Geld & Recht alle pijlers

Erfenis zuiver aanvaard, toch ineens schulden

06-01-2024 18:09 194 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een juridische vraag, hopelijk kan er iemand advies geven.
Mijn vader was mantelzorger en mentor voor een kennis van hem. Samen met drie nichten en de schoonmaakster stonden ze in zijn testament. Deze man is meer dan een half jaar geleden overleden. Mijn vader beheerde zijn financiën en zag geen schulden, hij betaalde zijn rekeningen ook altijd netjes en gaf verder niks uit. Dus iedereen heeft de erfenis zuiver aanvaard. En mijn vader werd benoemd tot executeur testamentair. Nu komt alleen Oxxio met een naheffing van 11.000 euro! Het blijkt dat zijn verbruik al die jaren veel te laag is geschat. En deze kennis gaf de meterstanden nooit door. En mijn vader heeft het wel een keer doorgeven, maar verkeerd doorgeven. Mijn vader heeft Parkinson en daardoor is hij ook niet meer echt helder en overziet hij de dingen niet goed meer.
Maar goed, er staat nog maar 5000 euro op de rekening van deze man, dus deze naheffing kan niet betaald worden. Dus moeten de erfgenamen de rest samen betalen. Intussen is er alweer tijd verstreken, zijn er extra kosten bovenop gekomen en dreigt Oxxio met incasso kosten. De schoonmaakster reageert nergens op (heeft ook geen geld), en de drie nichten zijn boos dat mijn vader gezegd dat er geen schulden waren (en ze daarom de erfenis zuiver hebben aanvaard) en hebben nog niks betaald.
Dus wat is nu wijsheid? Mijn ouders zijn niet pro-actief, zetten geen stappen, hebben me dit pas net vertelt en willen het gehele bedrag nu maar gaan betalen want slapen er niet van en hebben er veel stress van. En dan maar hopen dat de drie nichten (de schoonmaakster willen mijn ouders vrij houden want die heeft geen geld) hun deel aan mijn ouders gaan overmaken.
Wat zouden jullie adviseren? Heeft Oxxio überhaupt nog wel rechten? Moeten ze naar de notaris voor advies? Hoe zorg je ervoor dat iedereen netjes zijn eigen deel betaalt? Alvast bedankt!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar de notaris voor advies! Je kunt in bepaalde gevallen namelijk de rechter vragen om alsnog beneficiair te aanvaarden, maar dan moet wel blijken dat je voldoende onderzoek hebt gedaan (de wet Bets). Een notaris kan je hier meer over vertellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij is het zo, dat als het echt onmogelijk was om te weten dat er schulden waren, dat het dan mogelijk is om alsnog beneficiair te aanvaarden. Maar die toets is wel streng. Want niemand wil natuurlijk schulden erven. Dat de anderen blind afgingen op het woord van je vader, is jammer voor hen, maar dat is niet de schuld van je vader. Als zij echt zeker wilden weten dat ze geen schulden zouden erven, hadden ze vanaf het begin beneficiair moeten aanvaarden.
Alle reacties Link kopieren Quote
In elk geval niet het deel van die 4 mede erfgenamen betalen! Dat ga je dan echt niet meer terug krijgen.

Wat een domper trouwens zeg! Als je vader op de hoogte was van zijn financiën (blijkbaar geen koophuis wat verkocht kon worden en slechts 5000 euro op de rekening) is het niet heel handig geweest de erfenis te aanvaarden. Zijn er verder geen spullen die nog verkocht kunnen worden? Geen juwelen meer in huis of hebben de nichten die al geconfisqueerd?
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 1 september 2016 is de Wet Bescherming erfgenamen tegen schulden (Bets) in werking getreden. Op grond van deze wet is het soms mogelijk om met toestemming van de kantonrechter alsnog een nalatenschap beneficiair te aanvaarden, ook al is deze nalatenschap in eerste instantie zuiver aanvaard.

Het moet gaan om een schuld die de erfgenaam niet kende en ook niet behoorde te kennen en waarmee hij bekend is geworden na de zuivere aanvaarding van de nalatenschap.

De rechter gaat hier wel terughoudend mee om blijkt uit de rechtspraak.

Je vader moet dus naar de kantonrechter. Maar als je zegt dat hij niet pro-actief is, lijkt me dit niet een stap die hij gaat nemen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Aangezien de schulden nu pas opduiken lijkt me dat voer voor een notaris of een advocaat of ze hier nog onderuit geraken.

Op de dag van overlijden waren er immers geen schulden en je vader hield alle betalingen bij, dus het is niet heel gek dat iedereen dacht dat de boel clean was.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank! Ik vond het vooral sneu voor mijn ouders (zeventigers). Mijn vader heeft jarenlang mantelzorg gedaan, en wordt dan nu opgezadeld met een schuld. Mijn ouders hebben het ook niet breed.
Natuurlijk dom dat ze zuiver hebben aanvaard en dat ze die meterstanden ook niet goed hebben ingevuld, maar door hun leeftijd zijn ze ook niet meer zo goed bij de tijd. En van nature zijn ze ook wat naïef en subassertief.
Afspraak maken bij notaris lijkt me het beste, snap eigenlijk ook niet dat ze dat niet allang gedaan hebben. Maarja ze hebben er ook geen verstand van.
Alle reacties Link kopieren Quote
appelientjex schreef:
06-01-2024 18:27
Dank! Ik vond het vooral sneu voor mijn ouders (zeventigers). Mijn vader heeft jarenlang mantelzorg gedaan, en wordt dan nu opgezadeld met een schuld. Mijn ouders hebben het ook niet breed.
Natuurlijk dom dat ze zuiver hebben aanvaard en dat ze die meterstanden ook niet goed hebben ingevuld, maar door hun leeftijd zijn ze ook niet meer zo goed bij de tijd. En van nature zijn ze ook wat naïef en subassertief.
Afspraak maken bij notaris lijkt me het beste, snap eigenlijk ook niet dat ze dat niet allang gedaan hebben. Maarja ze hebben er ook geen verstand van.
Als ze zelf eigenlijk ook niet zomaar 6.000 euro kunnen missen - en je hebt redelijk contact met je ouders - zou ik er zelf mee gaan achterzitten.
Liever wat hulp en dat ze er misschien onderuit raken dan dat ze jaren kunnen gaan afbetalen.

Het is vrij duidelijk dat de rest zijn handen ervan af trekt, dus dat wordt trekken aan een dood paard.
(Tenzij je vader graag aan rechtszaken begint tegen de nichten en de poetsvrouw, maar zoals je hem omschrijft zie ik hem dat ook niet doen.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je ouders niet heel daadkrachtiger hier in zijn moet je je er misschien iets meer mee bemoeien. Vraag of je ze kunt helpen of ze willen dat je helpt. Ze zijn nu waarschijnlijk nogal in paniek door het bedrag dat opgebracht moet worden en door het schuldgevoel dat je vader heeft tegenover de erfgenamen.

Informeer wel eerst bij de notaris etc wat het advies en alles zal gaan kosten. En wie dat niet betalen. Het bedrag van de schuld is redelijk hoog maar ook weer niet zo hoog dat het duizenden euros proceskosten waard is. Ik heb geen idee wat de notaris-en proceskosten in zo'n geval zullen zijn. Maar die kunnen mogelijk net zo hoog uitpakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ik wil ze idd graag helpen want ik zit er ook mee in mijn maag. En inderdaad, mijn vader voelt zich dom en schuldig. Maar hij is ook nog wel trots dus zomaar iets overnemen waardeert hij denk ik niet. Vandaar dat ik dacht ik win eerst wat advies in, want zelf heb ik er ook geen verstand van. Ben al blij met het advies hier, want mijn eerste neiging en advies was ook om het zo snel mogelijk te betalen! Maar ik zal vragen of ze hulp nodig hebben, en zal ze als eerste stap adviseren contact op te nemen met de notaris!
Alle reacties Link kopieren Quote
Zeker zo snel mogelijk contact opnemen met een notaris, maar nog één dingetje: je schrijft ‘intussen is er alweer een tijd verstreken’; hoe lang precies?

Want bij een beroep op de Wet BETS zoals hierboven aangehaald - als een beroep in dit geval al zou slagen want een achterstand bij een energiemaatschappij is in beginsel makkelijk te achterhalen - moet je binnen drie maanden na de ontdekking van de schuld een verzoek indienen bij de kantonrechter om alsnog beneficiair te mogen aanvaarden, en dat is wel een harde termijn.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren Quote
Laat iemand ( juridisch loket of sociaal raadslieden) ook de juistheid van de terugvordering bekijken. Hier zitten ook voorwaarden aan. Energiebedrijven kunnen maar een paar jaar terug. Over hoeveel jaren gaat het hier?
Alle reacties Link kopieren Quote
11.000 euro is nogal een bedrag zeg, is dat zonder extra kosten? Netbeheerders horen bij analoge meters 1x in de 3 jaar te controleren of de meterstanden juist worden doorgegeven en/of de meter nog goed werkt. Om aan die 11.000 euro achterstand te komen, moeten ze mi al flink wat jaren niet hebben gecontroleerd.

Een notaris en kantonrechter zijn ook niet gratis. Persoonlijk zou ik eens navraag gaan doen bij Oxxio hoe dit bedrag zo heeft kunnen oplopen. Als blijkt dat de netbeheerder te lang niet heeft gecontroleerd, zou ik ze die 5000 euro bieden tegen finale kwijting. Puur onder het mom van, jullie hebben ook steken laten vallen, dit is er nog en dat kunnen jullie krijgen (anders is de kans er ook weer dat het op gaat aan notarissen,energievretende procedures enz).

Ik snap het dilemma van je vader overigens wel goed - zijn intenties waren alleen maar goed, maar het is een rottige situatie geworden, veel wijsheid en sterkte gewenst voor hem!
Alle reacties Link kopieren Quote
Tacelia schreef:
06-01-2024 19:49


Een notaris en kantonrechter zijn ook niet gratis. Persoonlijk zou ik eens navraag gaan doen bij Oxxio hoe dit bedrag zo heeft kunnen oplopen. Als blijkt dat de netbeheerder te lang niet heeft gecontroleerd, zou ik ze die 5000 euro bieden tegen finale kwijting. Puur onder het mom van, jullie hebben ook steken laten vallen, dit is er nog en dat kunnen jullie krijgen (anders is de kans er ook weer dat het op gaat aan notarissen,energievretende procedures enz).
Heel erg eens met bovenstaande. Ik zou echt verzoeken tot kwijtschelding.
Mocht dat niet mogelijk zijn, zou ik sowieso Oxxio vragen of ze het dossier willen bevriezen, zodat jullie de tijd hebben om dit uit te zoeken. Dan lopen de schulden niet nog verder op door wanbetaling/rente/etc.

Veel succes en sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou naast advies over het aanvaarden van de erfenis ook even met Oxxio in gesprek over de naheffing. Zijn je ouders voor rechtsbijstand verzekerd?
Alle reacties Link kopieren Quote
Tacelia schreef:
06-01-2024 19:49
11.000 euro is nogal een bedrag zeg, is dat zonder extra kosten? Netbeheerders horen bij analoge meters 1x in de 3 jaar te controleren of de meterstanden juist worden doorgegeven en/of de meter nog goed werkt. Om aan die 11.000 euro achterstand te komen, moeten ze mi al flink wat jaren niet hebben gecontroleerd.
Met de energieprijzen stijgingen van het afgelopen jaar/2 jaar zou ik daar niet zo zeker van zijn
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou goed chagrijnig die 6000 lappen als er met oxxio niks te regelen valt.
Een notaris kost ook geld, en niet maar een beetje en mijn rust zou het me waard zijn.
-dushi- wijzigde dit bericht op 06-01-2024 20:25
0.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
-Rosings- schreef:
06-01-2024 20:02
Met de energieprijzen stijgingen van het afgelopen jaar/2 jaar zou ik daar niet zo zeker van zijn
Die heb ik meegenomen in mijn berekening.
TO schrijft dat alle lasten werden voldaan, dus er werd al iedere maand betaald aan Oxxio.
Als je daar bovenop dan ook nog eens 5500 euro per jaar (2 jaar) of 3300 euro per jaar (3 jaar) als alleenstaande bejaarde extra weet te verbruiken is dat heel heel veel. Ik had vandaag toevallig mijn eindafrekening voor 2023 binnen, gezin van 3 personen, 2300 euro. Dan zou die alleenstaande - naast de normale logische bedragen - jaar op jaar voor nog minimaal 3300 euro hebben verbruikt. Daar kan ik me erg weinig bij voorstellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft de rest trouwens zuiver aanvaard omdat vader zei dat het wel goed zat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
06-01-2024 20:32
Heeft de rest trouwens zuiver aanvaard omdat vader zei dat het wel goed zat?
Ja.
Alle reacties Link kopieren Quote
eckano schreef:
06-01-2024 19:15
Zeker zo snel mogelijk contact opnemen met een notaris, maar nog één dingetje: je schrijft ‘intussen is er alweer een tijd verstreken’; hoe lang precies?

Want bij een beroep op de Wet BETS zoals hierboven aangehaald - als een beroep in dit geval al zou slagen want een achterstand bij een energiemaatschappij is in beginsel makkelijk te achterhalen - moet je binnen drie maanden na de ontdekking van de schuld een verzoek indienen bij de kantonrechter om alsnog beneficiair te mogen aanvaarden, en dat is wel een harde termijn.
Deze persoon is in juli overleden, in september kwam de eindafrekening van 75 euro, en vervolgens 17 oktober de correctie van 11.000 euro. Mijn ouders hebben een aangetekende brief direct verstuurd met daarin voorstel om het bedrag van de erfenis te betalen (5000), daar is niet op gereageerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tacelia schreef:
06-01-2024 19:49
11.000 euro is nogal een bedrag zeg, is dat zonder extra kosten? Netbeheerders horen bij analoge meters 1x in de 3 jaar te controleren of de meterstanden juist worden doorgegeven en/of de meter nog goed werkt. Om aan die 11.000 euro achterstand te komen, moeten ze mi al flink wat jaren niet hebben gecontroleerd.

Een notaris en kantonrechter zijn ook niet gratis. Persoonlijk zou ik eens navraag gaan doen bij Oxxio hoe dit bedrag zo heeft kunnen oplopen. Als blijkt dat de netbeheerder te lang niet heeft gecontroleerd, zou ik ze die 5000 euro bieden tegen finale kwijting. Puur onder het mom van, jullie hebben ook steken laten vallen, dit is er nog en dat kunnen jullie krijgen (anders is de kans er ook weer dat het op gaat aan notarissen,energievretende procedures enz).

Ik snap het dilemma van je vader overigens wel goed - zijn intenties waren alleen maar goed, maar het is een rottige situatie geworden, veel wijsheid en sterkte gewenst voor hem!
Ja goeie!
Geen idee over hoeveel jaren dit gaat. Het lijkt mij ook dat Oxxio steken heeft laten vallen, en dat ze eerder hadden moeten opmeten.
Overigens had deze man (een psychiatrisch patiënt) zijn verwarming wel op 30 graden staan dag en nacht 😵‍💫.
Alle reacties Link kopieren Quote
appelientjex schreef:
06-01-2024 20:42
Ja.
Oh, wat vervelend. Wat naar voor je vader!
Alle reacties Link kopieren Quote
Advies hierover vragen bij een notaris en het griffierecht bij de kantonrechter is geen wereldschokkend bedrag hoor. Ik denk dat je de 1.000 euro niet eens haalt, afhankelijk van wat je de notaris laat doen. Maar een half uur advies en eventueel een uur dingen uitwerken als vader dat wil, is te doen qua bedrag.
Alle reacties Link kopieren Quote
appelientjex schreef:
06-01-2024 20:47
Ja goeie!
Geen idee over hoeveel jaren dit gaat. Het lijkt mij ook dat Oxxio steken heeft laten vallen, en dat ze eerder hadden moeten opmeten.
Overigens had deze man (een psychiatrisch patiënt) zijn verwarming wel op 30 graden staan dag en nacht 😵‍💫.
Wat vreemd dat Oxxio niet eerder betalingsherinneringen heeft verstuurd, zodat jouw vader actie had kunnen nemen.
Was het een huurwoning? Zo ja, dan moet het afwijkende bedrag/verbruik daar toch ook opgevallen zijn; daar zijn gewoon tabellen voor (verbruik naar postcode, type woning, bouwjaar, type huishouden - zie CBS, als je wil heb ik wel een linkje voor je).

De betreffende man (of jouw vader namens hem) betaalde neem ik aan een regulier bedrag aan Oxxio. Stel 150 euro voorschot per maand.
Nu 11.000 achterstand betekent dat hij eigenlijk had moeten betalen (afhankelijk van de periode waarin de achterstand is opgebouwd):
11000 24 458,33 150 608,33 - 2 jaar
11000 36 305,55 150 455,55 - 3 jaar
11000 48 229,16 150 379,16 - 4 jaar
11000 60 183,33 150 333,33 - 5 jaar

Bij 3 jaar opgelopen achterstand dus 150 voorschot plus gemiddeld 305 achterstand is 455 euro per maand verbruik.
Op zich kan dat wellicht als de man daadwerkelijk dag/nacht de verwarming op 30 graden heeft staan.
Maar hoe kan het dat er nooit eerder herinneringen en incasso's zijn verstuurd, of met afsluiting gedreigd is?

Ik zou op de een of andere manier proberen uit te zoeken in hoeverre Oxxio hier verwijtbaar heeft gehandeld.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven