Geld & Recht alle pijlers

fsv de zwarte lijst van de belastingdienst

07-05-2021 23:40 16 berichten
Hoi allen,

Vandaag kreeg ik een brief van de belastingdienst met de melding dat ik van 2012 tot 2020 als fraudeur op bovenstaande lijst gestaan heb .. ik vroeg me altijd al af waarom ik geen schuldhulp, of woning kreeg. Terwijl anderen in minder schrijnende situaties wèl een urgentie kregen. Ooit een wwb uitkering aan moeten vragen en direct bij aanvraag zat er sociale recherche bij mijn aanvraag. Ze geloofden niets wat ik zei. Zelfs niet als ik zei de geboorte datum van mijn kind is .... ‘haha mevrouw, dat zullen wij wel uit gaan zoeken’ was het antwoord. Gingen na mijn uitkeringsaanvragen ook voor de deur posten waar ik toen logeerde (want ja, geen huis hè) ze geloofde niet dat ik daar verbleef. Het was echt een drama! Ik kreeg ook geen enkel voorschot. na 5 maanden van onderzoek en achterdocht kreeg ik een uitkering. Ik had echter opeens geen bankrekening meer, om die te krijgen was ik een jaar bezig. Constant afwijzingen en ik begreep niet waarom. hoop gedoe en turbulentie.

Er is veel op zijn plek gevallen vandaag. De belastingdienst deelde die lijst met gemeenten en instanties (ook woningcorporaties) en o op tactisch iedere werknemer bij de belasting had inzage en kon gegevens bijschrijven.. alles werd klakkeloos opgeschreven en als waarheid erkend. Belachelijk!

Nu las ik online dat de tweede kamer wil dat iedereen die op die lijst stond (2012-2020) gecompenseerd wordt.

Ik ben hier verder niet bekend mee, maar wellicht zijn er meer gedupeerden. Vast wel, want de belastingdienst heeft soort van toegegeven dat er ongeveer 240.000 mensen op die lijst stonden
anoniem_64ecdbf220a9f wijzigde dit bericht op 07-05-2021 23:47
Reden: Extra info
30.40% gewijzigd
fsv?
Pollux schreef:
08-05-2021 00:16
fsv?
Fraude signalering voorziening
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... iening-fsv
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is nu vooral het beleid dat alle betrokken burgers geinformeerd worden en eventueel inzageverzoeken kunnen doen. Alleen voor de slachtoffers van de toeslagenaffaire is tot nu toe een compensatieregeling bedacht.

Overigens staat de beoordeling van uitkeringen en urgentie doorgaans los van de belastingdienst. Hoe vervelend ook, ik denk niet dat je daar een 1-op-1 relatie gaat vinden. Wel kan het zijn dat je door de fsv moeilijker toeslagen aan kon vragen, extra checks kreeg op je aangifte en dat je betalingsregelingen door de belastingdienst zijn geweigerd. Natuurlijk net zo goed heel erg.
Alle reacties Link kopieren
Wat naar dat je slachtoffer geworden bent, moet een enorm machteloos gevoel hebben gegeven. Maar 'wellicht zijn er meer gedupeerden'? is tijdens de hele toeslagenaffaire geen enkel belletje gaan rinkelen? Ook daar speelde immers die zwarte lijst een hele nare hoofdrol.

Hier staat wat je kunt doen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... iening-fsv
Tjezus, wat vals
Er stond juist dat ze de gegevens deelde met woningcorporaties en gemeenten en echt daardoor geen diensten boden, of hoe je het noemen wilt..

De tweede kamer zegt nu dat ze compensatie willen voor iedereen op die lijst omdat mensen op basis daarvan wel degelijk op allerlei vlakken benadeeld zijn

Overigens staat de beoordeling van uitkeringen en urgentie doorgaans los van de belastingdienst. Hoe vervelend ook, ik denk niet dat je daar een 1-op-1 relatie gaat vinden. Wel kan het zijn dat je door de fsv moeilijker toeslagen aan kon vragen, extra checks kreeg op je aangifte en dat je betalingsregelingen door de belastingdienst zijn geweigerd. Natuurlijk net zo goed heel erg.
[/quote]
Ik had geen kinderopvang dus dacht niet dat ik hierin betrokken zou zijn. Ik hoorde laatst zijdelings wel iets over volgende blunder belastingdienst, maar hiervan was ik niet op de hoogte. Ik hoor vandaag voor het eerst dat ik daar blijkbaar bij betrokken ben.
MevrouwJack schreef:
08-05-2021 00:30
Wat naar dat je slachtoffer geworden bent, moet een enorm machteloos gevoel hebben gegeven. Maar 'wellicht zijn er meer gedupeerden'? is tijdens de hele toeslagenaffaire geen enkel belletje gaan rinkelen? Ook daar speelde immers die zwarte lijst een hele nare hoofdrol.

Hier staat wat je kunt doen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... iening-fsv
Ìk ben nieuw op dit forum en heb nog niet ontdekt hoe ik kan reageren op iemand bericht in dat bericht.. ik zag wel dat ik het een keer goed gedaan had en een keer niet, maar weet niet meer op welk knopje ik geklikt had 😐
Alle reacties Link kopieren
Je kunt op de aanhalingstekens bij het bericht klikken (middelste icoontje), en dan onder het bericht je eigen bericht schrijven.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... l-fraudeur

Het is bij wet verboden om dergelijk zwarte lijsten op te stellen en te verspreiden.
Ik raad je aan om goede juridische bijstand te zoeken en om een claim in te dienen bij de belasting voor de geleden schade.

https://ft-advocaten.nl/zwarte-lijsten-belastingdienst/
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat heftig. Je kon niet eens een bankrekening openen? Ongelofelijk hoe dit gebeurd is, hoe die lijst tot stand gekomen is, gebruikt is en ook nog zo ongeveer overal verspreid is. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat je helemaal niet vermoedde dat jij op zo'n lijst stond. Ik zou hier zeker wat mee doen.
Ik zou me heel goed laten informeren naar wat mijn opties zijn en het onderste uit de kan eruit persen. Het is onbeschaamd hoe dit alles maar kon gebeuren en nu nog steeds gebeurd.
MevrouwJack schreef:
08-05-2021 01:41
Je kunt op de aanhalingstekens bij het bericht klikken (middelste icoontje), en dan onder het bericht je eigen bericht schrijven.
Ahhhh top! Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren ook een brief gehad dat ik in deze lijst sta. Nu heb ik daar geen last van gehad en ook ‘gewoon’ kot gekregen. Nu kan dat laatste geval ook zijn omdat dit vanuit mijn man is gevraagd.
In de brief stond dat je meer informatie kon opvragen waarom je op die lijst stond. Dit ga ik dus in ieder geval wel doen.
Zo te lezen heb jij er meer last van gehad en zou ik eens contact opnemen met de advocaat die ook betrokken is bij het kot verhaal. Die kan misschien ook wel iets voor jouw doen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de brief ook gekregen en was werkelijk stomverbaasd. Ik heb in 2016 een paar maanden WW gehad en vermoed dat het UWV gegevens heeft opgevraagd en ik vervolgens (onterecht) in dat systeem terecht gekomen ben. Kan niks anders bedenken. Zover ik weet geen 'last' van ondervonden, maar vind het wel een vervelend idee.
Sterrenstof74 schreef:
09-05-2021 00:02
Ik heb de brief ook gekregen en was werkelijk stomverbaasd. Ik heb in 2016 een paar maanden WW gehad en vermoed dat het UWV gegevens heeft opgevraagd en ik vervolgens (onterecht) in dat systeem terecht gekomen ben. Kan niks anders bedenken. Zover ik weet geen 'last' van ondervonden, maar vind het wel een vervelend idee.
Hoi, ja naar hè! Is wettelijk ook verboden om dit soort lijsten er zo op na te houden, aan te duiden als ongefundeerde waarheid en aan Jan en alleman te laten zien als feit. Ik ben erg benieuwd wat voor staartje die krijgt. Ik ga iig de debatten van de tweede kamer in de gaten houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven