Geld & Recht alle pijlers

deeltijdontslag en zwanger

07-02-2012 13:17 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet net een weekje dat ik zwanger ben maar heb op mijn werk nog niks verteld over mijn zwangerschap en wilde hier ook nog even mee wachten.

Maar..... nu hoor ik dat ik per september een deeltijd ontslag krijg wegens zware economische crisis. Komt niet als verrassing hoor want was al aan het rondkijken naar ander werk.

Ik zou dan voor 2 dagen kunnen blijven werken en voor de overige 2 dagen krijg ik ww. Dit betekent dus dat ik erop achteruit ga. (tenzij ik een andere baan vind)

Maar hoe zit dat nu als je zwanger bent? Als dit allemaal goed gaat dan zou ik ongeveer per september met verlof gaan en zou ik tijdens mijn verlof (september-januari) sowieso via het uwv geld krijgen. Dus dat kost mijn baas niks aan salaris voor mij toch?.

Is het dan niet beter dat ik in overleg dat deeltijd-ontslag per januari krijg? Dat betekent dus wel dat ik moet vertellen van mijn zwangerschap.

Heeft iemand een soort advies voor mij? Alvast bedankt!
Tijdens mijn zwangerschap (2006) had ik ook WW. Op het moment dat mijn zwangerschapsverlof inging ging ik weer van 70% naar 100%, omdat zv een ziektewetuitkering is en die het eerste (half?) jaar 100% uitbetaald wordt.

Als het goed is heeft je werkgever een verzekering bij het UWV, voor zieke (en dus zwangere) werknemrs en krijgt hij dit idd terug van het UWV.

Hoe het dan zit met ontslag later indienen weet ik niet. Mijn contract werd destijds niet verlengd.
Ben je in vaste dienst voor 4 dagen in de week? Dan zou ik helemaal niet akkoord gaan met deeltijdontslag. Het UWV zal er in ieder geval geen toestemming voor geven.

Ik zou zeker nog niets vertellen over je zwangerschap. Voor je zwangerschapsuitkering maakt het namelijk helemaal niet uit. Als je in de WW zit wordt je uitkering tijdelijk stopgezet voor de zwangerschapsuitkering.
...
Oh, vergeet ik je te feliciteren..

Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik ben in vaste dienst voor 4 dagen per week inderdaad.

Het probleem is dat het bedrijf waar ik werk al 3 jaar verlies draait en mijn baas mij al zolang mogelijk heeft gehouden.

Hij kan me ook helemaal op straat zetten op basis van de crisis en ik krijg dan niks aan maandsalarissen mee omdat er simpelweg geen geld meer is.

Dus dat deeltijdontslag ben ik op zich wel akkoord mee aangezien ik ondertussen ook hard op zoek ben naar iets anders.

Maar wat ik bedoelde is als per september dus dat deeltijd-contract ingaat, als ik dus ook net verlof heb, werk ik dus op papier maar 2 dagen per week..... maar krijg ik dus wel voor 4 dagen (100%) zwangerschapsuitkering? Begrijp ik het zo een beetje?
En thanx Pigbull!
Beste Suy,

Iedere zwangere vrouw met een dienstverband heeft recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) van UWV. Meestal betaalt UWV de uitkering aan de werkgever. De werkgever betaalt dan gewoon het loon door, waardoor je er zelf weinig van merkt.

De hoogte van deze uitkering wordt gebaseerd op de laatste loonaangifteperiode voorafgaand aan het verlof. Dat is de maand of de periode van 4 weken waarover je werkgever loonaangifte doet.

Je schrijft dat je per september minder zou gaan werken, en dat je ook in september met verlof gaat? In dat geval wordt de uitkering dus berekend aan de hand van je SV-loon van augustus. Het feit dat je in september een ander contract krijgt, heeft dus geen invloed op hoogte van de WAZO.

Overigens is het wel zo dat je tijdens zwangerschap ontslagbescherming geniet. Je werkgever mag je dan niet ontslaan. Wil hij je toch aan ander contract aanbieden? Dan hoef je hier niet mee akkoord te gaan.

Ga je wel akkoord met (gedeeltelijk) ontslag, terwijl je recht had op behoud van je contract? Dan kan dat nadelige gevolgen hebben bij de beoordeling op van je WW-uitkering. Ik raad je daarom aan om in verband hiermee juridische hulp in te schakelen, bijvoorbeeld via je rechtsbijstandverzekering, vakbond of het Juridisch Loket.

Op onze website vind je actuele informatie over de WAZO en over ontslagbescherming.

Met vriendelijke groet,

Robert

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
Hey Suy!

Je laat er geen gras over groeien, wat leuk zeg!

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven