Geld & Recht alle pijlers

Ex heeft huis gekocht en ik moet bij de notaris tekenen?

26-05-2020 18:34 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex en ik hebben ons huis verkocht, de overdracht is in oktober. Nu heeft mijn ex een woning gekocht en begin augustus is hiervan de overdracht. Nu heeft hij de overwaarde van ons oude huis nodig voor zijn hypotheek (ik ben mede eigenaar dus het is 50/50). Blijkbaar gaat dit om een overbruggingshypotheek en ik "moet" dus mee om dit te ondertekenen. Ik wil graag weten of ik een risico loop als ik dit ga ondertekenen.
Alle reacties Link kopieren
Broodjekroket2 schreef:
26-05-2020 20:49
@sweetFirefly, oude huis is verkocht onder voorbehoud van van financiering. En deze is nu nog niet rond.
Ai, dan moet je dus oppassen, straks zitten jullie met twee huizen met bijbehorende hypotheken.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
TO om welk bedrag gaat het.

Ik werk zelf bij een hypotheek verstrekker.

Normaliter zou je voor een overbrugging alleen akkoord moeten geven dat hij de HELFT van de overwaarde gebruikt als overbrugging. Let daar dus goed op !
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die situatie wel vaker gehoord. De ex van mijn partner heeft destijds ook meegetekend voor het overbruggingskrediet. De uitkoopsom had ze eerder al ontvangen (voordat het huis verkocht was) uit eigen middelen.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
26-05-2020 18:53
Ze heeft toch duidelijk in de OP geschreven dat ze moet meetekenen voor de overbruggingshypotheek.
Ja, maar waarom. Als in, dat hij recht heeft op 50% van de overwaarde van de oude woning. Dat het oude huis echt verkocht gaat worden? Dus wat is exact de reden waarom zij mee moet tekenen.

Oh, mosterd. Wat diamantje zegt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
27-05-2020 08:01
Ja, maar waarom. Als in, dat hij recht heeft op 50% van de overwaarde van de oude woning. Dat het oude huis echt verkocht gaat worden? Dus wat is exact de reden waarom zij mee moet tekenen.


Dat heb ik in mijn eerste post al uitgelegd: het onderpand voor de overbruggingshypotheek is het huis waar TO ook eigenaar van is. Daarom moet zij meetekenen, dat ze zijn deel van de overwaarde aan hem gunt. En niet allemaal zelf gaat houden.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
26-05-2020 18:39
Die overbruggingshypotheek heeft als onderpand het huis waar jij ook eigenaar van bent. Vandaar dat ze graag willen dat jij ook tekent. Ik zou een financieel adviseur vragen of je daar ook onderuit kunt.

Dat lijkt me stug. Lijkt me eerder dat het een eis is als je een huis als onderpand wil gebruiken terwijl je niet de enige/volledig eigenaar bent van dat huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven