Geld & Recht alle pijlers

Een jaar reizen, hoe regelen met huis en instanties?

15-03-2017 13:42 123 berichten
Ik wil graag een jaar naar het buitenland. Rondreizen en vrijwilligerswerk doen. Qua werk is het allemaal te regelen (ik zou een jaar onbetaald verlof kunnen krijgen), maar ik twijfel over een aantal andere zaken.



Gemeente: Omdat ik langer dan 8 maanden weg ben, moet ik me eigenlijk uitschrijven. Dat levert flink wat gedoe op met andere instanties. Bovendien verlies ik dan mijn HRA en het kost me 2% van mijn AOW.

Hypotheekverstrekker: Ik wil mijn huis ondertussen verhuren. De hypotheekverstrekker stelt echter nogal onmogelijke eisen. Bijvoorbeeld een reeds getekend huurcontract, dat zij dan willen controleren.

Belastingdienst: Als ik de huurinkomsten netjes aangeef, ben ik bang dat de belastingdienst aan de gemeente meldt dat ik zelf niet op dat adres woon.

Zorgverzekering: Als ik mij uitschrijf uit Nederland, mag ik mijn Nederlandse zorgverzekering niet houden.



Ik kom er zo langzamerhand achter dat ik het mezelf erg ingewikkeld ga maken als ik alles volgens de regels doe. Sommige mensen aan wie ik dit vertel, snappen niet waarom ik zo moeilijk doe: 'Hoe komt de gemeente er nou achter dat jij in het buitenland bent? Waarom zou je de belastingdienst vertellen dat je je huis verhuurt?'



Ben ik nou Roomser dan de Paus? Feit is dat de simpelste route is om alles gewoon 'onder de radar' te doen. Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in mijn situatie.
quote:nausicaa schreef op 15 maart 2017 @ 22:08:

Wat betreft jouw verzekering: zoals iemand al zei, kijk even heel goed hoe lang je van je reisverzekering in het buitenland mag zijn. Dat is vaak maximaal 120 dagen aaneengesloten, en dat is dus niet genoeg. Er zijn ook verzekeringen met een langere termijn.

En je ziektekostenverzekering kan wel geldig zijn, maar dekt meestal niet de medische kosten in het buitenland (zeker buiten Europa niet, of als je bv met een helicopter vervoerd moet worden oid. Dat valt vaak niet onder de dekking van een Nederlandse zorgverzekering. Zo'n geintje kan zomaar ineens 15.000 euro kosten, dat wil je niet zelf betalen.)Thanks, dat moet ik inderdaad nog even goed uitzoeken.
quote:Jest schreef op 16 maart 2017 @ 09:31:

[...]



Thanks, dat moet ik inderdaad nog even goed uitzoeken.



Kijk dan ook meteen naar repatriëring.. Dat als je iets overkomt in het buitenland, ze je weer terug naar Nederland halen.

(Dat was zo ongeveer het enige dat mijn vader belangrijk vond toen ik ging reizen. Zijn broer was een reiziger en die had dat niet goed geregeld, die overleed in het buitenland. Kosten om dan het lichaam te krijgen zijn enorm als je niet goed verzekerd bent.......) Telt overigens ook voor als je zwaar gewond terug zou moeten komen. Of als je zwaar gewond raakt en familie wil je bezoeken. Dat kan allemaal in een reisverzekering.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jest schreef op 16 maart 2017 @ 09:21:

[...]



Voor de 3e keer: ik wil/kan/ga mijn huis niet verhuren via de leegstandswet.

Maar toch bedankt voor het meedenken!Bedoelde het ook niet voor jou Jest, maar reactie op nina1966 ;) omdat t niet klopte wat zij zei.
@Gotfan, ah ok!

.

quote:feder schreef op 16 maart 2017 @ 10:38:

Kijk dan ook meteen naar repatriëring.. Dat als je iets overkomt in het buitenland, ze je weer terug naar Nederland halen.

(Dat was zo ongeveer het enige dat mijn vader belangrijk vond toen ik ging reizen. Zijn broer was een reiziger en die had dat niet goed geregeld, die overleed in het buitenland. Kosten om dan het lichaam te krijgen zijn enorm als je niet goed verzekerd bent.......) Telt overigens ook voor als je zwaar gewond terug zou moeten komen. Of als je zwaar gewond raakt en familie wil je bezoeken. Dat kan allemaal in een reisverzekering.Dank voor de tip, dat zal ik ook meteen checken.
Toevallig ga ik zelf een jaar werken in caribisch nederland. Ik moet mij uitschrijven omdat ik me daar moet inschrijven. Ik moet dus ook mijn zorgverzekerimg opzeggen en heb legaal mijn huis verhuurd (koopwoning).



Er zijn prima aanvullende verzekeringen voor Nederlanders die tijdelijk in het buitenland zijn. Bijvoorbeeld bij OOM. Zowel reisverzekeringen als zorgverzekeringen. Die AOW kan je ook laten bijverzekeren.



Als je een huurder hebt gevonden en een goed dichtgetimmerd contract hebt (jaar ontract die je na 9 maanden verlengt voor een jaar of stopzet), dan zal je je voorlopige teruggaaf van 2017 (als dat het jaar is dat je weggaat) stop moeten zetten. Immers kun je geen hypotheekremte aftrekken over belasting die je niet betaald. Dat formulier is redelijk ingewikkeld, ik moest de belastingtelefoon ervoor bellen om m af te maken. Je huis gaat van box 1 naar box 3 maar die vermogensbelasting stelt niet veel voor en als je hypotheekschuld hebt dan wordt die eerst van je vermogen afgetrokken en dan ben je ook nog vrijgesteld tot een bedrag van 25000 euro (zo intepreteerde ik het van de belastingdienstsite).



Je kan ook je huis te koop zetten, een vergunning aanvragen voor de leegstandwet en dan je huis weer van funda aftrekken.



Echt fuck dit land met al die regeltjes blehh.
Je kan in twee landen tegelijkertijd ingeschreven staan. Ik heb dat ook een tijdje gehad ivm lange stage ( >1 jaar) en studiefinanciering.
quote:Filee schreef op 16 maart 2017 @ 23:02:

Je kan in twee landen tegelijkertijd ingeschreven staan. Ik heb dat ook een tijdje gehad ivm lange stage ( >1 jaar) en studiefinanciering.Dat verschilt per land waar je heen gaat. In de folder van de Caribische IND/burgerzaken staat expliciet dat ze een bewijs van uitschrijving willen zien. Eigenlijk net als je van de ene NL gemeente verhuist naar een andere.
In Denemarken kon ik idd wel voor stage op twee plekken is ngwschreven staan. Toen was het leven nog heerlijk simpel, vanuit ouderlijk huis hopsa, met een deense zorgpas en klaar weer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jest schreef op 16 maart 2017 @ 09:11:

[...]

Wat ik onredelijk vind is dat het een getekend contract moet zijn. Door de (potentiële) huurder en mijzelf.

Bedoel je de hospitaregeling van de belastingdienst? Dat is toch niet relevant als je de huurinkomsten niet aangeeft? Of bedoel je dat je een huurcontract hebt met een hospitaregeling? Daar ben ik wel benieuwd naar! Verhuur je dan je huis minus één kamer ofzo? En schrijft de huurder zich dan gewoon bij jou in?

Hospita-regeling is een verhuurvorm. Je mag max. 2 kamers verhuren en tot 4500e ofzo hoef je inkomsten niet af te dragen.

Voordeel van deze huurvorm is dat je huurders er binnen 9 maanden zo weer uit krijgt.



Ik heb mijn woning ook wel eens verhuurd met 1 student die ik goed kende. Hij regelde ook doorsturen van post en zo. Ik hing het hele jaar half in NL/half elders uit, dus ik kon zo mijn huis weer in als ik weer een weekje in town was. De afspraak was dat hij als ik er niet was, het hele huis ter beschikking kreeg.
Life is fun. Live it.
quote:himalaya schreef op 15 maart 2017 @ 18:38:

[...]





Ik ben nog steeds benieuwd over welke premie je het hebt. Bij onbetaald verlof blijf je in dienst bij de werkgever en moet je dus premie blijven betalen voor pensioenopbouw en andere sociale premies afdragen (denk ww etc).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben twee x een jaar weggeweest.

Uitschrijven bij de gemeente hoeft alleen als je meer dan 365 dagen t land uit bent dus druk maken om je aow is niet nodig.....
Alle reacties Link kopieren
quote:Minimalista schreef op 17 maart 2017 @ 17:37:

[...]





Bij onbetaald verlof blijf je in dienst bij de werkgever en moet je dus premie blijven betalen voor pensioenopbouw en andere sociale premies afdragen (denk ww etc).



Je moet niks, het is wat je zelf afspreekt met werkgever. Ik heb tijdens mijn onbetaald verlof afgesproken dat hij niets hoeft te betalen. En ik heb t zelf ook niet aangevuld. Een klein pensioengaatje dus maar who cares, die wereldreis was voor mij belangrijker dan iets wat over 35 jaar een x gebeurt.



Bij terugkomst bleek mn werkgever bijna failliet te zijn en heb gewoon ww ontvangen omdat onbetaald verlof ertussenuit geknipt wordt. Ik had van tevoren gewoon minimaal 26 wekrn gewerkt dus je krijgt gewoon ww, ook als je geen soc. Lasten betaalt.
Ik heb inmiddels een ideale huurder gevonden. Iemand die ik goed ken en we vertrouwen elkaar. Nu zit ik ivm de Belastingdienst en de gemeente te denken aan de hospitaregeling:



- We staan allebei ingeschreven op mijn adres.

- Officieel huurt zij een kamer in mijn huis en gemeenschappelijk gebruik van de keuken, woonkamer en badkamer. Een kamer hou ik voor mezelf (daar sla ik mijn spullen op).



In de praktijk ben ik er dus niet en woont zij daar gewoon alleen. Na een jaar kom ik weer terug en ga weer zelf in mijn huis wonen.



De voordelen die ik zie:

- Ik heb geen probleem meer met de Belastingdienst, want ik maak gebruik van de hospitaregeling en zorg dat ik onder het vrijstellingsbedrag blijf.

- Mocht het nodig zijn (bijvoorbeeld omdat de Belastingdienst twijfelt of we fiscaal partners zijn), dan kan ik ze zonder problemen dat hospitacontract laten zien.

- Mocht de gemeente twijfelen of ik langer dan 8 maanden weg ben (kleine kans, lijkt mij), dan kan ik ook dat hospitacontract laten zien. Een gewoon huurcontract helpt dan niet, want dat zou juist bewijzen dat ik daar op dat moment niet woon.



Voor ons beiden geldt natuurlijk dat we elkaar op onze blauwe ogen moeten vertrouwen. Zij heeft immers huurbescherming vanaf 9 maanden (en zou ook huurverlaging kunnen aanvragen op basis van het puntensysteem) en ik zou natuurijk doodleuk daar op de bank kunnen gaan zitten als hospita.



Zie ik iets over het hoofd?
Alle reacties Link kopieren
Prima, zo doe ik het ook met enige regelmaat.

Je stuurt haar een paar weken schriftelijk nog even herinnering dat jullie overeengekomen zijn dat zij per datum vertrekt op grond van de hospitaregeling. Eventueel kan je huurder een nieuw hostpita-contract laten tekenen voor nog een aantal maanden. Strikt genomen is er geen sprake van huur, maar van een proefperiode wonen van 9 maanden.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Sorry dat ik op een oud topic reageer, maar ik ben dus wel benieuwd hoe dit is afgelopen, aangezien ik nu voor een vergelijkbare situatie sta. Jest is inmiddels terug van de reis denk ik?

Ik heb een huurhuis, maar het probleem zit bij mij in mijn eenmanszaakje. Die kan ik niet houden als ik me uitschrijf of als ik "betrapt" word bij niet uitschrijven.

Verder begreep ik dat de belastingdienst misschien aan de bel gaat trekken bij de gemeente als ze merken dat je ophoudt met belasting betalen (ivm opzeggen fulltime baan). Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?
Voor niets zitten typen oud topic :-(
anoniem_291793 wijzigde dit bericht op 08-08-2018 12:24
95.78% gewijzigd
Och oud topic pffff
Alle reacties Link kopieren
Dat 8 maanden principe om ingeschreven te blijven staan in je gemeente klopt idd. De kans is groot dat ze er niet achter komen tenzij je buren het melden of omdat de gemeente contact met je wil maar je niet reageert op brieven. Er wordt dan vaak een adres onderzoek gestart.
Laat dus iemand je post in de gaten houden en belangrijke post aan je doormailen bijv.

Wellicht kun je je huis voor 8 maanden verhuren ipv voor een jaar?
Ik ben inderdaad weer thuis. Alles is zonder problemen verlopen. Ik heb inderdaad een hospitacontract met mijn huurder afgesloten. Ik ben met het huurbedrag onder de drempel van de Belastingdienst gebleven, waardoor ik het niet op hoef te geven. Hypotheekverstrekker heb ik niet geïnformeerd en ik heb me ook niet uitgeschreven bij de gemeente. Heeft geen haan naar gekraaid.

Ik zou het een volgende keer weer zo doen als ik een huurder zou vinden die ik volledig vertrouw.
Wat leuk dat je komt reageren Jest!
Hoe heb je het gehad? Ik zit met vergelijkbare plannen voor 2019 dus stuitte toevallig van de week op dit topic.

Jij had dus iemand gevonden die je kende en vertrouwde? Hoe lang ben je uiteindelijk weg geweest? En is die huurder ook al die tijd in je huis gebleven? En heeft je huurder zich ook op jouw adres ingeschreven?

En, off topic en alleen als je het leuk vindt om te vertellen, wat heb je allemaal gedaan, waar ben je geweest?
Oh en ook... waar had je dat hospitacontract vandaan? Gewoon ergens gedownload?
Ik ben precies een jaar weggeweest en laat even in het midden waar naartoe. Maar ja, het was supergaaf en life changing, want ik ben inmiddels geëmigreerd :-)

En ja, ik kende mijn huurder. Die is het volle jaar gebleven en heeft zich ook bij mij ingeschreven. Hospitacontract heb ik gewoon van internet geplukt. Was meer om eventueel aan de gemeente of de bank (of welke instantie dan ook) te kunnen laten zien, want wij deden het eigenlijk volledig op basis van vertrouwen. Huurder heeft bijvoorbeeld ook geen borg betaald.

Dat vertrouwen moet overigens ook wel als je voor een hospitacontract gaat, want een huurder bij een hospita heeft na 9 maanden huurbescherming.
Oh joh, dat klinkt als een heel geslaagde reis! Bijzonder dat je ergens bent 'blijven hangen'. Veel geluk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven