Geld & Recht alle pijlers

De spaartips van 2011

20-02-2011 15:35 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb spaartips nodig!!

Gestopt met roken ben ik al :D

Hoe sparen jullie??

Hoe lang heb je ongeveer over hoeveel gedaan??

All tips are welcome!!
kijk eens op het vrekken topic!

kitty elastic in "We vrekken hier verder ! :-)"
En stoppen met roken is het enige wat je zelf hebt kunnen verzinnen?

Wat zijn je inkomsten, wat zijn je uitgaven?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
"Hoe lang heb je ongeveer over hoeveel gedaan??"

De 1 spaart met pijn en moeite E 100 bij elkaar in een jaar en de ander spaart E 2000 per maand. Je zult het toch moeten aanpassen aan je persoonlijke situatie.

En hoe ik spaar? Door elke maand als de salarissen binnenkomen geld over te boeken naar de spaarrekening. En wat er over blijft, daar moeten we het mee doen de rest van de maand.
Ik spaar een vast bedrag, en af en toe probeer ik wat er gebeurt als ik daar 50 euro bij op doe. Ik merk dan dat ik daar eigenlijk weinig last van heb en zo ben ik de afgelopen twee jaar al 150 euro per maand meer gaan sparen dan eerst.
Mijn spaartip, gebruik de zoekfunctie en lees de andere topics die hierover zijn!

En vooral; het vi-va-vrekken topic!
`Hoe lang heb je ongeveer over hoeveel gedaan´?

Je hebt er toch helemaal niets aan als je dat weet? Voor de een is het al heel netjes als ze 50,- per maand sparen en de ander kan met gemak 500,- per maand sparen. Wat je kunt sparen is nu eenmaal ook voor een groot deel afhankelijk van je inkomen en je vaste lasten.

Het grootste deel wat we sparen gaat bij ons automatisch (dwz wordt iedere maand automatisch overgeboekt en sommige bedragen kunnen we ook niet meer zomaar bij, omdat dit sparen voor de lange termijn is). Voor de rest proberen we alle extra's te sparen (vakantiegeld, 13e maand, teruggaaf energie-afrekening, bonus, etc) en de belastingteruggaaf (=deel hyprenteaftrek) die we per maand krijgen te sparen. Dit laatste schiet er momenteel wat bij in, omdat we veel extra uitgaven hebben omdat we de babyuitzet aan hiet kopen zijn.

Voor mij werkt het verder goed wanneer ik bij iedere uitgave bewust ga nadenken of ik dit wel nodig heb. Dan blijkt dat vaak niet zo te zijn. Alleen heb ik niet altijd zin om hier heel erg bij stil te staan. Verder hebben wij bewust het voorschot van gas en elektriciteit hoger staan dan nodig, zodat wel altijd wat terugkrijgen (afgelopen jaar toch 600,-) en zorgen we dat we de belastingteruggaaf per maand een stuk lager hebben staan dan waar we recht op hebben, zodat we altijd met de aangifte nog een flink bedrag terugkrijgen (helemaal geen maandelijkse teruggaaf kan natuurlijk ook nog, maar dat vonden wij iets teveel van het goede).
Aan het begin van de maand automatisch sparen,niet sparen wat över"blijft.

Ik spaar elke maand automatisch 200 euro naar mijn spaarrekening,die "heb"ik niet,en mis ik dus ook niet.

Als ik een dure maand gehad heb,stort ik soms wat terug naar mijn betaalrekening,maar in principe moet ik dus rondkomen met die 200 euro minder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven