Geld & Recht alle pijlers

Financiële gevolgen alleenstaand ouder en kind 18

19-01-2022 10:23 315 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Ik ben alleenstaand ouder en werk 28 uren per week.
Mijn zoon wordt eind van dit jaar 18.
Momenteel ontvang ik naast mijn salaris maandelijks Kinderalimentatie van de vader van zoon, KIT/KGB van de Belastingdienst en per kwartaal ontvang ik Kinderbijslag.
Deze laatste bijdragen komen straks te vervallen neem ik aan. Dat betekent in mijn geval dat ik er maandelijks maar liefst 680 euro op achteruit zal gaan, en daarnaast ook de 3-maandelijkse kinderbijslag van 320 euro niet meer zal ontvangen.
Hoe vangen / vingen andere alleenstaande ouders zo´n groot verschil op?

Mijn zoon zal naar verwachting nog wel een aantal jaartjes thuis blijven wonen, hij is juist begonnen aan een 3-jarige MBO-studie in mijn stad.

Ik had een verkeerde berekening gemaakt, het verschil is/ wordt nog groter o_o
2020suzuki wijzigde dit bericht op 19-01-2022 12:42
9.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
GeweldigWeer schreef:
24-01-2022 17:12
Je doet mij heel erg denken aan een andere forummer die ook zo’n geweldig en voorbeeldig leven in eigen bubbel leidt, dus erg serieus kan ik je helaas niet nemen, hoop anderen ook niet!
Neuh…
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Dubbeldubbel
Alle reacties Link kopieren
Avelie schreef:
24-01-2022 17:29
Ik heb nooit last gehad van die schuld, dus ik vind dat echt geen ramp. Ik heb alles netjes binnen een paar jaar terugbetaald toen ik goed ging verdienen na mijn studie.

Ik had het toen nodig en ik kon het daarna makkelijk terugbetalen, dus wat is het probleem? De rente staat al jaren op 0 en de voorwaarden zijn zeer gunstig.
Hartstikke goed hoor. Bij de rest van de wereld gaat het ook wel eens anders. Leef je eens in anderen in.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
De hele wel of niet op kamers discussie gaat echt totaal niet over het probleem van TO dus kan dat niet beter ergens anders..?🤷🏼‍♀️
Alle reacties Link kopieren
BAMmetjebamie schreef:
25-01-2022 12:48
De hele wel of niet op kamers discussie gaat echt totaal niet over het probleem van TO dus kan dat niet beter ergens anders..?🤷🏼‍♀️
Dit. Plus dat Avelie heel herkenbaar is als een forummer die dit trucje vaker uithaalt. Negeren.
Alle reacties Link kopieren
ruma1999 schreef:
22-01-2022 23:29
Sterker nog, bij de meeste pensioenfondsen wordt op de jaarlijkse upo’s het verevende bedrag ook altijd vermeld.
Na deze post toch het pensioenfonds maar even gebeld. En dat is maar goed ook want er was helemaal niets bekend bij hen over scheiding/verdeling van ex zijn pensioen.
Ze hebben jaren geleden het pensioenfonds van ex overgenomen en daarbij is waarschijnlijk iets fout gegaan.
Opnieuw de formulieren (die ik gelukkig gekopieerd had) opgestuurd.
Totaal of topic maar wil Ruma even bedanken.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
26-01-2022 12:00
Na deze post toch het pensioenfonds maar even gebeld. En dat is maar goed ook want er was helemaal niets bekend bij hen over scheiding/verdeling van ex zijn pensioen.
Ze hebben jaren geleden het pensioenfonds van ex overgenomen en daarbij is waarschijnlijk iets fout gegaan.
Opnieuw de formulieren (die ik gelukkig gekopieerd had) opgestuurd.
Totaal of topic maar wil Ruma even bedanken.
Wat een mazzel dat je het nog even gecheckt hebt.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
Senseo schreef:
26-01-2022 20:01
Wat een mazzel dat je het nog even gecheckt hebt.
Nou inderdaad. Het is niet zo dat ik het anders niet zou krijgen want het is gewoon iets waar ik recht op heb maar ja, zou toch raar opgekeken hebben als ik over 15 jaar ineens niets zou krijgen.
Hopelijk kunnen ze het zo regelen want anders moeten ex en ik samen een formulier tekenen en dat gaat heel vervelend worden
RodeTulip schreef:
24-01-2022 10:17
Dit is precies één van de redenen waarom ik mijn grote eengezinswoning heb verkocht, en een kleinere goedkopere woning heb aangekocht.

Ook ik ben een alleenstaande moeder van een dochter op de middelbare school.
Ik heb lang over onze financiële toekomst nagedacht, en toen besloten om onze vorige woning te verkopen. Ik heb nu een grote buffer, lagere maandlasten door de lage rente, en weinig kosten aan onderhoud. Ik hou nu bijna 40% van mijn salaris over maandelijks, en dat voelt fijn.

Ik ben ontzettend blij met deze stap, en zie een toekomst voor ons zonder financiële zorgen. Ik kan mijn dochter over een paar jaar finacieel ondersteunen met haar studie. En dat was niet mogelijk geweest, als we niet waren verhuisd.
Mag ik vragen of je ook verhuisd was als dochter niet was gaan studeren?

Ben ook benieuwd welke woningen kleiner en goedkoper zijn dan een eengezinswoning.
Alle reacties Link kopieren
Vivanomore schreef:
29-01-2022 14:19
Mag ik vragen of je ook verhuisd was als dochter niet was gaan studeren?

Ben ook benieuwd welke woningen kleiner en goedkoper zijn dan een eengezinswoning.
Momenteel alleen verwaarloosde
ex -huurappartementen in achterstandswijken.
granny71 schreef:
29-01-2022 16:30
Momenteel alleen verwaarloosde
ex -huurappartementen in achterstandswijken.
Ja, hier ook. Vandaar de vraag. Ze heeft het nl. over een kleinere woning. Tenzij het een jaar of 3 of langer geleden is.

Als ik nu zou verhuizen naar een andere woning, lever ik sowieso in op de omgeving. Dan heb ik wel een mooi bedrag erbij op de spaar, maar brengen mijn kinderen hun pré puberjaren door in een twijfelachtige buurt. De impact die dat mogelijk heeft op hun ontwikkeling, lijkt me erger dan studeren icm bijbaan of studielening.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
26-01-2022 12:00
Na deze post toch het pensioenfonds maar even gebeld. En dat is maar goed ook want er was helemaal niets bekend bij hen over scheiding/verdeling van ex zijn pensioen.
Ze hebben jaren geleden het pensioenfonds van ex overgenomen en daarbij is waarschijnlijk iets fout gegaan.
Opnieuw de formulieren (die ik gelukkig gekopieerd had) opgestuurd.
Totaal of topic maar wil Ruma even bedanken.
Goed dat je er achter aan gaat, kan voor andere vrouwen ook een goede check zijn..

En wat een gedoe dat je dochter nu minder krijgt. Omdat je inkomen hoger is geworden.. een loonsverhoging etc. Kan dus voor toeslagen etc grote gevolgen hebben..
Alle reacties Link kopieren
Vivanomore schreef:
29-01-2022 18:38
Ja, hier ook. Vandaar de vraag. Ze heeft het nl. over een kleinere woning. Tenzij het een jaar of 3 of langer geleden is.

Als ik nu zou verhuizen naar een andere woning, lever ik sowieso in op de omgeving. Dan heb ik wel een mooi bedrag erbij op de spaar, maar brengen mijn kinderen hun pré puberjaren door in een twijfelachtige buurt. De impact die dat mogelijk heeft op hun ontwikkeling, lijkt me erger dan studeren icm bijbaan of studielening.
Ik ben zo wijs geweest om in 2001 een grote eengezinswoning te kopen in onze hoofdstad, en dankzij de huidige markt deze vorig jaar verkocht voor een mooi bedrag ( sorry jonge huizen zoekers 😔)

Ook heb ik grote mazel gehad, door via via een kleinere bouwval bemachtigd in de hoofdstad van de provincie NH. Er was een pittige renovatie nodig, maar desalniettemin een mooie buffer over.

Daarom tel ik mijn zegeningen dagelijks.

Als dochter niet gaat studeren, dan krijg mijn geld een ander doel. Eerder stoppen met werken staat boven aan het lijst, reizen met dochter, mezelf verwennen met spa's en dat soort dingen. Heb jaren op een houtje gebeten, dus vind wel dat ik het verdien nu.
Ik bloei op van een kop koffie!
RodeTulip schreef:
31-01-2022 17:51
Ik ben zo wijs geweest om in 2001 een grote eengezinswoning te kopen in onze hoofdstad, en dankzij de huidige markt deze vorig jaar verkocht voor een mooi bedrag ( sorry jonge huizen zoekers 😔)

Ook heb ik grote mazel gehad, door via via een kleinere bouwval bemachtigd in de hoofdstad van de provincie NH. Er was een pittige renovatie nodig, maar desalniettemin een mooie buffer over.

Daarom tel ik mijn zegeningen dagelijks.

Als dochter niet gaat studeren, dan krijg mijn geld een ander doel. Eerder stoppen met werken staat boven aan het lijst, reizen met dochter, mezelf verwennen met spa's en dat soort dingen. Heb jaren op een houtje gebeten, dus vind wel dat ik het verdien nu.
:worship:

Wel benieuwd hoe je als single parent überhaupt ooit in de hoofdstad een huis hebt kunnen kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven