Geld & Recht alle pijlers

Dochter aangevallen door hond

10-07-2020 14:57 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tenminste, ik weet niet of het echt onder aanvallen valt.

Mijn dochter rende achter een muurtje vandaan langs een hond, een Jack Russel type hond. Ik denk dat de hond daarvan schrok, voordat ik het wist (en hond baasje) hing de hond in mijn dochter haar zij. Wat open wondjes en een blauwe plek. Baasje was ook erg geschrokken en ik wist eigenlijk niet goed hoe te handelen, dus ik heb mijn dochter naar huis meegenomen en direct de dokter gebeld. Vriend zegt dat ik gegevens moest vragen en aangifte moet doen. Zelf zie ik dat niet zitten om aangifte te doen, ik zie de hond niet vals, meer als een geschrokken hond.

Heb ik nu verkeerd gehandeld en had ik wél aangifte moeten doen of contactgegevens moeten vragen? Wat hadden jullie gedaan?
Een dier kan sneppen vanuit de schrik. Kind komt plots achter een muurtje vandaan met snelheid. Niet schuld van kind, niet schuld van hond.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is je dochter? Een Jack Russel is niet groot en haar t shirt is kapot? Is ze gevallen of heeft de hond gesprongen om dr te bijten?
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
10-07-2020 15:31
Ik zou zelf geen aangifte doen. Ik vraag mij ook af wat je hiermee wilt bereiken? Het is net als met een kat of een paard: het blijven dieren, er kan altijd wat gebeuren. Meestal is het vervelend genoeg voor de eigenaar.

Kind is hier ook weleens door de hond van een vriendinnetje gebeten (een " snap", dus geen diepe bijtwond). Ze hebben daarna altijd hier gespeeld, dat vond dochtet fijner.

Is je dochter nog heel jong dat ze een tetanusprik kreeg?
Nouja, precies dat dus. Wat wil je ermee bereiken. Baasje was ook erg geschrokken en bood ook meermaals haar excuses aan. Voor haar was dit ook niet prettig. Ongelukkige samenloop van omstandigheden, zo zie ik het maar.

Mijn dochter is 5 jaar.
miekemv schreef:
10-07-2020 15:31
Een dier kan sneppen vanuit de schrik. Kind komt plots achter een muurtje vandaan met snelheid. Niet schuld van kind, niet schuld van hond.
Pcies. Gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
DaSilva86 schreef:
10-07-2020 15:17
Volgende keer grijpt de hond een baby. Tja hij schrok..
Baby's komen in het algemeen niet totaal onverwacht achter een muurtje vandaan gestoven.
Verrassingswolkje schreef:
10-07-2020 15:25
Ik vind ook dat hier mild gereageerd wordt! Kind kon er toch niks aan doen? Een baasje zou dit te allen tijde moeten voorkomen. Gelukkig dat de verwonding nog meeviel, maar waren jullie ook zo mild geweest als het in het gezicht was geweest?

Als je zo redeneert, kun je ook redeneren dat ouders te allen tijde moeten voorkomen dat hun kind een hond laat schrikken, ouders zijn natuurlijk net zo goed verantwoordelijk voor hun kind. Maar we leven nu eenmaal niet in een maakbare wereld en ongelukken kunnen gebeuren.

Edit: even voor de duidelijkheid: TO, ik geef jou absoluut niet de schuld, wat mij betreft is het een ongeluk en heeft niemand schuld.
Hoe lastig het ook is, toch aangifte doen! Zeker als een hond het bij een kind doet, en dat al als een bedreiging ziet. Hoop dat het nu goed gaat met je dochter?!

Mijn tante is toevallig een paar weken terug door een hond in haar been gebeten, wel wat groter, maar die lag bij de bloemenkraam bij de ingang. Toen mijn tante met bloemen de winkel uitliep beet hij haat zomaar in haar been, zonder enige aanleiding. Nu is er bij deze hond wel een aanleiding in jouw ogen, maar alsnog mag het niet gebeuren! Honden bijten echt niet zomaar omdat jouw kind een onverwachtse beweging maakte. Er kan veel meer dan dat aan de hand zijn...
Alle reacties Link kopieren
00suus00 schreef:
10-07-2020 15:32
Hoe oud is je dochter? Een Jack Russel is niet groot en haar t shirt is kapot? Is ze gevallen of heeft de hond gesprongen om dr te bijten?
Ja, er zit een gaatje in. Of van de tanden of van de nagels. Overigens viel ze er niet door, ze maakte best een vaart toen ze langs de hond rende. Dus hond heeft niet op haar gesprongen, enkel tegen haar zij.
Alle reacties Link kopieren
Dit kan echt gebeuren. Gelukkig viel het allemaal mee. Elke hond kan bijten, maar de omstandigheden waarbij ze dat daadwerkelijk zullen doen verschilt. Rennen langs een hond heen kan inderdaad zoiets veroorzaken. Ik had het laatst zelf ook met neefje. Hij is dol op honden en het ook echt gewend (vrij van angst) hij rende op een (grote) onbekende hond af en ik zag dat de hond het gedrag verkeerd interpreteerde. Dat ging gelukkig ook goed. Maar als die hond gehapt had, had ik dat volledig begrepen. Meeste honden zullen ook niet meteen doorbijten.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
10-07-2020 15:09
Tja al schrikt die hond nog zo hard, hij zou niet moeten bijten.
Onmogelijke eis. Honden bijten. Katten krabben. Elke hond heeft een grens en kan in bepaalde situaties zichzelf verdedigen.
Ik vind niet dat een hond dit hoort te doen.
ik zou wel gegevens willen hebben en melding doen.
en ja ik heb zelf een hond en kinderen.
DeniseMK schreef:
10-07-2020 15:39
Hoe lastig het ook is, toch aangifte doen! Zeker als een hond het bij een kind doet, en dat al als een bedreiging ziet. Hoop dat het nu goed gaat met je dochter?!

Mijn tante is toevallig een paar weken terug door een hond in haar been gebeten, wel wat groter, maar die lag bij de bloemenkraam bij de ingang. Toen mijn tante met bloemen de winkel uitliep beet hij haat zomaar in haar been, zonder enige aanleiding. Nu is er bij deze hond wel een aanleiding in jouw ogen, maar alsnog mag het niet gebeuren! Honden bijten echt niet zomaar omdat jouw kind een onverwachtse beweging maakte. Er kan veel meer dan dat aan de hand zijn...
Sorrie maar ik vind jouw voorbeeld anders omdat de hond in jouw voorbeeld onbeheerd is achtergelaten.

Dat honden sneppen omdat zij zich bedreigd voelen is normaal hondengedrag en gaat voor op bijten want dat is de volgende stap. Sneppen is de waarschuwing.
Dat is bijvoorbeeld de reden waarom kinderen niet zomaar op vreemde honden moeten afstappen.
Sjulia schreef:
10-07-2020 15:46
Onmogelijke eis. Honden bijten. Katten krabben. Elke hond heeft een grens en kan in bepaalde situaties zichzelf verdedigen.
happen , grommen , tanden laten zien

maar bijten , een kind van 5 ??
Alle reacties Link kopieren
clivia52 schreef:
10-07-2020 15:47
happen , grommen , tanden laten zien

maar bijten , een kind van 5 ??
Bij een eerste schrikreactie (direct gevaar) happen honden. Als hond het kind van ver ziet aanrennen (op hem af) zal een hond wel eerst grommen als waarschuwing. En een kind van 5 zegt een hond ook niks, op dat moment. Een dreiging uit het niets, dat is alles wat ze voelen.
sjulia wijzigde dit bericht op 10-07-2020 15:49
0.72% gewijzigd
clivia52 schreef:
10-07-2020 15:47
happen , grommen , tanden laten zien

maar bijten , een kind van 5 ??
En jij hebt zelf een hond? Het is toch basale kennis waar het hier om gaat?
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
10-07-2020 15:49
Bij een eerste schrikreactie (direct gevaar) happen honden. Als hond het kind van ver ziet aanrennen (op hem af) zal een hond wel eerst grommen als waarschuwing. En een kind van 5 zegt een hond ook niks, op dat moment. Een dreiging uit het niets, dat is alles wat ze voelen.
Mijn dochter kwam voor de hond echt vanuit het niets tevoorschijn. Zij rende voorbij de hoek en om de hoek stond baasje met hond. Daarom dat ik reactie van hond ook kan begrijpen.

Als een hond echt vanuit het niks bijt sept of met nagels tegen je aan springt, lijkt me wat mis met de hond. Maar dit was hier dus niet het geval.
clivia52 schreef:
10-07-2020 15:47
happen , grommen , tanden laten zien

maar bijten , een kind van 5 ??
Een hap kan ook raak zijn hè. En dan is het een beet.
Alle reacties Link kopieren
clivia52 schreef:
10-07-2020 15:47
happen , grommen , tanden laten zien

maar bijten , een kind van 5 ??

Yes, honden bijten. Als een 5 jarige aan de staart van een hond trekt dan kan ie bijten hé. Heel natuurlijk gedrag. Een hond ziet een kind als gelijke. Daarom leren we ook om kinderen niet alleen te laten met honden. Dat je dat niet weet.
Alle reacties Link kopieren
ontbijtkoekje schreef:
10-07-2020 15:57
Mijn dochter kwam voor de hond echt vanuit het niets tevoorschijn. Zij rende voorbij de hoek en om de hoek stond baasje met hond. Daarom dat ik reactie van hond ook kan begrijpen.

Als een hond echt vanuit het niks bijt sept of met nagels tegen je aan springt, lijkt me wat mis met de hond. Maar dit was hier dus niet het geval.
Ja ik ken het. Ik heb het ook weleens meegemaakt, een voorbij rennend kind en mijn honden die schrikken. Ik ben ook altijd alert als ik langs gebiedjes loop waar nog weleens kinderen spelen, altijd de korte lijn. Maar je hebt altijd die eerste keer dat je hond zoiets doet. Waarschijnlijk zal de Jack Russel nu vaak kort worden gehouden als baasje kinderen ziet/hoort spelen/rennen. Als je een makkelijke hond hebt kan je weleens vergeten dat je alert moet blijven, het blijven dieren. Een tijd geleden liet een buurtkind mij schrikken door achter een muurtje vandaan te springen met een nerf pistool. Ik liep toen met 2 honden en 1 van die honden heeft toevallig bij een jager gewoond en is bang voor geweren. Ik had het lijntje gelukkig kort genoeg maar dat was zo’n moment waarbij ik echt dacht; dit had mis kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
10-07-2020 16:04
Ja ik ken het. Ik heb het ook weleens meegemaakt, een voorbij rennend kind en mijn honden die schrikken. Ik ben ook altijd alert als ik langs gebiedjes loop waar nog weleens kinderen spelen, altijd de korte lijn. Maar je hebt altijd die eerste keer dat je hond zoiets doet. Waarschijnlijk zal de Jack Russel nu vaak kort worden gehouden als baasje kinderen ziet/hoort spelen/rennen. Als je een makkelijke hond hebt kan je weleens vergeten dat je alert moet blijven, het blijven dieren. Een tijd geleden liet een buurtkind mij schrikken door achter een muurtje vandaan te springen met een nerf pistool. Ik liep toen met 2 honden en 1 van die honden heeft toevallig bij een jager gewoond en is bang voor geweren. Ik had het lijntje gelukkig kort genoeg maar dat was zo’n moment waarbij ik echt dacht; dit had mis kunnen gaan.
En vaak worden dan de honden gezien als schuldigen...
Alle reacties Link kopieren
ontbijtkoekje schreef:
10-07-2020 15:01
Hond was aangelijnd. Baasje gaf wel gelijk toe dat ze de hond niet strak genoeg vast had, maar het ging ook gewoon zo snel. Ik kan me voorstellen dat zij dit ook niet aan zag komen.

Het gaat trouwens goed met mijn dochter. Ze heeft inderdaad een tetanusprik gehad. Hoop alleen dat ze hierdoor geen angst krijgt voor honden.
Misschien goed idee om met dochter te gaan kijken bij hond en baasje?? Kan ze gelijk ervaren dat het hondje erg lief is zolang het niet schrikt...

Tip zo snel mogelijk met diverse honden in aanraking laten komen. Zo leert ze dat ze niet eng zijn
De hond is zich ook rotgeschrokken gezien zijn reactie.
Alle reacties Link kopieren
ontbijtkoekje schreef:
10-07-2020 16:06
En vaak worden dan de honden gezien als schuldigen...
Ja dat vind ik ook sneu. Maar ook voor de kinderen, zoals jouw dochtertje. Zich van geen kwaad bewust en een hap krijgen. Hoe is ze eronder nu?
MarvelousMrsMaisel schreef:
10-07-2020 15:09
Tja al schrikt die hond nog zo hard, hij zou niet moeten bijten.

Een hond kan niet praten.

Daarbij waren we niet bij de situatie. Waarom zat het meisje achter de muur bij de hond en kwam ze ineens voor bij gerent kun je je ook afvragen.

Onhandige situatie maar zou er niks mee doen, zoals je nu gehandeld hebt is goed.
anoniem_6505e2960a66b wijzigde dit bericht op 10-07-2020 16:42
11.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik zou geen aangifte doen. Dit kan gebeuren, er is toch geen opzet in het spel?

Maak het allemaal niet groter dan dat het is. Leer je dochter dat honden heel lief kunnen zijn, maar wel kunnen schrikken wanneer je opeens iets doet. Net zoals wanneer zij rustig een filmpje kijkt en iemand laat haar schrikken. Dat vindt zij vast ook niet leuk. Honden ook niet, en helaas kan een hond dan blaffen of zelfs bijten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven