Geld & Recht alle pijlers

Fusie, zelfde salarisschaal?

12-05-2011 12:37 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag,

Ik werk in het onderwijs, en onze school staat op het punt om te fuseren met een andere school. De stichting die de huidige belangen behartigt verdwijnt, en er is een nieuwe stichting in het leven geroepen. Ik moet nu een brief ondertekenen waarin ontslag wordt aangekondigd -voor de stichting die verdwijnt- en een andere brief -akte van benoeming- voor de nieuwe stichting. Prima, tot nu toe.

Alleen: ik zag dat het contract naadloos in elkaar overloopt; de salarisschaal blijft gelijk, ik ga geen trede omhoog. Dit is overigens ook niet afgesproken, maar vroeg me af of het klopt. Het is formeel volgens mij een nieuw dienstverband, hoort daar dan niet een nieuwe inschaling bij? Ze verwijzen zelf naar een (eigen) document waarin beschreven staat dat het 'nieuwe' dienstverband op gelijke basis zal zijn als het 'oude'.

Ben zelf geen lid van de bond, kan ik natuurlijk altijd worden, maar vroeg me af of iemand het hier zo 1, 2, 3 weet.
Een brandverzekering voor een brandend huis afsluiten kan ook niet, dus nu lid worden van de vakbond is rijkelijk laat.

Zou je als je contract zou doorlopen nu een hogere salarisschaal krijgen obv je aantal werkjaren?
Dank voor je antwoord, Germanwings. Alleen: zou niet weten waarom ik geen lid meer zou kunnen worden van een vakbond. Vergelijking met brandend huis vind ik niet zo'n goede.

Maar goed.

Nee, ik zou op dit moment geen hogere salarisschaal krijgen als mijn contract zou doorlopen bij de huidige stichting.
Ik neem aan dat je onder een CAO valt, dat de salarisverhoging via die CAO wordt bepaald en je dus wat dat betreft geen "gevaar" loopt.

Waar ik op zou letten is of het aantal dienstjaren wordt meegenomen. Vooral belangrijk mochten ze besluiten je volgend jaar niet meer nodig te hebben, hoeveel de afkoopsom dan wordt. En als je nu een contract voor onbepaalde tijd hebt, blijft dat zo? Toch zou ik wél even bellen met een vakbond voor advies. Het verhaal voorleggen en indien mogelijk lid worden. Mijn ervaring met fusies e.d. is, dat de medewerkers meestal aan het kortste eind trekken. Er wordt niet voor niets gefuseerd, er moet geld bespaard worden.
Je kan prima lid van een vakbond worden, maar ik denk niet dat je recht hebt op een rechtshulp voor wat betreft je huidige "probleem/vraag" die is nl al van voor je lidmaatschap.
Je kan prima lid worden, maar je hebt geen recht op gratis rechtshulp. Daar moet je eerst een tijdje contributie voor betalen.
quote:isles schreef op 12 mei 2011 @ 12:37:

Alleen: ik zag dat het contract naadloos in elkaar overloopt; de salarisschaal blijft gelijk, ik ga geen trede omhoog. Dit is overigens ook niet afgesproken, maar vroeg me af of het klopt. Wat verwacht je precies, dat je een nieuw contract krijgt waarin je gelijk een schaal meer verdient? In principe veranderd toch alleen de naam van je werkgever, maar niets aan jou functie, taken en verantwoordelijkheden. Op basis van wat zou je dan een trede omhoog moeten gaan in jou ogen?
quote:isles schreef op 12 mei 2011 @ 12:37:

Ik werk in het onderwijs, en onze school staat op het punt om te fuseren met een andere school. De stichting die de huidige belangen behartigt verdwijnt, en er is een nieuwe stichting in het leven geroepen. Ik moet nu een brief ondertekenen waarin ontslag wordt aangekondigd -voor de stichting die verdwijnt- en een andere brief -akte van benoeming- voor de nieuwe stichting. Prima, tot nu toe. Kortom, de nieuwe stichting neemt alle rechten en plichten jegens de werknemers over van de oude stichting. Dat lijkt me de normale gang van zaken.quote:Alleen: ik zag dat het contract naadloos in elkaar overloopt; de salarisschaal blijft gelijk, ik ga geen trede omhoog. Dit is overigens ook niet afgesproken, maar vroeg me af of het klopt. Het is formeel volgens mij een nieuw dienstverband, hoort daar dan niet een nieuwe inschaling bij? Ze verwijzen zelf naar een (eigen) document waarin beschreven staat dat het 'nieuwe' dienstverband op gelijke basis zal zijn als het 'oude'.Ik zie oprecht niet waarom je iets anders zou verwachten. Kan je dat uitleggen?quote:Ben zelf geen lid van de bond, kan ik natuurlijk altijd worden, maar vroeg me af of iemand het hier zo 1, 2, 3 weet.

Een beetje logisch denken is misschien ook een optie, dan heb je geen vakbond nodig.

Hoe zou je er over denken als je salaris omlaag zou gaan?

Alle bezwaren ie je dan zou hebben zijn ook geldig tegen een verhoging.
Het is een fusie die je gaat meemaken, geen promotie. Je mag blij zijn als je bij een fusie je baan kunt behouden. Het had zomaar gekund dat je functie totaal verdwenen was.
@Ritmeester, zou je misschien mijn gehele OP willen weghalen? Dank.

Dank voor de reacties.

@Nike, vind je advies waardevol, denk dat ik dit ga doen.

@Baby_Ernie: mijn baan staat niet op het spel, daar ben ik zeker van.

@Boarn: ik heb geen verwachtingen, ik weet alleen niet hoe het werkt bij een dergelijke fusie.

@Germanwings/Pimpelmeesje: ok, dat wist ik niet. Ik kan het allicht proberen, niet?
Je kunt het proberen bij de vakbond, maar de algemene regel is dat je x maanden lid moet zijn voor ze je helpen.

De overgang van diensttijd bij wet geregeld, dus daar hoef jij je niet ongerust over te maken.

En je hebt recht op gelijkblijvende (en dus niet op betere) arbeidsvoorwaarden bij een overgang van onderneming.
Ik zeg ook niet dat je baan op het spel staat toch? Ik snap ook niet waarom ritmeester jouw hele OP moet verwijderen. Ben je van plan je OP straks weg te halen?
@Baby_Ernie: hele OP quoten mag niet, heb ik begrepen. Nee, ben niet van plan om deze weg te halen, maar mocht het nodig zijn, wil ik graag deze optie behouden.
@Nummerzoveel: dank je voor de informatie.
quote:isles schreef op 12 mei 2011 @ 16:33:

@Baby_Ernie: hele OP quoten mag niet, heb ik begrepen. Nee, ben niet van plan om deze weg te halen, maar mocht het nodig zijn, wil ik graag deze optie behouden.Oh ja, dat is ook zo. Hele OP quoten mag inderdaad meer. Excuses voor mijn aanname dan.
@Baby_Ernie: niet erg. Dank voor excuses echter.
In het onderwijs ga je altijd in augustus (bij aanvang van het nieuwe schooljaar) een trede omhoog in je eigen schaal.

Als je nieuwe contract hetzelfde moet zijn als je oude, dan klopt het dat je dus niet een trede omhoog gaat.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
quote:isles schreef op 12 mei 2011 @ 14:35:

@Ritmeester, zou je misschien mijn gehele OP willen weghalen? Dank.Ik heb je OP niet gequote om te bewaren, ik heb alleen die delen gequote waar ik op reageer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven