Geld & Recht alle pijlers

Geen uitkering geen woning?

24-06-2013 13:30 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik stel deze vraag voor mijn zus.



De situatie is als volgt:



Gescheiden met schulden, met de kinderen inwonend bij ouders. Staat al lang genoeg ingeschreven bij de woningbouwvereniging om in aanmerking te komen voor een huis.

Het punt is alleen dat ze geen inkomen heeft (wel zoekende natuurlijk). Zelfs geen uitkering. Het huis krijgt ze pas als ze een uitkering heeft en een uitkering pas als ze een huis heeft.

Via de gemeente wordt ze van het kastje naar de muur gewezen. Ze krijgt pas een uitkering als ze bij wijze van spreken bij het Leger Des Heils aanklopt. Dus geen onderdak heeft.

Er is volgens de gemeente geen andere oplossing dan dat.



Weten jullie waar ze heen kan met haar vragen, een instantie of iets dergelijks? Alle tips zijn welkom, wij weten het zelf niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Krijgt ze alimentatie? Dat wordt ook ingehouden van haar uitkering.
Alle reacties Link kopieren
Met de toeslagen komt het wel goed, toch bedankt voor de tip.



Alimentatie, waarschijnlijk wel. Hoewel je van een kale kip niet kan plukken. Het fijne weten we daar nog niet van.



First things first...
Alle reacties Link kopieren
Kijk aan, wat een onwijs paarse krokodil.



Ik zou toch denken dat je met een postadres wel geholpen zou moeten zijn. Daklozen krijgen toch immers ook een uitkering via het LdH? Bij een gewone inschrijving is het volgens mij maar de vraag of je een uitkering krijgt, dat is weer afhankelijk van het inkomen van de medebewoners.



En ja, als ze moeilijk doen dan zou ik ook maatschappelijk werk inschakelen. Naar mijn ervaring zijn gemeente en woningbouw medewerkers niet écht de meest meedenkende mensen. Een maatschappelijk werker weet misschien bij wie je het beste aan de bel kan trekken.
quote:stiekem schreef op 24 juni 2013 @ 13:48:

Ze staat sinds vandaag ingeschreven bij ouders en heeft aan de hand van die inschrijving dit (opnieuw) te horen gekregen. Het een kan niet zonder het ander volgens hun.Niet mondeling dit afhandelen. Erop aandringen dat ze de aanvraag officieel wil indienen en zodoende een beschikking kan krijgen waartegen ze bezwaar kan aantekenen. Door je op deze manier mondeling te laten wegsturen kan je je recht niet doen gelden. De gemeente is verplicht een aanvraag in te nemen als men die officieel wil indienen .
Alle reacties Link kopieren
quote:amby schreef op 24 juni 2013 @ 14:02:

Kijk aan, wat een onwijs paarse krokodil.



Ik zou toch denken dat je met een postadres wel geholpen zou moeten zijn. Daklozen krijgen toch immers ook een uitkering via het LdH? Bij een gewone inschrijving is het volgens mij maar de vraag of je een uitkering krijgt, dat is weer afhankelijk van het inkomen van de medebewoners.

Zo onjuist

En ja, als ze moeilijk doen dan zou ik ook maatschappelijk werk inschakelen. Naar mijn ervaring zijn gemeente en woningbouw medewerkers niet écht de meest meedenkende mensen. Een maatschappelijk werker weet misschien bij wie je het beste aan de bel kan trekken.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Eindeloos, ik sluit me trouwens volledig aan bij jouw motto. Ik ben zelf ook alleenstaand met kind (wel woning en baan). Mijn ouders boffen maar
Alle reacties Link kopieren
Als ik denk uwv * de uitkerende instantie vind dat ze met eigen woning wel in aanmerking komt voor een uitkering kan ze vragen hun contact op te laten nemen met wonings stichting. Zo kregen zij zekerheid dat er als je zus de woning krijgt wel een inkomen gaat zijn.



Wij hebben het toen ook zo gedaan ook werkt gemeente met potjes zo ook 1 voor zulke situaties dat ze 1 a soms 2 maanden huur voorschieten of betalen dat je dan in termijnen terug kan betalen. Doen ze wel alleen als uitkerende instantie wel aangeeft dat je als je woning hebt wel het recht er op hebt
Alle reacties Link kopieren
quote:stiekem schreef op 24 juni 2013 @ 14:22:

Eindeloos, ik sluit me trouwens volledig aan bij jouw motto. Ik ben zelf ook alleenstaand met kind (wel woning en baan). Mijn ouders boffen maar Dat is mooi Stiekem,
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:Eindeloos schreef op 24 juni 2013 @ 14:17:

[...]





Zo onjuist? Leg me uit! Een vriendin van mij krijgt ook geen uitkering omdat ze samenwoont met haar vriend die wel een inkomen heeft, terwijl ze niet staan geregistreerd als partners. Is het anders als je bij je ouders intrekt?



En laatst hebben m'n ouders ook een paar kennissen een postadres verstrekt, maar ze bewust niet in laten schrijven vanwege uitkeringen en belastingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:amby schreef op 24 juni 2013 @ 14:43:

[...]





Zo onjuist? Leg me uit! Een vriendin van mij krijgt ook geen uitkering omdat ze samenwoont met haar vriend die wel een inkomen heeft, terwijl ze niet staan geregistreerd als partners. Is het anders als je bij je ouders intrekt?



Ja, als samenwonende partners ga je een zorgplicht voor elkaar aan, ook zonder enige "registratie",je staat immers bij het GBA op hetzelfde adres ingeschreven en er is geen ouder-kind of zakelijke relatie. Als volwassen kind noodgedwongen bij je ouders in moeten gaan wonen, is een compleet andere situatie, aangezien er dan geen vrijwillig aangegane partner-zorgplicht bestaat.



TO, volgens mij heeft je zus gewoon recht op bijstand, zie: http://www.rijksoverheid. ... ik-recht-op-bijstand.html
anoniem_38608 wijzigde dit bericht op 24-06-2013 14:56
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:amby schreef op 24 juni 2013 @ 14:43:

[...]





Zo onjuist? Leg me uit! Een vriendin van mij krijgt ook geen uitkering omdat ze samenwoont met haar vriend die wel een inkomen heeft, terwijl ze niet staan geregistreerd als partners. Is het anders als je bij je ouders intrekt?



En laatst hebben m'n ouders ook een paar kennissen een postadres verstrekt, maar ze bewust niet in laten schrijven vanwege uitkeringen en belastingen.



Wat je vriendin betreft, zolang hun inkomen hoger is dan het sociaal minimum, heeft ze geen recht op een uitkering.

En of ze nu partners zijn of niet, ze wonen samen.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Maar waarom doe je het niet gewoon via het leger des Heils?

Dan krijg je een kamer met je kinderen, komt die uitkering er, krijg je nog urgentie ook van de woningbouw en is er vast wel een maatschappelijk werker die je aanmeld voor de schuldsanering en ben je over 3 jaar van de schulden af.

Voor de kinderen nog een gemeentepasje om gratis te sporten en het leven kan weer doorgaan.

Ook wat fijner voor de grootouders.
Ga met je zus naar maatschappelijk werk of naar juridisch loket, laat het je daar goed uitleggen!!

Kijk of er bij je gemeente sociale raadslieden zijn, die je kunnen helpen.
Alle reacties Link kopieren
Verschilt het per woningbouw hoe ze je inkomen controleren bij het toewijzen van een huis? Toen ik mijn huis kreeg moest ik een inkomensverklaring van de belastingdienst overleggen, maar daarop staat wat je vorig jaar verdiend hebt, niet of en wat je nu verdient.

Dus had ze vorig jaar wel een inkomen, dan kan ze volgens mij gewoon een huis huren en de juiste inkomensverklaring laten zien.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Er was hier laatst ook een topic waarbij behoorlijk wat mensen beweerden dat de woningbouw nooit een minimum-inkomenseis mag stellen, en dat je dus ook zonder inkomen een huis zou moeten kunnen huren. De TO in kwestie is in dat topic helaas nooit teruggekomen om te vertellen hoe het was afgelopen.



Toevoeging: dit topic bedoel ik Te laag inkomen voor sociale huurwoning?
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Juridisch loket zegt hetzelfde als de gemeente. Denk dat het dan maar via maatschappelijk werk moet...
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamchild schreef op 24 juni 2013 @ 14:53:

[...]



Ja, als samenwonende partners ga je een zorgplicht voor elkaar aan, ook zonder enige "registratie",je staat immers bij het GBA op hetzelfde adres ingeschreven en er is geen ouder-kind of zakelijke relatie. Als volwassen kind noodgedwongen bij je ouders in moeten gaan wonen, is een compleet andere situatie, aangezien er dan geen vrijwillig aangegane partner-zorgplicht bestaat.



TO, volgens mij heeft je zus gewoon recht op bijstand, zie: http://www.rijksoverheid. ... ik-recht-op-bijstand.htmlJuist, bedankt voor de uitleg! Ik had het me niet kunnen bedenken. Ergens is het wel logisch, maar de kans dat mijn ouders voor mij zouden zorgen is wel 100 keer groter dan bij een willekeurige huisgenoot. Wat dat betreft is het eigenlijk nog fijn dus dat ze bij je ouders terecht kan. Brrr, als ik ergens niet aan moet denken...
quote:stiekem schreef op 24 juni 2013 @ 17:04:

Juridisch loket zegt hetzelfde als de gemeente. Denk dat het dan maar via maatschappelijk werk moet...Dan moet er toch echt nog iets anders aan de hand zijn ! Een volwassen vrouw inwonend met kinderen bij haar ouders na een scheiding kan echt gewoon een wwb uitkering krijgen. Misschien missen we een esssentieel stukje informatie?
Alle reacties Link kopieren
quote:Meryan schreef op 24 juni 2013 @ 13:50:

En als ze straks wel een uitkering heeft, maar een lagere, voldoet ze dan wel aan de inkomenseis van de wbv?



Zodra ze haar eigen woning heeft kan haar uitkering worden omgezet naar een aanvullende, dus heeft ze voldoende inkomen.

Bij haar inschrijving kan ze het minimum inkomen invullen, waardoor ze mee kan dingen naar woningen.



Bij kans op een woning meteen de gemeente en de woningstichting inlichten zoals Louba zegt. Dan moet het goed komen.
Gevoelens zijn beperkt houdbaar.
quote:gismo72 schreef op 24 juni 2013 @ 17:56:

[...]





Dan moet er toch echt nog iets anders aan de hand zijn ! Een volwassen vrouw inwonend met kinderen bij haar ouders na een scheiding kan echt gewoon een wwb uitkering krijgen. Misschien missen we een esssentieel stukje informatie?Dat denk ik ook! Jonger dan 21 en ouders nog onderhoudsplichtig? Koopwoning die verkocht moet worden? Gaat ze alleen naar de sociale dienst of is er iemand meegeweest? Ik bedoel, begreep ze wel goed wat de sociale dienst zegt? Ik vind het een vreemd verhaal.
Misschien kon de sociale dienst de inschrijving op het adres van je/haar ouders nog niet zien en is ze daarom weggestuurd? Dan bewijs van inschrijving overleggen.
Alle reacties Link kopieren
Kan er niet iemand borg voor haar staan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven