Geld & Recht alle pijlers

Eigen risico bij schade door ander

20-09-2024 10:08 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Ik kan het zo snel online niet vinden en bij het bellen van mijn verzekeraar werd mij het ook niet duidelijk.

Begin dit jaar hebben mijn bovenburen hun huis verbouwd en daarbij is een waterleiding kapotgegaan. Dit water is bij mijn woning gelekt waardoor ik een lekkage had. Hiervoor heb ik de verzekering gebeld en deze hebben een bedrijf laten komen om alles te herstellen. Nu krijg ik alsnog een factuur met een bedrag van €300 ivm eigen risico. Kan ik dit verhalen op mijn buren of de verzekering die ze hebben? Iemand ervaring hiermee?

Ik wil dit eerst uitzoeken voordat ik daarmee naar hun ga. Het is voor mij een relatief hoog bedrag wat even totaal niet uitkomt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Neem contact op met je verzekeraar.
Weten zij wel dat de schade door een ander is veroorzaakt?
Groot kans dat ze dan namelijk ook het uitgekeerde bedrag willen verhalen op de veroorzaker. (En als als het goed is, is de veroorzaker er zelf weer voor verzekerd, althans de meeste mensen hebben een aansprakelijkheidsverzekering).
Dus lekker aan de verzekeraar overlaten. Dan hoef je zelf ook geen discussie te voeren met je buren.
Alle reacties Link kopieren Quote
piepp schreef:
20-09-2024 10:11
Neem contact op met je verzekeraar.
Weten zij wel dat de schade door een ander is veroorzaakt?
Groot kans dat ze dan namelijk ook het uitgekeerde bedrag willen verhalen op de veroorzaker. (En als als het goed is, is de veroorzaker er zelf weer voor verzekerd, althans de meeste mensen hebben een aansprakelijkheidsverzekering).
Dus lekker aan de verzekeraar overlaten. Dan hoef je zelf ook geen discussie te voeren met je buren.
Ik heb hierover al met mijn verzekeraar gesproken en die zij dat ik dit zelf moest regelen. Daar heb ik specifiek naar gevraagd, dus het lijkt me niet een kwestie waarbij ik het lekker aan hun kan overlaten, helaas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nijlpaard schreef:
20-09-2024 10:16
Ik heb hierover al met mijn verzekeraar gesproken en die zij dat ik dit zelf moest regelen. Daar heb ik specifiek naar gevraagd, dus het lijkt me niet een kwestie waarbij ik het lekker aan hun kan overlaten, helaas.
Maar jouw verzekering hoeft die hele schade toch sowieso niet zelf te betalen? Dat moet de aansprakelijkheidsverzekering van de bovenburen doen. Dus waarom moet je dan wel je eigen risico betalen? Jouw verzekering heeft als het goed is zelf ook niks betaald. En dit regelen die verzekeringen onderling. Jij moet de gegevens van de aansprakelijkheidsverzekering van de bovenburen doorgeven (of jou verzekering vraagt dit op) en die lossen dit dan onderling op. Zo is het bij mij bekend in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
20-09-2024 10:26
Maar jouw verzekering hoeft die hele schade toch sowieso niet zelf te betalen? Dat moet de aansprakelijkheidsverzekering van de bovenburen doen. Dus waarom moet je dan wel je eigen risico betalen? Jouw verzekering heeft als het goed is zelf ook niks betaald. En dit regelen die verzekeringen onderling. Jij moet de gegevens van de aansprakelijkheidsverzekering van de bovenburen doorgeven (of jou verzekering vraagt dit op) en die lossen dit dan onderling op. Zo is het bij mij bekend in ieder geval.
Blijkbaar wel. Ik heb duidelijk aan de verzekering de situatie doorgegeven inclusief doorgegeven die de aansprakelijke is. Vanochtend gebeld en de situatie nogmaals uitgelegd en zij zeggen dat ik zelf moet regelen met diegene die aansprakelijk is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nijlpaard schreef:
20-09-2024 10:28
Blijkbaar wel. Ik heb duidelijk aan de verzekering de situatie doorgegeven inclusief doorgegeven die de aansprakelijke is. Vanochtend gebeld en de situatie nogmaals uitgelegd en zij zeggen dat ik zelf moet regelen met diegene die aansprakelijk is.
Maar jij moet dus bij de aansprakelijkheidsverzekering van de bovenburen geld gaan vragen voor de schade die bij jou is hersteld en dat geld moet jij dan aan je eigen verzekering overmaken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
20-09-2024 10:31
Maar jij moet dus bij de aansprakelijkheidsverzekering van de bovenburen geld gaan vragen voor de schade die bij jou is hersteld en dat geld moet jij dan aan je eigen verzekering overmaken?
Zo heb ik het begrepen. Ik dacht ook dat het allemaal via de aansprakelijkheidsverzekering van de bovenburen zou lopen maar dat bleek niet zo te zijn. Ik heb destijds namelijk alle contactdetails opgevraagd omdat ik ook vanuit ging dat het zo werkte. Deze heeft mijn verzekering en zij weten ook dat het schade is door een andere partij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Van wie heb je nu een factuur gekregen?
en stonden daar alle bedragen op? ook die door verzekering betaald zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
20-09-2024 10:39
Van wie heb je nu een factuur gekregen?
en stonden daar alle bedragen op? ook die door verzekering betaald zijn?
Factuur is van mijn eigen verzekering.
Daar stonden geen andere bedragen op, alleen dat ik het eigen risico moet betalen van €300.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vreemd hoor. Ik had een tijd terug een soortgelijke situatie en moest €400,- risico betalen. Dit kost ik voorschieten en de nota opsturen en dan gingen zij dit verhalen bij de tegenpartij. Uiteindelijk nam de verzekering van de tegenpartij met mij contact op omdat zij aansprakelijkheid hadden erkend en de volledige nota naar hun rechtstreeks kon ipv via mijn verzekering en ik dus niks hoefte te betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar de buren moeten toch hun verzekering aanspreken? Jij niet die van jou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nijlpaard schreef:
20-09-2024 10:40
Factuur is van mijn eigen verzekering.
Daar stonden geen andere bedragen op, alleen dat ik het eigen risico moet betalen van €300.
Het eigen risico geldt voor het volledige schadebedrag, ongeacht wie de schade heeft veroorzaakt. Dit betekent dat je, zelfs als iemand anders verantwoordelijk is voor de schade, toch eigen risico moet betalen als dat in de polisvoorwaarden staat
Check je polis eens, ik ben bang, dat het klopt
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar heeft jouw verzekering überhaupt de schade verhaald op de bovenburen?
Nu lijkt het alsof zij de schade hebben vergoed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jij had jouw verzekering niet moeten inschakelen, zij hadden hun verzekering moeten inschakelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij is het zo dat de oorzaak, dus de lekkage betaald moet worden door de buren/hun verzekering en de gevolgschade voor jouw verzekering is. Dat jij zelf een eigen risico hebt van 300 euro is dan wel heel vervelend. Daar heeft jouw verzekering helaas niks mee van doen en zul je zelf met je buren moeten oplossen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
20-09-2024 10:44
Het eigen risico geldt voor het volledige schadebedrag, ongeacht wie de schade heeft veroorzaakt. Dit betekent dat je, zelfs als iemand anders verantwoordelijk is voor de schade, toch eigen risico moet betalen als dat in de polisvoorwaarden staat
Check je polis eens, ik ben bang, dat het klopt
Maar de verzekering van TO heeft toch helemaal niks zelf betaald. Die hebben neem ik aan de schade verhaald op de aansprakelijkheidsverzekering van de bovenburen. Als To nu dan €300,- betaald, krijgt de verzekering dus €300,- extra die ze zelf niet hebben uitgegeven aan deze schade. Dat lijkt me heel krom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Catalina schreef:
20-09-2024 10:45
Jij had jouw verzekering niet moeten inschakelen, zij hadden hun verzekering moeten inschakelen.
Mijn VVE zei dat ik dit zo moest doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
20-09-2024 10:47
Maar de verzekering van TO heeft toch helemaal niks zelf betaald. Die hebben neem ik aan de schade verhaald op de aansprakelijkheidsverzekering van de bovenburen. Als To nu dan €300,- betaald, krijgt de verzekering dus €300,- extra die ze zelf niet hebben uitgegeven aan deze schade. Dat lijkt me heel krom.
Zo werkt een verzekering, je kiest zelf hoeveel eigen-risico je wil, en op basis daarvan betaal je premie.
Mijn aanname is, dat TO in haar polis een eigen-risico heeft staan. (dat moet ze even checken)
Als dat zo is, moet je dat betalen.
De verzekering krijgt dus geen geld voor deze schade, maar omdat TO kiest voor minder premie per maans
Alle reacties Link kopieren Quote
Had je jouw buren geïnformeerd over je schade? Dat is stap 1.

Stap 1
Bespreek uw schade met de buren
Misschien weten uw buren niet dat u schade heeft. Laat dit snel weten door met ze in gesprek te gaan:

Vertel dat u schade heeft aan uw koopwoning.
Vraag of uw buren een aannemer hebben voor hun verbouwing.
Bespreek met elkaar hoe u de schade gaat oplossen.
Laat uw buren contact opnemen met hun aannemer. Is er geen aannemer? Vraag uw buren dan om contact op te nemen met hun verzekering.

Heeft u een huurwoning? Meld uw schade bij de verhuurder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
20-09-2024 10:44
Maar heeft jouw verzekering überhaupt de schade verhaald op de bovenburen?
Nu lijkt het alsof zij de schade hebben vergoed.
Ik heb daar geen informatie over gekregen, maar het lijkt me dat ze dit zelf hebben betaald. In de factuur staat dat zij het eigen risico hebben voorgeschoten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
20-09-2024 10:53
Zo werkt een verzekering, je kiest zelf hoeveel eigen-risico je wil, en op basis daarvan betaal je premie.
Mijn aanname is, dat TO in haar polis een eigen-risico heeft staan. (dat moet ze even checken)
Als dat zo is, moet je dat betalen.
De verzekering krijgt dus geen geld voor deze schade, maar omdat TO kiest voor minder premie per maans
Dat geldt toch alleen als je eigen verzekering aanspreekt? Nu keert de verzekering van de tegenpartij uit.

Zo werkt het in ieder geval bij autoverzekeringen. Als de schuld ligt bij de tegenpartij, wordt die verzekering aangesproken en betaal je geen eigen risico. Ligt de schuld bij je zelf (of dader onbekend), dan keert je eigen verzekering uit en betaal je het eigen risico.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
20-09-2024 10:53
Zo werkt een verzekering, je kiest zelf hoeveel eigen-risico je wil, en op basis daarvan betaal je premie.
Mijn aanname is, dat TO in haar polis een eigen-risico heeft staan. (dat moet ze even checken)
Als dat zo is, moet je dat betalen.
De verzekering krijgt dus geen geld voor deze schade, maar omdat TO kiest voor minder premie per maans
Ik snap het principe van een eigen risico. Maar de kosten voor herstel die To heeft, wordt toch niet betaald door haar eigen verzekering? De aansprakelijkheidsverzekering van de bovenburen moet dat herstel vergoeden. Dus dan is dat hele eigen risico toch ook niet van toepassing als haar eigen verzekering niks betaald voor het herstel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nijlpaard schreef:
20-09-2024 10:54
Ik heb daar geen informatie over gekregen, maar het lijkt me dat ze dit zelf hebben betaald. In de factuur staat dat zij het eigen risico hebben voorgeschoten.
Zijn je buren op de hoogte?
Ik zou nogmaals bellen en vragen of de schade is verhaald op de bovenburen.

Maar nu lijkt het er inderdaad op dat zij de schade hebben betaald.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nijlpaard schreef:
20-09-2024 10:54
Ik heb daar geen informatie over gekregen, maar het lijkt me dat ze dit zelf hebben betaald. In de factuur staat dat zij het eigen risico hebben voorgeschoten.
Lijkt er nu op dat de verzekering nu vergoed heeft en dat buren niet aansprakelijk zijn gesteld.

Als je niet de buren aansprakelijk stelt, wordt er ook niets op ze verhaald.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
20-09-2024 11:02
Zijn je buren op de hoogte?
Ik zou nogmaals bellen en vragen of de schade is verhaald op de bovenburen.

Maar nu lijkt het er inderdaad op dat zij de schade hebben betaald.
Buren zijn op de hoogte en hebben ook direct gegevens gegeven

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven