Geld & Recht alle pijlers

Ervaringen WW ma ziektewet

13-06-2025 09:17 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Leeggehaald.
tripsie wijzigde dit bericht op 16-06-2025 16:45
97.99% gewijzigd
Als je nog ziek bent krijg je een ziektewetuitkering. Het UWV heeft voorlopig niet genoeg artsen om alle keuringen te doen, dus je zult waarschijnlijk niet snel opgeroepen worden.

Ik heb nog nooit gehoord van huisbezoeken door het UWV, laat staan spontane huisbezoeken. Waarom denk je dat?

Van nabij krijg ik vooral mee dat het UWV heel erg tegenstrijdig is qua berichtgeving. Het ene moment is de ziektewetuitkering nog maar 2 maanden geldig, het andere moment krijgt mijn naaste te horen dat het UWV de komende acht maanden gewoon ziektewet uitkeert en geen contact zal opnemen. Heel erg onduidelijk, en totaal niet bevorderlijk voor re-integratie na een burn-out. Erg frustrerend.
Coffee is never my cup of tea
Ik zou toch een WIA aanvragen, je kan ook een gedeeltelijke WIA krijgen.
ik heb echt geen idee, maar het eerste wat in mij opkomt is: kun je kiezen welke uitkering je wil?
stel dat jij zegt geen wia maar ww verspeel je dan rechten en wat als de ww niet lukt ofzo?
ik zou dit even heel goed bekijken en zeker niet alleen want je bent nog volledig ziek van je burnout dus laat je helpen
En doooooor!
Totdat je wordt gekeurd, zul je een voorlopige uitkering ontvangen, die je niet hoeft terug te betalen.
Het is natuurlijk de vraag of dat wenselijk is.

En alleen jij kunt inschatten in hoeverre jij inzetbaar bent voor werk en of het überhaupt haalbaar is om te werken.
Dat jij de inschatting kan maken dat je liever gaat werken dan dat je in de UWV molen terecht wilt komen is ook iets waarover je moet gaan nadenken.
Want jij schat de kans heel klein in dat je ziek genoeg bent voor een uitkering. Als je echt niet ziek genoeg bent, is een WGA misschien ook geen passende oplossing.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
broadway schreef:
13-06-2025 11:46
ik heb echt geen idee, maar het eerste wat in mij opkomt is: kun je kiezen welke uitkering je wil?
stel dat jij zegt geen wia maar ww verspeel je dan rechten en wat als de ww niet lukt ofzo?
ik zou dit even heel goed bekijken en zeker niet alleen want je bent nog volledig ziek van je burnout dus laat je helpen

Vanuit de WW kun je je ook ziekmelden. Op dezelfde manier zoals je bij een werkgever zou doen. Ook dan krijg je met reïntegratie te maken.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
Als je vanuit de ziektewet de ww instroomt, geef je zelf aan dat je inzetbaar bent voor de arbeidsmarkt. Dat is immers een eis voor het verkrijgen van die ww uitkering. Ben je daartoe niet in staat, dan moet je bezwaar maken tegen de beslissing van het uwv dat je ziektewetuitkering wel kon stoppen. Heb je je eerstejaarskeuring gehad en stroom je vanwege die uitslag nu uit?
Mijn ervaring, toen ik in aanloop naar de WIA-keuring WW ontving: ik had een arbeidscoach die ik telefonisch sprak, ik geloof twee keer per maand. Ik moest op de site van het UWV invullen wat ik die maand had gedaan om aan werk te komen (minimaal vier keer). Dat kon een sollicitatiegesprek zijn, maar bijvoorbeeld het bekijken van advertenties op Indeed telde ook.

De coach was heel makkelijk en meedenkend. Hij gaf tips, schreef ook rapportages over de voortgang.

De WIA uitkering werd met terugwerkende kracht verrekend met de WW-uitkering. Het bedrag kwam iets hoger uit.
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
Irma_3110 schreef:
13-06-2025 12:48
Als je vanuit de ziektewet de ww instroomt, geef je zelf aan dat je inzetbaar bent voor de arbeidsmarkt. Dat is immers een eis voor het verkrijgen van die ww uitkering. Ben je daartoe niet in staat, dan moet je bezwaar maken tegen de beslissing van het uwv dat je ziektewetuitkering wel kon stoppen. Heb je je eerstejaarskeuring gehad en stroom je vanwege die uitslag nu uit?
Ze wil geen WIA aanvragen schrijft ze. Daardoor stroomt ze na 104 weken ziektewet uit. Daar kun je wel bezwaar tegen maken, maar dat is kansloos aangezien het gewoon een wettelijke termijn is. Als je denkt dat je nog niet kunt werken moet je WIA aanvragen. Als je denkt dat je wel kunt werken moet je werk zoeken, je hoeft niet de ziektewet tot het einde uit te zitten.
Je stroomt toch niet automatisch de WW in? Die moet je actief aanvragen, met daarbij de vraag of je in staat bent om te werken. TO geeft aan dat ze niet hersteld is. Dat houdt in dat ze zich toch hersteld zal moeten melden, terwijl dat niet zo is, of dat ze geen WW zal krijgen. WW is geen logische opvolger van de ziektewet. Het UWV geeft na 1 of 2 jaar (eerstejaarsbeoordeling of WIA beoordeling) dat je wel in staat bent en dan kun je WW aanvragen. Of je meldt jezelf ergens binnen die 104 weken hersteld, maar ik lees in de OP dat TO zichzelf niet hersteld voelt.
Irma_3110 schreef:
14-06-2025 11:38
Je stroomt toch niet automatisch de WW in? Die moet je actief aanvragen, met daarbij de vraag of je in staat bent om te werken. TO geeft aan dat ze niet hersteld is. Dat houdt in dat ze zich toch hersteld zal moeten melden, terwijl dat niet zo is, of dat ze geen WW zal krijgen. WW is geen logische opvolger van de ziektewet. Het UWV geeft na 1 of 2 jaar (eerstejaarsbeoordeling of WIA beoordeling) dat je wel in staat bent en dan kun je WW aanvragen. Of je meldt jezelf ergens binnen die 104 weken hersteld, maar ik lees in de OP dat TO zichzelf niet hersteld voelt.
Dit klopt, ik zal mijn post aanvullen. Ik was in eerste instantie goedgekeurd door het UWV, daarom kreeg ik WW. Ik heb een advocaat ingeschakeld en toen werd ik ineens wel afgekeurd. Dus die WW kwam inderdaad na het eerste stukje WIA.
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
Irma_3110 schreef:
14-06-2025 11:38
Je stroomt toch niet automatisch de WW in? Die moet je actief aanvragen, met daarbij de vraag of je in staat bent om te werken. TO geeft aan dat ze niet hersteld is. Dat houdt in dat ze zich toch hersteld zal moeten melden, terwijl dat niet zo is, of dat ze geen WW zal krijgen. WW is geen logische opvolger van de ziektewet. . Of je meldt jezelf ergens binnen die 104 weken hersteld, maar ik lees in de OP dat TO zichzelf niet hersteld voelt.
Nee hoor, UWV doet niet spontaan een WIA beoordeling. Die moet je aanvragen. Als je dat niet doet dan stopt de ziektewet gewoon na 104 weken. Je moet dan idd wel zelf WW aanvragen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven