Geld & Recht alle pijlers

Geld gekregen

20-12-2011 10:24 348 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hooi!

Ik hoop dat ik hier goed zit met mijn vraag.

Het gaat over een tegemoetkoming die ik dit jaar kreeg.

Ik sta onder bewindvoering, en mag dus niet aan mijn eigen geld komen.

Nou is de samenwerking nooit lekker verlopen. Ik loop ze ontzettend vaak achter hun kont aan om de dingen te doen die moeten gebeuren. Verschillende keren zonder geld gezeten, laatst 2 weken lang zelfs, op ducktape schoenen gelopen, geen jas hebben, ga zo maar door. Het geld is er wel voor, maar ze durven het niet ''uit te geven'' omdat het allemaal nog onduidelijk is? Ik zou niet weten wat, wel gevraagd, konden ze me niet uitleggen.

Nou heb ik een bril die 7 jaar oud is, wil al 3 jaar een nieuwe, hij is ontzettend bekrast, sterkte is niet goed meer, en het pootje viel er steeds uit, en nadat ik het schroefje kwijtraakte heb ik hem maar vastgenaait.... Maanden lang, als het geen jaarlang is gevraagd of er ook maar iets weggelegd kon worden voor een bril. Niks nada noppes. Dus dan ga je zelf maar sparen. Maar dat gaat bijna niet met 30 euro per week. Het schoot ook niks op.

Nu kreeg ik een tijdje terug een brief binnen dat ik een tegemoetkoming kreeg van 306 euro. Ze hadden mijn bankgegevens niet meer, of ik zelf die even op kon sturen.

Ik zag direct een kans, een bril!

Heb het goed uit zitten zoeken, en de brief opgestuurd met het rekeningnummer van mijn vriend erop.

Nou zou ik dat geld eigenlijk pas deze week krijgen ong. Maar heb het al vorige maand gehad.

Opticien ingelopen, en bril gehaald, ook betaald.

Ik mag hem vandaag of morgen ophalen, en ben er echt ontzettend blij mee!

Maar er knaagt iets aan me, er is een paar dagen terug tegen mij gezegd, pas op, straks stoppen ze de samenwerking. Wat als ze erachter komen? Je hebt zomaar geld ''gepakt''

Idd, wat als ze er achterkomen, ik heb vanaf het begin dat ik het geld kreeg gedacht, ik vertel het ze(wel nadat ik ofcourse mn geld had, ik was me er dus half van bewust dat ik iets fouts deed). Maar dat durf ik nu niet meer, nadat ik dat hoorde.

Moet ik dit nu aan ze vertellen?

Of het laten rusten? Of wachten tot hun er mee komen?

dank je wel alvast!
quote:dreamlogic schreef op 20 december 2011 @ 12:27:

[...]

Goed met geld kunnen omgaan betekent ook dat je 'nee' moet kunnen zeggen tegen mensen. En anders zul je dat moeten leren.Daar heb ik nadat ik in de problemen raakte ook echt van geleerd.
Ik denk dat ik als ik een gesprek heb aangevraagd het toch maar opbiecht. denk dat dat toch de beste oplossing is

Onthou heel erg goed, dat het de toon is die de muziek maakt. Je bent fout geweest en dit kan consequenties hebbn. Als je jouw fout op hun wil afschuiven, dan denk ik dat je probleem groter wordt dan het nu is.

Volgens mij zijn er vrijwilligersinstanties die je misschien hierin hunnen bijstaan, die misschien wel meekunnen naar zo'n gesprek.

Als jij uit een (sorry voor het woord) aso-milieu komt, kan het zijn dat jouw reacties in het verleden niet het gewenste effect hebben gehad. Het is echt belangrijk je zakelijk en niet emotioneel op te stellen. De mensen aan de andere kant van de tafel hebben immers geen band met je, het maakt voor hun niks uit of jij wel of geen boterham met pindakaas kunt eten.
quote:lovelycomplex schreef op 20 december 2011 @ 12:24:

[...]

Ik kan best goed met mijn geld omgaan. Ik was alleen heel erg stom en hielp andere mensen met mijn geld, terwijl ik dat totaal niet kon betalen.

Ik probeer je niet een hak te zetten ,maar iets in te laten zien. Als je bovenstaand zinnen nog een keer leest, dan zie je toch dat het niet klopt? Je wilde andere mensen helpen. Heel lief bedoeld, maar zoals je zelf zegt erg stom als je dat niet kan betalen. En dat is dus precies wat niet met geld om kunnen gaan betekent. Ook al zitten er alleen maar goede bedoelingen achter, het is niet goed. En uiteindelijk heb je niet alleen jezelf ermee, maar ook de mensen aan wie jij geld schuldig bent.

Ik ben blij te horen dat je nu in een goedkope leefsituatie zit. Dat zal het wat makkelijker maken. Heb je wel duidelijk op een rijtje wat er per maand binnenkomt (bij de bewindvoerder), en hoeveel er per maand afgelost wordt? Is het vooruitzicht dat al je schulden straks afgelost zijn aan het einde van de WSNP? Of denk je dat dat in dit tempo al eerder gebeurd zal zijn? Zorg dat je in ieder geval zelf een duidelijk overzicht hebt van alles. Dan kun je niet voor verrassingen komen te staan mocht je het straks allemaal zelf moeten regelen.
TO, machutookeenbietjemeerzijn brengt t misschien een beetje cru, maar ze probeert je alleen iets duidelijk te maken. Ze probeert je te laten zien wat er aan de andere kant van jouw schulden staat. Dat zijn ook gewoon mensen die nog geld krijgen en nu misschien wel zelf in de problemen komen. Dat bedoelt ze te laten zien met het UWV voorbeeld dat ze geeft. Probeer het eens te lezen zonder je aangevallen te voelen. Misschien dat t helpt?

[...]

Ik kan best goed met mijn geld omgaan. Ik was alleen heel erg stom en hielp andere mensen met mijn geld, terwijl ik dat totaal niet kon betalen.

Lees dit nu eens 10x door. Wat klopt er niet aan die zinnen?

Smoesjes. Je kan niet met geld omgaan, anders had je nu niet in deze situatie gezeten.

Trek hier nu lering uit en leer met geld om te gaan! Dat is precies waar je bewindvoering voor bedoeld is oa.

Dat jij je geld spendeerde aan het helpen van anderen doet er niet toe. Feit is dat terwijl jij je geld aan anderen uitgaf het eigenlijk gewoon naar je rekeningen (huur/verzekeringen) had moeten gaan.

Als mijn beste vriendin niet te eten heeft en ik moet kiezen tussen haar eten geven of mezelf. Dan kijk ik eerst of ik goedkoop boodschappen op de kop kan tikken en haar ook wat te eten kan geven. Lukt dit niet, sorry, dan gaan mijn centen eerst naar mijn boodschappen voor mezelf.

En dat zijn keuze die je moet maken. Niet altijd leuk, maar financiën is iets wat niet leuk is.
Nope
quote:sinaasappellikeur schreef op 20 december 2011 @ 12:08:

[...]

Ik bergijp je gevoel van machteloosheid wel deels, maar ook niet helemaal. Je krijgt 30 euro leefgeld per week. Dan kun je toch gewoon die 30 of in dit geval 60 euro vragen aan je vriend en deze terugbetalen als je pas het weer doet. Het lijkt mij dat iedereen (de extreme uitzonderingen daargelaten) dat bedrag wel kan missen.

Je schrijft dat je niet mag werken, ik denk dat je bedoelt dat je niet kunt werken.

Inhoeverre ben je afgekeurd? Hoe zijn de vooruitzichten daarin? Hoe minder inkomen je hebt, hoe langer dit traject gaat duren.

Hoe oud ben je eigenlijk en hoe zie je je toekomst?

Mijn vriend schiet bij als ik tekort kom, alleen zat hij deze en vorige maand zelf ontzettend krap, dus was het voor ons beide even moeilijk.

Ik ben 75% tot 100% afgekeurd, maar krijg een nieuwe keuring, al zal die niet veel beter zijn aangezien ze een 3de hernia hebben geconstateerd. En een zenuwaandoening in mijn benen.

volgend jaar heb ik een afspraak, 2 januari, weer MRI, en daarna gesprek over hoe we de rest aan gaan pakken. Ik moet fysio hebben maar daar is natuurlijk geen geld voor.

Maar zo zijn er meer kosten, ik heb als kind zijnde al een slecht gebit gehad, en dat is nooit verbeterd. alles brak steeds af, hoe goed ik ook poetste. Dat is bij mijn ''grote mensen tanden'' (klinkt zo leuk) ook gebeurd, en ik mis 3 (binnenkort 4) kiezen. Dat moet ook weer gemaakt worden enz.

Ik ben gewoon een grote pechvogel.

En mijn toekomst is door alle omstandigheden nog niet echt te voorspellen, frustrerend, maar ik heb geduld, langzaam zie ik vooruitgang.
En idd, ik zeg het cru, maar het is gewoon zo.

Je hebt de verkeerde keuzes gemaakt vroeger. En reken maar, in deze recessietijd wordt de overheid nog strenger en is minder geneigd te helpen. Overal wordt bezuinigd.

En ja, ik vind het erg voor je dat je lichamelijk zoveel pech hebt. Maar gelukkig heb je een goed stel hersens, want je Nederlands is keurig, dus nadenken kan je.

Leer dus van je financiële situatie nu! En beslis in de toekomst anders, hoe vervelend en egoïstisch ook, eerst voor jezelf en je eigen rekeningen zorgen en dan pas als je wat over hebt voor een ander.

En omring je met wat betere mensen, zoals eerder gezegd. Ook dat is zorgen voor je financiële gezondheid! Mensen die aanzetten tot fraude, zoeken altijd de grenzen op.
Nope
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 20 december 2011 @ 12:36:

[...]

Lees dit nu eens 10x door. Wat klopt er niet aan die zinnen?

Smoesjes. Je kan niet met geld omgaan, anders had je nu niet in deze situatie gezeten.

Trek hier nu lering uit en leer met geld om te gaan! Dat is precies waar je bewindvoering voor bedoeld is oa.

Dat jij je geld spendeerde aan het helpen van anderen doet er niet toe. Feit is dat terwijl jij je geld aan anderen uitgaf het eigenlijk gewoon naar je rekeningen (huur/verzekeringen) had moeten gaan.

Als mijn beste vriendin niet te eten heeft en ik moet kiezen tussen haar eten geven of mezelf. Dan kijk ik eerst of ik goedkoop boodschappen op de kop kan tikken en haar ook wat te eten kan geven. Lukt dit niet, sorry, dan gaan mijn centen eerst naar mijn boodschappen voor mezelf.

En dat zijn keuze die je moet maken. Niet altijd leuk, maar financiën is iets wat niet leuk is.Oke ik KON niet met geld omgaan.(Dat geld uitleenverhaal is al 2 jaar geleden) Heb idd die fouten gemaakt, kwam ze onder ogen, schrok ervan, en leerde ervan. Ik leen niks meer uit, hou een kasboekje bij, ga alle aanbiedingen af. ipv mensen geld te geven kunnen ze ook een hapje mee-eten, ik doe niet moeilijk om een lepel rijst minder. Ik zie het als een wijze les, die ik nog steeds aan het leren ben. Al heb ik niet veel omgeving meer die mij daarmee kunnen confronteren. Maar ervan geleerd heb ik sowieso.
quote:lovelycomplex schreef op 20 december 2011 @ 12:45:

[...]

Oke ik KON niet met geld omgaan.(Dat geld uitleenverhaal is al 2 jaar geleden) Heb idd die fouten gemaakt, kwam ze onder ogen, schrok ervan, en leerde ervan. Ik leen niks meer uit, hou een kasboekje bij, ga alle aanbiedingen af. ipv mensen geld te geven kunnen ze ook een hapje mee-eten, ik doe niet moeilijk om een lepel rijst minder. Ik zie het als een wijze les, die ik nog steeds aan het leren ben. Al heb ik niet veel omgeving meer die mij daarmee kunnen confronteren. Maar ervan geleerd heb ik sowieso.

Mooi zo!

Maar zie nu ook in dat je weer een gat aan 't vullen was. Dat geld van het CAK had je gewoon op moeten geven. Niet met smoezen aankomen dat er nog genoeg ander geld op je rekening staat, want dat staat er niet, anders was je al uit de schuldsanering geweest.

En dat je bewindvoerder bang is om je geld te geven is wss omdat je schuldensituatie nog niet helder is. En dan moet je dus vooral dit soort stunts niet uithalen.
Nope
Je hebt pecht gehad, stomme fouten gemaakt....punt

Het is echt tijd om naar de toekomst te gaan kijken nu.

Je hebt een leuke vriend, dat is fijn, maar aan één persoon heb je nu niet genoeg. Je zult moeten proberen om een fijn netwerk aan mensen om je heen te krijgen. Ik weet niet hoe het met je familie zit, of je nog contact hebt met ze. Misschien heb je wel een leuke tante of oom waar je hechter contact mee kunt maken, mensen die een 'leuk' leven hebben en geen foute vrienden.

Hoe ziet je dagindeling er nu uit. Als je enkel alleen thuis zit de hele dag word je waarschijnlijk ook niet positiever, is het moeilijker om tegenvallers te relativeren.
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 20 december 2011 @ 12:51:

[...]

Mooi zo!

Maar zie nu ook in dat je weer een gat aan 't vullen was. Dat geld van het CAK had je gewoon op moeten geven. Niet met smoezen aankomen dat er nog genoeg ander geld op je rekening staat, want dat staat er niet, anders was je al uit de schuldsanering geweest.

En dat je bewindvoerder bang is om je geld te geven is wss omdat je schuldensituatie nog niet helder is. En dan moet je dus vooral dit soort stunts niet uithalen.

Snap ik. Maar ze deden beloftes.en kwamen die niet na. Zeggen dat ik meer bestedingsruimte heb. Maar mocht er niet aankomen? beloofde al 13 maanden dat ik nieuwe schoenen aan mocht schaffen, heb een tijdje op 5 euro schoentjes gelopen, maar was ik zo doorheen. Dat is de voornaamste rede dat ik dacht, stik ik ga het op eigen houtje doen. Als ik daar op moet wachten. Ik weet heel goed dat dat geld naar schuldeisers moest gaan, maar na zolang wachten het zelf proberen enz was ik het helemaal zat. Het is dan wel mijn eigen schuld dat ik in de ellende zit, maar dat betekend niet dat ik die ook iedere dag moet voelen. Miss achteraf een domme keus, maar ik heb er geen spijt van.

Ik denk ook niet dat ik spijt krijg als ze hun handen van mij aftrekken, het is al anderhalf jaar ellende... En ik ben nog meer met geldzaken bezig dan voorheen. Terwijl ik me daar helemaal niet op moet richten, maar op mijn gezondheid. Mijn schoonvader heeft al aangeboden mij te helpen als de aap uit de mouw komt, hij heeft 15 jaar lang in de schuldsanering gewerkt. Dus krijg wel goede hulp.

Het is voor mij ook meer de vraag, waar doe ik beter aan, vertellen aan ze of niet.

En zal eventjes niet reageren, doktersafspraak, en ik mag mijn bril ophalen :$
Het lijkt me dat ze er vroeg of laat achter komen dat je een tegemoetkoming hebt gekregen. Immers; je staat onder bewind.

Eerlijk opbiechten lijkt me de enige oplossing. En het geld dat je niet hebt verbruikt heel snel naar de juiste rekening storten. Ik neem aan dat je geen 306 euro hebt uitgegeven voor die bril.
quote:lovelycomplex schreef op 20 december 2011 @ 11:33:

[...]

Hier spreek ik je toch tegen

Hun krijgen iedere maand mijn geld. mijn zorg en huurtoeslag.

Daarnaast heb ik een uitkering omdat ik niet mag werken, en heb daarvan 2 x de afgelopen 5 maanden extra geld van gekregen, wat ong bijna 600 euro was dacht ik.

Dat geld staat samen met nog 1.100 euro op mijn rekening...

Hun hoeven nergens op te wachten, en er is genoeg geld om zeker een deel van mijn schuldeisers te betalen. teminste, ik vind 1.700 euro aardig wat....

Ehm.... uitkering + 1700 op je rekening én je schuldeisers worden de hele tijd betaalt? Dan had je die bril zelf maar moeten aanschaffen.

En als dit waar zou zijn, dat de schuldeisers gewoon werden betaalt had jij nu niet onder bewind gestaan.
quote:Starshine schreef op 20 december 2011 @ 11:10:

maar is het vrijwillige bewindvoering?

Vrijwillige bewindvoering bestaat niet. Je kunt je wel vrijwillig opgeven, maar het wordt door de rechtbank uitgesproken en dan is het niet meer vrijwillig.

Als er geen rechter tussen komt heet het beheer.
Ik krijg er een punthoofd van!
quote:klavier schreef op 20 december 2011 @ 15:05:

[...]

Ehm.... uitkering + 1700 op je rekening én je schuldeisers worden de hele tijd betaalt? Dan had je die bril zelf maar moeten aanschaffen.

En als dit waar zou zijn, dat de schuldeisers gewoon werden betaalt had jij nu niet onder bewind gestaan.Klavier wat bedoel je nou te zeggen?~Ik snap er niets van.
Ik krijg er een punthoofd van!

[...]

Het is echt triest dat je nu in deze penibele situatie zit en nog stééds niet doorhebt dat je dus helemaal niet goed met geld kunt omgaan.
quote:Plokkie schreef op 20 december 2011 @ 15:17:

[...]

Klavier wat bedoel je nou te zeggen?~Ik snap er niets van.

TO zegt dat er 1700 op haar rekening staat en dat het daarom dus niet erg is dat ze dat bedrag van 306 nu achterover heeft gedrukt. Haar schuldeisers werden immer gewoon betaald. Als de schuldeisers door haar gewoon hun geld kregen, kon ze toch ook gewoon die schoenen aanschaffen? Dan had ze niet eens onder bewind gestaan.

Dat ze geen geld krijgt voor schoenen zou best kunnen dat het bedrag nóg hoger is dan TO vermoed, en dat er daardoor gewoon echt totaal geen geld voor schoenen is. Logisch, want 2 keer huur terugstorten en nog een bedrag ergens voor maken geen 7500 euro. TO heeft heel wat meer geld uitgegeven en laat nu nog bijspringen. Kortom; ze geeft nog steeds meer uit dan ze heeft en dan lopen de schulden meer en meer op.
Ze vroeg wat, en krijgt 3 pagina's vol kritiek over dr heen.

Gaat goed zo weer.
.
quote:klavier schreef op 20 december 2011 @ 15:54:

[...]

TO zegt dat er 1700 op haar rekening staat en dat het daarom dus niet erg is dat ze dat bedrag van 306 nu achterover heeft gedrukt. Haar schuldeisers werden immer gewoon betaald. Als de schuldeisers door haar gewoon hun geld kregen, kon ze toch ook gewoon die schoenen aanschaffen? Dan had ze niet eens onder bewind gestaan.

Dat ze geen geld krijgt voor schoenen zou best kunnen dat het bedrag nóg hoger is dan TO vermoed, en dat er daardoor gewoon echt totaal geen geld voor schoenen is. Logisch, want 2 keer huur terugstorten en nog een bedrag ergens voor maken geen 7500 euro. TO heeft heel wat meer geld uitgegeven en laat nu nog bijspringen. Kortom; ze geeft nog steeds meer uit dan ze heeft en dan lopen de schulden meer en meer op.

Ik geef nauwelijks geld uit. Ik draai iedere euro om, en leef heel zuinig.

Nee, mijn schuld is 2 weken geleden vastgesteld op 6700 euro. het begon met 7500. Natuurlijk is dat niet van de huur, maar ook van KPN, water, telefoon. Het enige wat ik maandelijks wel betaalde was mijn ziekenfonds. De rede dat ik dat geld terugstorten was om mijn mond een klein beetje normaal te voeden, en jammer genoeg ook die van mijn ex.

Tja, ik was dom en naïef, hij wist mijn pincode omdat ik niet zelf altijd kon lopen, en ipv boodschappen te halen werd er ook drank gehaald, en verstopt. Uitgezocht later en hij bleek voor 630 euro ong van me te hebben ''gestolen''. Omdat ik mede door hem in de schuldsanering kwam hebben we afgesproken dat hij mij 2500 zou terug betalen, nadat mijn pc stuk ging en hij met een laptop aankwam na een tijdje werd dit 2000. Op dit geld heb ik anderhalf jaar gewacht en nooit gekregen. Het contact is inmiddels beëindigd, Ik ging met hem om vanwege dat geld, hij was niet zo pluis namelijk. en had daar nog steeds stille hoop op. Die heb ik nu laten varen

Maar goed, ik geef dus geen onnodig geld uit, haal geen dingen op webshops, doe niet mee aan loterijen. Ik heb alleen een tegemoetkoming achtergehouden omdat ik een bril, jas en schoenen nodig had. Het spijt me voor de mensen die zich daar aan irriteren, of denken, jezus dat doe je niet.

Maar ik heb genoeg mensen achter mij aanzitten die me op mijn vingers kijken. En ik ken mijn fout en plek.

Ik wil alleen weten of het verstandig is dit op te biechten.
Tsja, je kunt het niet eens zijn met Klavier d'r conclusie, maar ze heeft natuurlijk wel gelijk!

Jij hebt nu dus ruim 300 euro weggesluisd en gebruikt voor een bril, jas en schoenen, terwijl je dat gewoon niet had mogen doen. Een voorwaarde van bewindvoering/schuldsanering is dat zij beslissen wat er met jouw geld gebeurt. Hoe redelijk jij jouw aankopen ook vind, je hebt daar toestemming voor nodig. En die heb je niet gekregen. Gevolg is dat je in de problemen kunt komen als je het aan hen vertelt of wanneer zij er zelf achter komen. Je hebt nu willens en wetens de boel belazerd en dat kan jou nog verder in de problemen brengen.

En ook is dit een duidelijk teken dat jij nog steeds niet weet hoe jij wel verstandig met je financien om moet gaan. Je hebt namelijk weer geld uitgegeven wat jij niet hebt. En als je hierdoor uit de schuldsanering moet, dan kost je dat uiteindelijk nog veel en veel meer. Zijn die bril, schoenen en jas dat echt wel waard? Had je het toch niet beter via de juiste weg nog eens kunnen proberen en een tweedehands jas en schoenen voor nood kunnen halen?
Je laatste reactie geeft aan dat je nog steeds niet echt op een reeele manier tegen geld aankijkt.

Als je al je vaste lasten *behalve de zorgverzekering) niet betaalde, dus en huur en water en telefoon en kpn etcetera, allemaal niet betaalde, en je zegt dat je al dat geld nodig had om te kunnen eten samen met je vriend, dan eten jullie ieder evenveel als een gezin van 6, of je eet iedere dag kaviaar, of je bent gewoon niet eerlijk tegen jezelf en je hebt dat geld ook aan onnodige dingen uitgegeven.

Het feit dat je 300 (!) euro hebt uitgegeven aan een bril, en jas en schoenen doet me vermoeden dat het laatste het geval is. Jezus zeg! dat geef ik niet uit aan die 3 dingen bij elkaar. En ik heb geen schulden. Integendeel. Zag je echt geen mogelijkheid om een goedkopere jas en schoenen te kopen?

In ieder bericht waarin je toegeeft dat je fout bezig bent of was, wordt dat meteen gevolgd door een "maar", waarna je iemand anders de schuld geeft van de situatie, of een beredenering waarom het toch niet fout was. TO, wordt het niet eens tijd dat je de hand in eigen boezem steekt en de verantwoordelijkheid voor je eigen leven en daden neemt?
quote:lovelycomplex schreef op 20 december 2011 @ 17:23:

[...]

Ik geef nauwelijks geld uit. Ik draai iedere euro om, en leef heel zuinig.

Nee, mijn schuld is 2 weken geleden vastgesteld op 6700 euro. het begon met 7500. Natuurlijk is dat niet van de huur, maar ook van KPN, water, telefoon. Het enige wat ik maandelijks wel betaalde was mijn ziekenfonds. De rede dat ik dat geld terugstorten was om mijn mond een klein beetje normaal te voeden, en jammer genoeg ook die van mijn ex.

Tja, ik was dom en naïef, hij wist mijn pincode omdat ik niet zelf altijd kon lopen, en ipv boodschappen te halen werd er ook drank gehaald, en verstopt. Uitgezocht later en hij bleek voor 630 euro ong van me te hebben ''gestolen''. Omdat ik mede door hem in de schuldsanering kwam hebben we afgesproken dat hij mij 2500 zou terug betalen, nadat mijn pc stuk ging en hij met een laptop aankwam na een tijdje werd dit 2000. Op dit geld heb ik anderhalf jaar gewacht en nooit gekregen. Het contact is inmiddels beëindigd, Ik ging met hem om vanwege dat geld, hij was niet zo pluis namelijk. en had daar nog steeds stille hoop op. Die heb ik nu laten varen

Maar goed, ik geef dus geen onnodig geld uit, haal geen dingen op webshops, doe niet mee aan loterijen. Ik heb alleen een tegemoetkoming achtergehouden omdat ik een bril, jas en schoenen nodig had. Het spijt me voor de mensen die zich daar aan irriteren, of denken, jezus dat doe je niet.

Maar ik heb genoeg mensen achter mij aanzitten die me op mijn vingers kijken. En ik ken mijn fout en plek.

Ik wil alleen weten of het verstandig is dit op te biechten.

Je zit dus in de officiele WSNP? (Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen) Heb je een postblokkade? Of is die er ondertussen vanaf? Om je toekomstige "schone lei" te redden adviseer ik je met klem om dit zelf hoe eng het ook klinkt tóch door te geven aan je bewindvoerder. Je hebt namelijk de informatieplicht waar je, je aan dient te houden, maar de bewindvoerder komt hier zowiezo achter. Dit grapje kan je dus je schone lei gaan kosten als je dit niet snel op de correcte manier oplost.

Hoeveel heb je van dat geld uitgegeven? Want je dient je wel te realiseren dat je nu dus een "boedelachterstand" hebt van het bedrag welke is uitgekeerd door het CAK. Je zult dat volledige bedrag dus terug moeten betalen. Dat dien je opgelost te hebben voor het einde van je wsnp.

Verder wil ik je nogmaals aanraden om bij budgetbeheer aan te geven dat je (voor jou) noodzakelijke dingen nodig hebt zoals schoenen, een jas, een bril. Ok, dat laatste heb je gekocht, maar die moet je dus als het ware terugbetalen aan de boedelrekening.

Misschien dat er in het potje "onvoorzien" nog een bedrag zit waarmee je alsnog de bril kunt betalen.

Ieder "extraatje" gaat in de wsnp ten alle tijde naar de boedelrekening, mits dat extra'tje maakt dat je boven je VTLB (Vrij te laten bedrag) uitkomt. In de meeste gevallen is dit wel de situatie.
Toen ik vorig jaar in het WSNP zat mocht ik de tegemoetkoming gewoon houden.

Dit was volgens de bewindvoerder geld wat ik uit eigen middelen had voorgeschoten voor medicatie.

15 euro per 2 weken ging namelijk wel af van mijn leefgeld.

Als je geen budgetbeheerder heb zou ik deze wel gaan regelen.

30 euro per week voor boodschappen enkel is onder de grens welke staat op 50 euro per week uitgaande van het bijstandsniveau.

Je budgetbeheerder kan een paar cent sparen voor schoenen, kleding, brillen. En anders kan je mogelijk nog een beroep doen op aanvullende bijstand via de gemeente.

Ik adviseer je echt om eens te gaan kijken naar een goede budgetbeheerder. En deze bijdrage gewoon melden als zijnde dat je dit gekregen heb op je rekening maar dat je bril kapot was en je niet zonder bril kunt. Overleg desnoods hier de bon van.

Voor nu je eigen niet druk maken want je tegemoetkoming is mogelijk toch deels uit eigen middelen al voorgeschoten en jij krijgt het terug omdat je van bepaalde voorzieningen gebruik hebt gemaakt.
Ik vraag me nu af wat die bril heeft gekost... Van 306 Euro kan je namelijk makkelijk een bril, jas EN schoenen kopen!!!!

Dus kan je dan nu WEL met geld omgaan, als alles aan die bril is opgegaan???

Als je het geld dan al niet opgeeft, hoop ik dat je het toch goed hebt besteedt en er meer van hebt gekocht dan enkel een bril.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven