Geld & Recht alle pijlers

Financiele problemen zusje

01-02-2010 10:11 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zusje is bijna 22 en woont aan de andere kant van het land. Wij zien elkaar daarom niet vaak (of makkelijk) maar áls we elkaar zien is het leuk. Afgelopen oktober heb ik iets voor haar betaald omdat haar internetbankieren even niet werkte (iets met inlogcodes). Het ging om ongeveer ¤450,-. Dat is voor mij niet een bedrag dat ik makkelijk kan missen, maar een tijdje uitlenen is geen probleem. Maar ik krijg het maar niet terug. Mails worden niet beantwoord. Telefoons niet opgenomen. Smsjes genegeerd. Ik heb haar tussen toen en nu drie keer gezien en alle keren deed ze vrij luchtig over het overmaken (alsin: ik doe het morgen direct even). Frustrerend, dus. Ik heb ondertussen geen idee meer hoe ik mijn geld terug moet krijgen.

Nu zegt mijn onderbuikgevoel me dat hier meer speelt dan de laksheid van een 22-jarige. Zonder daar sterke/waterdichte redeneren voor te hebben (wel mogelijke aanwijzingen) vermoed ik dat ze forse financiële problemen heeft en dat koste wat kost aan niemand wil laten merken. Ik maak me zorgen, dus.

Mijn vraag is: wat kan ik doen voor haar? Hoe kom ik er achter wat hier allemaal speelt?
Ik zou het gewoon doen met de voorgestelde verbeteringen. Niet te lang en je draait er niet om heen. Misschien voor haar ook wel een opluchting als het hoge woord er uit is.
Verstuurd!
hm, dat maakt het wel lastiger ja. Al denk ik dat, als je zusje geldproblemen heeft, ze het geld niet heeft om je voor de reis terug te betalen (er vanuit gaande dat de reis geen vakantie is o.i.d.).

Dus echt koppen met spijkers slaan doe je denk ik toch niet meer voor de reis...

Wat dat aan gaat hangt het er denk ik echt vanaf hoe lang jij zelf dat bedrag nog kan missen met welke stappen je gaat ondernemen. Want ik vrees dat je als zus sowieso op de laatste plek staat qua schuld terug betalen...
lees net dat je m verstuurd hebt. Hoop dat je snel een berichtje terug krijgt!
@Efa, je gaat zondag naar je zusje. Is het niet mogelijk dat je een paar uur eerder komt dan de overige gasten? Je kunt dan eens rustig praten. Een dergelijk gesprek hoeft echt het feestje niet te bederven, het kan juist een opluchting voor je zus zijn.
quote:elninjoo schreef op 01 februari 2010 @ 10:26:

[...]

Als die zus zo asociaal is om 1 zus al aan 't lijntje te houden en een lening niet terug te betalen, zal ze vast niet schromen andere familieleden ook op die manier te misbruiken. Ik zou ze dus zeker wel inlichten. Zou er namelijk niet tegen kunnen dat 'n zus mooi weer zou lopen spelen bij mijn ouders terwijl ze mij ondertussen oplicht. Als ze financiele problemen heeft dan kan het ook geen kwaad dat ze wat meer sociale controle van haar familie krijgt.Wow jij bent nogal een zwart/wit denker. Het is haar zus of heb je dat gemist. Omdat ze blijkbaar niet met geld om kan gaan zou ik haar dan maar niet gelijk als een crimineel behandelen.
@ Dahlia: Hahaha, ik voel me zo'n TO die op alles wat geopperd wordt een reden weet te verzinnen waarom het niet kan, maar het feestje zondag is een verrassingsfeest... Anders was dat wel een serieus goed idee geweest, ja!
Hmm, dat maak t het lastiger. Ik weet uiteraard niet hoe de verrassing is ingevuld, maar kun je niet zeggen dat je gewoon spontaan langs komt, omdat je je zorgen maakt en dat de rest van de visite later komt? Of heeft je zusje dat gelijk door? Of ziet ze dat als bedreiging, omdat je nooit spontaan langs komt? Misschien kun je het doen onder het mom dat je toch ergens in de buurt moet zijn?

Ik ken de situatie niet, dus ik verzin ook maar wat.
quote:katoeneke schreef op 02 februari 2010 @ 16:57:

[...]

Wow jij bent nogal een zwart/wit denker. Het is haar zus of heb je dat gemist. Omdat ze blijkbaar niet met geld om kan gaan zou ik haar dan maar niet gelijk als een crimineel behandelen. Elninjoo heeft zelf geen broers of zussen, dus die kan zich waarschijnlijk wat moeilijker inleven op dat punt.
Goed van je efa! Echt dapper. Ik hoop voor je dat je zus reageert. En misschien valt het wel mee met haar problemen, laten we het hopen.

Ik vind jou een lieve zus
Hi Efa,

Al iets gehoord van je zusje?
@loisnvt:
Balen zeg! en nu is ze naar het buitenland voor een maand.

Heb je het er nog even over kunnen hebben op het feestje of was daar het moment niet voor?
Nee echt?
quote:suus0105 schreef op 04 februari 2010 @ 10:00:

Balen zeg! en nu is ze naar het buitenland voor een maand.

Heb je het er nog even over kunnen hebben op het feestje of was daar het moment niet voor?Volgens mij is het feestje aanstaande zondag.
Efa, hoe is het afgelopen zondag?

Heb je haar nog hierover gesproken of is ze inmiddels (zonder gesprek) vertrokken?
Tja. Dat laatste dus. Het zat er gewoon niet in, afgelopen zondag. Vanaf nu dus een maand geen nieuws, denk ik...
Wat jammer Efa! Heeft ze ook helemaal niet meer over je email gesproken?
Eh dus je zusje is nu vertrokken naar het buitenland voor een maand zonder even gedag te zeggen ??? Dat vind ik nog vreemder dan het feit dat ze je niet terugbetaalt. Sterker nog, dat vind ik ronduit asociaal gezien alle pogingen die je ondernomen hebt om contact met haar te leggen. Ik denk dat je zodra ze terug is in Nederland gewoon de trein moet pakken en haar moet confronteren met haar rotgedrag ( dat is het op dit moment in mijn ogen)
met dangeensuus eens!
Wat balen dat ze niet heeft gereageerd. Misschien dat het na die maand nog ter sprake komt. Dat hoop ik voor je. Wat een rotsituatie dit :(
Hoi! Hoe is het nu met jou en zus? Ik was benieuwd....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven