Geld & Recht alle pijlers

Elektrische fiets vergoed

21-06-2011 21:04 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb fibromyalgie, maar fiets ook graag. Helaas doet dat erg veel pijn. Nu dacht ik aan een elektrische fiets, maar die krengen zijn 1000 euro of meer. Een brommer zou ook kunnen, maar ik wil graag blijven bewegen, dat is erg belangrijk. En nu dacht ik, zou je iets vergoed kunnen krijgen van de verzekering? Ik denk het bijna niet, vooral in deze tijden.. Maar, misschien heeft iemand er ervaring mee. Ik hoor het graag!
@calvijn1: ja serieus ja. TO heeft veel moeite en pijn met bewegen en wil graag zo mobiel mogelijk blijven en dan gaan mensen zeuren over tegenwind. Dat vind ik oa een nare reactie.
Even over de bejaardenfiets: mijn (gezonde) neef van 16 heeft ook een elektrische fiets en in de plattelandsgemeente waar hij woont is dat helemaal niet ongebruikelijk: je kunt best hard en je hebt geen brommerrijbewijs nodig.
Ik heb geen verstand van vergoedingen etc. Maar even googlen leert al dat een electrische fiets met lage instap echt geen 1000 euro hoeft te kosten.

Deze bijvoorbeeld is nu in de aanbieding voor slechts 479 euries.

Gewoon zelf kopen dus.
Chatnoir, nee ik heb hem niet nodig om op het werk te komen. Heb een prachtige auto met tillift voor de rolstoel . Maar ben het parkeren gewoon zo zat..

Kan waarschijnlijk maar heel af en toe op de fiets hoor, zit vaak al in de auto om te vallen van ellende dus het is iets wat vooral tussen mijn oren zit..Ambra wil fietsen..

Dus nee, daar ga ik het UWV niet voor lastig vallen, ik hou ze al genoeg bezig met andere zaken.
Nepblond, als je een minimum uitkering hebt, al minstens 3 jaar dan kun je langdurigheidstoeslag aanvragen, misschien is dat ook als aanvulling op een fiets te gebruiken (ca 350 euro)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik denk dat je gewoon moet sparen en ondertussen speuren naar een leuke aanbieding. Je bent student, kun je niet bij een callcentre o.i.d. gaan werken ?

Als je zo'n ding koopt, doe dat dan wel bij een lokale fietsenboer, want als je in Groningen woont, en je elektische fiets binnen en week stuk is, dan baal je als het dichtstbijzijnde filiaal waar je geholpen kunt worden in Apeldoorn is.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Overigens wil ik er zelf misschien ook één kopen, ik ken genoeg enthousiaste mensen, en de afstand huis-werk is echt zo'n kantelpunt van fiets of bus (bijna 15 kilometer).
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:snoesje666 schreef op 22 juni 2011 @ 08:00:

Overigens wil ik er zelf misschien ook één kopen, ik ken genoeg enthousiaste mensen, en de afstand huis-werk is echt zo'n kantelpunt van fiets of bus (bijna 15 kilometer).Weet waar je aan begint. Als je er eenmaal één hebt, gebruik je nooit meer een gewone fiets, het fietst zo heerlijk. En nee, ik ben niet bejaard en ook niet ziek, maar fietst heerlijk. 15 Kilometer is dan een fluitje van een cent.
quote:nlies schreef op 21 juni 2011 @ 22:15:

WMO gaat in actie als alle voorliggende voorzieningen al uitgeprobeerd zijn. Voorliggende voorzieningen zijn o.a bijzondere bijstand, als je het zelf echt niet kunt betalen.

Of de verzekering vergodt niet.

Bijz bijstand vindt trouwens wel dat je een aanvullende verzekering moet hebben, voordat ze dingen gaan vergoeden die de verzekering niet vergoedt.

Gevalletje klok en klepel. Het laatste klopt, dat wel. Eerste niet: WMO is een voorliggende voorziening voor de bijzondere bijstand. Overigens: álles is een voorliggende voorziening voor de bijzondere bijstand. Maar wanneer de instantie waar een vergoeding onder "zou" moeten vallen, redenen heeft om niet te vergoeden (bijv. je wilt een operatie die je verzekering niet medisch noodzakelijk vindt) dan zal de bijzondere bijstand maar slechts zeer zelden toch tot vergoeding overgaan.

Daarbij: dit is niet een zaak van de zorgverzekering. Dus die hoeft niet in beeld. Het werd al genoemd, maar dit soort hulpmiddelen valt onder de WMO. De WMO is een raamwet, dus elke gemeente heeft haar eigen invulling. Er zijn gemeentes die een fiets met trapondersteuning deels vergoeden, maar dat zijn er niet veel. In verreweg de meeste gemeentes wordt zo'n fiets inderdaad gezien als 'algemeen gebruikelijk'. Dat was een kleine tien jaar geleden (toen ik nog een beetje kon fietsen maar zo langzaam dat ik op een gewone fiets steeds omviel ) al zo, en zal nu nog meer gelden, omdat het echt een comfort-product is geworden. Maw: een elektrische fiets wordt allang niet meer alleen gebruikt door mensen met een handicap of chronische ziekte, maar door 55-plussers, door studenten of door jan en alleman voor woon-werkverkeer.

Neemt niet weg dat het vervelend is als je op een gewone fiets amper vooruit komt, en je inkomen ontoereikend is om binnen afzienbare tijd zo'n ding bij elkaar te sparen. In de eerste plaats zou ik hoe navraag doen bij de gemeente, wie weet heb je het geluk dat in jouw gemeente een elektrische fiets wél onder de WMO valt. Zo niet, kijk dan ook eens uit naar een tweedehands (wel de accu laten checken door een fietsenmaker!) of google eens of zo'n ombouw-pakket nog verkrijgbaar is. (Was jaren geleden zo, je kon een losse accu en motor kopen voor op je eigen fiets, was iets goedkoper dan hele nieuwe fiets.)

Overigens zou je voor woon-studieverkeer nog een beroep kunnen doen op het UWV, maar ik vermoed eigenlijk dat ook die deze voorziening zullen zien als algemeen gebruikelijk. Maar zoek het eens uit, kijk op de website of bel het informatienummer. Als jij niet op een andere manier naar school kunt, zullen zij kijken wat de goedkoopste voorziening is. Een elektrische fiets is natuurlijk goedkoper dan taxivervoer. Maar zoals gezegd weet ik niet óf ze zo'n fiets wel vergoeden, en natuurlijk kun je alleen een beroep doen op het UWV als je niet op een andere manier op school kunt komen, dus als openbaar vervoer ook geen optie is.
quote:misspoez schreef op 21 juni 2011 @ 21:11:

Ik fiets graag maar word er wel moe van, vooral als ik wind tegen heb. Zou ik iets vergoed krijgen?

K#T opmerking.......

maar gelukkig ben ik niet de enige die daar zo over denkt!
quote:achnein schreef op 21 juni 2011 @ 21:48:

Iemand met een beetje ervaring in het aanvragen van zo'n ding. Ik heb het idee dat fondsen wel meer redenen willen zien dan graag fietsen en conditie onderhouden. Zoals bijvoorbeeld de fiets nodig hebben voor werk of scholing.Misschien om zelfstandig mobiel te zijn en niet in een sociaal isolement te raken?
quote:calvijn1 schreef op 21 juni 2011 @ 23:10:

Aanvragen via de wmo, daar wordt je afgewezen. Die afwijzing heb je nodig om bij de stichting MEE een aanvraag te doen voor de elektrische fiets. Die hebben dan weer kanalen die ze aanschrijven voor gedeeltelijke financiering. Wanneer er bijvoorbeeld 4 van die instanties reageren, heb je een mooi bedrag bij elkaar voor een fiets

Sorry, maar ik vind dat wel erg ver gaan.

Komt bijna over als 'misbruik' maken via de mazen in het systeem.Daar is MEE volgens mij sowieso goed in!
quote:Martini schreef op 21 juni 2011 @ 21:51:

[...]

Toevallig heeft mijn man er ook naar zitten kijken, maar helaas bleek bij de proefrit dat hij er geen gebruik van kan maken aangezien hij niet in staat is om er zelfstandig op te gaan zitten.

Dus soms wilt iemand wel zo;n fiets-voor-bejaarden maar is het niet eens mogelijk...

Heeft hij al gekeken of hij wel de transfer kan maken naar een zit- of ligfiets? Die zijn ook verkrijgbaar met trapondersteuning. Mocht dat geen optie zijn, dan kan hij kijken naar "handbikes" met trapondersteuning. De naam is wat verwarrend, maar ze zijn er ook in de vorm waarbij je met de benen kunt trappen i.p.v. met de handen.

Als dat allemaal niet meer mogelijk is én het gaat hem niet perse om zelf in beweging te zijn dan zijn er ook nog andere voorzieningen dat de scootmobiel. Erg onbekend maar een geweldig hulpmiddel is bijv. de pendel, een soort scooter waar je met rolstoel en al in rijdt. Minpuntje; veel mensen zijn er mee onbekend en reageren daardoor bij het zien van een pendel nog wel eens levensgevaarlijk in het verkeer. Wel op voorbedacht zijn dus....

Ik zou daarnaast eens het WMO-beleid in jullie gemeente verkennen. Steeds meer gemeenten hebben een optie daarbinnen voor aangepast sporten. Vaak heeft men dan opgenomen dat er een bijdrage geleverd wordt in de aanschafkosten van een aangepast sportmiddel. Onder de WVG was dit bijna altijd alleen mogelijk voor een sportrolstoel, maar met de WMO bieden steeds meer gemeenten hier ruimte in. De cliënt kan dan kiezen voor een aangepast sportmiddel behorend bij de sport die zij beoefenen/willen gaan beoefenen. Niet alleen meer dus de sportrolstoel, maar ook mogelijk voor een aangepast paardrijdzadel, tennisracket of wat dan ook. Hierbij geldt veelal dat men maar eenmalig toekend (dus bij beoefenen van meerdere sporten niet maal aantal sporten) per een x-aantal jaren. Mocht man wil gaan fietsen in sportverband, dan kan daar wellicht een kleine bijdrage in mogelijk zijn als jullie gemeente dat in de WMO opgenomen hebben voor de (meerkosten voor de) aanschaf van bijv. een aangepaste sportfiets. De meeste gemeenten doen dit in een PGB-vorm omdat het te persoonsgebonden is om nog aantrekkelijk in bruikleen te verschaffen.
when you wish upon a star...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven