Geld & Recht alle pijlers

geen kinderalimentatie

27-01-2009 21:56 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ongetwijfeld zal dit onderwerp wel vaker besproken zijn, maar ik zie even door de bomen het bos niet meer. Ik ben een vrouw van 34 jaar.

Sinds kort is de relatie verbroken tussen mijn vriend en mij. Ik heb hier veel verdriet van, en dat zal even de tijd nodig hebben.

We hebben een dochtertje van bijna 4 jaar die hij heeft erkend.

We zijn nooit getrouwd, dit omdat hij al een huwelijk achter de rug had, en ik zelf nooit het gevoel had dat een huwelijk iets zou toevoegen in een relatie. Ook hebben we geen samenlevingscontract op laten stellen. Heel dom achteraf, maar goed.

Nu heeft hij mij laten weten dat hij geen kinderalimentatie zal betalen. Ik ben hier werkelijk verbijsterd over.

Dit kan toch zomaar niet?

Hij heeft een prima salaris van een kleine ¤ 1.700,--- netto.

Zelf kom ik met mijn parttime baan op een netto salaris van ¤ 800,-- Ik weet niet wat ik hier verder mee aan moet.

Hij wil wel bezoekrecht (en dat krijgt hij uiteraard ook, want dat is in het belang van ons dochtertje), maar hoe kan ik hem "dwingen" ook zijn financiele verantwoording te nemen? En op welke manier moet er dan een bedrag worden bepaald, wat is normaal met de salarissen die wij verdienen. Ik wil dit graag regelen zonder advocaten of iets dergelijks. Het wordt anders een slepende en slopende situatie, en dat kan ik door alle omstandigheden niet aan. Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen.
Absoluut idd meteen een advocaat inschakelen. Aan het ouderschap zijn niet alleen rechten maar ook plichten verbonden. Jouw ex heeft - doordat hij zijn dochter erkend heeft - een wettelijk vastgelegde onderhoudsplicht voor zijn kind tot haar 21ste. Wat mij niet meer dan fair lijkt. Je maakt een kind, dan moet er beiden voor zorgen ook.



Hij zal verplicht worden alle noodzakelijke gegevens te overleggen, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat dit hele gedoe snel geregeld kan worden. Ik weet nu al niet meer hoe ik rond moet komen. Weet iemand misschien hoe lang het duurt eer je in aanmerking komt voor de kinderkorting, een oudergezinskorting, huurtoeslag etc.????

Bij de belastingdienst hebben ze volgens mij ook wel wat administratieve achterstand.



Ik heb helaas nog geen tijd gehad om uitgebreid de sites te bekijken. Mijn dochtertje is ziek, en zelf voel ik me ook niet bepaald fantastisch, net als de rest van Nederland geloof ik, inmiddels, liefs. Daniquelle
Alle reacties Link kopieren
Danique,

rustig blijven ademhalen, het komt goed!



Ga naar www.toeslagen.nl daar kun je direct je gegevens wijzigen voor zorgtoeslag, huurtoslag, kindgebonden budget etc. Het is dan wél van belang dat je ex niet meer op jou adres staat ingeschreven want anders ben je nog steeds toeslagpartners voor elkaar.

Staat hij nog steeds op jou adres ingeschreven en wil hij dit niet veranderen, dan kan jij naar de gemeente gaan om hem uit te laten schrijven, alleen duurt dit 6 ca. weken.

En heeft je ex zich bijv. 6 maanden terug al uitgeschreven dan kan je dat ook bij toeslagen.nl aangeven, dan krijg je het met terugwerkende kracht verrekend. Maar de belastingdienst kennende gaat dat wel een paar weken duren.......



En ook daarom is het van belang dat je direct naar een advocaat stapt zodat die de voorlopige beschikking in orde kan maken!



Doen hoor, want het is te gek voor woorden dat meneer zijn pleziertjes niet wil opgeven en jij krom moet liggen om eten etc. voor je kind te regelen!



Beterschap! Niets zo vervelend om dan ook nog eens ziek te zijn.....
Vergeet niet alle voor jou toepasselijke heffingskortingen aan te vragen; dat is best nog een aardig bedrag maandelijks. Je hebt recht op de alleenstaande ouderkorting, de aanvullende alleenstaande ouderkorting en de inkomensafhankelijke combinatiekorting (deze laatste is per 01-01-2009 in de plaats gekomen van de combinatiekorting en de aanvullende combinatiekorting). Je ex-vriend moet dan idd wel - gezien over heel 2009 - langer dan 6 maanden niet meer bij je ingeschreven staan op het adres.



Ik weet natuurlijk niet hoeveel vermogen je hebt in bijv. spaargelden (inclusief kind) en/of auto, maar je kunt aanvullende bijstand aanvragen. Je zit met de vakantietoeslag en de heffingskortingen denk ik (net) onder de alleenstaande ouder norm van ¤ 1155,47, inclusief vakantietoeslag. Het is wel een berg van (privé)informatie die je moet overleggen, maar je wilt ook niet met huurachterstanden e.d. komen te zitten. En op het moment dat je de alimentatie ontvangt, zou je de bijstand weer uit zijn. De gemeente stelt dan sowieso een onderzoek in naar de verhaalmogelijkheden op je ex wat betreft de kinderalimentatie.
Indien je bijstand aanvraagt, moet je je hiervoor melden bij het UWV werkbedrijf (voormalige CWI dat met het UWV is samen gegaan), die je aanvraag doorsturen naar de gemeente om te beoordelen.



En anders zou je nog kunnen proberen meer uren te krijgen bij je werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Waarom de bijstand? Werk je nu op dit moment? Misschien is het een idee om op je werk een gesprek aan te gaan i.v.m. meer uren of flexibelere werktijden i.v.m. je kind. Of ga eens bij een CWI bij jou in de buurt langs.
quote:zwartkant schreef op 31 januari 2009 @ 12:41:

Waarom de bijstand? Werk je nu op dit moment? Misschien is het een idee om op je werk een gesprek aan te gaan i.v.m. meer uren of flexibelere werktijden i.v.m. je kind. Of ga eens bij een CWI bij jou in de buurt langs.De optie van meer werken heb ik net genoemd.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik het daarom niet noemen?
Alle reacties Link kopieren
Als je ex zijn inkomensgegevens niet overlegt, kent de rechter in principe het door jou gevraagde bedrag toe. De alimentatie wordt berekend aan de hand van behoefte (hoeveel heeft je kind nodig) en draagkracht (van je ex). Als hij geen gegevens overlegt, gaat de rechter ervan uit dat hij draagkrachtig genoeg is om het gevraagde bedrag te betalen. De rechter kan dit bedrag naar believen ook naar boven of naar beneden aanpassen als hij/zij daar reden toe ziet.



Het is dus in het belang van je ex om die gegevens wel aan te leveren en om zijn draagkracht zo klein mogelijk te maken. Draagkracht = (kort gezegd): inkomen - vaste lasten. Hij zal mogelijk proberen een zo laag mogelijk inkomen op te geven en zo hoog mogelijke vaste lasten. Jouw advocaat kan al die zaken betwisten (bijv. als hij zegt dat hij 1000 euro kwijt zal zijn aan woonruimte, dan kan je advocaat aangeven dat dat een onredelijk bedrag is). Uiteindelijk bepaalt de rechter een maandelijks bedrag.



Je kunt in kort geding voorlopige voorzieningen aanvragen; het duurt rond de 6 weken voordat je daar uitspraak in hebt.



Wat ontzettend misselijk dat hij jou in je eentje voor de opvoeding en het onderhoud van jullie kind wil laten opdraaien



Sterkte ermee,

dubio
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
@Elianne: Dat was eigenlijk precies mijn boodschap, maar vandaar ook de vraag erachter of ze wel of niet werkt op dit moment .
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel, wederom, voor jullie hartverwarmende reakties.

Ik ben ook nog steeds verbijsterd dat hij op deze manier geen verantwoordelijkheid wil dragen voor zijn dochtertje. Mijn ex is 41 jaar en dan nog niet op een volwassen manier met verantwoording omgaan is te triest voor woorden.

Boosheid en verdriet wisselt zich op dit moment enorm af ten opzichte van mijn ex vriend. Ik begrijp het echt niet. En vraag me dan ook af hoe erg ik me vergist heb in hem. Hoe verantwoordelijk heeft hij zich uberhaupt gevoeld voor het gezinnetje, binnen onze relatie. Eigenlijk moet ik daar niet meer bij nadenken. Het verandert toch niets. Maar het zal er wel bij horen bij het hele proces van het verbreken van een relatie.

Het enige dat ik kan doen, om hem op zijn verantwoordelijkheden te wijzen is een advocaat in de arm nemen. En dat gaat ook gebeuren. Zekerheid voor nu, en voor in de toekomst. Het kan niet anders.

Dank jullie wel ook voor de uitleg over de heffingskortingen.

Hij heeft zich wel al uitgeschreven op dit adres. Blijkbaar heeft hij wat betreft de huur een maand opzegtermijn. Hij is dus ook nog verantwoordelijk voor de huur van februari. Ik heb zo het vermoeden dat hij daar ook geen verantwoordelijkheid voor wil dragen. Ik heb helaas ook geen vermogen, spaargeld of iets dergelijks waar ik voorlopig van zou kunnen leven.

Zodra mijn (ons) dochtertje 4 jaar is, en gewend op school, wil ik wel graag meer uren gaan werken. Ik hoop dat die mogelijkheid, i.v.m. de financiele crisis, er wel is.

Waarschijnlijk heeft het meer uren werken dan ook weer invloed op het bedrag aan kinderalimentatie dat mijn ex moet gaan betalen.

Zodra mijn dochtertje en ik beide niet meer ziek zijn, ga ik aan de slag voor een advocaat, en wil ik de aanvragen gaan doen.

Ik hoop dat ik een beetje wegwijs wordt in die papierwinkel.

Veel liefs, Daniquelle
quote:zwartkant schreef op 31 januari 2009 @ 17:19:

Mag ik het daarom niet noemen?Natuurlijk, maar als je het topic had gelezen had je alle antwoorden op je vragen gehad
Daniquelle, veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel. Ik heb gisteren even op toeslagen.nl gezeten.... jemig.... ik werd nog net niet gillend gek.

Mijn dochtertje slaat zich er prima doorheen. Ik merk geen veranderingen in haar gedrag. Ze vroeg in het begin af en toe naar haar vader, maar ze zegt nu zelf ook, papa woont ergens anders he mama? En gaat weer vrolijk verder met waar ze mee bezig is.

Het is ten alle tijde natuurlijk belangrijk om goed in de gaten te blijven houden. Het feit dat ze er nu makkelijk mee omgaat, geeft geen garantie voor de toekomst. Liefs, Daniquelle
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 7 jaar gescheiden en heb nooit een cent kindalimentatie ontvangen voor MIJN dochter.



Ik schrijf MIJN dochter omdat de vader het kind na de scheiding niet meer wilde zien.



Ik heb nog wel geprobeert om wat geld los te krijgen maar meneer trouwde al na een jaar met een vrouw met 2 kinderen.



Hij had echter nog wél zijn eigen huis aangehouden met een torenhoge hypotheek, daarbij werd gerekend dat hij ook in onderhoud van zijn nieuwe vrouw moest voorzien dus er bleef 45 euro voor MIJN dochter over.



Zijn broer woont in zijn huis, en die betaald hem "zwart"huur uit.



Nou, die 45 euro daar mag ie een liedje voor zingen, dan ben ik liever volledig onafhankelijk van hem.

Dat heeft hij heel goed gespeeld dus........



Maar als hij nu na al die jaren ooit nog eens om een omgangsregeling komt, dan krijgt ie het nog moeilijk.



Hij wilde haar niet toen ze baby was, dan nu ook niet meer.Ik ga MIJN dochter echt niet aan een volslagen vreemde meegeven.
Alle reacties Link kopieren
Liselotte, ik begrijp dat je kwaad en verbitterd bent op je ex omdat hij je (zijn) dochter zo laat zitten. Misschien dat je daarom zegt dat je niet wil dat hij haar te zien krijgt als hij de geest eens mocht krijgen. Ik wil je op het hart drukken om als dat ooit gebeurt, de tijd te nemen om hierover na te denken en je niet te laten leiden door die woede en verbittering. Niet omdat hij wel of geen rechten zou hebben, maar om het recht van je dochter om haar vader te kennen en een band met hem op te bouwen als ze dat wil.



Als het zijn keuze is, is hij daar verantwoordelijk voor. Als jij het hem verbiedt, wordt het jouw verantwoordelijkheid. Een besluit dat je dochter je nog wel eens zou kunnen verwijten. Dus denk daar alsjeblieft goed over na.



Wat de kinderalimentatie betreft, 45 euro per maand maakt door de jaren heen toch een leuk bedrag. Ik zou je ex daar zeker op aanspreken (of heb jij hem gezegd dat je het niet wilt?). Je kunt dan met terugwerkende kracht nog betaling eisen.



Als het al een paar jaar geleden is dat de alimentatie is vastgesteld, kun je naar de rechter gaan om om herziening te verzoeken. In principe moet je daar gewijzigde omstandigheden voor aanvoeren, je kunt aan de advocaat vragen hoe dat zit. Een andere rechter kan de financiën van je ex wel heel anders beoordelen. Je kan bijv. prima aanvoeren dat hij zo'n duur huis helemaal niet nodig heeft en de rechter kan het bedrag voor woonlasten dan gewoon verlagen. Dan blijft er meer over voor alimentatie.



Ik kan me voorstellen dat je denkt dat hij de boom in kan met zijn geld, maar het is natuurlijk wel voor je dochter. Al zet je het op een spaarrekening voor haar, dan is het toch mooi meegenomen. Bovendien zie ik niet in waarom jij je dochter in je eentje moet onderhouden terwijl hij een vrouw en twee kinderen (van een andere man) onderhoudt.
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven