), maar de vraag komt wel degelijk gewoon boven.
Het programma "loost"je toch overal doorheen? Ik moet de vraag ook beantwoorden, en voldoe aan de eis. Toch zie ik het in het overzicht nergens terug.
De inkomensafhankelijke combinatiekorting vind je in de aangifte terug onder heffingskortingen.

Als je in het overzicht op heffingskortingen van de minstverdienende klikt, kun je daar zien welke heffingskortingen je precies hebt 'gekregen'.
Ah, ja nu zie ik het! Thnx. Ik heb hem net verstuurd. :-)
Ah, ja nu zie ik het! Thnx. Ik heb hem net verstuurd. :-)
quote:Mar1972 schreef op 29 maart 2011 @ 20:37:

Het programma "loost"je toch overal doorheen? Ik moet de vraag ook beantwoorden, en voldoe aan de eis. Toch zie ik het in het overzicht nergens terug.

Als u beiden werkt (of als u als alleenstaande inkomen uit teg. arbeid hebt) en u heeft als minstverdiener een inkomen van minimaal ¤ 4862 krijgt u de inkomensafhankelijke combinatiekorting van ¤ 781 (of meer). Als uw inkomen uit arbeid minder was krijgt u geen iack. Onder heffingskortingen is dan ook niets vermeld.

Het vreemde is dat al vanaf ruim ¤ 4700 inkomen de vraag over het kind geboren na 31 december 1997 te voorschijn komt. Waarom die vraag dan al verschijnt, wie het weet mag het zeggen. Je zou de vraag pas verwachten bij ¤ 4862 inkomen of meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven